HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Digitalt delningsfilter
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Fred_J
Member

256 Posts

Posted - 2019/08/10 :  18:20:28  Show Profile Send Fred_J a Private Message  Reply
Kanske finns ett självklart svar på denna fråga, men varför bygger vi delningsfilter för flera tusen kronor när det går att göra det helt digital?

Digital ljudkälla
Digitalt delningsfilter (DAC)
Flerkanalsförstärkare (4-kanals för 2-way eller 6-kanals för 3-way)
Högtalare med bi-wire utan delningsfilter

Investerar man i en sådan utrustning så slipper man bygga delningsfiltret varje gång man gör en ny högtalare och kan dessutom testa ändlösa konfigurationer av delningsfiltret?

https://www.minidsp.com/applications/digital-crossovers/digital-crossover-basics

Det gäller dock att det digitala delningsfiltret har en bra DAC. Vad tror ni?

jonasz
Member

2542 Posts

Posted - 2019/08/10 :  18:58:09  Show Profile Send jonasz a Private Message  Reply
Har i princip inte byggt ett passivt filter på 20 år. :-)

You'll Never Walk Alone...
Go to Top of Page

Fred_J
Member

256 Posts

Posted - 2019/08/10 :  19:32:58  Show Profile Send Fred_J a Private Message  Reply
Kan du inte berätta lite om hur din utrustning/setup ser ut?

Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4149 Posts

Posted - 2019/08/12 :  08:05:27  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
Analogt är dyrt och omständigt. Digitalt är billigt och flexibelt. Likheten med lanseringen av CD-mediet kontra vinyl är slående.
Argumenten om det digitala som det "perfekta ljudet" har med åren falnat, och i dag vet jag ingen som av ljudmässiga själ skulle välja ett digitalt medium framför ett analogt.
Digitalt är enklare, Punkt.

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.

Edited by - pix on 2019/08/12 08:49:39
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2019/08/12 :  18:28:11  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
Eftersom all musik redan är digital idag (har ingen vinylsvarv) så kör jag även delning i den digitala domänen.

Min MiniDSP 2X4HD är löjligt bra, trelig, lättanvänd och välljudande mot vad jag hade innan. Man kan såklart köra en nanoDIGI 2X8B och ett helt rack med Benchmark DACar om man nu inte gillar de inbyggda DACarna i MiniDSP2X4HD.

Det finns ett flertal lösningar och det är för de allra flesta ett rejält lyft att gå över till full digital delning och aktiv drivning.

Möjligheterna är nästan oändliga, men det krävs såklart kunskap, experimentlusta och tålamod att få det att låta bra.
Go to Top of Page

sladdbarn
Member

2844 Posts

Posted - 2019/08/12 :  19:44:59  Show Profile Send sladdbarn a Private Message  Reply
quote:
Möjligheterna är nästan oändliga


Ironiskt nog blir det också en av svårigheterna, det är för enkelt att ändra och experimentera, det är lättare att "klicka bort sig".

Om jag föredrar digitalt framför analogt? JAAAA.

Drömmer om bra ljud...
Go to Top of Page

Fred_J
Member

256 Posts

Posted - 2019/08/12 :  23:01:39  Show Profile Send Fred_J a Private Message  Reply
Grymt sugen på en miniDSP, men i så fall blir det en Dirac med programvaran för justering för rummet. Eller hur borde jag kunna börja med att använda den ihop med befintlig utrustning i steg ett, dvs med förstärkare och högtalare och tillsammans med passivt delningsfilter? Sedan i steg två kan jag prova att utöka med en förstärkare med fler kanaler och testa att ersätta mina passiva delningsfilter helt? Jag menar att den borde väl kunna justeras och anpassas ihop med ett passivt delningsfilter likväl som att den ersätter det helt?

Allt gott!

Go to Top of Page

AndersP
Member

1563 Posts

Posted - 2019/10/09 :  21:12:50  Show Profile Send AndersP a Private Message  Reply
Lite definitioner:
1) Filter på högnivå, konventionella delningsfilter med spolar, kondensatorer och motstånd.
2) Aktiva delningsfilter (eller elektroniska delningsfilter). Kräver separat effektförstärkare för varje register. Aktiva delningsfilter kan realiseras som
a) analoga
b) digitala

Fördelen med högnivå "vanliga" delningsfilter är att man med dessa kan mixtra med drivimpedanserna till elementen/elementkombinationerna. Detta är HELT omöjligt med aktiva filter.

Linkwitz Orion
Center: Ino Audio piM
Surround: 6 x Ino Audio a2
Go to Top of Page

Bardis
Member

3343 Posts

Posted - 2019/11/08 :  20:15:23  Show Profile Send Bardis a Private Message  Reply
Kör en del uppsättningar med DBX Driverack och Prophon digitala filter. Väldigt smidigt.
Kul att bygga alla förstärkare som går åt med;-)

Modda allt som går att modda!
Go to Top of Page

solhaga
100.000-klubben

2666 Posts

Posted - 2019/11/09 :  07:26:21  Show Profile  Visit solhaga's Homepage Send solhaga a Private Message  Reply
JRMCs DSP skickar ut åtta kanaler till en ExaSound E38.
Ett slutsteg per kanal till ett fyrvägssystem.

Kan inte bli enklare (eller bättre?) om man som jag är helt i den digitala domänen.

Medlemspresentation.
Senast lyssnat.
Instagram.
Go to Top of Page

Bardis
Member

3343 Posts

Posted - 2019/11/09 :  15:13:14  Show Profile Send Bardis a Private Message  Reply
Solhaga. Är det hög inlärningströskel? Eller går det fort att komma i gång?

Modda allt som går att modda!
Go to Top of Page

solhaga
100.000-klubben

2666 Posts

Posted - 2019/11/10 :  09:59:25  Show Profile  Visit solhaga's Homepage Send solhaga a Private Message  Reply
Tämligen enkelt och rättframt.
Det enda krångliga är att i åttakanalsmod så väljer man 7.1 och allt vad det innebär i konstiga namn på kanalerna.
Man får helt enkelt ha en fusklapp med mappningen för att exempelvis komma ihåg att SL är vänster subbas.

I mitt fall är:
Left, right: Mellan
Central, sub: Diskant
RL, RR: bas
SL, SR: sub

Här är min åttakanalsuppsättning:



Först duplicerar jag Left och Right till de övriga kanalparen.
Lägger på en delay på alla utom subbarna eftersom de står cirka 30 cm bakom de övriga.
Sedan delningarna och sist volymanpassning.

Just nu har jag ingen frekvenskompensering, men det är enkelt att lägga på:



Att jag har valt en såpass dyr DAC som e38:an beror på att det är den enda som har full uppplösning (PCM upp till 384 kHz) i alla åtta kanalerna.
De åstadkommer det med ett properitärt protokoll över en vanlig USB-kabel.
Den klarar också DSD, men då i två kanaler. Men då kan man ju inte använda någon DSP.
Men det kan ju å andra sidan ingen DAC/DSP.
JRiver har inga problem med DSD, men använder man DSP:en så skickas ljudet som PCM till DAC:en.

quote:
USB - This is the recommended and most capable input. It supports 2 to 8 channels PCM and
DSD. PCM is supported with 32 bit resolution at standard sampling frequencies from 44.1 kHz to
384 kHz. DSD sampling rates range from 2.8224 MHz to 12.288 MHz. Connect the e38 Mark II
DAC to your computer using a standard A-B USB cable.

Medlemspresentation.
Senast lyssnat.
Instagram.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.3 sekunder. Snitz Forums 2000