HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Saknar bas i proac response 2.5-kloner
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Fred_J
Member

256 Posts

Posted - 2019/08/04 :  23:06:13  Show Profile Send Fred_J a Private Message  Reply
Har precis byggt färdigt ett par proac response 2.5-kloner men är rätt tveksam över ljudet. Saknar en massa bas i dem, som annars borde finnas där när jag läser hur andra som också byggt dem rapporterar.

Vad kan detta bero på?

- Basporten?
- Lådvolym (jag tror att mina lådors innervolym snarare är aningen större än mindre enligt ritningen vilket ska rapporterats ge mer bas?)
- Delningsfilter (kan jag ha gjort helt fel här och hur testar / felsöker jag det i så fall?)
- Rum och placering?
- Inspelning (har spelat in dem i 30-40h)

Finns det några entusiaster i Växjö som kan ge en hjälpande hand?

Allt gott!

jonasz
Member

2542 Posts

Posted - 2019/08/04 :  23:10:12  Show Profile Send jonasz a Private Message  Reply
Bilder på låda och filter skulle hjälpa.

Låter de bra i övrigt?

You'll Never Walk Alone...
Go to Top of Page

Fred_J
Member

256 Posts

Posted - 2019/08/04 :  23:12:47  Show Profile Send Fred_J a Private Message  Reply
Tar bilder i morgon och postar.
Go to Top of Page

Amatören
100.000-klubben

1755 Posts

Posted - 2019/08/04 :  23:46:29  Show Profile Send Amatören a Private Message  Reply
Prova att koppla bort diskanten och dra på volym.
Fortfarande ingen bas?

"Amatör, med JBL, TAD, Beyma, 18-Sound, AE, BSS, Xilica, NCore, Marantz och Yamaha!"
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2019/08/05 :  10:08:54  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Jodå, proac-klonerna är fina högtalare men inga basmonster utan snarare åt finsmakar-hållet.

Om det är rock&roll-burkar du är ute efter så förstår jag att det inte blir tillräckligt. Men, det finns annat som kan ge rock&roll så skjortan står rakt ut, kolla på övningarna Martinsson och Circlomanen håller på med här på forat.


- Basporten?
Om man avstämmer basport fel så blir det inte mycket botten i dem men börja felsökningen med delningsfiltren, att leka med avstämningen kommer senare.

- Lådvolym (jag tror att mina lådors innervolym snarare är aningen större än mindre enligt ritningen vilket ska rapporterats ge mer bas?)
Återigen, felavstämning ger inte förväntat resultat. Porten/lådan/elementet lever i samklang. Att ändra den ena stör symbiosen. Här får du nog fundera lite men börja med felsökning av delningsfiltrena.

- Delningsfilter (kan jag ha gjort helt fel här och hur testar / felsöker jag det i så fall?)
Som redan föreslagits, koppla ur diskanterna och kolla vad som händer. Felsökning är enklast om du bara tracar ditt filter och ser till att det är kopplat som det skall.

- Rum och placering?
Nja, rumsplacering är lite för mycket "fintrimning" om de är precis nybyggda, börja med att konstatera att filter och högtalare beter sig som de skall innan du börjar laborera med rumsplaceringen.

- Inspelning (har spelat in dem i 30-40h)
Det är fina basar/mid i Proac-klonerna som tar lång tid att spela in och de ändrar sitt Fs markant under inspelningen.

Ställ de bägge högtalarna medc baffeln emot varandra i ett rum du inte använder, ställ en tuner på "ingen kanal" så att det är rejält bredbandigt brus(gärna mono om du har en sådan omkopplare), fasvänd den ena högtalaren och dra på så att du har synbara kon-utslag(ju längre desto bättre, men se upp så att inte elementen bottnar). Om bruset blir för högljutt så packa in de bägge högtalarna(med bafflarna emot varandra) i filtar tills ljud-nivån är OK.

Låt det stå i 100h om du orkar.

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Fred_J
Member

256 Posts

Posted - 2019/08/05 :  17:07:37  Show Profile Send Fred_J a Private Message  Reply
Stort tack för ett bra svar. Det jag förväntade mig efter att ha läst diverse inlägg från andra som byggt klonerna var ändå att basen skulle vara rätt bra för att vara så små element. Är rätt säker på att något inte står rätt till. Annars blir det till att bygga nytt med kraftigare bas eftersom det blir svårt att njuta av musiken utan en bra basgrund #128513;

Kopplar ur diskanterna nu efter jobbet och kontrollerar om det är för lite krut till basarna helt enkelt. #128513;#128077;

Ingen som kan ge tips på personer i Växjö-trakten som vill locka fler entusiaster till communityn. Skulle gärna vilja lära mig mer om tekniken. Går lite i tankarna att bygga en egen förstärkare, men i så fall börjar jag med något billigt och därefter är jag lite sugen på en Edison 60. Men som sagt, behöver lära mig lite grundläggande och hur man mäter och lyssnar av att det man hör blir rätt samt vad som påverkar vad så att jag kan börja experimentera lite mer seriöst.
Go to Top of Page

Fred_J
Member

256 Posts

Posted - 2019/08/05 :  18:27:04  Show Profile Send Fred_J a Private Message  Reply
Nu har jag testat och kopplat ur diskanten i ena högtalaren. Intrycket är att ett distat mellanregistret överröstar basen när jag skruvar upp. Ingen angenäm upplevelse, när jag lyssnar på den andra högtalaren med diskanten inkopplad så fylls ljudet ut och blir mer angenämt men basen saknas likväl. För att jag ska få en #8221;hyfsad#8221; men ändock inte tillräcklig bas så måste jag kräma på en del, men då skär det i öronen av mellan och höga frekvenser. I vissa låtar kan jag uppleva att basen återges bättre än andra. Men i vissa är den helt #8221;obefintlig#8221;.

Vad är nästa steg? Misstänker delningsfiltret och hur går jag tillväga för att testa det? Förstör jag elementen om jag kopplar in basarna utan delningsfilter för att undersöka om basen finns där utan delningsfiltret, eller hur funkar det?

Allt gott!
Go to Top of Page

Tomas J
fd _T_

1540 Posts

Posted - 2019/08/05 :  18:44:00  Show Profile Send Tomas J a Private Message  Reply
Det kan inte vara så att den ena basen är fasvänd gämfört med den andra, så att de släcker ut varandra?

Har du provat att spela höger och vänster för sig för att se om det hänger med i båda eller om de låter ok i någon av dem?

Ett forum dör utan tillströmning av medlemmar, Agera!

Edited by - Tomas J on 2019/08/05 19:06:09
Go to Top of Page

jonasz
Member

2542 Posts

Posted - 2019/08/05 :  18:57:40  Show Profile Send jonasz a Private Message  Reply
Du kan testa basarna utan filter, fast då går du miste om ev baffelstegskompensation i filtret och det kommer låta basfattigt ändå.

You'll Never Walk Alone...

Edited by - jonasz on 2019/08/05 18:59:06
Go to Top of Page

Amatören
100.000-klubben

1755 Posts

Posted - 2019/08/05 :  19:32:11  Show Profile Send Amatören a Private Message  Reply
Basar kan du testa utan filter. Diskanten måste däremot filtreras med en konding i serie, annars så knäcker bastonerna den.
Men 2,5-vägs innebär att ena baselementet spelar bas + mellanregister, det andra baselementet bara bas. Var delningarna ligger vet jag inte men lägg ut schemat på filtret så är det lättare att hjälpa till.
Prova även Tomas J:s förslag med att polvända ena basen, hörs direkt om det är utsläckningar som är problemet.
När du fått basarna att lira så kanske diskanten behöver sänkas i nivå då den oftast spelar på tok för högt, vilket "dödar" basen då diskanten blir alltför påfrestande med ökad volym...

jag bor i Sölvesborg om du vill besöka

"Amatör, med JBL, TAD, Beyma, 18-Sound, AE, BSS, Xilica, NCore, Marantz och Yamaha!"
Go to Top of Page

Fred_J
Member

256 Posts

Posted - 2019/08/05 :  21:13:31  Show Profile Send Fred_J a Private Message  Reply
Provade att flytta högtalarna till ett annat rum efter att ha gått runt och märkt stora skillnader i basåtergivning beroende på var jag befann mig i rummet. Nu jävlar blev det bas. Tänk vilka rookie misstag man gör. Däremot upplever jag ljudet aningen bättre om jag skruvar upp basen lite och diskanten ner lite.

Här är delningsfiltret:



Här är en modd som jag funderar på att göra:



Nu har jag satt dem på inspelning. Återkommer om 4 dygn.

Edited by - Fred_J on 2019/08/05 21:14:53
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.3 sekunder. Snitz Forums 2000