HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Äldre/ Musikaliskt Slutstegstips sökes,rör, mosfet
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 4

FBK
700.000-klubben

7346 Posts

Posted - 2021/02/22 :  00:39:25  Show Profile Send FBK a Private Message  Reply
Hej!
Den här tråden blir inte så lätt att skriva och jag lägger den under Hifi-diskussion för det är där som flest läser numera verkar det som. Som några har sätt så har jag snöat in på en lite annan ljudbana, börjar väl bli gammal.http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=96792&whichpage=1 Har upptäckt Vintage. Och det låter mer musik än Hifi om man hårdrar det lite. Eller som en Hifi kompis sa, ska vi lyssna på musik eller Hifi? Och det ligger något i det. Har själv märkt att utvecklingen går emot ett mer detaljerat ljud senaste 10åren. Hade tex ett Hegel försteg hemma och det stod jag ut med i 10 minuter sedan så kopplade jag in mitt gamla Linn försteg igen. Och nu efter ha varit hemma hos två Vintage personer i Stockholm som älskar Vintage så har jag märkt att det är ett annat sound på äldre grejer ifrån 80-talet som varit elektroniken som de använt, det finns mer värme i ljudet. Den ena använde en Vintage (jättestor) JVC förstärkare gick i klass A upp till en viss watt och den andra körde men en lika stor Sony Vintage Stereo Receiver. Borta är det ljusa, på gränsen till vassa ljudet som det är i mycket av dagens elektronik utan det låter mer naturligt med mer kropp som musik gör när man lyssnar live utan massa grunkor inkopplade. (Ex.Sambon sjunger i en kör) Men det är en djungel där ute,särskilt angående Vintage Stereo Receiver.
Jag skulle helst vilja ha tag i ett slutsteg och då blir genast marknaden mindre för det blir enklast att integrera i min Hemmabio/Hifi(Musik) rigg. Men jag vet att jag inte får låsa mig totalt vid det, men om man får tag i ett vettigt Vintage slutsteg som går en bit i klass A eller har Mosfet transistorer,(brukar låta åt det mjuka uppåt i registren) eller är en hybrid mellan rör/transistor och som inte är någon något nytt bygge utan äldre så borde jag komma åt det hållet som jag vill. Med det sagt så vill jag inte heller ha något som är "svampigt" i basen utan jag vill ha kvar en vettig basåtergivning då jag älskar bas och även elektronisk musik, dvs föredrar faktiskt hellre för mycket bas än för lite då det är grunden som musiken står på. Och det skulle vara en liten fördel om slutsteget är någorlunda kraftigt så man inte behöver byta om man skulle råka byta högtalare igen. Nu vet jag att mina Fisher högtalare inte låter lika olika beroende på elektronik längre efter filterbytet som de gjorde innan som ni kan läsa i länken och att de är lätt drivna men jag försöker tänka långsiktigt. Men ändå så föredrar jag något som låter mer musik än Hifi och när jag var hos Niklas som bytte filter åt mig så märkte jag att hans Edison rigg lät mycket bra, men Edison brukar kosta en del då slutsteg och försteg är byggda för att köras ihop då försteget är någon passiv historia om jag fattade det rätt.
Så rätt väg att gå är kanske att hitta något Vettigt Vintage slutsteg som går en bit i klass A eller har Mosfet transistorer,(brukar låta åt det mjuka uppåt i registren) eller är en hybrid mellan rör/transistor.
Och jag har satt i tak för detta och det är absolut max 6000kr
5000kr
Har fått tips om Denon POA-1500 ska låta åt det hållet som jag vill, någon som vet mer ?
COUNTERPOINT SA12 på gränsen till Vintage, någon som har erfarenhet? Läst blandat om det märket. Kanske har någon test i något gammalt nummer av High Fidelity, har svagt minne av de. De två stegen är de som jag spontant skulle gå på utan råd.
Hafler ?
Adcom har bra mosfet steg,även om de inte är Vintage men finns ju aldrig ute till salu då deras mosfet brukar försvinna lika fort som de dyker upp.
https://hifitorget.se/visa_annons.php/croft_series_x_otl_slusteg_120245.htm Vad är detta?
Edison ? Vad säger ni där allmänt ?
Ordet är fritt, kommentarer och andra förslag

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.

Edited by - FBK on 2021/02/25 01:11:48

lampuradio
Member

885 Posts

Posted - 2021/02/22 :  07:41:10  Show Profile Send lampuradio a Private Message  Reply
Jag har nog i stora stycken liknande krav/önskemål på ljudet som du. Under lång tid (20+ år) har jag kört med ett hembygge som integrerad stärkare, men har testat ett par andra saker också. En äldre Pioneer (integrerad inkl RIAA) och en B&O receiver har jag gillat ljudet på, medan en del annat mera låter rakblad i mina öron. Så "Vintage" kan definitivt leverera vad gäller musikalitet, tycker jag.

En rätt stor fråga här blir ju vilka effektkrav som ställs. De här kärnreaktoreffekterna som verkar vara aktuella idag var ju kopplade till astronomiska priser för några dekader sedan. Endast värsta high-end erbjöd både hög ljudkvalitet och enorm effekt - och stort och varmt blev det. Om kraven stannar på 2x30 W eller liknande finns det däremot en hel del att välja mellan, skulle jag tro, även med en rimlig prislapp. Så du kommer säkert att kunna hitta nåt lämpligt. Mina begränsade sökningar efter vintage HiFi tycker jag dock pekar på att man överprissätter en del grejer med "högprofilerade" namn.
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6793 Posts

Posted - 2021/02/22 :  10:34:17  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
Kolla efter äldre LAB-gruppen massor av effekt till små pengar om man behöver effekt annars kan jag tipsa om Dynaco ST-70 om man vill ha rör som är enklast att få tag i eller Dynacos förstärkare är bra men har börjat springa iväg i pris.

En kompis köpte ett äldre LAB-gruppen steg för att driva sina basar jag tror att han gav 3500:- ingen vill ha dem verkar det som men de låter bra.

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7346 Posts

Posted - 2021/02/22 :  11:51:35  Show Profile Send FBK a Private Message  Reply
Massor av effekt är inget som jag behöver utan med "någorlunda kraftigt" så menar jag att 100watt räcker långt om det inte är bluff watt som det var i en del förstärkare på -90 talet Får klart intrycket att tex många Vintage Stereo Receiver ifrån -80 talet har mer kraftiga nätdelar.
För att ta ett exempel. Pioneer och Nad var två märken som det skilde massor i watt och watt på -90 talet En Nad på 70watt åkte i åttor kring en Pioneer ifrån samma tid.
Så något PA steg lär inte behövas utan runt 80 ärliga watt med mer fokus på ljudet är mycket viktigare än att steget kan putta ur sig en massa kraft. Jag kommer inte köpa några trög drivna högtalare i framtiden utan blir det byte där så kommer det vara mer normala siffror så de inte kräver massor av effekt.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7701 Posts

Posted - 2021/02/22 :  11:59:05  Show Profile Send Micke Y a Private Message  Reply
Vintage kan vara lite svår ibland och man ska vara medveten om att allt inte går att reparera om man har otur och något går sönder. Delarna kan inte tillverkas längre helt enkelt.
Sedan lider vissa vintage mosfet steg av kraftig mosfet dimma, de är inte transparanta alls. T.ex. hade jag en counterpoint solid 1 steg som ganska sunkigt.

Nog med varningar för visst finns det bra grejor om man kollar runt lite, kanske något engelskt steg skulle kunna vara något?

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2021/02/22 :  12:11:27  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Ganska (mycket) svår att hitta: LINX Nebula (eller någon av syskonen Stratos eller Theta).

Jag har en Nebula, en MOSFET-stärkare på 2x65W (8Ohm), MM/MC-ingång, och den är VÄÄÄÄÄLDIGT trevlig på alla sätt och vis. Och så är den ju sketasnygg:

Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7939 Posts

Posted - 2021/02/22 :  12:16:24  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message  Reply
Advantage A300 var ett mosfet slutsteg jag ägde en gång i tiden. Jag har dock upplevt att det är just i basen som mosfet är som sämst medan man får ett mjukt och trevligt ljud i övriga register. Men jag vill inte dra några generella slutsatser om att det måste vara så, jag tycker inte att man ska låsa fast sig vid uppfattningar om en viss teknik.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Dato
Member

292 Posts

Posted - 2021/02/22 :  12:42:24  Show Profile Send Dato a Private Message  Reply
Tja, jag känner ju ett par grabbar som har en vit rörförstärkare . Om de har kvar den.

Den sätter du bara en skyddsbur på.

Så har du pengar över och kan köpa en vettig subb som du driver med ett klass d steg. Mycket bas blir det....

Go to Top of Page

Dato
Member

292 Posts

Posted - 2021/02/22 :  13:23:45  Show Profile Send Dato a Private Message  Reply
Är du är rädd för svampig bas så kör subwoofer med klass d drivning upp till 80-100 Hz, efter det rör.

https://www.bokus.com/bok/9789174293883/moss-och-manniskor/
Go to Top of Page

LJN
Member

296 Posts

Posted - 2021/02/22 :  14:12:47  Show Profile Send LJN a Private Message  Reply
Varför inte ett äldre Linn slutsteg till ditt omtyckta Linn försteg, borde klangmatcha eller?

/Lennart
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2021/02/22 :  14:24:03  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
McCormack DNA 0.5...

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7701 Posts

Posted - 2021/02/22 :  14:48:32  Show Profile Send Micke Y a Private Message  Reply
McCormack är ett riktigt bra förslag

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

Dato
Member

292 Posts

Posted - 2021/02/22 :  16:18:12  Show Profile Send Dato a Private Message  Reply
Vilken känslighet har dina högtalare? Dvs hur mycket pulver behöver du?

https://www.bokus.com/bok/9789174293883/moss-och-manniskor/
Go to Top of Page

peterh
Semesterfirare

1056 Posts

Posted - 2021/02/22 :  18:00:51  Show Profile Send peterh a Private Message  Reply
Ett förslag är en dynaco ST70, de passerar ibland på tradera/blocket.
Om du skaffar en i originalskick så tittar jag gärna över den.
Jag har några mätningar att göra på en sådan. Du får den uppmätt och genomgången.
Reservdelar till Dynacos finns nästan allt nytillverkat eller i alla fall åtkomligt.
Go to Top of Page

Dato
Member

292 Posts

Posted - 2021/02/22 :  18:19:49  Show Profile Send Dato a Private Message  Reply
Dynaco ST70 har jag hört. Låter kanon!
Håller med peterh

https://www.bokus.com/bok/9789174293883/moss-och-manniskor/
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7346 Posts

Posted - 2021/02/22 :  19:40:08  Show Profile Send FBK a Private Message  Reply
Kul att ni engagerar er och kommer med förslag, uppskattas verkligen och forumet lever, två flugor i en smäll så att säga
En del av er kommer få Pm, men nog inte idag då jag är utpumpad.
Det var mycket att stå idag och hundra grejer att ha koll på.
Men finns det fler förslag så kom med det, det kan aldrig bli för mycket. Jag kunde inte låta bli att reagera på ett förslag, då jag trodde den var såld, men den finns kvar i källaren då jag sett den. Personen vet nog vem det är.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

peterh
Semesterfirare

1056 Posts

Posted - 2021/02/22 :  19:57:13  Show Profile Send peterh a Private Message  Reply
Det finns en ST35 på tradera :
https://www.tradera.com/item/340874/449016764/dynaco-stereo-35

just nu 2100 kronor, och en annan säljs innan den står i 4000.

st35 ger 2x17w även den med nyproducerade rör och reservdelar tillgängliga.
Go to Top of Page

Dato
Member

292 Posts

Posted - 2021/02/22 :  20:59:55  Show Profile Send Dato a Private Message  Reply
2x17 W låter inte mycket men dels så har FBKs högtalare runt 92dB känslighet (tror jag) och så är det ju rörwatt. Klipper inte sådär trist som en trisseförstärkare kan göra.

Jo! En annan fördel FBK har nya delningsfilter i sina högtalare . Utifrån det borde man väl kunna lista ut ifall högtalaren ställer till det med knepiga laster/ impedanser som en rörförstärkare inte gillar, eller?

https://www.bokus.com/bok/9789174293883/moss-och-manniskor/
Go to Top of Page

lampuradio
Member

885 Posts

Posted - 2021/02/22 :  22:09:18  Show Profile Send lampuradio a Private Message  Reply
Ingen effektförstärkare gillar komplexa laster. Dvs inte om man menar att man ska få ut annonserad effekt i alla fall. Transformatorkopplade steg kan ta seriös skada om man mismatchar tillräckligt illa, oavsett trissor eller rör. Men jag tror att det är vettigt att ha en enkel (klassisk "vintage") lösning på högtaleriet om man väljer en klassisk ("vintage") rörförstärkare. Troligen tar man tillvara tillgänglig uteffekt på bästa sätt på det viset.
Go to Top of Page

miaber
Member

1344 Posts

Posted - 2021/02/23 :  08:08:13  Show Profile  Visit miaber's Homepage Send miaber a Private Message  Reply
https://hifitorget.se/visa_annons.php/nec_aua_800e_dual_mono_forstarkare_tuner_118672.htm
Jag minns NEC AUA8000 som mycket trevlig, med dubbla trafos. Förvisso integrerad, men bygling mellan för och slutsteg. 2*65 i 8 Ohm.

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=50098
Go to Top of Page

Dato
Member

292 Posts

Posted - 2021/02/23 :  08:14:26  Show Profile Send Dato a Private Message  Reply
Visst är det väl så, om man ser det historiskt, att förstärkarna på 60-70 talet inte var så kraftfulla men att många högtalare hade hyfsad känslighet . Det där ändrades väl i och med att förstärkarna blev mer kraftfulla i och med det minskade behovet av så känsliga högtalare. Vad som gav vad vet jag inte.
Om det skulle finnas ett annat ljud i gamla förstärkare vs nya . Hmm varför då? En trisseförstärkare klass AB är väl vad en trisseförstärkare klass AB var på tex 70-talet jämfört med nu, eller? Har det kanske göra med hur förförstärkningen ändrats? Om det på något sätt och vis skapar något speciellt ljud? Det där mjuka varma ljudet som gamla förstärkare påstås ha .

https://www.bokus.com/bok/9789174293883/moss-och-manniskor/
Go to Top of Page

Dato
Member

292 Posts

Posted - 2021/02/23 :  08:21:25  Show Profile Send Dato a Private Message  Reply
Miaber. Verkar ju trevlig ,men en gammal förstärkare . Hur är det med komponentera? FBK är inte den som vill hålla på att byta kondingar tex.

Jag hade nog satsat på något nyare. Tex en sådan här, gav jag 1300 kr för.
DENON PMA-1500R

https://audio-database.com/DENON-COLUMBIA/amp/pma-1500r-101-e.html

Kraftfull bas, ingen vass diskant ( som FBK hatar).

https://www.bokus.com/bok/9789174293883/moss-och-manniskor/
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2021/02/23 :  09:38:12  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message  Reply
Många av oss har nog upplevt att slutsteg och förstärkare låter olika även om det inte går att utröna ur publicerad (förenklad) spec. Jag har ställt flera frågor om detta på olika forum och av svaren bildat mig en uppfattning om hur detta kan vara fallet.

Vid mätning/specificering av produkten används ofta en idealiserad resistiv last, detta i syfte att kunna replikera mätförfarandet över flera serier, modeller och tillverkare.

En högtalare är däremot långt ifrån en idealiserad resistiv last varpå skillnader uppdagas i framtoningen av en och samma förstärkare med olika högtalare och olika förstärkare på samma högtalare.

En seriös tillverkare av slutsteg använder med fördel en loadsimulator från AP / audiograph (som expempel) för att bedömma förstärkarens eller slutstegets lastkänslighet i syfte att minimera densamma i själva konstruktionen, först därefter går man vidare med de mer standardiserade mätförfaranden som lämpar sig bättre för en förenklad och jämförelsebar spec.

https://www.audiograph.se/

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/

Edited by - martinsson on 2021/02/23 09:40:25
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7346 Posts

Posted - 2021/02/23 :  11:00:46  Show Profile Send FBK a Private Message  Reply
quote:
Om det skulle finnas ett annat ljud i gamla förstärkare vs nya . Hmm varför då? En trisseförstärkare klass AB är väl vad en trisseförstärkare klass AB var på tex 70-talet jämfört med nu, eller? Stereo Receiver ifrån -80 talet. Har det kanske göra med hur förförstärkningen ändrats? Om det på något sätt och vis skapar något speciellt ljud? Det där mjuka varma ljudet som gamla förstärkare påstås ha .

Nej nej nej nej.
Ljudet i förstärkare har ändrats med åren! Ge dig iväg och låna hem en neutral förstärkare i en butik för 10.000kr idag och jämför med en bra Stereo Receiver ifrån -80 talet och du kommer se ut så här
Jag skrev i mitt första inlägg att jag hade hemma en nytt Hegel försteg som var dyrt och jämförde emot mitt gamla Linn försteg. Stod ut i 10 minuter med Hegeln sedan kopplades Linn försteget in igen. Mycket elektronik idag har en mer ljus klangbalans och det kallar tillverkarna för en mer detaljerad återgivning. Du behöver besöka en mässa för att höra hur Hifi låter idag. Detta ihop med CD skivor som ganska ofta inte låter jätte bra är ingen kul kombi. "Det finns en anledning till att Vintage blivit så populärt". Sedan att Det finns folk som vill ha det ultra neutralt genom hela kedjan och som ser en färgning som att svära i kyrkan är en annan sak. Tror du hänger för mycket på det andra forumet.... För desto mer du läser där, desto mer ser du deras åsikter som "sanningar" Jag har i alla fall kommit till en punkt att jag kan inte se mig själv gå och köpa en nya förstärkare i en butik längre för de låter ju rent ut sagt illa. Musik låter inte så på riktigt utan klart mer naturligt.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

Dato
Member

292 Posts

Posted - 2021/02/23 :  11:34:03  Show Profile Send Dato a Private Message  Reply
Fascinerande med förstärkare. Jag ska få igång min gamla Philips AH794
https://www.hifiengine.com/manual_library/philips/ah794.shtml

Sen ska jag tokjämföra med min Aiyima 07 TPA3255. Då blir då verkligen helt nytt vs 50 år gammalt.


https://www.bokus.com/bok/9789174293883/moss-och-manniskor/
Go to Top of Page

Dato
Member

292 Posts

Posted - 2021/02/23 :  11:37:59  Show Profile Send Dato a Private Message  Reply
Olika syn på detta med Vintage förstärkare i denna tråd :
https://www.faktiskt.io/phpBB3/viewtopic.php?f=9&t=71190

https://www.bokus.com/bok/9789174293883/moss-och-manniskor/
Go to Top of Page
Page: of 4 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.19 sekunder. Snitz Forums 2000