HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Dayton Audio PS95-8 i betong
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2020/11/29 :  14:50:53  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Jag kände lite press när HighFive startade sin tråd men jag ska fatta mig himla kort eftersom jag har en mer utvecklad tråd Elektronikforumet.

Jag har fått för mig att, bara för skojs skull (och av en annan mer lömsk orsak)testa på att gjuta ett par enkla högtalare.
Det började med att jag letade efter några enkla och billiga bredbandselement att föreslå någon som letade efter något till sin TV.
BRL sålde Daytons 3,5 tums PS95 för en struntsumma och jag beställde mig ett par. De skulle hämtas upp (när de väl kom in igen) i affären på Överby, men uppenbarligen levereras de hem till mig imorgon .

Jag ska gjuta lådorna och bestämde mig för att använda golvavjämning med fiberarmering, men då någon tipsade mig om att man kunde färga betong har jag skaffat mig en påse fincement. Armeringen får jag grubbla på lite grann men någon föreslog riven Gullfiber.
Jag gjuter lådorna med ett par formrör med innerdia på 15 cm och ytterdia på 19 cm.
Formen byggs av papprören där jag snittar upp det inre och tejpar ihop det för att kunna få ut det när cementen bränt färdigt. Nödvändiga kaviteter som monteringshål för element, BR-rör och terminal bygger jag upp av frigolit. T-muttrarna fäster jag på plåtbitar med uppvikta kanter och som gjuts in i betongen.
Det var väl typ allt för tillfället.

Bilder:












Edited by - soundbrigade on 2020/11/29 14:51:29

Ryssen
100.000-klubben

8243 Posts

Posted - 2020/11/29 :  15:49:15  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
Har du en länk till den mer utvecklade tråden på Elektronikforumet?
Jag hittar den inte...

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-

Edited by - Ryssen on 2020/11/29 15:49:41
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8243 Posts

Posted - 2020/11/29 :  15:54:54  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
Ähhhh,jag hittade den...

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2020/11/29 :  16:03:47  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
HÄR:
https://elektronikforumet.com/forum/viewtopic.php?f=3&t=100761
Men jag tror inte man kan se några bilder, men där finns nog inga andra förutom de jag slängde upp här.
Go to Top of Page

highfive
Member

656 Posts

Posted - 2020/11/29 :  17:00:46  Show Profile Send highfive a Private Message  Reply
Heja heja Soundbrigade !!!

Underbart DIY-äventyr att följa!

Med vänlig hälsning, highfive
Go to Top of Page

Zei
Member

826 Posts

Posted - 2020/11/30 :  09:18:36  Show Profile Send Zei a Private Message  Reply
Gött! heja heja!

Signatur..
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2020/11/30 :  09:59:09  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Den här betongskolan är definitivt nyttig: https://www.instructables.com/Concrete-Class/
Att gjuta betong är inte så märkvärdigt egentligen men det finns lite småsaker att hålla koll på.
Först och främst handlar det om säkerhet. Cementdammet är inget man ska blanda ihop med corona-viruset i lungblåsorna, blöt cement är frätande - alltså munskydd och handskar är det som gäller och helst också skyddsglasögon.
Cementen/betongen (betong är tydligen cement som är blandad med fyllmedel (grus/sten)) ska inte vara för blöt och inte för torr. Den ska hållas fuktig medan den bränns.
När man fyller formen ska man knacka/vibrera bort luftblåsor, och är formen djup, fyller man den successivt och jobbar bort luftblåsorna allteftersom.

Men samtidigt, man få fanken tänka till mer än en gång. Jag tänker osökt på Pix och Bubbels träarbeten, där det ligger mycket tanke och planering bakom.

Jag fick en del bra input från HighFive när vi pratades vid sist.

Det lär väl inte bli någon arktisk kyla varför jag skulle kunna hålla till på balkongen, alternativt klä in badrummet i skyddsplast, men jag får inte dumpa några rester i det kommunala avloppet varför jag få#168;r hastigt skynda ner till älven och skrubba verktyg och hink.

Så kom jag på att jag kan ju utforma pluggen för själva elementet SÅ att jag får maximalt utrymme för bakåtflåset. Kan jag göra hålet lite större kan det bli lättare att få ut pappröret (och jag kom på hur jag ska göra det jobbet ännu lättare!!!!).
Go to Top of Page

highfive
Member

656 Posts

Posted - 2020/11/30 :  15:05:25  Show Profile Send highfive a Private Message  Reply
Hej alla betongarbetare/högtalarsnidare!

Bo Hansson och OPUS 3, gjöt Chaconne, grindstolpemodellen, den jag spelade med på träffen i Mölnlycke i två halvor! -Spegelvända.

Halvorrna sammanfogades sedan med något med stark vidhäftning.
Sedan spacklades ojämnheter, de slipades och de målades sedan med vit färg av okänt slag.
Det är en bra lösning om man skall fabricera många och skall komma åt att montera dämpmaterial i form av stenullsskivor.

Vill man ha den råa betongstrukturen synlig, så är en synlig skarv inte så snygg....
Med noggrant förarbete så är en hel form att föredra. Utsidan formas efter formen och det blir slätt och fint, med infärgad betong, så blir det grymt snyggt

Med vänlig hälsning, highfive

Edited by - highfive on 2020/11/30 15:23:32
Go to Top of Page

peterh
Semesterfirare

1056 Posts

Posted - 2020/11/30 :  22:29:57  Show Profile Send peterh a Private Message  Reply
Crescendo ( tl ) gjordes även i 2 halvor som limmades.

Jag gjorde ett par dagar i cementfabriken när bo gjorde
linen , kallt var det och tyvärr tog jag inga kort.

Han hade skaffat en betonpump för att pumpa in i formarna, detta
för att det skulle bli fritt från luft och fylla alla hörn.

Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2020/11/30 :  22:53:25  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Hur fogades halvorna samman? Jag förstår att man inte bara kan gjuta mer betong på gammal härdad och få det att fästa.
Go to Top of Page

peterh
Semesterfirare

1056 Posts

Posted - 2020/11/30 :  23:55:26  Show Profile Send peterh a Private Message  Reply
Vet inte. Men det finns bra lim. Huvudsaken är att ytorna är släta.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.3 sekunder. Snitz Forums 2000