HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Nybörjarfråga om delningsfilter
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Fred_J
Member

256 Posts

Posted - 2019/07/31 :  18:56:32  Show Profile Send Fred_J a Private Message  Reply
Jag har precis byggt ett par Proac Response 2.5 kloner med org.filtret. Min fråga gäller modifieringen av filtret som föreslås.

Här är ritningen jag utgått från:



Sedan finns den här modden:



Men är det verkligen rätt att minus och plus på diskanten är inverterade i den senare ritningen. Varför?

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2019/08/01 :  07:45:05  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Det är inte ovanligt att diskanter fasvänds. Det är för att få hela högtalaren att spela mera korrekt i samma fas. (Eftersom delningsfilter introducerar fasföskjutningar)
Så det är bara att följa anvisningen, eller prova själv att fasvända diskanten. Skillnaden kommer att vara mild!

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

Fred_J
Member

256 Posts

Posted - 2019/08/03 :  11:16:39  Show Profile Send Fred_J a Private Message  Reply
Tack för bra svar.
Go to Top of Page

Fred_J
Member

256 Posts

Posted - 2019/08/09 :  17:34:21  Show Profile Send Fred_J a Private Message  Reply
Nu har jag läst på en del om klonerna och har lite frågor om hur jag bör gå vidare. Uppdaterar med ett bildreportage också kring själva bygget i helgen. :)

Jag har läst igenom Troels dokument http://www2.audiokit.it/ITAENG/Altoparlanti/ScanSpeak/The%202.5%20clone%20paper.pdf om klonerna och hans resa för att modifiera det han ansåg vara klonernas tillkortakommanden. Nu tror jag mig uppleva samma sak. Det jag upplever framförallt är att diskanten är rätt skarp vilket leder till att jag blir väldigt trött i öronen bara efter en kort tids lyssnande. Är "sibilance" (väsljud) en stor del av förklaringen till detta?

Hur som helst så funderar jag på att börja modda mina högtalare för att försöka bli nöjd med ljudet, och jag tänkte börja med delningsfiltret.

Mitt nuvarande delningsfilter är designat enligt följande, men jag har fasvänt diskanten enligt Troels rekommendation:



Troels vidare förslag på modifiering ser ut såhär:



Så mitt första projekt är att försöka mig på någon modifiering där jag kan förvänta mig att diskanten och övre mellanregistret mattas av lite. Upplever också att ljudet är lite metalliskt och kallt. Finns det något jag kan göra, mer än ingreppen där Troels sågar upp diskanten och sätter på en filt + coating? Det är det sista jag gör om jag inte lyckas få till det. Däremot finns det andra med erfarenhet av detta ingrepp som hävdar att man tappar proac-soundet som tycks vara så populärt om man gör detta ingrepp. Man vinner en sak och tappar något annat. Jag har inget att jämföra med, så jag kan bara utgå från mig själv och att jag upplever skrikigheten och tröttheten i öronen efter lite lyssnande.

Problemet är att Troels också påpekade att SP-basarna skiljer sig åt i produktionen, avseende coatingen. Så hans slutsats var att man måste mäta sig fram till det korrekta delningsfiltret för varje "unikt" par element. Behöver jag skaffa lite mätutrustning om ni här på forumet ska kunna hjälpa mig framåt, där jag kan visa mätningar på olika modifieringar av filtret? Jag har förvisso ändå funderat på att skaffa en mic så att jag kan mäta och få skillnaderna svart på vitt.

Troels filter och den jag utgått från skiljer sig ju en hel del. Bland annat så har han en annan uppsättning spolar på basen (1,8 + 0,47). Mina är (1,5 + 0,83). Hur mycket kan detta påverka?

Sedan om jag ska vara ärlig så sitter mina spolar ruskigt nära varandra, med bara några millimeters mellanrum (rookie-misstag). Hur mycket kan detta påverka skrikigheten i diskanten? Detta funderar jag på att ändra, samt placera delningsfiltren utanför högtalarna så att jag lätt kan modda dem vid behov.

Jag kör med detta fabrikat på spolarna: https://www.hifikit.se/cross-coil-30x0-07-mm-14awg.html

Vad kan påverka skrikigheten mer än delningsfiltret?

Spikes?
Dämpning?
Förstärkare? (OBS: jag har en budgetförstärkare, en NAD C326Bee 2x50W med en DAC Adcom GDA-600). Kör musiken via Tidal. Funderar på att köpa en beg. rörförstärkare, men är dett rätt att börja i den änden?

Allt gott!


Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2019/08/09 :  17:42:27  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
quote:
Vad kan påverka skrikigheten mer än delningsfiltret?

Invinklingen av högtalaren.
Tidiga reflexer från väggar, tak och golv.
Avstånd till bakvägg påverkar klangbalansen.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn

Edited by - Bernt Jansson on 2019/08/09 17:42:44
Go to Top of Page

sladdbarn
Member

2844 Posts

Posted - 2019/08/10 :  16:41:46  Show Profile Send sladdbarn a Private Message  Reply
Fred_J: har du mätt dina högtalare?

Drömmer om bra ljud...
Go to Top of Page

Fred_J
Member

256 Posts

Posted - 2019/08/10 :  17:37:57  Show Profile Send Fred_J a Private Message  Reply
Nej, dessvärre inte.

Men jag har förstått att jag nog måste och jag vill göra det. Hursomhelst, kanske får hjälp av en annan forummedlem. Men jag kommer ändå köpa mätutrustning framöver, men kan vara bra att få hjälp första gången. Det är inte den sista högtalaren jag bygger!

Nu har jag läst sajt efter sajt, inlägg efter inlägg, och försökt bilda mig en uppfattning om vad som kan vara fel.

http://www.drkrupp.se/hifi/diagram_frekvens.html

Jag tror att det är i frekvensområdet 2-5Khz (högt mellanregister) problemet är:


"Örat är som känsligast i området runt 3 kHz. Hårda vokaler som "k" och "t" blir mycket luddiga och förmågan att placera ljud rätt i stereobilden blir försämrad om området är för svagt. Överhuvudtaget styr det höga mellanregistret känslan av "närvaro". Vid ljudinspelningar höjer man gärna nivån här för att göra röster "krispiga" och intima. Går det till överdrift blir ljudet tröttsamt att lyssna på i längden."

Om nu frekvensen runt 2-3 khz peakar något, så skulle jag vilja veta om och hur jag kan justera detta med delningsfiltret?
Go to Top of Page

Fred_J
Member

256 Posts

Posted - 2019/08/10 :  17:41:12  Show Profile Send Fred_J a Private Message  Reply
Detta var versionen av delningsfiltret till de nya elementen från Proac som var mer coatade än de äldre. Jag har ju dessutom eftergångaren, så det är nog en bra idé att mäta högtalarna. Med korrekta mätvärden antar jag att jag kan få mycket hjälp här på forumet också att ta fram ett mer "korrekt" delningsfilter till min kombination av element (eftersom olika exemplar av element också kan skilja sig åt).



Allt gott!

Edited by - Fred_J on 2019/08/10 17:46:13
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.31 sekunder. Snitz Forums 2000