HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Vad är vitsen med en mediaspelare?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Strmbrg
bevärlig & besynnerlig hififilosof

1580 Posts

Posted - 2020/07/03 :  10:08:45  Show Profile Send Strmbrg a Private Message  Reply
Mitt musiklyssnande här hemma består av en laptop som jag spelar Tidal Hifi med. Inga andra musikkällor används.
Laptopen skickar digital signal via USB till Chord MScaler och därefter till Chord Hugo2 och vidare till slutsteget eller Stax hörlursförstärkaren.

-Vad skulle jag ha för nytta av en separat mediaspelare?
Jag vill inte lyssna på musik överallt i hemmet eller spela olika musik samtidigt eller annat sådant, utan sitter bra i mitt musikrum, så någon mult-tjosan-funktion intresserar mig inte alls.
-Gör en separat mediaspelare någon nytta för välljudet?

/Strmbrg,
Det bästa kanske inte alls är gott nog.
Det skall ju helst vara bra dessutom.


Edited by - Strmbrg on 2020/07/03 10:09:59

miaber
Member

1344 Posts

Posted - 2020/07/03 :  10:15:45  Show Profile  Visit miaber's Homepage Send miaber a Private Message  Reply
Jag har min mediespelare främst för att kunna lyssna på musiken jag har på servern, men har den även som spelare för internetradiokanaler och uppspelning av spotify, eller om jag vill spela upp från sticka. 95% handlar om finlyssning från server. :-)
Jag har alltså ingen dator kopplad till musikanläggningen. Jag tycker fortfarande datorer är outvecklade styggelser, map användarvänlighet och stabilitet. Vill inte heller ha in fläktljud i lyssnandet (servern står i annat rum).

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=50098

Edited by - miaber on 2020/07/03 10:18:05
Go to Top of Page

Strmbrg
bevärlig & besynnerlig hififilosof

1580 Posts

Posted - 2020/07/03 :  10:27:03  Show Profile Send Strmbrg a Private Message  Reply
Okay, så för min del: Skulle det vara samma sak som att jag använder min Chrome-Cast-Audio-mojäng istället för datorn som källa? Jag är bara ute efter kvalitetshöjande aspekter inte finesser eller funktioner.

/Strmbrg,
Det bästa kanske inte alls är gott nog.
Det skall ju helst vara bra dessutom.

Go to Top of Page

miaber
Member

1344 Posts

Posted - 2020/07/03 :  10:40:17  Show Profile  Visit miaber's Homepage Send miaber a Private Message  Reply
Nja, chromecasten duger ypperligt för spotify, men vill jag komma nära musiken duger, av de alternativen jag har, bara CD eller okomprimerade filer, wav eller flac.
För att komma åt musiken på servern behöver jag en dator, eller mediaspelare. Då väljer jag mediaspelare, alla dagar i veckan. Att mediaspelaren styrs via app i telefonen är en annan sak. ljudet går ju inte den vägen.

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=50098
Go to Top of Page

Strmbrg
bevärlig & besynnerlig hififilosof

1580 Posts

Posted - 2020/07/03 :  10:49:57  Show Profile Send Strmbrg a Private Message  Reply
Jag lyssnar bara på Tidal i sk "lossless-format". Ljudet som det är är mycket bra, men om det kunde bli avsevärt mycket bättre om jag skippade att ta digitalsignalen från datorn så kunde det vara intressant med en annan lösning.

/Strmbrg,
Det bästa kanske inte alls är gott nog.
Det skall ju helst vara bra dessutom.

Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2020/07/03 :  11:00:09  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
För egen del handlar en "streamer" om två saker;
1. att öka välljudet och minsk oljudet (i förhållande till en multifunktions-PC)
2. Förmågan att fjärrstyra hela rasket och samtidigt läsa in mig på biografier och historik kring inspelningen jag lyssnar till, vilket i praktiken betyder en tablet som fjärr.

Streaming blir dock ett ganska "vitt" begrepp eftersom det kan handla om en apparat eller flera.
Exempel;
a. Bluesound Node - Streamer som både agerar bibliotek och även transport för tjänster som Qobuz/Tidal/Spotify Connect etc. Allt i ett, ethernet/wlan in, RCA eller SPDIF ut, fjärrstyr med padda/telefån.
b. NAS med UPnP server samt en Raspberry Pi med UPnP klient vid stereon - Strömma lokala filer och Tidal/Qobuz via mConnect på en padda/tlf. (Pi kan lämna USB ut,/SPDIF eller analogt)
c. Roon - Server på separat PC (Intel NUC e.d.), Media på NAS eller USB-disk, Raspberry Pi för ljud ut i önskat format, styr hela rasket med telefon eller padda.

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

jonasz
Member

2542 Posts

Posted - 2020/07/03 :  11:27:29  Show Profile Send jonasz a Private Message  Reply
Roon känns mer och mer intressant. Är det nån speciell hårdvara som behövs eller duger det med vilken överbliven gammal pc som helst? Man kan vad jag förstår mata en Chromecast Audio från Roon med utmärkt resultat, iaf upp till 24/48.
Går det att köra pc'n, med Roon installerad, direkt till en usb-dac med tillfredställande resultat?

You'll Never Walk Alone...
Go to Top of Page

Strmbrg
bevärlig & besynnerlig hififilosof

1580 Posts

Posted - 2020/07/03 :  12:01:44  Show Profile Send Strmbrg a Private Message  Reply
Oj! Ja, jag vill bara ha en ny grunka i setupen om den ger avsevärda ljudförbättringar. Allt annat är helt ointressant för min del.

/Strmbrg,
Det bästa kanske inte alls är gott nog.
Det skall ju helst vara bra dessutom.

Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2020/07/03 :  12:04:37  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Jonaz m.fl.

Roons serverdel går att installera på nästan vad som helst, jag har kört det på gamla rariteter som en MacMini med Intel Core 2 Duo-processor, utan problem och lagg.
Installation finns för Mac, Win och Linux.

Kontroll sköts med fördel på en padda/tablet men det kan vara samma apparat som sköter hela ruljangsen. Den måste stödja OpenGL3.0 men det gör nästan allt som kan köra Win7/8/10.

Du kan mata ut ljudet direkt från Roon-servern (via USB, SPDIF eller analogt) med det finns ljudmässiga fördelar med att skilja den "skitiga" serverdelen från ljudbryggan.
"Ljudbryggan" finns inbyggd i Roon men det är alltså värt att fundera över att sätta upp en dedikerad sådan inärheten av din ljudutrustning. Den funktionen kallas för Roon Bridge och har enbart som uppgift att översätta från ethernet/wlan till USB/SpDIF/Analog. En Raspberry Pi4 ansluten till USB på din DAC är tillräcklig för att övertyga dig om fördelen med att skilja server och brygga och kostar runt en 500-ing med minneskort och enkelt chassi.
Bättre än Pi-varianterna är SOtM sMS-200 och Sonore microRendu men det finns skäl att överväga Lumin/Auralic och deras betydligt kostsammare streamers.

Det svåra är att ge en vettig överblick för det blir snabbt oöverskådligt med alla val och möjligheter.

Klart enklast är att sajna upp för en provperiod och installera hela Roon på en dator som kan anslutas till stereon via någon typ av anslutning. Det är gränssnittet och hanteringen som är grejen med Roon för mig, och många andra.
Att du kan "skjuta ut" ljudet även till din Bluesound/Sonos/Squeezebox/Chromecast/Airplay utöver de Roon Bridge utrustade smådatorerna är en välkommen bonus, även om dessa kommer med någon form av begränsningar, ljudmässiga eller funktionsmässiga.

Edit:
Utöver mångsidigheten så är grej nr 2 med Roon möjligheten att smälta samma dina Tidal/Qobuz-favoriter med de filer du själv rippat och lagt på disken. Ditt bibliotek utgörs alltså av både dina filer och de album/spår du flaggat som favoriter på t-ex- Tidal.
Givetvis görs en sökning i Roon både bland dina lokala filer och även i den streamingtjänst du anslutit.

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd

Edited by - AlfaGTV on 2020/07/03 12:09:03
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8243 Posts

Posted - 2020/07/03 :  12:18:01  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
Qnap TS435A server Pioneer N-70A Andriod med Bubble UPnP.Men nu har Bubble börjat krångla vill inte spelA Tidal.
Så nu håller jag på och provar Roon,men priset.....

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

jonasz
Member

2542 Posts

Posted - 2020/07/03 :  12:42:28  Show Profile Send jonasz a Private Message  Reply
Tack Alfa!
Nu tror jag det klarnade lite. Så i Strmbrgs fall så skulle det kunna löna sig att installera Roon på laptopen och sedan använda den eller mobilen att styra musiken via lämplig Roon endpoint som vidarekopplas till hans Mscaler osv? Denna endpoint kan då t ex vara en Hallonpaj, Chromecast Audio eller Bluesound Node?

You'll Never Walk Alone...

Edited by - jonasz on 2020/07/03 12:44:17
Go to Top of Page

Strmbrg
bevärlig & besynnerlig hififilosof

1580 Posts

Posted - 2020/07/03 :  13:04:27  Show Profile Send Strmbrg a Private Message  Reply
Vad gör Roon för ljudet jämfört med att spela Tidal direkt från datorns USB-utgång?

/Strmbrg,
Det bästa kanske inte alls är gott nog.
Det skall ju helst vara bra dessutom.

Go to Top of Page

Amatören
100.000-klubben

1755 Posts

Posted - 2020/07/03 :  13:29:53  Show Profile Send Amatören a Private Message  Reply
Om ni avser att strömma Tidal Master, så måste strömmaren/DACen stödja MQA-formatet, annars får ni inte ut full kvalitet!
https://www.hembiobutiken.se/taggar/format/286-mqa/

"Amatör, med JBL, TAD, Beyma, 18-Sound, AE, BSS, Xilica, NCore, Marantz och Yamaha!"
Go to Top of Page

Strmbrg
bevärlig & besynnerlig hififilosof

1580 Posts

Posted - 2020/07/03 :  14:15:11  Show Profile Send Strmbrg a Private Message  Reply
Det mesta jag vill lyssna på på Tidal ligger inte som Masters. Så den aspekten är inte så väsentlig.

/Strmbrg,
Det bästa kanske inte alls är gott nog.
Det skall ju helst vara bra dessutom.

Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2020/07/03 :  14:15:34  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
quote:
Vad gör Roon för ljudet jämfört med att spela Tidal direkt från datorns USB-utgång?

Egentligen inget speciellt, bortsett från att Roon har sitt eget protokoll för att överföra ljudet till den brygga jag nämnde tidigare, över ethernet eller trådlöst.
Roon packar upp Tidal Masters (MQA) till 88.2/96Khz men det gör Tidal's desktop-app också, men med Tidal är du ju tvingad att ha en "skräpig" PC i närheten av lyssningsplatsen. (Jag har aldrig hört en PC låta så bra som en Roon Bridge, men det är som sagt en låg kostnad att prova)

@Ryssen, har du provat mConnect? Den tycker jag fungerar så bra en UPnP controller kan gör, med stöd för Tidal och Qobuz.

quote:
Nu tror jag det klarnade lite. Så i Strmbrgs fall så skulle det kunna löna sig att installera Roon på laptopen och sedan använda den eller mobilen att styra musiken via lämplig Roon endpoint som vidarekopplas till hans Mscaler osv? Denna endpoint kan då t ex vara en Hallonpaj, Chromecast Audio eller Bluesound Node?

Jamän!, det kommer fungera utmärkt och om man önskar (det gör man) kan man avvisa lappyn från lyssningsrummet, så länge det finns nätverk till både den, kontrollenheten och den Bridge man har vid anläggningen. Generellt är det mest stabilt att ha trådat mellan server och brygga medan kontrollern funkar klockrent via trådlöst.

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd

Edited by - AlfaGTV on 2020/07/03 14:38:31
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8243 Posts

Posted - 2020/07/03 :  15:19:48  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
quote:

@Ryssen, har du provat mConnect? Den tycker jag fungerar så bra en UPnP controller kan gör, med stöd för Tidal och Qobuz.

Ja den funkar både på Tidal och mitt eget bibliotek.
Vad är skillnaden mellan betal verisionen och den gratis,är det att man slipper reklamen eller?

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8243 Posts

Posted - 2020/07/03 :  16:43:17  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
quote:
Ja den funkar både på Tidal och mitt eget bibliotek.

På Light verisionen funkar Tidal men på betalverisionen blir det samma
som på Bubble N-70A visar ett timglas sedan händer inget mer förrän det står Server timedout...
Hur går man tillväga för spela hela skivan med mConnect Tidal,utan att man måste trycka spela på varje låt.??

Edit: jo man lägger dom i kön naturligvis...

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-

Edited by - Ryssen on 2020/07/03 16:50:49
Go to Top of Page

Strmbrg
bevärlig & besynnerlig hififilosof

1580 Posts

Posted - 2020/07/03 :  16:49:07  Show Profile Send Strmbrg a Private Message  Reply
Tack för engagemanget!
Av svaren att döma så väljer jag att köra vidare som det är idag.
Laptopen står på ett litet bord vid sidan av fåtöljen. USB-kabeln är lång och dragen så att den inte ligger och skräpar på golvet.
Jag är som sagt bara intresserad av det ljudliga resultatet och då är det nog så bra det kan bli redan. Åtminstone vad dataöverföringen anbelangar.

/Strmbrg,
Det bästa kanske inte alls är gott nog.
Det skall ju helst vara bra dessutom.

Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2020/07/03 :  18:41:25  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
@Ryssen - Ah, det kan vara Tidals "nya" auktoriserimgsmodell. Vet att VD'n för Auralic och Roons COO har beklagat sig för de håller på och dribblar hos Tidal med detta.

@Stromberg - Kanske din M-Scaler är en exceptionell USB mottagare, men jag tipsar ändå om att försöka undvika USB helt eller iaf hålla anslutningen så kort det är görbart. Datorn är mycket enkelt bättrad som transport också, enligt egna öron och erfarenheter.

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

Strmbrg
bevärlig & besynnerlig hififilosof

1580 Posts

Posted - 2020/07/03 :  19:07:42  Show Profile Send Strmbrg a Private Message  Reply
Ja, MScalern har galvaniskt isolerad USB-ingång. USB-sladden är Supras femmeters. Några störningar hör jag aldrig, utöver lite små-hack när datorn är upptagen med att ladda ner hemsidor med mycket bilder och jox. Men ska man spisa musik så ska man inte surfa samtidigt, det är en disciplinfråga (som jag har lite svårt med).

/Strmbrg,
Det bästa kanske inte alls är gott nog.
Det skall ju helst vara bra dessutom.

Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8243 Posts

Posted - 2020/07/03 :  20:06:32  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
quote:
@Ryssen - Ah, det kan vara Tidals "nya" auktoriserimgsmodell. Vet att VD'n för Auralic och Roons COO har beklagat sig för de håller på och dribblar hos Tidal med detta.

Hoppas det är nåt övergående...

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

hjort
Member

754 Posts

Posted - 2020/07/03 :  20:07:57  Show Profile Send hjort a Private Message  Reply
Vi testade precis och jämföra Roon installerat på en Intel Nuc (I5 ROCK Linux) mot en hårdvaru mediaspelare med Roon. Nucen lät betydligt bättre både med Tidal lossless och ripade filer från CD. Båda kopplade direkt till Dac med USB.
Mediaspelaren fick systemet att låta som att det varit igång en halvtimme trots att det varmt upp i flera timmar, inget släpp eller djup eller spelglädje. Med Nucen var allt på plats och man ville inte sluta spela musik.

Roon fungerar med både MQA och DSD transcoding även när dacen inte klarar av det då Roon tar hand om bägge i mjukvaran. Även uppsampling låter bra med Roon vilket jag aldrig hört något annat göra.
Go to Top of Page

Strmbrg
bevärlig & besynnerlig hififilosof

1580 Posts

Posted - 2020/07/04 :  09:42:53  Show Profile Send Strmbrg a Private Message  Reply
Ja, nä, jag var bara nyfiken. När jag läser om streamers (eller vad de nu heter...) så översköljs jag av textmassor med en mängd obegripliga ord och förkortningar om att köra signalen i "Smx" över "PXH" in i "TrpH2" med en "KK400 mk3". Fast då måste man hämta den tvärmodulerat över "KNASIG.com", ladda ner den i en "Tokkompatibel modul" som måste kunna öppnas i "Microsoft Word 1997 uppgraderad och interpolerad med Excel av minst 2003 års utgåva"...
Förvisso låter det då likadant som utan allt detta, men då kan musiken spelas uppochner i ett angränsande rum med bara 0,2 sekunders fördröjning.

/Strmbrg,
Det bästa kanske inte alls är gott nog.
Det skall ju helst vara bra dessutom.

Go to Top of Page

Amatören
100.000-klubben

1755 Posts

Posted - 2020/07/04 :  11:17:20  Show Profile Send Amatören a Private Message  Reply
quote:
Ja, nä, jag var bara nyfiken. När jag läser om streamers (eller vad de nu heter...) så översköljs jag av textmassor med en mängd obegripliga ord och förkortningar om att köra signalen i "Smx" över "PXH" in i "TrpH2" med en "KK400 mk3". Fast då måste man hämta den tvärmodulerat över "KNASIG.com", ladda ner den i en "Tokkompatibel modul" som måste kunna öppnas i "Microsoft Word 1997 uppgraderad och interpolerad med Excel av minst 2003 års utgåva"...
Förvisso låter det då likadant som utan allt detta, men då kan musiken spelas uppochner i ett angränsande rum med bara 0,2 sekunders fördröjning.

Haha, dagen räddad! Ett gott skratt...

"Amatör, med JBL, TAD, Beyma, 18-Sound, AE, BSS, Xilica, NCore, Marantz och Yamaha!"
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7939 Posts

Posted - 2020/07/04 :  14:06:33  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message  Reply
Jag önskar att jag hade något att tillföra här.
Jag har aldrig kört direkt från en dator eftersom jag inte vill ha en dator i musikrummet.
Jag använde länge olika varianter av Squeezebox men numera en NAD M50 med programvara från Bluesound. Streamern styr jag från iPad eller telefon.
Jag har alltid uppskattat smidigheten med en streamer och oftast fungerar det bra utan krångel. Jag kan tänka mig att en dedikerad spelare har bättre förutsättningar för välljud eftersom den inte har lika störig elektrisk miljö som en dator. USB är heller inte gjord för musiköverföring då protokollet saknar en klocksignal. Det går kanske att komma runt genom att låta dacen stå för klockan, s.k. asynkron överföring. Jag har dock inte gillat ljudet de få gånger jag prövat.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.52 sekunder. Snitz Forums 2000