HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 WiFi och flerkanalsHiFi
 Test av billig Kina dac I2s.
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Wheels
Semester på egen begäran

821 Posts

Posted - 2019/10/14 :  12:47:09  Show Profile Send Wheels a Private Message  Reply
Fick hem en billig PCM5102 som jag köpte för 69:- ink frakt.
Mest ett impulsköp för att testa hur den lät och kanske skulle duga till en Raspberry Zero så förväntningarna var inte stora.
Men döm om min förvåning när den låter fantastiskt bra!
Kör den igenom en RPI 3B nu och är knäpptyst med bra dynamik.
Finns en video där en tekniker med tidigare erfarenhet av just PCM5102 chippet försöker hitta fel och det är inte mycket.
Och han kommentarer på frågan How it sounds?
"It's a lovely sounding DAC. Architecture was initially based on the classic PCM1792A, but the digital core was upgraded to have a better randomizer. The randomizer evens out tones (moves very low level tones out into the noise floor)"
https://www.youtube.com/watch?v=VualiZkPlw0

Så söker ni en billig I2s DAC så kan jag rekommendera den här.
Köpte min på Whish men den här är likadan.
https://www.banggood.com/PCM5102PCM5102A-DAC-Decoder-Board-I2S-32Bit-384K-For-Raspberry-Pi-Red-Core-Player-p-1259752.html?cur_warehouse=CN

Edited by - Wheels on 2019/10/14 12:50:51

Wheels
Semester på egen begäran

821 Posts

Posted - 2019/10/14 :  13:20:25  Show Profile Send Wheels a Private Message  Reply
Nu har jag medvetet lyssnat på Kina Dacen hela helgen för att vänja mig och när jag nu byter
till Khadas Tone Dac så är det nya öron och självklart så låter den bättre på allt.
Mjukare mera av allt typ men jag vidhåller att PCM5102 Dacen absolut är väldigt prisvärd!
Bjud hem några vänner som normalt inte har nått ljudintresse och dom kommer att få haksläpp.
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2019/10/15 :  22:27:32  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
kul, den verkar prisvärd!
Kan du guida hur du ansluter en sådan till en Pi? Och vad som krävs i den distribution du använder?

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

Wheels
Semester på egen begäran

821 Posts

Posted - 2019/10/16 :  10:08:03  Show Profile Send Wheels a Private Message  Reply
Jag använder Volumio via wifi och webbläsaren för att styra den.
Har även appen till Android med samma funktioner.
Sen ansluter man DAC till 40 pins kontakten på Raspberryn, kan återkomma till det om intresse finns.
Rätt enkelt och väljer Hifi Berry DAC-I2s-Hifi Berry Dac i konfigurationen, den använder samma chip PCM5102.
Så i normala fall behöver man inte hålla på och skriva en massa textkoder utan
allt görs via Volumio gränssnittet.

Edited by - Wheels on 2019/10/16 10:09:49
Go to Top of Page

Wheels
Semester på egen begäran

821 Posts

Posted - 2019/10/16 :  10:37:29  Show Profile Send Wheels a Private Message  Reply
En bild med PAM8403 som förstärkare.
Låter bra.
Om jag lyckas med att lägga upp bilden?

Edited by - Wheels on 2019/10/16 10:39:26
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.22 sekunder. Snitz Forums 2000