HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Basförslag för Amatören!
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2019/07/29 :  20:38:30  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply




På ett forum långt borta i väster där Trump regerar så ville en kille ha en rimligt lättbyggd låda med 15 Hz prestanda baserad på en Dayton 15-tums bas.

Det kanske kan vara nått för dig med Amatören?

Amatören
100.000-klubben

1755 Posts

Posted - 2019/07/30 :  14:51:43  Show Profile Send Amatören a Private Message  Reply
quote:
Det kanske kan vara nått för dig med Amatören?
Absolut, nu pratar vi!
Har du några mått på skapelsen?
Jag har fortfarande inte lärt mig Hornresp

"Amatör, med JBL, TAD, Beyma, 18-Sound, AE, BSS, Xilica, NCore, Marantz och Yamaha!"
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2019/07/30 :  20:21:48  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
183,6 x 54 x 43,6 cm byggd av 18 mm plywood och dubbel baffel.
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2019/07/31 :  11:35:59  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
quote:
183,6 x 54 x 43,6 cm byggd av 18 mm plywood och dubbel baffel.


Och det är om du vill ha 15 Hz respons. Den går absolut att korta av till tex 170 x 54 x 43,6 om du vill ha en 18 - 20 Hz respons, eller helt enkelt inte får in en 183,6 cm hög låda.
Go to Top of Page

Amatören
100.000-klubben

1755 Posts

Posted - 2019/07/31 :  12:11:24  Show Profile Send Amatören a Private Message  Reply
Tackar, tackar!
En ny fråga utkristalliserar sig:
Porten mynnar mot golvet, eller taket. Kan man göra mynningen framåt eller åt sidorna istället? I så fall, vad händer med måtten?

"Amatör, med JBL, TAD, Beyma, 18-Sound, AE, BSS, Xilica, NCore, Marantz och Yamaha!"
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2019/07/31 :  15:11:41  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
quote:
Kan man göra mynningen framåt eller åt sidorna istället? I så fall, vad händer med måtten?


Måtten behöver inte ändras någonting. Port/portarna kan gå ut åt sidorna om du vill det. Det kommer påverka avstämningen någon procent eller så. Knappt synligt i Hornresp.

Go to Top of Page

Amatören
100.000-klubben

1755 Posts

Posted - 2019/07/31 :  23:16:54  Show Profile Send Amatören a Private Message  Reply
Något sådant här då:

"Amatör, med JBL, TAD, Beyma, 18-Sound, AE, BSS, Xilica, NCore, Marantz och Yamaha!"
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2019/08/01 :  09:16:10  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
Det ser rätt och riktigt ut.
Den långa sista sektionen L34 ger en frekvensberoende akustisk positiv återkoppling och kopplar mer massa till elementet så det beter sig som om det hade rejält mycket högre Bl och mer rörlig massa. Detta håller nere dist när elemtet drivs hårt under sitt Fs.

Hoppas på ett bygge. Det kan bli rätt skoj. Det lär behövas någon form av DSP för att hålla frekvensgången i schack då få rum fungerar bra ihop med brutala kvartsvågspipor som går med full output nedåt 12 - 15 Hz.
Go to Top of Page

Amatören
100.000-klubben

1755 Posts

Posted - 2019/08/01 :  12:36:05  Show Profile Send Amatören a Private Message  Reply
Tack Johannes!
Jag har utgått ifrån att du menar utvändiga mått så jag har ritat efter det med väggar 18mm.
Lite undringar: Ingen stagning? Inga "rundade" hörn? Ingen dämpvadd?
Bara en "tom" låda?
Är det korrekt uppfattat?

"Amatör, med JBL, TAD, Beyma, 18-Sound, AE, BSS, Xilica, NCore, Marantz och Yamaha!"
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2019/08/01 :  13:36:34  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
quote:
Jag har utgått ifrån att du menar utvändiga mått så jag har ritat efter det med väggar 18mm.


Japp. Men:

quote:
Ingen stagning? Inga "rundade" hörn? Ingen dämpvadd?


Med stag bör du lägga på en cm i djup i mittensektionen bakom elementet. Den blir allså 40 x 16 cm istället för 40 x 15 cm som de två andra långa sektionerna skall vara. Allså blir lådan 183,6 x 55 x 43,6 cm byggd av 18 mm plywood och dubbel baffel med ett helt långsgående stag mellan baffeln och väggen bakom elemetets magnet.

Du bör såklart sätta några stag i de övriga sektionerna oxå, men det lämnar jag till dig att göra med lite tanke, sunt förnuft och känsla.

Det skall ju helst bli rimligt stumt men stagen får såklart inte bromsa pipans resonans allt för mycket. Trycket är högst i början av pipan och avtar mer och mer destå närmare mynningen du kommer. Nära mynningarna har trycket ersatts med rejäl hastighet istället och där gör stag mer skada än nytta.



Nått sånt här är väl rimligt.

Alla hörn inne i pipan bör rundas med en rejäl radie. Det finns 12,7 mm radiestål på Jula. De är bra!

Eventuellt dämpmaterial/dämpvadd/ryamatta bör användas sparsamt som en problemlösare. Jag tror inte det behövs alls. Kanske en bit heltäckningsmatta uppe i översta stora kröken.

Mvh Johannes

Edited by - Circlomanen on 2019/08/01 13:38:30
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2019/08/01 :  13:52:06  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
Om du fnyser föraktfullt åt egenskaper som att den eventuellt skulle gå att flytta utan gaffeltruck så är det alltid bättre att vräka på med fler lager plywood. Stag stör pipresonansen men tjocka väggar lägger till massa och styvhet utan att störa alls.

Hela lådan i 54 mm plywood skulle såklart kunna bli rent löjligt bra. Väggarnas styvhet ökar nära på kubiskt med ökad tjocklek, och endast plånboken och golvet strukturella styrka sätter gränser.
Go to Top of Page

Amatören
100.000-klubben

1755 Posts

Posted - 2019/08/01 :  14:43:25  Show Profile Send Amatören a Private Message  Reply
quote:
Om du fnyser föraktfullt åt egenskaper som att den eventuellt skulle gå att flytta utan gaffeltruck
Hehe, mer priset på materialen som sätter stopp!
Jag kan få tag på OSB-skiva, 18 tjock, till vettiga priser.
Vad anser du om att bygga innanmätet med detta och limma 18 mm plywood på utsidan + dubbelväggiga baffeln?

Nu måste jag leta element, någon som har?

"Amatör, med JBL, TAD, Beyma, 18-Sound, AE, BSS, Xilica, NCore, Marantz och Yamaha!"
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2019/08/02 :  14:38:25  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
quote:
Jag kan få tag på OSB-skiva, 18 tjock, till vettiga priser.
Vad anser du om att bygga innanmätet med detta


OSB är svårt att limma tätt med annat än SET-lim, vilket är för elastiskt för högtalarlådor enligt mig.

Bättre med plywood och spånplatta isåfall. Tror lätt stagad Plywood räcker långt. Nere vid 15 Hz så kommer inte lådan påverka allt för mycket åt något håll. Allt i din bostad kommer rassla långt före du stör dig på eventuella lådvibrationer.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.3 sekunder. Snitz Forums 2000