HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Är det skillnad i ljud mellan olika OP ampar?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

lampuradio
Member

885 Posts

Posted - 2021/02/27 :  11:59:39  Show Profile Send lampuradio a Private Message  Reply
Klass A slutsteg drar lika mycket ström oavsett hur hårt man kör dem. Därför blir de varma... Klass D ska ju vara väldigt energieffektivt och då kan man ju tänka sig att de drar mer ström ju mer man belastar dem. Jag kan inte tänka mig annat än att de behöver en stabil strömkälla.
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2021/02/27 :  13:53:07  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message  Reply
Switchade nätdelar fräshar ju normalt sett upp sin resrevoar mellan 300.000 och 500.000 ggr påer sekund, vilket jämfört med en traditionell likriktad 50hz är oerhört ofta, detta medger ju att behovet av feta kondingar är avservärt mkt mindre, däremot behöver de viss filtrering, men det är en gammal och sliten missuppfattning att switchade nädelar skulle komma till korta jämfört med traditionella, det är endast en dimensioneringsfråga, kolla på proffssidan där man som vanligt ligger en bra bit mkt längre fram generellt sett.

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/

Edited by - martinsson on 2021/02/27 13:53:39
Go to Top of Page

Dato
Member

292 Posts

Posted - 2021/02/27 :  14:30:50  Show Profile Send Dato a Private Message  Reply
Vad jag har fattat om klass D så gäller:
Lägre frekvenser , bas . Ypperligt med klass D . Effektivt. Smidigt. Pga av verkningsgrad blir förstärkarna lätta och inte direkt varma när de används.

Diskant för hifi mja . Det är akilleshälen , än så länge. Dyrt att få till så det låter bra och har låg distorsion.
Det är vad jag hört i alla fall.

Framtiden tillhör utvecklingen av klass D är min gissning. Trisse klass A och AB blir ett minne blått som bara används av entusiasterna . Nu kanske jag spetsar till det och det är bara en gissning,men ändå.

P.s jag har även en rörförstärkare. Det gäller att inte ge upp. Nu sätter jag på rörisen och lirar :
https://open.spotify.com/track/5kokLEZMUOJQi4isYgZieU?si=Agvnvp9DTpSEu7mKOp0pDQ&utm_source=copy-link
He he
Go to Top of Page

Dato
Member

292 Posts

Posted - 2021/02/27 :  14:43:27  Show Profile Send Dato a Private Message  Reply
Idé! Varför inte driva basmoduler med klass D sen toppen med rör? LP och HP filter . En förförstärkare , splittade signalen vidare till DSP/ aktivt delningsfilter sen vidare till klass d och rörförstärkaren ?

Åter till Povel Ramel och Wenche Myhre....

https://www.bokus.com/bok/9789174293883/moss-och-manniskor/
Go to Top of Page

solhaga
100.000-klubben

2666 Posts

Posted - 2021/02/27 :  14:47:18  Show Profile  Visit solhaga's Homepage Send solhaga a Private Message  Reply
Den låter som en jättebra idé, baffel.

Medlemspresentation.
Senast lyssnat.
Instagram.
Go to Top of Page

lampuradio
Member

885 Posts

Posted - 2021/02/27 :  14:52:24  Show Profile Send lampuradio a Private Message  Reply
Personligen tror jag att det inte är möjligt att säga nåt specifikt om en viss ljudbild för en viss konstruktionsmetod av slutsteg. Rör klass A single-end är en sort med sina specifika möjligheter/problem, rör klass AB pushpull är nåt annat. Transistorförstärkare med utgångstrafo (inte så vanligt) är annorlunda i sitt sätt att jobba med högtalaren än ett trissesteg utan trafo. Etc, etc... Jag är övertygad om att man kan få till en klass D som mäter utmärkt, men som med en viss högtalare låter som en krita på svarta tavlan, medan en rörhäck skapar välljud med samma högtalare. Och tvärtom! Det är nog kombon [slutsteg + högtalare] som gör magin när det låter väl.
Go to Top of Page

Dato
Member

292 Posts

Posted - 2021/02/27 :  14:56:15  Show Profile Send Dato a Private Message  Reply
quote:
Den låter som en jättebra idé, baffel.


Blev dato här. Det gäller att bejaka sina schizofrena sidor .

https://www.bokus.com/bok/9789174293883/moss-och-manniskor/
Go to Top of Page

A8
Member

360 Posts

Posted - 2021/02/27 :  14:58:04  Show Profile Send A8 a Private Message  Reply
Om du tittar/analyserar din DC upptäcker du att där är mycket mer än "bara DC" och om du tittar på den när du spelar musik kommer du utöver allt annat du noterade se att det även ändrar sig beroende på vad du spelar.
Exempel, detta är en FFT mätning direkt på DC utgången på en helt ok audio smps.


Om jag tex hade gjort ett IMD test med en 19 och 20khz (eller vilka andra frekvenser som helst) på hög volym hade du sett en massa mer signal skräp. Det är dock avsevärt billigare att fixa en bra strömförsörjning till en op amp än det är till ett slutsteg.
Go to Top of Page

Dato
Member

292 Posts

Posted - 2021/02/27 :  14:58:41  Show Profile Send Dato a Private Message  Reply
quote:
Personligen tror jag att det inte är möjligt att säga nåt specifikt om en viss ljudbild för en viss konstruktionsmetod av slutsteg. .....


Låter vettigt, det du säger i ditt inlägg.




https://www.bokus.com/bok/9789174293883/moss-och-manniskor/
Go to Top of Page

Dato
Member

292 Posts

Posted - 2021/02/28 :  07:52:52  Show Profile Send Dato a Private Message  Reply

quote:

Om du tittar/analyserar din DC upptäcker du att där är mycket mer än "bara DC" och om du tittar på den när du spelar musik kommer du utöver allt annat du noterade se att det även ändrar sig beroende på vad du spelar.
Exempel, detta är en FFT mätning direkt på DC utgången på en helt ok audio smps.


Hmm min DC? Menar du vad? Min specifika transformator? Eller vad?

Sen fattar jag inte detta vad det gäller klass d förstärkeri . Enligt Wikipedia om klass D:
Arbetar med så kallad switchteknik. Steget är antingen "på" eller "av" och sådana växlingar sker många gånger under en del av signalperioden med målet att medelvärdet skall beskriva den ursprungliga signalen så väl som möjligt, Klass D-förstärkare kan vara antingen analoga (triangelkomparerande eller frisvängande oftast) eller digitala. En verkningsgrad på runt 90 % är inte ovanligt att man kan nå.
https://sv.wikipedia.org/wiki/F%C3%B6rst%C3%A4rkare

Okej switchteknik, men det sker ju i själva förstärkaren. Vad är då vitsen med en switchad AC/ DC omvandlare? Switch på switch?
Sen linjära AC/DC aggregat/ transformatorer.

Vad ska man välja för nätdel för att få bästa ljud? Ta tex min Aiyima TPA 3255 . Den fixar upp till 48 V DC , ( eller om det möjligtvis är 52) . Vad är bäst i det fallet?



https://www.bokus.com/bok/9789174293883/moss-och-manniskor/
Go to Top of Page

Dato
Member

292 Posts

Posted - 2021/02/28 :  08:06:29  Show Profile Send Dato a Private Message  Reply
A8 , men va. Det där såg ju inte bra ut. Går det inte att få det bättre? Det ser ut att fått frispel . Hur kan det låta bra?

https://www.bokus.com/bok/9789174293883/moss-och-manniskor/
Go to Top of Page

lampuradio
Member

885 Posts

Posted - 2021/02/28 :  08:33:04  Show Profile Send lampuradio a Private Message  Reply
Förstärkarkretsarna kan inte matas direkt med AC, eftersom det ju är nollgenomgång 100 ggr per sekund (vid 50 Hz) och då finns ingen ström alls i matningen. Förstärkaren har då inget att arbeta med. Den måste matas med DC. Denna DC kan framställas av AC på olika sätt. Äldre modell är direkttransformering till önskad spänning, likriktning och filtrering, meda moderna aggregat likriktar inkommande AC direkt, hackar upp den ("switchar") till hög frekvens (kanske 100 kHz), transformerar till önskad spänning, likriktar och filtrerar. Den höga frekvensen gör att trafos och filterkondingar kan vara mindre än i ett aggregat för 50 Hz. Mycket kortfattad beskrivning.

Sedan jobbar klass D slutsteg med switchteknik i signalbanan också, vilket gör att de kan få högre verkningsgrad än andra typer av slutsteg.
Go to Top of Page

A8
Member

360 Posts

Posted - 2021/02/28 :  09:56:46  Show Profile Send A8 a Private Message  Reply
Din och allas DC eller AC signaler oavsett var i kedjan de finns är överlagrade med "skräp" av olika slag om man tittar noga eller mäter. Och som jag indikerade tidigare, om en op amp är bra nog där den sitter så är det min erfarenhet att man har mer och hämta på att förbättra strömförsörjningen i alla steg man kan.
Det betyder dock inte att ett byte av op amp ändrar saker utan att man ändrar nåt annat.

Min bild är lite överdriven, kanske 10-15dB.
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2021/02/28 :  10:12:48  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
A8, "SPL"? Har du mätt på en elektrisk krets eller är det en mikrofonmätning i ett rum?

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

A8
Member

360 Posts

Posted - 2021/02/28 :  10:24:36  Show Profile Send A8 a Private Message  Reply
Det är mätt på kretsen men just denna mätning hade fel inställning i programmet så ignorera SPL, "skräpets" karaktär är detsamma.
Go to Top of Page

A8
Member

360 Posts

Posted - 2021/02/28 :  10:35:09  Show Profile Send A8 a Private Message  Reply
Detta är mer korrekt, hypex smps 1ah belastning på bänk.

Go to Top of Page

Dato
Member

292 Posts

Posted - 2021/02/28 :  12:11:17  Show Profile Send Dato a Private Message  Reply
quote:
förbättra strömförsörjningen


Hur då? Misstänker att en del i lösningen stavas pengar ..

https://www.bokus.com/bok/9789174293883/moss-och-manniskor/
Go to Top of Page

A8
Member

360 Posts

Posted - 2021/02/28 :  14:06:04  Show Profile Send A8 a Private Message  Reply
Det finns inte ett svar på det och det är för omfattande för mig att ta tid och svara på, sorry.

Det finns dock hur mycket som helst om detta på nätet om du vill förkovra dig, tex https://www.diyaudio.com/forums/power-supplies/
Go to Top of Page

Dato
Member

292 Posts

Posted - 2021/02/28 :  14:34:51  Show Profile Send Dato a Private Message  Reply
Kanon A8 , tack för tips.

https://www.bokus.com/bok/9789174293883/moss-och-manniskor/
Go to Top of Page

Dato
Member

292 Posts

Posted - 2021/02/28 :  14:43:28  Show Profile Send Dato a Private Message  Reply
Jo A8 om du köper några Aiyima så berätta gärna sen vad du tycker om det/ dem. Supernyfiken , mycket med tanke på att du har så mycket annat att jämföra med.

https://www.bokus.com/bok/9789174293883/moss-och-manniskor/
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2021/02/28 :  15:35:28  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
quote:
Detta är mer korrekt, hypex smps 1ah belastning på bänk

OK, ja där fanns det en del men det är mer av karaktären "en vacker bild" utan att veta vad du lastar slutsteget med och vad den har på ingången. Jag skulle tippa att du menar 1A in i en resistiv last och att du matar med en 100Hz sinus? Har jag gissat rätt eller fel?

Vad är det för mätinstrument du använder?

Mvh,
Per

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

A8
Member

360 Posts

Posted - 2021/03/03 :  20:45:13  Show Profile Send A8 a Private Message  Reply
quote:
OK, ja där fanns det en del men det är mer av karaktären "en vacker bild" utan att veta vad du lastar slutsteget med och vad den har på ingången. Jag skulle tippa att du menar 1A in i en resistiv last och att du matar med en 100Hz sinus? Har jag gissat rätt eller fel?

Vad är det för mätinstrument du använder?

Mvh,
Per


Hmm, jag var nog inte tydlig nog. SMPS på bänk ie helt fristående +-45v med ett 45 ohms motstånd mellan jord och plus 45 volt ie 1ah (ju mer man lastar ju mer "skräp" blir det oavsett smps eller trafo). Mätning med en focusrite scarlett G3 balanserad genom 20 ggr volt delare och ett par MKP kondingar för att inte DC stressa ingången på scarlett AD'n. Lite std om man är diy och med begränsade medel, funkar förvånansvärt bra för basala mätningar.
Go to Top of Page

lampuradio
Member

885 Posts

Posted - 2021/03/03 :  21:06:10  Show Profile Send lampuradio a Private Message  Reply
Men vad säger de här diagrammen egentligen? Och vad menar man med last på 1ah? Om man avser Ah (ampèretimmar) är man ju kanske lite off, då det är ett mått på strömmängd snarare än strömuttag (A). Och om jag kan tolka grafen så har man en störning på 100 Hz som ligger -60 dB, 200 Hz på -70 dB och därutöver diverse skräp på -100 till -120 dB. Om det är störningar i matningen av ett förstärkarsteg som har god dämpning av "common-mode" störningar (som ett push-pull steg) lär det inte ha nån strörre betydelse. Att switchande nätaggregat skapar diverse störningar är väl väl känt, men likaså att man kan hantera detta med god konstruktionspraxis. Fast bra grejer är sällan billiga.
Go to Top of Page

A8
Member

360 Posts

Posted - 2021/03/03 :  21:27:40  Show Profile Send A8 a Private Message  Reply
quote:
Jo A8 om du köper några Aiyima så berätta gärna sen vad du tycker om det/ dem. Supernyfiken , mycket med tanke på att du har så mycket annat att jämföra med.

Ja, jag har köpt två och och de kom för några dagar sedan. Kostade 575kr st inkl frakt och 32v/5ah power supply!! Med tanke på mät prestanda är det helt sanslöst....och jag har mätt upp dem och det stämmer.
De är imponerande på många sätt, eller helt sjukt bra med tanke på vad de kostar.
Ur lådan var det rent och upplöst men lite platt, jag fixade nytt och riktigt bra powersupply (jmf min tidigare bild -100db brus/skräp) samt bättrade på matningen till op-amparna.
Det blev renare, bättre upplöst och lugnare men jämfört mina traditionella steg var det fortfarande lite platt och 2 dimensionellt, fortfarande mycket rent och kraftfullt.
Det är lite udda dock, man kan inte peka på något direkt fel i ljudbilden men o andra sidan vill man inte sitta kvar o lyssna?

Summa summarum är de i min mening riktigt bra party steg men inte mycket mer än så och med min erfarenhet så långt så tror jag inte andra op ampar gör nån större skillnad i termer att ta dem från "party steg" till riktigt hifi men andra verkar tänka annorlunda.

Och om du är modd sugen så finns det massor inkl powersupply tips här:https://www.diyaudio.com/forums/class-d/362341-aiyima-tpa3251-modification-build-thread.html







Go to Top of Page

A8
Member

360 Posts

Posted - 2021/03/03 :  21:40:51  Show Profile Send A8 a Private Message  Reply
quote:
Men vad säger de här diagrammen egentligen? Och vad menar man med last på 1ah? Om man avser Ah (ampèretimmar) är man ju kanske lite off, då det är ett mått på strömmängd snarare än strömuttag (A). Och om jag kan tolka grafen så har man en störning på 100 Hz som ligger -60 dB, 200 Hz på -70 dB och därutöver diverse skräp på -100 till -120 dB. Om det är störningar i matningen av ett förstärkarsteg som har god dämpning av "common-mode" störningar (som ett push-pull steg) lär det inte ha nån strörre betydelse. Att switchande nätaggregat skapar diverse störningar är väl väl känt, men likaså att man kan hantera detta med god konstruktionspraxis. Fast bra grejer är sällan billiga.


Vad är oklart med ett 45 ohms motstånd som last över 45 volt DC?

Jag mäter powersupply på samma sätta jag mäter signal THD och ju lägre det är ju bättre är det och -ja "skräpet" dämpas innan det når högtalarna men det är fortfarande högst relevant eller har du annan uppfattning?
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.5 sekunder. Snitz Forums 2000