HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 Nu bär det av till en forumkamrat & ett besök till
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

FBK
700.000-klubben

7346 Posts

Posted - 2021/01/30 :  08:14:27  Show Profile Send FBK a Private Message  Reply
Som sagt, idag bär det av till en forumkamrat med mina Vintage högtalare.
Får se med honom om det ska bli en bildtråd.
Ska i alla fall försöka ta en bild med min dåliga mobil när bilen är packad.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.

Edited by - FBK on 2021/02/17 16:21:11

Batman
Member

836 Posts

Posted - 2021/01/30 :  09:26:22  Show Profile Send Batman a Private Message  Reply
Det där längtar man efter, men måste vänta till efter vaccineringen när nu den blir?!
Kör och var försiktig! Lycka till!

Ibland är beslut det enda som fattas
Go to Top of Page

Håkan64
Semester på egen begäran

4574 Posts

Posted - 2021/01/30 :  11:24:13  Show Profile Send Håkan64 a Private Message  Reply
Det låter som en trevlig lördag.
Go to Top of Page

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2021/01/30 :  13:06:03  Show Profile Send Vox a Private Message  Reply
Om det inte är en person som du normalt umgås med tycker jag att det är ett dumt tilltag i dessa dagar.

"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7346 Posts

Posted - 2021/02/01 :  23:52:19  Show Profile Send FBK a Private Message  Reply
quote:
Det låter som en trevlig lördag.

Det var det också. 6 timmar bara försvann så när man träffar likasinnade så går tiden i rasande tempo. Men det var mycket trevligt och lärorikt. Och det var både och och renoveringen av filtret har gått mycket bättre än vad vi trodde så högtalarna låter mycket bättre nu. Så nu ska samma filter grejer beställas och så ska det sättas ihop med en del förändringar även på andra punkter.
Fortsättning följer....
Så jag har fått ett problem, ska jag köra med 80-tals elektronik som han har som låter kanon eller ska jag köra med min nuvarande. Får bli en test som avgör detta.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

Håkan64
Semester på egen begäran

4574 Posts

Posted - 2021/02/02 :  18:41:37  Show Profile Send Håkan64 a Private Message  Reply
Roligt att möta likasinnade.

Det finns ju en viss tjusning att köra vintage rakt av. Jag tyckte mina L65:or lät bättre med en fin gammal Akai jag lånade än med min dåvarande Naim.

Edited by - Håkan64 on 2021/02/02 18:41:55
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2021/02/15 :  09:21:55  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message  Reply
Har nyligen gjort en liknande övning, filtren i mina nyligen inköpta men 30 år gamla Mission 760i är just nu hos Pär (Engelholm Audio) för översyn och restaurering, det händer en del med kondingarna i gamla delningsfilter över så lång tid, 4,7uF hade blivt 6,3uF, bara som ett exempel, och detta var i delningen för diskanten så det kan även vara förknippat med viss risk om man inte gör något åt det, det och givetvis ljudkvalitén.

Undrar hur många dina äldre högtalare där finns därute som skulle behöva liknande behandling?

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/

Edited by - martinsson on 2021/02/15 09:23:49
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7701 Posts

Posted - 2021/02/15 :  10:41:35  Show Profile Send Micke Y a Private Message  Reply
Alltså, var är bilderna?

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2021/02/15 :  12:37:51  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Ja, alltså, postar man under "Bildreportage" så kan man väl förvänta sig något kul att kika på.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Håkan64
Semester på egen begäran

4574 Posts

Posted - 2021/02/15 :  15:49:30  Show Profile Send Håkan64 a Private Message  Reply


I väntan på bilder...
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7701 Posts

Posted - 2021/02/15 :  15:55:45  Show Profile Send Micke Y a Private Message  Reply
åhhh, vilken söt

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7346 Posts

Posted - 2021/02/15 :  16:21:31  Show Profile Send FBK a Private Message  Reply
Det kommer ikväll...

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2021/02/15 :  19:43:46  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Ja, den som väntar på nåt gott väntar alltid(eller var det aldrig??) för länge!

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Dato
Member

292 Posts

Posted - 2021/02/15 :  20:14:21  Show Profile Send Dato a Private Message  Reply
Hörde jag något om bilder...
Det blir kul.

https://www.bokus.com/bok/9789174293883/moss-och-manniskor/
Go to Top of Page

Håkan64
Semester på egen begäran

4574 Posts

Posted - 2021/02/15 :  22:11:08  Show Profile Send Håkan64 a Private Message  Reply
Somnar snart...
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2021/02/15 :  22:21:36  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Natti natti.

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7346 Posts

Posted - 2021/02/15 :  22:24:00  Show Profile Send FBK a Private Message  Reply
Då har ni något trevligt att vakna till grabbar!

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7346 Posts

Posted - 2021/02/15 :  23:49:26  Show Profile Send FBK a Private Message  Reply
Historien började innan denna bildtråd då Dato köpt ett par Vintage av en kille här på forumet som en del lyssnat på på DIY träffen. Sedan såg jag en annons här i Stockholm där en kille hade ett sådant par som var i nyskickoch ett par andra högtalare som jag blev nyfiken på, men tänkte att det kanske var ett långskott då de kom ifrån ett märke som man inte tänker på när man tänker bra högtalare. Men jag ringde och berättade som det var att jag ville lyssna på Dato:s högtalare, men kanske ville köpa ett annat par av honom om jag gillade dem. Så in till stan och lyssnade på Datos burkar och blev smått häpen över hur de lät för pengen. Vi pratar högtalare ifrån 80-talet för en mindre slant. Sedan så blev det provlyssning på de jag var nyfiken på och jag hade med de testskivor jag brukar använda och det blev ett mindre haksläppDe lät roligt och påminde mig om hur hobbyn var förr när högtalarna var mer breda än djupa och ofta hade lite större membranyta, så jag slog till. Sedan kom jag hem och de lät okej men inte lika bra som hos killen så jag ringde och frågade vad det var han drev dem med, jo en klass A förstärkare ifrån JVC som var jätte stor. Okej då började jag förstå och högtalarna hade jag ju inte heller ställt upp optimalt.
Men sedan började jag även fundera över filtret då han talade om att han satt in ett annat filter då han tyckte att originalfiltret gav lite för vass diskant. Och då började jag ju fundera över detta då filter inte är någon enkel sak så jag lade ut en tråd om hjälp med koll av filtrets kvalite och därifrån började denna resa till en medlem här på forumet.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7346 Posts

Posted - 2021/02/16 :  00:05:28  Show Profile Send FBK a Private Message  Reply
Så här började den långa resan utanför min port till våran forumkamrat som erbjöd sig att titta igenom filtren och se vad det var för skillnad mellan original och de han hade satt in.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7346 Posts

Posted - 2021/02/16 :  00:15:06  Show Profile Send FBK a Private Message  Reply
Väl framme så börjades lyssna på högtalarna med herrens olika elektronik som han hade som var tre olika slutsteg och två försteg och jag hade med mig ett Linn Kolektor försteg också. Bakom mina pluttar kan ni se en av hans två riggar som stod i varsin ända av rummet.
Hur de lät kan man bara börja med "Wow".

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7346 Posts

Posted - 2021/02/16 :  01:11:04  Show Profile Send FBK a Private Message  Reply
Men så fick han en ide, och kom på att vi testar en Vintage rigg ifrån ungefär samma årtal som högtalarna och då kom hakläppetMen det låter ju bättre med dessa grejer än dina fina grejer.
Vintage elektronik. Fortsättning följer i morgon, sov gott.


Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

nikwin
100.000-klubben

587 Posts

Posted - 2021/02/16 :  18:24:24  Show Profile Send nikwin a Private Message  Reply
Hallå FBK

Det var ett nöja att se över dina högtalare.

Hoppas du har hunnit lyssna på dem hemma och att du vart nöjd med filter förändringen vi har gjort.

Här kommer lite länkar till mina högtalare.

JBL
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=91928

Beyma
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=93633

Dator högtalare
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=94377

Tannoy
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=92664

//Niklas
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7346 Posts

Posted - 2021/02/17 :  16:31:06  Show Profile Send FBK a Private Message  Reply
Tack Niklas, men inte ännu Det har varit fullt upp så jag har bara ställt in allt i vardagsrummet Men senast till helgen så ska det bli seriös lyssning Och kanske en liten shoppingtur
Kul att du la in länkarna till dina högtalare.
Tannoy: grymt bygge som låter riktigt bra och är ursnygga
JBL: Det som jag tyckte lät bäst!
Beyma: Skulle de flesta sitta nöjda med = sjukt prisvärt bygge som jag gillade mest då de bara hade kostat runt 10.000kr i material.
Datorhögtalare: Hur kan så små element låta så mycket och bra.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.

Edited by - FBK on 2021/02/17 16:39:09
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7346 Posts

Posted - 2021/02/17 :  16:38:34  Show Profile Send FBK a Private Message  Reply
Ja, var var vi. Vintage elektroniken ja. De kompletterade högtalarna på ett utmärkt sätt då innan filter bytet så fanns inte mycket till mellanregisteråtergivning så den varma fylliga klangen ifrån den gjorde att högtalarna lyfte sig rejält.
Och eftersom Niklas inte var direkt imponerade av originalfiltret eller det som den tidigare ägaren stoppat i så tyckte Niklas att här behövs det testas lite och jag blev lugnad över att det behöver inte kosta så mycket då det finns enklare komponenter som presterar bra för sitt låga pris. Så han fick fria händer helt enkelt och det var lätt beslut efter att ha lyssnat på alla högtalare som han byggt.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7346 Posts

Posted - 2021/02/17 :  16:45:36  Show Profile Send FBK a Private Message  Reply
Så en testbild då det skulle provas lite möjliga lösningar.Längst nere vid högra foten ligger det gamla originalfiltret.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7346 Posts

Posted - 2021/02/17 :  16:48:00  Show Profile Send FBK a Private Message  Reply
Sedan så blev det en shopping lista hos Hifi kit. Som är svårläst


Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.53 sekunder. Snitz Forums 2000