HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - HiFi
 Carmen 3 Dipol NY
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

nisseW
Member

531 Posts

Posted - 2019/12/04 :  08:19:26  Show Profile Send nisseW a Private Message  Reply
Äntligen dags att visa bygget av Carmen tre. Ettan blev ganska bra men jag såg den ändå
mest som en prototyp, för att lära mig hur det skulle byggas och vad som krävdes för att
få ner baffelvibbrationer till en acceptabel nivå.

Ett reportage finns av Herr D om Carmen ett, här http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=92464



Mycket räknande och ritande blev det för att få plats med de interna bafflarna.

Blufföretag är ingen bluff, de finns i verkligheten!

Edited by - nisseW on 2019/12/04 08:29:39

nisseW
Member

531 Posts

Posted - 2019/12/04 :  08:23:34  Show Profile Send nisseW a Private Message  Reply
Carmen två blev väldigt bra förutom att mellanregisterelementet inte passsade så bra,
Spridningen bakåt blev en katastrof och Carmen två förpassades till eldförgängelsen.

En tråd om Carmen 2 uppgång och fall finns här http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=95377


Blufföretag är ingen bluff, de finns i verkligheten!

Edited by - nisseW on 2019/12/10 12:44:51
Go to Top of Page

nisseW
Member

531 Posts

Posted - 2019/12/04 :  08:46:33  Show Profile Send nisseW a Private Message  Reply
Första gången jag stötte på en öppen baffelhögtalare och blev helt frälst var på vår DIY mässa i Göteborg 2008.
Det var den mycket sympatiske Scorpion som visade sin folk OB som han kallade dem.


Blufföretag är ingen bluff, de finns i verkligheten!
Go to Top of Page

nisseW
Member

531 Posts

Posted - 2019/12/04 :  08:49:31  Show Profile Send nisseW a Private Message  Reply
Andra gången var på DIY mässa i Uppsala 2009, då blev jag sittande och diskuterande med Scorpion länge.


Blufföretag är ingen bluff, de finns i verkligheten!
Go to Top of Page

nisseW
Member

531 Posts

Posted - 2019/12/04 :  08:54:02  Show Profile Send nisseW a Private Message  Reply
Då visade han sitt finurliga sätt att hänga upp elementen i persiennsnören, för att eliminera baffelvibbrationer.

Det här blev startskottet till mitt Carmenprojekt för 10 år sedan.
Carmen 1 bygget startade sedan i januari 2012.




Blufföretag är ingen bluff, de finns i verkligheten!

Edited by - nisseW on 2019/12/04 10:41:37
Go to Top of Page

nisseW
Member

531 Posts

Posted - 2019/12/04 :  10:33:58  Show Profile Send nisseW a Private Message  Reply
Jag ville göra en konstruktion som var enkel och stabil att bygga, valet föll då på CLD constrained layer damping, en teknik att reducera överföringen av vibbrationer. Två material med olika resonansfrekvenser sammanfogade med ett mjukt mellanskikt.

Ellementen monterades stumt i en innre stålbaffel med bult, och sedan i det yttre träshassiet med en mjuk dämpmassa.






Blufföretag är ingen bluff, de finns i verkligheten!

Edited by - nisseW on 2019/12/04 10:43:52
Go to Top of Page

nisseW
Member

531 Posts

Posted - 2019/12/04 :  10:49:16  Show Profile Send nisseW a Private Message  Reply
Bafflarna och monteringen av basarna i Carmen3 är den samma, men det nya mellanregistret krävde ny stålbaffel och elementet en Scan Speak MU 12 monterades på mässingdistanser för att få elementet flash monterat med trächssiet.




Blufföretag är ingen bluff, de finns i verkligheten!
Go to Top of Page

Amatören
100.000-klubben

1755 Posts

Posted - 2019/12/04 :  10:58:05  Show Profile Send Amatören a Private Message  Reply
Detta ser jag fram emot!

En fråga, varför vill du "isolera" elementen från baffeln?
Som jag ser det så vill jag koppla elementet så hårt som möjligt till baffeln, helst hade jag velat limma membranet direkt i baffeln.
När membranet "slår" (säg framåt, +) så tvingar membranet en luftpelare (ljudet) framför sig och då uppstår en motkraft som till storlek motsvarar denna luftpelare (Bakåt, -). Ying and Yang! Denna kraft transporteras till korgen som i sin tur transporterar den till baffeln som bör utföras så "stum" som möjligt då annars risken finns att baffeln rör sig i motsatt riktning (-) som luftpelaren (+), vilket bör innebära att membranet i praktiken inte rör sig "hela" vägen (+) utan förlorar slaglängd motsvarande den motsatta rörelsen (-). Ex: Om signalen har kraft att flytta membranet (talspolen) 5mm och korgen rör sig 1mm i motsatt riktning så blir effektiva slaget 5-1=4mm. Vad detta innebär för ljudet i detta resonemang behöver jag nog inte utveckla...
Jag hoppas ni förstår mitt svammel...:)

"Amatör, med JBL, TAD, Beyma, 18-Sound, AE, BSS, Xilica, NCore, Marantz och Yamaha!"
Go to Top of Page

nisseW
Member

531 Posts

Posted - 2019/12/04 :  12:27:11  Show Profile Send nisseW a Private Message  Reply
Helt enkelt för att inte överföra vibrationerna från höggtalarkorgen till baffeln,
och för att inte vibbrationerna ska fortplanta sig ner i golvet. Jag vill att endast membranet ska röra sig. Börjar även baffeln/lådan att vibrera med så har vi
misslyckats. I min konstruktion är tanken att jag monterar elementet stumt i den innre
stålbaffeln, stål är ca: 10 ggr tyngre än ek, sedan monteras stålbaffel med element,
ca: tot 25 kg, i ek chassiet, i en dämpmassa. Man kan tänka sig att dämpmassan fungerar som ett par mjuka fötter gör under högtalaren, fast här så nära elementet som möjligt.
Hoppas du förstår hur jag menar.

Har inte vi diskuterat det här tidigare du och jag?
( Vi får ta en forsatt diskussion i julhelgen

Blufföretag är ingen bluff, de finns i verkligheten!

Edited by - nisseW on 2019/12/04 12:29:31
Go to Top of Page

Amatören
100.000-klubben

1755 Posts

Posted - 2019/12/04 :  13:39:56  Show Profile Send Amatören a Private Message  Reply
quote:
Har inte vi diskuterat det här tidigare du och jag?
( Vi får ta en forsatt diskussion i julhelgen

Hehe, möjligt vi har!
Jag ser fram emot vår kommande diskussion
Välkommen!

Nisse, jag är fruktansvärt imponerad av det skickliga hantverket. Riktigt, riktigt snyggt! Och vilken finish!

En fråga, hur har du gjort "sprängbilderna"? Professionellt är bara förordet...

"Amatör, med JBL, TAD, Beyma, 18-Sound, AE, BSS, Xilica, NCore, Marantz och Yamaha!"
Go to Top of Page

HerrD
200.000-klubben

1749 Posts

Posted - 2019/12/04 :  15:49:24  Show Profile Send HerrD a Private Message  Reply
Allt nisseW gör är professionellt. Inget lämnas åt slumpen. Respekt. Låter utmärkt också för den delen

The first principle is that you must not fool yourself and you are the easiest person to fool.

Richard P. Feynman
Go to Top of Page

nisseW
Member

531 Posts

Posted - 2019/12/05 :  01:31:15  Show Profile Send nisseW a Private Message  Reply
Mundorfdiskanten fick en ny faceplate av panzerholtz. Mest av estetiska själ men även av vibrationsynpunkt. Ett intressant material som används i bla. F1 bilar. Tillverkas av Delignit i Blomberger Tyskland, och används av bla. Kaiser.


Blufföretag är ingen bluff, de finns i verkligheten!

Edited by - nisseW on 2019/12/11 10:46:05
Go to Top of Page

Schack
Member

269 Posts

Posted - 2019/12/05 :  01:45:40  Show Profile Send Schack a Private Message  Reply
Kommer att följa detta med intresse.
Kanske jag skall skrota mina betong-dipoler och bygga i järn istället.
Per

Varför köpa något.när man kan bygga det själv.
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4149 Posts

Posted - 2019/12/05 :  01:48:27  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
Hatten av för imponerande hantverk!

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.
Go to Top of Page

nisseW
Member

531 Posts

Posted - 2019/12/05 :  02:04:46  Show Profile Send nisseW a Private Message  Reply
I Carmen 1 satt ett Excelelement från Norska SEAS som mellanregister, det har ett membran av magnesium. i Carmen 3 sitter ett element från Scan Speak Illuminator MU 12. Anledningen till det bytet är att jag trodde MU 12:ans pappersmembran skulle ge kvinnoröster en mjukare mindre metallisk klang i vissa passager än Seasens metallmembran. Men där bedrog jag mig grundligt, MU 12:an har betydligt mera krut än Exelelementet.
För några år sedan på Münchenmässan pratade jag med en ingenjör från Finkteam
(tillverkare av membran och element åt många av de stora drakarna) vilket membranmaterial som var det bästa för mellanregister metall, papper, keramiska eller kolfiber, svaret var att det har väldigt liten betydelse, Martens hårda keramiska låter bra, men det gör även B&W med sina mjuka koner. Det var mest en fråga om tycke och smak och framför all om utseende. Papper var det som föredrogs av de flesta tillverkare, med det bästa förhållandet mellan pris och prestanda.


Blufföretag är ingen bluff, de finns i verkligheten!

Edited by - nisseW on 2019/12/13 19:01:29
Go to Top of Page

nisseW
Member

531 Posts

Posted - 2019/12/05 :  02:13:00  Show Profile Send nisseW a Private Message  Reply
Så här ser infästningen ut för baselementen ut uppifrån.


Blufföretag är ingen bluff, de finns i verkligheten!
Go to Top of Page

nisseW
Member

531 Posts

Posted - 2019/12/05 :  02:16:02  Show Profile Send nisseW a Private Message  Reply
Schack,
Överge inte dina betongdipoler, jag tror betong har fina egenskaper vad gäller tyngd och vibrationsdämpning.
det finns det många goda exempel på!

Blufföretag är ingen bluff, de finns i verkligheten!
Go to Top of Page

nisseW
Member

531 Posts

Posted - 2019/12/05 :  14:52:36  Show Profile Send nisseW a Private Message  Reply
OBn byggs av tre ekskivor, framdel och bakdel tunnas ut upptill för att få ett slankare utseende.
Svårt att åstadkomma med bara elhyvel och bandslip, men det går med lite tålamod.


Blufföretag är ingen bluff, de finns i verkligheten!

Edited by - nisseW on 2019/12/05 14:54:43
Go to Top of Page

nisseW
Member

531 Posts

Posted - 2019/12/05 :  14:59:21  Show Profile Send nisseW a Private Message  Reply
dags att fräsa lite, all fräsning görs med mallar.



Och så några runda hål för elementen, dags att få prova nya cirkeljiggen.


Blufföretag är ingen bluff, de finns i verkligheten!

Edited by - nisseW on 2019/12/08 23:27:48
Go to Top of Page

nisseW
Member

531 Posts

Posted - 2019/12/05 :  15:02:28  Show Profile Send nisseW a Private Message  Reply
Första limmningen blir en del av foten


Blufföretag är ingen bluff, de finns i verkligheten!
Go to Top of Page

nisseW
Member

531 Posts

Posted - 2019/12/05 :  15:04:27  Show Profile Send nisseW a Private Message  Reply
Framdel och mellandel limmas ihop.


Blufföretag är ingen bluff, de finns i verkligheten!
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2019/12/05 :  19:20:39  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Underbart bildreportage! stort tack för detta!

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

Double A
Member

2090 Posts

Posted - 2019/12/05 :  21:55:04  Show Profile  Visit Double A's Homepage Send Double A a Private Message  Reply
Det är ju så vackert så man blir tårögd!
Vilka fantastiska byggen du åstadkommer. :)

Det är bara döda fiskar som flyter med strömmen.
Double A ordspråk.
Äger och driver Double A Design. www.dadesign.se
Go to Top of Page

nisseW
Member

531 Posts

Posted - 2019/12/05 :  23:32:01  Show Profile Send nisseW a Private Message  Reply
Tack tack
Fortsättning följer.

Nyss hemkommen efter att ha varit på konsert, Mozart requiem, underbar musik.
I morgon kväll Händels messias med Norrköpings symfoniorkester!

Blufföretag är ingen bluff, de finns i verkligheten!

Edited by - nisseW on 2019/12/05 23:38:52
Go to Top of Page

nisseW
Member

531 Posts

Posted - 2019/12/06 :  09:45:57  Show Profile Send nisseW a Private Message  Reply
Dags att montera stålbafflarna, avstånd till trächassiet och för att få elementen plant mot baffelfronten regleras med skruvarna.
Passningen mellan trädelarna sker med styrtapparna.


Blufföretag är ingen bluff, de finns i verkligheten!

Edited by - nisseW on 2019/12/06 09:46:47
Go to Top of Page

nisseW
Member

531 Posts

Posted - 2019/12/06 :  09:51:11  Show Profile Send nisseW a Private Message  Reply
Jag passar även på att lägga in ett par stålstavar 20x25x250 mm till foten.
De kommer senare när foten monteras att svetsas i en stålplatta.
Jag ger dem lite utrymme i sidled, så träet kan röra sig.



Blufföretag är ingen bluff, de finns i verkligheten!

Edited by - nisseW on 2019/12/07 13:54:52
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.45 sekunder. Snitz Forums 2000