HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 TDA1541, Marantz CD60 räddas från ålderskrämpor...
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2020/03/26 :  15:06:37  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
TDA1541 har kultstatus. Det enda jag känner till den DACen är från min gamla Marantz CD56 som jag levde glad med i över 20 år. Men eftersom min CD56 nog aldrig gjorde DACen rättvisa ville jag hitta en CD-spelare med en bättre implementation av DAC-chippet.

Valet föll på en Marantz CD60 som jag hittade på market place. Det går att hitta mycket information om man letar lite:
- Service manual
- Lampizator tweakar en CD60
- TDA1541 register

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2020/03/26 :  15:19:49  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply

Efter att ha studerat kraftaggregaten och hur de byggt spelaren så åkte jag och tittade på den. Den var iskall och stod på köksbordet när jag var och tittade på den. Vi drog igång den och jag testade några skivor i den med mina hörlurar. Den spelade fint så jag slog till och fick den till vad jag kände var ett riktigt rövarpris. På vägen hem i bilen började jag ana ugglor i mossen. Det var väldans vad det luktade gamla elektrolyter i bilen? Inte kan det väl vara min nyinköpta fina CD-spelare som stank på det visat?

Efter att ha kopplat upp den hemma och låtit den bli riktigt varm så, jovisst den fullkomligt stank av gamla elektrolyter! Vilken himla tur att jag har så bra utrustning för att ge den en livsförlängande transplantation av samtliga elektrolyter då!

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8771 Posts

Posted - 2020/03/26 :  15:37:53  Show Profile Send ztenlund a Private Message  Reply
Äsch, spelaren har förstås bara spelat lite psalmer på söndagar och endast i välstädade utrymmen med särskilt stabil spänning i eluttaget.

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2020/03/26 :  15:46:28  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Ja den var väldigt fin på utsidan.

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2020/03/26 :  15:51:59  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Nu är det här en CD-spelare från början på 90-talet så den är ingen modern maskin. Den har också överlevt genom det glada 00-talet då alla med en lödkolv(inklusive jag... ) skulle byta OP-förstärkare och montera nya klockor i spelarna. Så det finns precis hur mycket information som helst om tweaks till sådana här ute på nätet. Jag behövde en målbild för att inte famla mig vilse i all information som finns tillgänglig.

Målbilden blev att "återskapa prestandana som CD60 hade som ny med följande undantag:
  • Undersök om det finns en orsak till varför den luktar som en gammal kondensatorfabrik.
  • Välj konsekvent bättre/modernare 105-graders longlife elektrolyter.
  • Använd Marantz CD80, storebror till CD60 från samma era, som modell för komponentvalen där det går.
  • Använd modernaste möjligt kondensatorer runt DAC och linjesteg
  • Ingen tweakning men förbered om det går utan ombyggnation."

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2020/03/26 :  15:55:15  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Med målbilden klar blev det till att studera och jämföra CD60 VS CD80 på krets-schema nivå. Det mynnade ut i följande,

Kraftaggregat:
Både CD80 och CD60 har distribuerade reglering. Bägge har kondensatorerna och regulatorerna nära transformatorn och sedan pi-filter till alla konsumenterna som har sina egna lokala kondensatorer. CD80's aggregat är betydligt stabilare så det var inte mycket att hämta från storebror.

Men jag gjorde ändå en förändring i aggregatet. Jag valde mindre kondensatorer direkt efter regulatorerna och ökade på de lokala kondingarna. På det viset får man en regulator som kan jobba snabbare och man filtrerar mer med pi-filtrena. Om det blir en reel skillnad står skrivet i stjärnorna men det kändes rätt.

CD-Drive:
CD-läsaren är en CDM4/19 vilket är en ganska robust och juste drive. Den funkade bra så jag valde att inte pilla med den mer än att göra rent ordentligt.
Laddningsmekanismen i driven behövde däremot gås igenom ordentligt. Den slamrade som en gammal burk när man laddade en skiva så det blir rengöring och smörjning.

CD-controller
Eftersom CD80 har en annan drive är de inte helt jämförbara, men de såg tämligen lika ut för mitt öga samt att allt funkade så det blir bara kondensatorbyte, inga esoteriska grejor utan vettiga kondingar vilket för mig i dagsläget betyder Panasonic FC/FR/FS-serierna.

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2020/03/26 :  16:00:53  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Variabel utgång:
Både CD80 och CD60 har variabelutgång som konstruktionsmässigt är ganska lika. Jag använder aldrig den utgången så det blir inga konstigheter med den.

Hörlursuttag:
Även här är en feature som jag aldrig använder så det blir inga esoteriska saker här.

Display och knappsats:
Funkar fint så rengöring och uppfräschning är allt som behövs.

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2020/03/26 :  16:20:06  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
TDA1541 implementationen:
Hur man byggt in DA och processorn för DA'n skiljer mellan CD60 och CD80. Det är samma grundläggande layout men,
  • CD80 har en egen sekundär-reglering medans CD60 får klara sig med ett pi-filter (Hmmmmm, inte för nu men ett framtida tweak kanske?
  • CD80 har MYCKET större kondensatorer direkt vid DA och processor, det kan jag kopiera på min CD60 och det skall i möjligast mån vara polymerkondensatorer
  • CD80 har 180nF avkopplingskondensatorer till TDA1541's Current dividers medan CD60 har 100nF (Ojojoj vad det kliar att få tweaka! Tänk så enkelt man kan lägga en keramisk kondensator ovanpå de ytmonterade som redan sitter där och på det viset parallellkoppla! , se här! Men NEJ! inte denna gång


Linjesteget:
I grunden är CD60 och CD80 samma konstruktion men de har valt att bygga dem olika.
  • CD80 har en stabilare sekundär-reglering så den kopierar jag på min CD60.
  • CD80 har större kondensatorer lokalt till varje OP, det kan jag planka i min CD60 och de skall vara polymerkondingar.
  • CD80 har singel-OP medans CD60 har dubbla. Jag kan ju åtminstone montera dem i socklar så att jag enkelt kan byta de NE5532 som sitter där om/när andan faller på.
  • CD80 har gödslat med Nichikon MUSE-series, CD60 har några stycken som jag skall vara varsam med.

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2020/03/26 :  16:25:14  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Det blev en diger lista som jag sedan omvandlade till en beställning hos RS-components.

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2020/03/26 :  16:48:41  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Jag började med att snoka runt lite för att se var allt fanns och sakta demontera spelaren...


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2020/03/26 :  16:49:35  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2020/03/26 :  16:51:08  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply



Där nere syns TDA1541'an...

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2020/03/26 :  16:52:09  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Och här är en av de bipolära Nichicon MUSE...


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2020/03/26 :  17:45:15  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Jag började med att demontera driven och tvätta allt i min ultraljudstvätt.

Före:


Efter:



Före:


Efter:



Det syns inte mycket på bilderna men jag kan lova att ljusreflektionen från plasten är helt annorlunda "efter" och tvättvattnet blev "dimmigt" när ultraljuden luckrade upp 30 år av damm och luftföroreningar...

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2020/03/26 :  17:53:33  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Även de delarna som skjuter luckan ut och in fick sig en omgång...

Före:


Äckligt gammalt intorkat fett som var som modell-lera..

Efter:


Rent och fint!

Motorn till luckan fick en gnutta sinterlagerolja.


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2020/03/26 :  18:04:27  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
När väl allt till mekanismen var rengjort var det dags att ta itu med första elektronik-delen, Variabel utgångs-steget

Före:


Efter:


Det är en motorstyrd ALPS Blue potentiometer som snvänds som volym-kontroll och i linjesteget sitter det Nichicon MUSE. Det är inga dåliga prylar och nu sitter det nya fräsha större kondingar på kraften till OP-arna.

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2020/03/26 :  19:07:07  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Och så var det ju det där med varför den luktade så mycket. Det är svårt att säga säkert men jag hittade två saker som kan inverka.

1. Maskinen är för 220V och idag har vi närmare 240V i nätet. Det är en ganska rejäl höjning OM kondensatorerna ligger nära märkspänning. Tack och lov så är maskinen redan förberedd för 240V så jag behöver bara ändra bygling för att fixa det problemet och behöver altså inte ta hänsyn till att internspänningarna kan gå upp. Det räcker om de nya kondingarna klarar märkspänning.



Bygel 253 togs bort och jag satte dit en på 253 och häpp nu är den specad för 240V, enkel match!

2. (Troligtvis helt ovidkommande!) Den regulatorn som är mest belastad sitter utan kylpasta på sin kylfläns vilket gjort att regulatorns kylplatt är oxiderad. Kan den ha blivit så varm att den reglerat ner sin spänning och skapat strömpulser genom kondensatorerna? Det är ett riktigt långskott och kanske bara lösa fantasier, men det är ett enkelt fix så varför inte åtgärda det när man ser det?

Här är den magiska kyl(/långskotts)-padden...


...och här kommer regulatorn att få jobba vid lägre temperatur än tidigare.

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6793 Posts

Posted - 2020/03/26 :  19:26:51  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
Jag har en CD60 som jag givetvis hittade på en loppis garanterat billigare än din Pac men nu skall jag inte häva mig här jag hade en del hårda tankar på hur mycket jag skulle modda men det blev inte av kanske blir det efter att jag har läst denna tråd.

Jag gjorde visserligen två saker avkopplingskondensatorer byttes sedan på prov så kopplade jag ur hörlur och variabla utgången då dessa inte skall användas nu fick all strömförsörjning koncentrera sig på resten istället jag upplevde en förbättring. Min tanke var att Naim-ifiera den med mängder av regulatorer tanken är där fortfarande men jag tycker att den i nuvarande utförande låter väldigt bra så jag låter den nog vara. Du nämnde att den luktar gamla läckande kondingar min har nog lite sådant för sig kan vara läge att byta.

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2020/03/26 :  19:43:43  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Jag har upptäckt att den är ganska enkel att jobba med så låt inte det hålla dig tillbaks bubbel. Den var helt original och fullständigt orörd då den kom upp på arbetsbänken så jag vill gå lite varligt fram.

Det blir en mild uppgradering, inga vildare saker denna gång. Men det är klart, Philips/Marantz-konstruktörerna på 80-talet drömde om de kondingarna jag just skall stoppa i den...

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2020/03/26 :  20:27:31  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Om jag skulle ta och checka av lite på listan?
quote:
Undersök varför den luktar, Check!
Byt kondensatorer på
- Kraftaggregat
- CD-controller
- Variabel utgång
- Hörlursutgång
- Display och knapp-kort
- DA och controller
- Linjeutgången
Gör rent CDM4/19 Check!
Gör rent laddningsmekanismen Check!
Smörj laddningsmekanismen
Gör rent lådan Check!


Nu är det dags att värma upp lödkolvarna! ÄNTLIGEN!

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2020/03/26 :  20:40:42  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Marantz CD60 byggdes 1990. I slutet på 80-talet och början på 90-talet var massmarknads elektronikindustrin i rask takt på väg emot ytmonterat. Marantz CD60 har liksom ett ben i varje läger och har dubbelsidig montering med de ytmonterade komponenterna på undersidan medans de hålmonterade är på ovansidan. Den är samtidigt en ekonomisk produkt så kretskortet är inte FR4(= militätspec för glasfiberkort som blivit generell standard idag).

Allt det här sammantaget betyder att man måste hantera kretskortet väldigt försiktigt. Det får inte uppstå brytningar i det för då kan man knäcka lödningarna av de ytmonterade komponenterna. Så från och med nu hanteras kretskortet med "silkesvantar"

Så här ser det ut på undersidan. TDA1541-DACen sitter i det nedre vänstra hörnet med alla sina avkopplingskondensatorer monterade när benen(vilket är bra! Men keramiska kondingar har inte det bästa ryktet så de byttes ofta då det tweakades....)


Och så här ser det ut på ovansidan när "silkesvantarna" lyft ur det och lagt det på mitt ESD-skydd.


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2020/03/26 :  21:23:58  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Toppen Pac! Kul att se dina renoveringsprojekt i bild! Och snygga bilder dessutom!

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2020/03/27 :  10:53:45  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Tack!

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4149 Posts

Posted - 2020/03/27 :  11:12:40  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
Spännande att se vad bytet av kopplingskondingar kan ge . Om jag inte missförstått så utgör dessa LP-filter som "slätar ut" mellan "trappstegen" efter DA-omvandlingen, och slår därmed direkt på en väldigt aggresiv typ av distorsion om de inte väljs optimalt.

Rätt kapacitans skulle då vara när en nivå (ett trappsteg) sömlöst går upp i nästa, där både för hög, respektive för låg kapcitans orsakar dist av höga mulipplar.
Med för låg kapacitans så kommer signalen "slå i taket" innan nästa puls. För hög kapacitans, så kommer signalen inte "hinna upp" till nästa nivå innan nästa puls. I bägge fallen så orsakar avvikelsen vertikala spikar, dvs dist av höga multipplar.

Jag tror att Philips datablad säger 100nF, men då 1541 initalt var en ganska enkel DAC (som blivit uppskattad efteråt) så vet man ju inte med hur stor omsorg man valt detta värde.
Hade man tillgång till en spectrumanalysator så torde det ju vara möjligt att spela in en CD-skiva med en sinuston av stigande amplitud, för att optimera kapacitansen i respektive steg.

Jag misstänker att det är härifrån den uppsjö av spikar som samtliga dacar genererar kommer ifrån. Spikar som sedan filteras bort via ett brant 22K LP-filter. Kunde man eliminera dessa spikar så kunde man också eliminera 22K-filtret, vilket i sig orsakar fasvridningar och lyssningströtthet.

En snyggare lösning vore ju att ansluta en trimpott till varje filter (R i LP-filtret) och där kunna trimma in stigtiden i varje steg. Jag tror det är något sådant Zanden gjort som använder TDA1541 chippet i sin High end CD.
Overkill? Ja antagligen

Sorry PAC om jag svävade ut....

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.

Edited by - pix on 2020/03/27 11:32:23
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2020/03/27 :  11:42:32  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Ja, de där är otroligt intressanta! Om man kollar lampizator's utforskningar så tror han på aningen högre värde än rekommenderat och film-kondingar.

Filmkondingar har oftast väldigt trevliga egenskaper förutom att de är ganska stora så jag förstår varför han går åt det hållet.
Personligen är jag lite undrande till varför inte ytmonterade keramer skulle vara optimalt? Jag läste någonstans att keramer skulle ändra geometri och därmed fluktuerar kapacitansen under drift, men jag har väldigt svårt att tro på det. Två oberoende konstruktörer har sagt att man inte kan lita på de större keramerna och att de fluktuerar men när jag letat data från tillverkare eller andra har jag inte hittat några tillförlitliga data. Jag har ingen anledning att tvivla på deras utsago men kan det verkligen vara sant? Jag tar väldigt tacksamt emot en länk om någon stött på en utredning runt ytmonterade keramer och deras beteende under drift.

TDA1541 var precis som du säger en standard-DAC när det begav sig så det är roligt att kolla hur de olika Ingenjörs-teamen i audio-industrin löste implementationen av den. Det skiljer ganska mycket på komponentval och layout även om det i grunden är samma kretsfunktion de försöker skapa. Det här var anledningen till att jag sneglade på Marantz CD80 när jag valde komponenter till min CD60.




quote:
En snyggare lösning vore ju att ansluta en trimpott till varje filter (R i LP-filtret) och där kunna trimma in stigtiden i varje steg. Jag tror det är något sådant Zanden gjort som använder TDA1541 chippet i sin High end CD.
Overkill? Ja antagligen

Sorry PAC om jag svävade ut....

Utsvävning? Skojar du? Jag har sällan läst nåt mer on topic. Tack för värdefull input!

Trimpottar till varje steg.... Hehehehe. Den idén får mitt teknikhjärta att slå snabbare ganska ordentligt!

- Det blir ruskigt trångt men om man byggde i 3D kunde man sockla TDA1541-chippet och i sockeln bygga in trimpottarna och kondingarna. Enda nackdelen med den lösningen är att man ökar längden på ledningsbanorna vilket kanske inte är så önskvärt.
- Det är en statisk trimning. När IC-kretsar trimmas så används ofta laser för att trimma resistorer. Galen ide men skulle man inte kunna lasertrimma SMD-resistorer, dvs "hyvla av dem" med en laser under trimningen tills varje steg mäter som man vill att det skall och sedan lacka dem igen?


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2020/03/27 :  12:12:33  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Hmmm... Det är viktigt att inte rusa för fort när man håller på med sådana här jobb. Man måste ta tid och njuta av vägen också, speciellt i tider som de vi lever genom just nu.

Så det blev några espresso och tänkarstunder med krets-schemorframför mig i sweetspot framför anläggningen allt eftersom jag cruisade framåt.



P.S. Om du har en 3D-skrivare kan du göra en insats för våra vård-hjältar här!

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.5 sekunder. Snitz Forums 2000