HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Din anläggning på Youtube?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

deerhunt
Member

363 Posts

Posted - 2020/04/29 :  21:34:04  Show Profile Send deerhunt a Private Message  Reply
Jag har i dessa isoleringstider börjat kolla hifi-anläggningar på Youtube. Inte så mycket de som pratar/recenserar produkter utan när de spelar på anläggningen live så att säga. Från mässor eller i hemmamiljö.

Med vettiga hörlurar tycker jag mig höra om det låter "bra" eller "mindre bra". Hur frekvensomfånget verkar vara och om det låter dynamiskt. Även stampa-takten faktor hör man och om nåt petar ut i ljudbilden. Givetvis har det sina begränsningar och t.ex. går det inte att höra bredd och djup men kul är det.

Så jag laddade upp en film på tuben så jag kunde jämföra
https://youtu.be/ZdgC2bsSpnE
Film och ljud via en Panasonic Lumix.

Kolla gärna, och om ni vill så lägg gärna ut filmer på era system vetja! Förstår att det kan vara känsligt om man har ett $$$-system men går kanske att vara anonym.

Man skall akta sig för den som funnit sanningen, och hålla sig till de som fortfarande söker

solhaga
100.000-klubben

2666 Posts

Posted - 2020/04/30 :  14:02:18  Show Profile  Visit solhaga's Homepage Send solhaga a Private Message  Reply
Kul idé!

Kanske lägga in i första posten i medlempresentationen?

Medlemspresentation.
Senast lyssnat.
Instagram.
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7356 Posts

Posted - 2020/05/01 :  13:05:50  Show Profile Send FBK a Private Message  Reply
Jag har också lyssnat på Youtube då det är lite kul,och ditt system låter bra jämfört emot annat som man blivit lite besviken över. Men det handlar ju om vilken kvalite det är på kameran också.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

Goldfinger
Member

1795 Posts

Posted - 2020/05/02 :  17:51:35  Show Profile Send Goldfinger a Private Message  Reply
quote:
Så jag laddade upp en film på tuben så jag kunde jämföra


Jag upplever att de sprider hyggligt och ganska jämnt högtalarna.
Ingen ljudkollaps när du rör dig omkring.
Samtidigt är det svårbedömt när man inte vet hur mycket reflekterat ljud rummet bidrar med.

Mäter det bra så är det iaf inte dåligt..
Go to Top of Page

deerhunt
Member

363 Posts

Posted - 2020/05/03 :  10:22:19  Show Profile Send deerhunt a Private Message  Reply
Jag upplever att de sprider relativt jämnt, även långt ut på sidan. Finns en matplats till höger där jag vill att det ska låta ok med. Därför föll alternativ med dipol bort.

En kul effekt om man vill jämföra hur en mikrofon fångar upp ljud är att man lyssnar med hörlurar (dämpade) direkt från mikrofonförstärkaren. Det man slås är hur makalöst bra hjärnan är på att plocka bort ekon i rummet.

Man skall akta sig för den som funnit sanningen, och hålla sig till de som fortfarande söker
Go to Top of Page

Goldfinger
Member

1795 Posts

Posted - 2020/05/03 :  20:14:56  Show Profile Send Goldfinger a Private Message  Reply
Intressant det där, och jag känner igen fenomenet, man upptäcker saker i jämförelse med en direktlyssning.
Det är inte fel att ha med sig en mikrofonupptagning som en extra input när man värderar ljudet hemma.
Gjorde det bara för ett tag sedan och fick tydligare bekräftat saker jag funderat på.

Mäter det bra så är det iaf inte dåligt..

Edited by - Goldfinger on 2020/05/03 20:17:51
Go to Top of Page

Stormen
Member

1542 Posts

Posted - 2020/05/05 :  11:15:22  Show Profile Send Stormen a Private Message  Reply
På tal om andra sätt att lyssna på anläggningen.
Jag använder mig av uttrycket, andrarumsinformation.
Dvs man spelar på sitt nya högtalarbygge och tycker att det låter riktigt bra, jisses vad detaljer osv.
Men när man går ut i köket så hör man att diskanten är för vass. Det är betydligt lättare att upptäcka då man får en annan summa av ljudet är när man sitter direkt framför.
Det är inte det definitiva kvittot såklart. men det är inte utan att jag tycker det är intressant. Jag kunde höra direkt i hallen om Bo spelade på rullband, vinylen eller flac avspelning från nyligen inlagda Mastern från rullbandaren, lättare när jag kom innanför dörren än när man väl var i rummet sen.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.14 sekunder. Snitz Forums 2000