HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Var söker ni efter pålitlig information?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

coldcut
Member

747 Posts

Posted - 2020/08/26 :  21:05:57  Show Profile Send coldcut a Private Message  Reply
Ja, inte om hifi då, utan snarare världsläget.
Det är ju rätt uppochner som bekant, och information av olika slag svämmar över både traditionella och alternativa nyhetskällor.

Problemet som jag ser det, är svårigheten att verifiera vilken information som är pålitlig och inte. Det mesta handlar ju som bekant om covid-19 nuförtiden, och alla svallvågor som skapas i dess spår, direkt och indirekt.

Svensk media har jag övergett sedan länge. Brukar titta in på SVT nyheter eller DN ibland, mest för att få kortfattade uppdateringar om hemmaplan, då vi trots allt är en liten plutt på kartan som få utländska medier skriver så mycket om.

Brukar läsa en del på:
Associated Press News
Scientific American
The Smithsonian
..plus lite blandat från annat håll.

Var brukar ni hämta någorlunda pålitlig info om verkligheten?

-

LeoArietis
Member

1953 Posts

Posted - 2020/08/26 :  22:44:22  Show Profile  Visit LeoArietis's Homepage Send LeoArietis a Private Message  Reply
Vissa enskilda journalister håller lite högre trovärdighet än andra.

T.ex. Federico Moreno på expressen.

Jag tycker kvartal.se har lyckats med att fördjupa debatten i Sverige på ett bra sätt.

nrk.no, danska och norska medier när det gäller nyheter. De har oftare en mer nykter realistisk och objektiv syn än svenska medier som SVT eller DN ofta helt saknar, inte minst på händelser i Sverige eller för all del i USA.

nasa.gov för det universella världsläget!

https://jarnvagar.nu/ om jag håller mig till huvudspåret.

Engelska wikipedia tycker jag är bra på att förklara många svåra begrepp som t.ex. postmodernism eller intersektionalitet.

Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30125
Go to Top of Page

LeoArietis
Member

1953 Posts

Posted - 2020/08/26 :  23:32:17  Show Profile  Visit LeoArietis's Homepage Send LeoArietis a Private Message  Reply
Nu är det ju rätt många år sedan jag började konsumera utländska medier via webben, men det var lite som att ta det röda pillret för att göra en popkulturell referens från 1999.

Förövrigt en liten hälsning till alla postmodernister där ute: Facts don't care about your feelings. (Ja, jag vet att man ändå har försökt dekonstruera det till att facts do care about your feelings, vilket på ett sätt blir en sammanfattning av vad postmodernismen står för. Vi med fötterna på jorden ser ju snöflingorna blåsa förbi och kan dessutom räkna på det.)

Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30125
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6793 Posts

Posted - 2020/08/26 :  23:32:26  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
Tyvärr kan jag inte hjälpa dig dels för att det inte intresserar mig sedan kan jag inte påverka något heller.

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

coldcut
Member

747 Posts

Posted - 2020/08/27 :  00:46:24  Show Profile Send coldcut a Private Message  Reply
Tja, man kan alltid påverka vad som finns inne i sitt eget huvud
Svårt att totalt stänga ute omvärlden. Så om ändå vissa saker letar sig in så känns det oftast bättre att dom stämmer någorlunda.

-
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2020/08/27 :  12:25:48  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
SVT är nog mitt första val, även om jag ofta tycker att deras rapportering från Ryssland/Ukraina/Vitryssland är vinklad, liksom en ämnen från USA.
Om jag vill ha lite mer info kollar jag DN och SvD, medan jag har väldigt lågt förtroende för Expressen och Aftonbladet.

Den senaste tiden följer jag händelserna i R/U/V på Youtube i ett par oberoende ryska kanaler:
TV rain
Russian America TV
Michail Veller
Go to Top of Page

coldcut
Member

747 Posts

Posted - 2020/08/27 :  12:36:13  Show Profile Send coldcut a Private Message  Reply
Ja, man får väl läsa om samma ämne från flera olika håll och sedan lägga sig någonstans i mitten av fåran.

quote:
nrk.no, danska och norska medier när det gäller nyheter. De har oftare en mer nykter realistisk och objektiv syn än svenska medier som SVT eller DN ofta helt saknar, inte minst på händelser i Sverige eller för all del i USA.



Det här var ju ganska intressant! Läsa grannlandets rapportering om inhemska nyheter - måste prövas!

-
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7355 Posts

Posted - 2020/08/27 :  14:00:07  Show Profile Send FBK a Private Message  Reply
SVT är klart mitt första val. Brukar alltid se Rapport.
Och sedan ett program som jag också alltid ser är Korrespondenterna på SVT. Där får man ofta se hur verkligheten är för den lilla människan.
Sedan att en del kallar SVT för kommunist TV säger mer om dem som säger så än hur tex. Rapport levererar nyheter objektivt.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

coldcut
Member

747 Posts

Posted - 2020/08/28 :  22:09:25  Show Profile Send coldcut a Private Message  Reply
quote:
Rapport levererar nyheter objektivt.

Ja, man kan väl hoppas det i alla fall.
Är ingen storkonsument av tv-nyheter, lyssnar väl mest på 12.30 ekot när det är jobbvecka.
Ibland kan ju det som inte rapporteras säga mer om objektiviteten än det som faktiskt sägs, dvs selektiv utelämning av information. Är vanligare än vad man tror.
Generellt sett tror jag vi föreställer oss som svenskar att vi har en både neutral och objektivt nykter bild av och inställning till verkligheten.
Har själv blivit pinsamt medveten om att det inte är så alltid. Man har ofta en tendens att förenkla mycket i jakten på att hantera och förstå sig på problematik.

-
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2020/08/29 :  10:13:02  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
quote:
Ibland kan ju det som inte rapporteras säga mer om objektiviteten än det som faktiskt sägs, dvs selektiv utelämning av information.


TOUCHÉ!
Det här märker vi mycket av i dessa tider.

Sedan kan jag tycka att en nyhetskanal som, när det gäller, ger (djupa) analyser från båda sidor i en (internationell) konflikt är värd att följa.
Go to Top of Page

sladdbarn
Member

2845 Posts

Posted - 2020/08/31 :  11:43:03  Show Profile Send sladdbarn a Private Message  Reply
quote:
Sedan att en del kallar SVT för kommunist TV säger mer om dem som säger så än hur tex. Rapport levererar nyheter objektivt.



Tycker du ja.

Rent generellt är svt/sr-produktionen vänsterut.
Troligen beror det på att de anställda sympatiserar med vänsterpratier i mycket stor utsträckning.

Jag läser lite här och var för att få mig en uppfattning.

Drömmer om bra ljud...
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.33 sekunder. Snitz Forums 2000