HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 En o-ortodox 2-vägare
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 4

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2008/11/18 :  22:47:43  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Min del av den fina plankan Jazzskägg och jag köpte tillsammans lyckades jag kapa 4cm för smal för en vecka sedan.

Till idag hade jag köpt spillbitar av 22mm MDF. Rensågade en kant, och klöv bitarna så jag fick till fyra sidor. (Lugn det blir bilder, imorgon) Sedan skulle jag kapa rätt bredd på bitarna till topp och botten och TOG BITARNA TILL SIDORNA OCH KAPADE DEM!!!!! Nu är det ingen panik, jag får bara ändra måtten liten så går det ihop. Men detta som ska bli det stora projektet (åtminstone vad gäller pengar) har redan börjat med två katastrofer.

Fattas bara att kör en skruvmejsel genom högtalarelementen när jag ska montera ihop allt sedan.

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7507 Posts

Posted - 2008/11/18 :  22:52:50  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Har också lyckats med såna där underbara missar. Senast visade det sig att bafflarna som skulle limmas fast på mina baslådor legat i bilen och sugit i sig olja från en läckande flaska...
Have faith brother!

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2008/11/19 :  09:47:39  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Felsågad MDF


Felsågad A-nånting, men under reparation.
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2008/11/19 :  12:23:08  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Vet inte varför högtalaren heter o-ortodox. Idén, eller projektet är hämtat från AudioXpress från hösten-04.
Det är en "enkel" tvåvägare i en portad låda på drygt 30 liter. Filtret är väl kanske lite speciellt - 24dB/oktav, då elementen nätt och jämt överlappar varandra vid delningsfrekvensen.
Bygget som sker på "ledig tid" under en hobbykurs (tredje slöjdkurs-högtalaren) är ganska enkelt. En stor och tung låda i MDF och limfog (fronten), basreflexporten bakåt och tre masonitskivor med delningsfiltret. I lådan stoppas fårull. Till lådan kommer ett stativ i vad jag hittar av björkbitar efter mitt STORA slöjdprojekt - fyra nya köksstolar i massiv björk.
Jag grubblar på om jag ska limma ihop lådan med PU-lim den här gången igen. PU-lim fäster mycket bra, tätar men är tjurigt att tvätta bort (omöjligt att tvätta bort). Å andra sidan räcker det med 2-3 centrumtappar per fog och lagom PVC-lim samt lite lätt avputsade ytor (för att få bort hartsresten från limytorna; gäller alla trämaterial som ska limmas) och så sitter det som berget.
Go to Top of Page

jonasz
Member

2542 Posts

Posted - 2008/11/19 :  14:37:10  Show Profile Send jonasz a Private Message  Reply
quote:
Vet inte varför högtalaren heter o-ortodox. Idén, eller projektet är hämtat från AudioXpress från hösten-04.
Det är en "enkel" tvåvägare i en portad låda på drygt 30 liter. Filtret är väl kanske lite speciellt - 24dB/oktav, då elementen nätt och jämt överlappar varandra vid delningsfrekvensen.


Den är o-ortodox dels pga av användandet av Cauer-elliptiska filter (8e ordning oktaverna närmast delningen) dels pga av den mycket låga delningen runt 1200hz.

Ska bli mycket intressant att höra hur du gillar dem!

You'll Never Walk Alone...

Edited by - jonasz on 2008/11/19 14:37:48
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2008/11/19 :  14:45:29  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Jag tycker också det ska bli MYCKET intressant.
En av orsakerna att bygga den, förutom att bränna pengar innan fastighetsbubblan sprick och tar alla mina besparingar med sig till "bubblornas paradis", är en sund förhoppning att få lite mer av djupbas. Mina horn saknar inte bas alls men ....

Sedan är det lättare att fibbla med det rent estetiska med en mindre låda än med en stor. Jag har bitar av vitt (nåja) och grönt skinn från skinnsoffor som skulle slängas på Erikshjälpen här i stan. En vass kniv och ett upprört sinne gjorde det lätt att riva av lagom till högtalarna. Se mina små TangBandare (Sancta Simplicitas).


Projektet körs med timesharing på tisdagkvällar ... Filtren är emellertid så gott som klara. Funderar på om jag ska eller inte ska dämpa diskanterna.

Edited by - soundbrigade on 2008/11/19 15:23:50
Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2008/11/19 :  16:30:29  Show Profile Send edison a Private Message  Reply
Nån länk eller annan beskrivning av konstruktionen?

Vilka element etc...?

Verkar intressant att följa inte minst pga de lite ovanliga parametrarna i filtret mm...

SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.

Edited by - edison on 2008/11/19 16:30:49
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2008/11/19 :  16:37:05  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Jag tror inte konstruktionen ligger ute på nätet utan finns publicerad i AudioXpress sep, okt, nov 2004.

Ingående element är en 8" HiVi M8a och en ringradiator från Vifa, XT25. Tror inte det stod vilken variant så jag köpte den billigaste, XT25TG.Konstruktören hade gjorde en rad experiment med ett flertal (dyrare) element från Eton, Morel osv men funnit att den här kombinationen var vad han var mest nöjd med.

Lådan var en färdiglåda, Woodland WS123REV i vilken han hade stoppat in ekbitatar och limmat fast med något slags epoxilim som lät bra (SUCK! DUBBELSUCK OCH STÖÖÖÖN! ). Jag tog lådans ursprungliga mått och minskade med ekbitarna och kom fram till ca 32 liter. Jag valde yttermåtten 539 x 279 x 332 mm, eftersom det gav lagom harmoniska proportioner. Jag fördrar en lite smalare men djupare låda.

Jag kan försöka dela med mig av lite mera praktiska detaljer vad det lider (alltid svårt med copyrightskyddat material).

Edited by - soundbrigade on 2008/11/19 16:39:33
Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2008/11/19 :  23:07:14  Show Profile Send edison a Private Message  Reply
OK, tack Soundbrigade!

Man tänker ibland inte på att "allt" inte finns på det bekväma nätet, hehe...


SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.
Go to Top of Page

jonasz
Member

2542 Posts

Posted - 2008/11/20 :  07:51:32  Show Profile Send jonasz a Private Message  Reply
Här finns några andra designer från samma konstruktör. Väldigt lärorika trådar.

http://www.htguide.com/forum/showthread.php4?t=11321
http://www.htguide.com/forum/showthread.php4?t=13154
http://www.htguide.com/forum/showthread.php4?t=13969
http://www.htguide.com/forum/showthread.php4?t=3430

You'll Never Walk Alone...
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2008/11/20 :  08:06:35  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Kanon!
Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2008/11/20 :  09:25:40  Show Profile Send edison a Private Message  Reply
Tackar!

SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2008/11/25 :  22:58:17  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Har inte värmt upp skannern riktigt än.
Idag körde jag mina limmade frontar genom hyveln för att upptäcka att det där exotiska träslaget flisade sig något rent förskräckligt ....

Nästa tisdag ska jag fräsa hålen i bafflarna och försöka såga klart virket till lådorna och limma ihop det (virket).
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2008/12/09 :  22:57:53  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
BLIN! (mild rysk svordom, används när folk inte ska höra mig svära)
Glömde ta med kameran till höstens sista tisdagsträff med sågspån. Jag är färdig med mina bafflar, vilket betyder att jag fräst ur hål för elementen och försänkt, men måste öka radien för försänkningen för ena diskanten.
Det gick otroligt bra att klyva mina fina frontbitar och limma in en björkstav så jag fick rätt mått. Har fått justera måtten lite för att ta hänsyn till den vidriga felsågningen för några veckor sedan - jag kommer att få en slutvolym på ca 34 liter (mot önskade 32) men fyller med några stag, en klump bakom diskanten och delningsfiltren som innehållaer ganska mycket komponenter.
Bilder på träjobbet kommer mot slutet av januari, början av februari nästa år.
Go to Top of Page

lindvall
lite allmänt grå och tråkig....

1683 Posts

Posted - 2008/12/10 :  10:14:05  Show Profile Send lindvall a Private Message  Reply
Det där träslaget känner jag igen sen jag byggde min cajón!

Det har en skön mörk ton i sig. På Bauhaus gick jag och gjorde knacktest på de olika träslagen och valde det med mörkast klang.
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?ARCHIVE=true&TOPIC_ID=48106&

Lycka till med bygget!
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2008/12/10 :  16:21:29  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply


Jag ville bara ha en front som stod sig bra mot resten av lådan som ska kläs i skinn i vitt eller grönt. Kanske en av varje så jag vet: gröna till höger, vita till vänster ...

Nu har jag tid att planera nästa steg (vi startar nästa omgång av träsnickeriet mot slutet av januari), vilket blir en låda till Alesibasarna jag fick för mycket av. Troligen en 6-liters låda; har skissat på måtten redan. Massiv björk. Det blir åt det ljusa hållet ...
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2008/12/15 :  20:28:43  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
I väntan på bättre tider (när snickerikursen börjar igen nästa år) kan jag lägga upp en bild på delningsfiltret. Det är uppdelat i ett LP-filer, ett HP-filter och ett Zobelfilter (till diskanten).
Jag har en liten fundering att sätta filtren lite hipp som happ i lådan för att dessutom bryta stående vågor.
Riktigt roligt var det att jag hittade de lite större "sockerbitarna" på Clas-i-Sjön.


Edited by - soundbrigade on 2020/04/09 22:37:23
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2009/01/02 :  02:52:44  Show Profile Send marens a Private Message  Reply
Kul bygge med skummare filter än jag brukar göra tom. Massor av komponenter blir det.
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2009/01/03 :  18:34:43  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Jag har valt komponenter med kvalitet lite beroende på var de ska sitta. Jag tycker det är larvigt att sno ihop delningsfilter som kostar långt mer än elementen. Här har jag nog lagt lika mycket på delningsfiltret som på basarna (inkl frakt/tull/moms/.

Jag måste löda färdigt dem så jag kan trycka in dem i lådorna när jag bygger ihop dem. Får kolla på Clas-i-sjön eller Kjell&Co efter en skaplig panel.
Go to Top of Page

Jazzskägg
fd. Mattias A

424 Posts

Posted - 2009/01/03 :  22:32:19  Show Profile Send Jazzskägg a Private Message  Reply
quote:
Jag måste löda färdigt dem så jag kan trycka in dem i lådorna när jag bygger ihop dem. Får kolla på Clas-i-sjön eller Kjell&Co efter en skaplig panel.


Duger terminalerna som följer med sonido elementen ? så har jag till övers som du kan få

d,i,y amatör som inte riktigt vet hur man gör men det spelar ingen roll så länge det är skoj
------------------------Jazzskäggs byggtråd------
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=72340

Edited by - Jazzskägg on 2009/01/03 22:34:48
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2009/01/04 :  10:15:33  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Visst duger de. Jag har annars ett par snygga terminaler från en HB1 (Heybrook). Ska bara skruva dit biffigare kontakter så jag kan ansluta gafflar eller kabel.
Go to Top of Page

Just Audio Magic
Semesterfirare

553 Posts

Posted - 2009/01/20 :  15:12:53  Show Profile  Visit Just Audio Magic's Homepage Send Just Audio Magic a Private Message  Reply
hur går det då?

Micke äger och driver Just Audio Magic tillsammans med Jenny !

www.justaudiomagic.se
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2009/01/20 :  15:31:53  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Vi började ny omgång av snickerikursen förra tisdagen. Jag har ett beting att snickra klart fyra köksstolar, och dessa fick prioritet #1. Eftersom det var så många borta fick jag ledigt tillgång till precis de maskiner mina stolar behöver.
Ikväll är det säkert full gäng och jag får väl kanske offra mig för mina högtalare. Jag ska väl ha något nytt med mig till Göteborg i vår. Noterar till min förskräckelse att jag INTE lött klart delningsfiltren. Spänningsdelarna till diskanterna är en annan fråga. Stora toleranser på motstånden har inte gjort saken lättare; motstånden ska vara på 2,5 resp 2,4 Ohm.
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2009/01/22 :  20:17:18  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Jag har i alla fall lyckats få till en anslutningspanel. Får plugga kontakterna.


Edited by - soundbrigade on 2020/04/09 22:38:02
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2009/01/28 :  16:32:58  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Attsingen också! Ännu en tisdagkväll med jobb på mina stolar, fast de börjar närma sig fullbordan. Nästa vecka ska jag fräsa upp alla slitsar i benen och såga till alla sarger och tvärslåar OCH limma ihop åtminstone en låda till de o-ortodoxa.
Jag tänkte dra ihop lådan med spännband (utan lim, knacka alla hörn raka och fina och köra med fräsen (måste ha tag i en 8mm notfräs) ett antal hål för centrumtappar. Jag har special skruv för fiberskivor men MDF har en elak benägenhet att spräckas.
Ska nog lägga in en ursågad skiva inne i lådorna för att ge lite mer stadga.

Edited by - soundbrigade on 2009/01/28 16:35:21
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2009/02/03 :  22:26:24  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
.... bildtråd ... nåja ..... Min PC är inte sig själv och jag vågar inte skyffla för mycket filer hit och dit, men idag åkte kameran med. Lådorna här hoplimmade och skrivade (med skivskruv).
Fattas: löda klart filtren, fixa till basreflexröret (längden??), fräsa till lite hål på baffeln (en baggis ). Sedan ska baffeln på, ullen in, elementen in och så ska det spelas.


Bilder kommer ...
Go to Top of Page
Page: of 4 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.25 sekunder. Snitz Forums 2000