HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Bryggad klass-D i bashorn?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

more10
Member

2112 Posts

Posted - 2019/08/29 :  21:08:37  Show Profile Send more10 a Private Message  Reply
Jag klurar på att köpa en Crown XLS 2502 för att driva ett par subbashorn. Elementen kopplar jag parallellt (4 ohm) och förstärkaren bryggar jag. Då går det att få ut 2,4 kW enligt spec.

Klass D för att inte fläktarna ska störa onödigt, det går ju mindre ström än i ett bipolärt steg.

Frågan är hur förstärkaren kommer att gilla den "reaktiva" lasten? Vad tror ni? Ska jag trycka på köp?


Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet

more10
Member

2112 Posts

Posted - 2019/08/29 :  21:11:11  Show Profile Send more10 a Private Message  Reply
Crown XLi 3500 är det bipolära alternativet, men obryggat förståss.

Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet

Edited by - more10 on 2019/08/29 21:11:54
Go to Top of Page

Amatören
100.000-klubben

1755 Posts

Posted - 2019/08/30 :  00:19:39  Show Profile Send Amatören a Private Message  Reply
Köp!
Eller, om du hittar begagnade Yamaha T5n eller P7000s. Bra fläsk i bägge

"Amatör, med JBL, TAD, Beyma, 18-Sound, AE, BSS, Xilica, NCore, Marantz och Yamaha!"
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2019/08/30 :  05:35:04  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message  Reply
Av ren nyfikenhet, vad skiljer ett "chipsteg" (syftar på drivecore) beträffande förmågan att hantera back emf (rektiva laster) jämfört med mer traditionella lösningar?

Håller annars med Amatören, det finns mkt bra begagnade lösningar, hade jag idag letat efter steg hade jag först scannat av blocket, lab.gruppen och qsc kan nog läggas till på listan över schyssta tillverkare.

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page

more10
Member

2112 Posts

Posted - 2019/08/30 :  13:10:14  Show Profile Send more10 a Private Message  Reply
Jag har tröttnat på begagnat. Jag har alldeles för mycket begagnat. Fast från 80-talet då :-)

Googlade drivecore, det är fortfarande Gerald Stanley som chefar för förstärkeriet. Han som konstruerade DC-300.

quote:

Class-I handles reactive loudspeaker loads easily and gracefully, by reusing energy returned from the loudspeaker rather than dissipating it as heat or forcing the amp into premature current limiting. This characteristic means class-I amplifiers run better and longer#8212;especially at lower impedances. It also makes them more reliable, since they are not constantly stressed to their limits or subjected to excessive heat. Best of all, as proud owners can attest, amplifiers with class-I technology sound great, with a powerful, accurate sound that stands out from the competition


Medans jag bygger hornsystemet ska jag använda förstärkarna i mitt nuvarande system. Det blir 2 stycken Crown XLi 800 till diskanthorn och tolvor i slutna lådor. Jag vill ha Crown rakt igenom.

Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet

Edited by - more10 on 2019/08/30 13:15:51
Go to Top of Page

more10
Member

2112 Posts

Posted - 2019/08/30 :  14:15:57  Show Profile Send more10 a Private Message  Reply
Beställt!

Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet
Go to Top of Page

sladdbarn
Member

2844 Posts

Posted - 2019/08/30 :  14:55:39  Show Profile Send sladdbarn a Private Message  Reply
När det pratas horn och 2,4 kW blir jag nyfiken...

Drömmer om bra ljud...
Go to Top of Page

more10
Member

2112 Posts

Posted - 2019/08/30 :  17:32:03  Show Profile Send more10 a Private Message  Reply
quote:
När det pratas horn och 2,4 kW blir jag nyfiken...


Om du ber snällt kan jag lägga upp en simulering

Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet
Go to Top of Page

Mullis
Starting Member

14 Posts

Posted - 2019/10/22 :  21:56:08  Show Profile Send Mullis a Private Message  Reply
Ja, varför inte?
Har minsta XLSen hemma nu och vad förvånad jag blev att fläkten stod still när jag startade steget.
Kört det med en subbas och topp på varsin kanal under en halvtimme och då gick fläkten på lågfart.
Varit med på början av glada 90-talet, okej en sommar, sommarjobbat med ljud och ljus uthyrning och slutstegen var från Crown.
flåsväder från fläktarna när de startade men gick ner i fart direkt, ibland pulserade de till basen när det drogs på. :-D
Lite offtopic blev det visst.
Crown själva rekommenderar XTi som drivsteg till subbas och XLS till topparna. Dels har de DSP inbyggda i stegen, bla delningsfilter med mer.
Tänkte själv köra ett bryggat XLS och driva ett bashorn bestyckat av en B&C 15TBX100.

Mvh Mullis
Go to Top of Page

more10
Member

2112 Posts

Posted - 2019/11/06 :  00:57:33  Show Profile Send more10 a Private Message  Reply
Kör dem nu i min lilla analoga anläggning. Sååå skönt med steg som inte surrar och brummar. Låter bra gör det också.

Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet
Go to Top of Page

Kaktus
Member

545 Posts

Posted - 2019/11/08 :  13:39:13  Show Profile Send Kaktus a Private Message  Reply
Någon som provat slutsteg från Hypex till just bashorn??
Funderar på UcD700. Köpte en gammal nätdel med 95VDC från den enorma trafon.
Go to Top of Page

more10
Member

2112 Posts

Posted - 2019/11/08 :  19:53:11  Show Profile Send more10 a Private Message  Reply
Står inget om reaktiv last eller dämpfaktor på Hypex hemsida. Men dom är säkert jättebra.

Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet
Go to Top of Page

Kaktus
Member

545 Posts

Posted - 2019/11/09 :  15:37:51  Show Profile Send Kaktus a Private Message  Reply
Kan du förklara vad de har för betydelse?
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2019/11/09 :  21:46:52  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Jag har gjort testbygge med UCD700 för några år sedan. Bas funkade utmärkt.

Testade i samma veva också UCD2K med switchad nätdel. Också bra på bas, men
uppåt var det ingen större hit. Den drev No Frills Barabbas om nån minns den.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

more10
Member

2112 Posts

Posted - 2019/11/12 :  22:35:39  Show Profile Send more10 a Private Message  Reply
Horn funkar akustiskt som en spole. Spänning kommer före ström. Det innebär att det går ström genom förstärkaren även när den själv lägger spänning på utgången. Crest-steget jag köpte lagrar den där strömmen i nätdelen, så det blir ingen extra värme.

Olika förstärkare är olika bra att hantera reaktiv last.

Dämpfaktor är förstärkarens inre impedans i förhållande till högtalarens impedans. Ju högre dämpfaktor desto bättre är förstärkaren att kontrollera konen. Det blir mindre värme av reaktiv last också. Hög dämpfaktor är alltså bra, extra bra i bas.

Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.38 sekunder. Snitz Forums 2000