HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Det här med hörlurar och ljudformat
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Johan4130
Member

469 Posts

Posted - 2020/05/01 :  19:13:35  Show Profile Send Johan4130 a Private Message  Reply
Läste senast att en ny kontaktstandard etableras på hörlursfronten. 4.4 mm Pentaconn. Avsikten är att standardisera en balanserad kontakt till hörlur.

Någon som testat något dylikt? Behövs det? Man behöver köpa ny förstärkare samt gå över till bättre ljudstandarder för att ha möjlighet att höra någon skillnad gissar jag?

AndersP
Member

1563 Posts

Posted - 2020/05/01 :  21:14:30  Show Profile Send AndersP a Private Message  Reply
Man hör ingen skillnad på kontakterna och jag vågar lova bakåtkomptibilitet. Standarden är sund och bra och lämnar dörren öppen för ny tekmik. Själva kontakterna har funnits länge och utgörs av en 4 pols minitele samt en mini-xlr i hörluren.
Befrias vi från phonokontakten och får bnc eller xlr istället blir det ännu bättre.

Linkwitz Orion
Center: Ino Audio piM
Surround: 6 x Ino Audio a2
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7939 Posts

Posted - 2020/05/02 :  08:18:07  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message  Reply
Det är Sony som har tagit fram 4.4 kontakten till sina bärbara produkter. För ett antal år sedan tog Astell & Kern fram en 2,5 mm balanserad kontakt till sina bärbara produkter för att göra hörlursutgångarna oförväxlingsbara. Andra tillverkare tog efter och det blev en standard. Kritiken är att den kontakten är lite klen. Nu verkar Sonys mer rigida kontakt etablera sig också som en standard. Fiio exempelvis har båda varianterna på sina senaste bärbara spelare. Jag har spelare med de olika hörlursutgångarna och har fått skaffa kablar till min Hifiman Edition X för detta. Balanserad drivning låter bättre men det är inget konstigt då de utgångarna levererar mer kraft. Om själva principen med balanserad drivning innebär en fördel vet jag inte men jag skulle kunna tänka mig att det är så.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

solhaga
100.000-klubben

2666 Posts

Posted - 2020/05/02 :  10:52:21  Show Profile  Visit solhaga's Homepage Send solhaga a Private Message  Reply
Vad är det för nytt ljudformat?

Medlemspresentation.
Senast lyssnat.
Instagram.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.22 sekunder. Snitz Forums 2000