HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Kan man ta bort "pianolack"?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Johan4130
Member

469 Posts

Posted - 2019/06/12 :  20:23:04  Show Profile Send Johan4130 a Private Message  Reply
Jag är sugen på ett par köpehögtalare men de finns tyvärr endast med "pianolack" vilket jag inte gillar.

Är det nån som har kläm på hur den sortens lack är beskaffad egentligen?
Riktig pianolock är ett riktigt hantverk men i klassen 10-30kkr-högtalare borde det inte finnas utrymme för annat än något lager svart färg och sedan ett par lager klarlack och sedan polering??

Med andra ord borde man kunna enkelt slipa ner och lacka om?

Jag föredrar nästan vadsomhelst före det blanka. Exvis mattsvart.

jonasz
Member

2542 Posts

Posted - 2019/06/12 :  21:46:42  Show Profile Send jonasz a Private Message  Reply
Lägg på ett lager matt klarlack?

Wrappa, eller vad det heter, så blir det reversibelt också om du nångång ska sälja dem.

You'll Never Walk Alone...
Go to Top of Page

Johan4130
Member

469 Posts

Posted - 2019/06/13 :  12:14:35  Show Profile Send Johan4130 a Private Message  Reply
Wrappa ... intressant tips.
Nån som har testat detta? Får för mig att det är svårt att få snyggt när det är en låda. Eller man kanske inte viker alla hörn (tänk julklapp) utan man kanske renskär varje yta??
Go to Top of Page

AndersP
Member

1563 Posts

Posted - 2019/06/17 :  18:38:51  Show Profile Send AndersP a Private Message  Reply
Om man kan wrappa en hel bil borde det va en struntsak att wrappa ett par högtalare, enligt mitt förmenande i alla fall.
Annars är det ju fullt görbart att matta ner pianolacken och göra vilken ytbehandling med vilken färg som helst. Skruva ur element och terminaler förstås. Var grymt noggrann så blir det bra.
Du kanske måste ha koll på fabrikslacken så inte den löses upp av det du använder.

Linkwitz Orion
Center: Ino Audio piM
Surround: 6 x Ino Audio a2

Edited by - AndersP on 2019/06/17 18:39:55
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2019/06/17 :  21:04:32  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Jag köpte ett par ELAC av ledzepp här på forumet och han hade wrappat dessa i en cool design. Snyggt och helt återställningsbart! Kolla med någon print-firma i hemtrakten, de brukar göra sånt och högtalare är hur enkelt som helst för den som har lite rutin.
(Ställ bara krav på försiktighet med mattkniven när de skär rent så du inte får revor i pianolacken)

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

Johan4130
Member

469 Posts

Posted - 2019/06/17 :  22:18:33  Show Profile Send Johan4130 a Private Message  Reply
Kanontips! Jag får en hygglig rabatt så den kan ju omvandlas till wrap lokalt.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.26 sekunder. Snitz Forums 2000