HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - HiFi
 En liten sommartripp till Amatören och DoubleA
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

HerrD
200.000-klubben

1749 Posts

Posted - 2020/07/23 :  20:35:16  Show Profile Send HerrD a Private Message  Reply
Resan var egentligen planerad för sådär 3 år sedan. Men förhinder som inte längre kan minnas satte käppar i hjulen då. Nu blev det äntligen av!

Målet var att lyssna hos Amatören samt stanna lite snabbt hos DoubleA som jag besökt tidigare flera gånger.

DoubleA hade flera intressanta skapelser i prototypstadium, som vanligt. Precis som det ska vara. Den första överraskade med välbalanserat ljud och fin botten där man inte saknade något. Även toppen var behaglig där jag förväntade mig mera övertydligt fokus pga beryllium. Men jag blev positivt överraskad! Homogen och mycket lyssningsvänlig. Med lite finslipning en riktigt fin pralin!



Andra högtalaren vi lyssnade av var friskare och mera neutral i tonen. Även den mycket trevlig!

Jag hade vissa problem med någon diskantton som studsade runt i rummet så lite dämpning på väl vald plats kan vara något att kika på framöver. Detta var mindre problematiskt med banddiskanten.



The first principle is that you must not fool yourself and you are the easiest person to fool.

Richard P. Feynman

HerrD
200.000-klubben

1749 Posts

Posted - 2020/07/23 :  20:42:22  Show Profile Send HerrD a Private Message  Reply
Efter en kortare lyssning och mycket trevligt pratande drog vi vidare till Amatören:



Detta är förstås ett mycket fullvuxet system. Men det är jag van vid. Jag noterade ganska snart en murrighet i lästa oktaven som ställde till det för klangen i piano. Men avslagna 18-tummare var det bättre. Även uppåt 2-300 Hz fanns lite resonanta problem som vi kunde minimera med kuddar på främre väggen samt att placera om högtalarna något. Efter detta lät det riktigt trevligt. Men då man ökade volymen märktes att diskanten inte gillade att få så mycket energi i sig. Resten av systemet hanterar det förstås utmärkt. Så en mera effekttålig diskant kan nog göra susen om man ska spela riktigt högt. Här finns potential för något riktigt bra med lite trimning!

The first principle is that you must not fool yourself and you are the easiest person to fool.

Richard P. Feynman
Go to Top of Page

HerrD
200.000-klubben

1749 Posts

Posted - 2020/07/23 :  20:55:15  Show Profile Send HerrD a Private Message  Reply
På slutet gick vi ner till bioriggen i källaren:



Om riggen där uppe är fullvuxen så kan detta spela så man blir rädd på riktigt!

Initialt tyckte jag att ljudbilden var lite hög. Men den låg perfekt i mitten av bioduken. Trots att jag är van sitta framför stora högtalare efter Catacomberna tog det mig säkert 30 min innan jag förstod vad jag hörde. Detta var helt i min smak! Men det var när vi spelade lägre och jag kunde tänka bort systemet som jag insåg att detta var en ny högstanivå vad gäller klang och rymd i t.ex. Janos Starker Bach Cello Suites eller Paco de Lucia med spansk flamencogitarr. Det var lager på lager i djup, klangen var fullständigt övertygande och jag slappnade av och kunde lyssna mig in i musiken utan något som störde. Jag hade inga invändningar och det händer mycket sällan!

Har ni möjlighet så lyssna till detta fantastiska system! Men lyssna länge och noga samt tänk bort högtalarna för att verkligen förstå och ta in storheten.



Jag tackar ödmjukt för att jag fått tillfälle att lyssna till detta. Nu vet jag ännu mer vad som är möjligt vad gäller återgivning och vad jag kan sträva efter.

The first principle is that you must not fool yourself and you are the easiest person to fool.

Richard P. Feynman
Go to Top of Page

Double A
Member

2090 Posts

Posted - 2020/07/24 :  07:22:21  Show Profile  Visit Double A's Homepage Send Double A a Private Message  Reply
Tack själv Herr D!
Alltid lika roligt att ha dig på besök :)
Du är fantastiskt duktig på att lyssna och kunna delge konstruktiv kritik. Uppskattas !

Det är bara döda fiskar som flyter med strömmen.
Double A ordspråk.
Äger och driver Double A Design. www.dadesign.se
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7701 Posts

Posted - 2020/07/24 :  15:50:13  Show Profile Send Micke Y a Private Message  Reply
Kul!

Manliga system, det gillar vi. Det är något visst med membranyta

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

HerrD
200.000-klubben

1749 Posts

Posted - 2020/07/24 :  17:38:22  Show Profile Send HerrD a Private Message  Reply
MickeY: Instämmer men jag gillar det framför allt för att det ger ett naturligt ljud utan ansträngning.

DoubleA: Tack! Men jag tycker inte det är så svårt. Förvånas ofta av att alla inte hör alla de fel jag tycker är uppenbara Det är kul att kunna hjälpa till i strävan efter ett bättre ljud. Och ibland blir det extra roligt som när Amatörens ljud visar hur långt man kan komma. En sak som slog mig i hans källare var hur tydligt det var med ursprungsljud och dess utbredning och förändring av reflektioner i inspelningslokalen. Detta är helt underbart när det stämmer och man kan höra dessa skillnader som två varianter av ljud och inte en sammansmetad presentation.

The first principle is that you must not fool yourself and you are the easiest person to fool.

Richard P. Feynman
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2020/07/25 :  20:14:39  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Kul att läsa! Tack för ett fint reportage.

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

HerrD
200.000-klubben

1749 Posts

Posted - 2020/07/26 :  09:54:17  Show Profile Send HerrD a Private Message  Reply
Kul att det uppskattas, hoppas det kan leda till lite inspiration!

The first principle is that you must not fool yourself and you are the easiest person to fool.

Richard P. Feynman
Go to Top of Page

Amatören
100.000-klubben

1755 Posts

Posted - 2020/07/26 :  13:14:30  Show Profile Send Amatören a Private Message  Reply
quote:
Kul att det uppskattas, hoppas det kan leda till lite inspiration!
Hehe, för min del så satte du fart på inspirationen!
Här jobbas det för fyllt med akustiken, jäklar vilka skillnader det blir!
Om du gillade ljudet i källaren så hoppas jag du snart kommer att gilla ljudet i vardagsrummet.
Tack för ditt besök, du gav mig energi att ta i tu med "problemen"

"Amatör, med JBL, TAD, Beyma, 18-Sound, AE, BSS, Xilica, NCore, Marantz och Yamaha!"
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.12 sekunder. Snitz Forums 2000