HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Hjälp att smidigfiera min anläggning önskas
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

kimson
Member

50 Posts

Posted - 2021/06/26 :  10:28:08  Show Profile Send kimson a Private Message  Reply
Hej!
Min hifi står numera mest avslagen. Skulle vilja få igång lyssnandet mer, och undra om ni har någon bra input på bra lösning.
Känner mig väldigt vilsen i alla tv- och digitala lösningar som finns att välja på.

Jag är ute efter den där bekvämligheten när man snabbt kan slå på systemet och lyssna direkt, samt att det fungerar även ihop med tv:n utan att behöva starta upp flera enhet och använda ex antal fjärrkontroller.
Bör väl nämna att förstärkarens volym via fjärrkontroll ej fungerar (felet sitter i förstärkare) jag justerar volym via bluesound-appen

Jag listar min utrustning nedan, och skulle verkligen uppskatta lite idéer : )
Jag är beredd att byta ut det mesta, men vill naturligtvis göra det så smart och kostnadseffektivt som möjlig.

Min utrustning idag:
Musical fidelity Tri-Vista 300 (Analog high-end förstärkare från 2003)
Bluesound Node 2i
Dali Epicon 6 (Dessa behåller jag)
TV: Sony Bravia KDL-46NX720 (2011)
Apple-tv gen. 3

Stort tack på förhand!
Hälsningar
Kim

Min anläggning:
Dali Epicon 6 - MBL C51 - Chord 2qute - Bluesound node 2i - div kablar

MartinN
Member

1333 Posts

Posted - 2021/06/26 :  11:55:42  Show Profile Send MartinN a Private Message  Reply
Byt inte, men det kanske kunde tas reda på om en kunnig hifirepararatör kunde laga volymstyrningen på Musical Fidelity. Om inte det går finns det försteg med fjärr som sköter volymändring, inputval osv. Kanske Musical Fidelity kan användas som enbart slutsteg ?
För övrigt har jag själv haft perioder med mindre hifilyssning, men botemedlet är att säga till sig själv att nej, nu skall det bli lyssning. En ny skiva är också mycket bra för motivationen. Samt något att tugga på och släcka törsten.

Om man trots detta tycker det är för komplicerat finns det förstärkare med inbyggd nätsreamer osv, men kvaliteten kan ofta inte mäta sig med separata grejer.
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7702 Posts

Posted - 2021/06/26 :  15:34:28  Show Profile Send Micke Y a Private Message  Reply
Har du gjort allt basalt dvs placering, fixat lite med akustiken etc?

Börja med det, inte prylar. Tips finns i Kokboken

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

kimson
Member

50 Posts

Posted - 2021/06/26 :  16:58:51  Show Profile Send kimson a Private Message  Reply
Hej, och tack för svar : )
Martin #8211; Jag har gått och velat kanska länge, just för att jag tycker den låter så himla fantastiskt när jag väl lyssnar.
Men jag bor i lägenhet med tre tonåringar och sambo, där hifi och vardagsrum ligger mitt i med öppen planlösning.
Med andra ord blir det väldigt sällan fin-lyssning, och min tanke är att man lite snabbt kunde slänga på den för bakgrundslyssning och tv.

Har haft förstärkaren på service via Reference audio här i Stockholm, och de meddelar att den nog behöver skickas till Musical Fidelity för åtgärd.#8232;Har valt att avvakta med detta.

Men det får kanske bli en ny förstärkare, typ Naim uniti nova eller liknande, även om det är en ganska dyr lösning.

Micke #8211; Det är inget fel på ljudet : )

Med vänliga hälsningar
Kim

Min anläggning:
Dali Epicon 6 - MBL C51 - Chord 2qute - Bluesound node 2i - div kablar
Go to Top of Page

HerrD
200.000-klubben

1749 Posts

Posted - 2021/06/26 :  23:08:45  Show Profile Send HerrD a Private Message  Reply
Jag föreslår en Chromecast Ultra och en dac med volymkontroll, hdmi in i tv och sen tar dac'en optisk signal från tv (audio return channel). Jag kör själv den setup'en med RME ADI-2 Dac och det är supersmidigt. Samtidigt får den in signal från en steamer via usb (Volumio i mitt fall) sen kan du haka på vilket slutsteg du vill eller köra med din integrerade som slutsteg. Stort plus att du även har en bra eq i dac'en för att ta bort värsta problemen i basområdet t.ex. Största fördelen är att alla kan streama sitt material och bli mer delaktiga. Hos oss är det väldigt populärt för barnen att köra sin musik i stora anläggningen. Det finns även en annan rigg med samma princip där dom också gärna går och lyssnar på sin musik styrt via platta eller telefon med egna konton på Tidal.

The first principle is that you must not fool yourself and you are the easiest person to fool.

Richard P. Feynman
Go to Top of Page

MartinN
Member

1333 Posts

Posted - 2021/06/27 :  11:40:27  Show Profile Send MartinN a Private Message  Reply
Varför inte lur-lyssning ? Med hörlurar kan man lyssna sent eller tidigt, då det kanske finns tid. En hörlursförstärkare och lurar kan vara en bra investering.
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7939 Posts

Posted - 2021/06/30 :  19:29:19  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message  Reply
NAD M10 kanske?
Använder Bluesound som du är van vid och har HDMI för att styras tillsammans med TV.

Citat:
M10 är en välutrustad stereoförstärkare med anslutningar för både digitala och analoga ljudkällor. Via HDMI kan du också koppla in din TV, få optimal digital ljudkvalitet och reglera ljudstyrkan via din TV:s fjärrkontroll. Sedan har du både stort ljud och smidig användning. M10 startas och stängs automatiskt tillsammans ned TV:n via HDMI Audio Return Channel och HDMI-CEC. Den kräver bara en liten konfigurering första gången, sedan behöver du inte fundera mer över det.

https://www.hifiklubben.se/nad-m10-musikanlaggning-med-streaming/nadm10bk/?gclid=CjwKCAjwrPCGBhALEiwAUl9X01xYGJ6sXjcmRP5b1o5JxwIV7JUQKHFQeBMeFQh9YZplEa17LZDJBRoCwccQAvD_BwE

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"

Edited by - Björn-Ola on 2021/06/30 19:34:49
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7939 Posts

Posted - 2021/06/30 :  19:33:42  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message  Reply
Eller denna med tillhörande moduler:

https://www.hifiklubben.se/nad-c388-integrerad-forstarkare/nadc388gr/

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

sulan
Member

158 Posts

Posted - 2021/07/01 :  21:09:13  Show Profile Send sulan a Private Message  Reply
Hej!

Jag kan verkligen stötta idéen med Naim. Bytte själv ut mina grejjer mot en Atom och sitter nu otroligt nöjd. Enkelt och mkt mkt väljudande. Otroligt vad en sån liten och komplex apparat kan prestera i ljud. Låna hem på prov! Bra app som funkar, stabilt system, chromecast inbyggt och hdmi. Även analogt in om man behöver det för ex skivspelare.
Go to Top of Page

kimson
Member

50 Posts

Posted - 2021/08/15 :  09:05:30  Show Profile Send kimson a Private Message  Reply
Hej igen!
Tack för er input!

Det blev till slut en lite annan lösning.
Jag sålde av Tri-vistas och köpte en mbl c51 integrerad förstärkare med fungerande fjärr. Har även skaffat en Chord 2qute dac som både Bluesound och tv är kopplade till.
Det funkar perfekt, och låter helt fantastiskt! Värt några extra knapptryckningar : )
För säkerhets skull ställer jag alltid tillbaka tv:ns ljudinställning till tv-högtalare efter användande så sambo bara kan slå tv:n som vanligt : )

Roligast är att jag börjat lyssna mer på musik igen.

Åter igen, stort tack för engagemang!

Hälsningar
Kim

Min anläggning:
Dali Epicon 6 - MBL C51 - Chord 2qute - Bluesound node 2i - div kablar
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2021/08/15 :  09:31:22  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Trevligt att du hittat tillbaka till lyssningen igen! Och MBL låter väl inte fy skäms kan jag tro! (Inte Chord heller, men där är jag säker)

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

MartinN
Member

1333 Posts

Posted - 2021/08/15 :  14:16:04  Show Profile Send MartinN a Private Message  Reply
Great ! Ja, lyssning är värt besväret, alltid, fast man ibland kan bli lyssningstrött eller.
Go to Top of Page

kimson
Member

50 Posts

Posted - 2021/08/15 :  15:00:22  Show Profile Send kimson a Private Message  Reply
Nej verkligen inte! Var ju väldigt nöjd ljudmässigt med min Tri-vista, men MBLen tar det ett steg vidare, i alla fall hos mig. Och den är mindre och har fjärrkontroll.
I övrigt så ligger vardagsrummet där det ligger, och tonåringarna finns kvar, så passar på så fort jag råkar bli ensam hemma #128522;
En stor bonus blev ju också att få ut tv-ljudet till anläggningen.

Nu väntar jag bara på att Spotify kommer med sin release av cd-kvalité.

Min anläggning:
Dali Epicon 6 - MBL C51 - Chord 2qute - Bluesound node 2i - div kablar
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.14 sekunder. Snitz Forums 2000