HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Akai AA-1040 receiver
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Staffan Söderlund
Starting Member

2 Posts

Posted - 2021/02/23 :  09:35:47  Show Profile Send Staffan Söderlund a Private Message  Reply
Hej

Mitt första inlägg här. Jag har en Akai-receiver som låter illa på höger kanal, det är ojämt ljud, ett slags "glitchar", men inget skrap direkt. Detta gäller bara när högtalare är anslutna, med hörlurar är ljudet perfekt. Jag har gått igenom alla omkopplare och potentiometrar med kontaktspray, men utan resultat. Nu tror jag nästa steg bör vara en omlödning av slutsteget. Eller?

Har någon i forumet något tips?

/Staffan

Staffan55

MartinX
Member

429 Posts

Posted - 2021/02/23 :  19:04:11  Show Profile Send MartinX a Private Message  Reply
Jag känner inte till hur den är byggd, var kommer hörlurssignalen ifrån? I många förstärkare är det bara en dämpad signal från det vanliga slutsteget, det finns ingen separat hörlursförstärkare, och om så är fallet här indikerar det att slutsteget fungerar bra och problemet finns mellan slutsteget och utgångskontakterna.

I många förstärkare är det en hel hinderbana på vägen, skyddsreläer, brytare vid hörlursjacket, A-B högtalarpar omkopplare och kanske en säkring.

"I bring you fear famin and pestilence" - C Montgomery Burns
Go to Top of Page

highfive
Member

656 Posts

Posted - 2021/02/23 :  22:06:15  Show Profile Send highfive a Private Message  Reply
Hej

Det du beskriver tyder på att någon av utgångstransitorerna eventuellt är något defekt i den kanalen som krånglar.

Var med om ett liknande fel på en NAD 60 förstärkare, som hade rätt spänningsfall när man mätte PN-övergångarna (Utan spänning) Med spänning påslagen så lät det skit.
Partiellt genombrott i en av utgångstransistorerna.

Har du tillgång till oscilloskop?

Med vänlig hälsning, highfive

ps manual finns här:

https://www.hifiengine.com/manual_library/akai/aa-1040.shtml

De visar ett 220k motstånd i serie med hörlursuttaget vardera kanal, som går till Utgångsväljaren för högtalare...


Edited by - highfive on 2021/02/23 22:09:34
Go to Top of Page

Staffan Söderlund
Starting Member

2 Posts

Posted - 2021/02/25 :  10:19:28  Show Profile Send Staffan Söderlund a Private Message  Reply
Hej

Tack för två bra förslag/inlägg innan jag på nytt släpar bort den tunga pjäsen till arbetsbordet. Nej, jag har f.n. tyvärr inget oscilloscope, men bör kanske skaffa ett. Jag har bara en lödstation och en multimeter.

Staffan55
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.17 sekunder. Snitz Forums 2000