HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Fixa nätdel till Canton Ergo RC-L
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

svanbo
Member

1240 Posts

Posted - 2021/08/15 :  22:11:00  Show Profile Send svanbo a Private Message  Reply
Hej på er! Äger sedan många år ett par Canton Ergo RC-L. De som känner till högtalaren vet att de kommer med en liten låda som ska kopplas mellan för- och slutsteg. Denna låda är känd för att ha en dålig nätdel. Den har dock fungerat väl i många år, men för ett tag sen började den brumma, ett typiskt nätbrum. Har nu kopplat förbi boxen och brummet är borta. Frid och fröjd, men jag skulle hellre kunna köra med lådan då den enligt uppgift gör mycket för ljudet.

Jag har för mig att någon här på forumet visste någon som kunde fixa denna nätdel. Någon som vet? Jag bor i Göteborg. Tack på förhand!

AndersP
Member

1563 Posts

Posted - 2021/08/16 :  16:46:35  Show Profile Send AndersP a Private Message  Reply
Det enklaste är att fixa ny nätdel. Antingen för yttre eller för inre montage. Vad jag förstår är lådan en eq, skräddarsydd för högtalarna. Dom hör altså ihop. Hur mycket ström drar lådan och vid vilken spänning?

Linkwitz Orion
Center: Ino Audio piM
Surround: 6 x Ino Audio a2
Go to Top of Page

svanbo
Member

1240 Posts

Posted - 2021/08/16 :  19:28:05  Show Profile Send svanbo a Private Message  Reply
AndersP, på adaptern står det 15V och 150 mA. Det stämmer, den hör ihop med högtalarna, för att de ska låta som det är tänkt ska boxen kopplas mellan för- och slutsteg.

Vet inte hur man enkelt lägger upp bilder här men i den här annonsen finns det lite bilder på hur den ser ut:

https://www.ebay-kleinanzeigen.de/s-anzeige/canton-control-unit-rc-1/1836506675-172-1202
Go to Top of Page

kebarb
Member

213 Posts

Posted - 2021/08/16 :  23:11:13  Show Profile Send kebarb a Private Message  Reply
Här är en uppmätning i REW på ett par RCL.




Boxen gör stor skillnad. Här är en mätning där jag lagt till när boxen är förbiklopplad och ljudet går direkt:

https://imgur.com/QHt9Yty

Märk väl att boxen höjer toppfrekvensen från när boxen är bortkopplad.

Edited by - kebarb on 2021/08/16 23:35:57
Go to Top of Page

kebarb
Member

213 Posts

Posted - 2021/08/17 :  00:13:43  Show Profile Send kebarb a Private Message  Reply
Gjorde en ny mätning efteråt, där jag sänkte volymen. Det ser helt annolunda ut så jag tror tidigare mätningar var dåliga på grund av för hög volym.

Här är flera mätningar med och utan box, men på -75db.

https://imgur.com/NZyagkI
Go to Top of Page

AndersP
Member

1563 Posts

Posted - 2021/08/17 :  01:05:44  Show Profile Send AndersP a Private Message  Reply
Är det 15V ac eller dc?
Har du tur är det adaptern det är fel på.

Linkwitz Orion
Center: Ino Audio piM
Surround: 6 x Ino Audio a2

Edited by - AndersP on 2021/08/17 01:12:29
Go to Top of Page

kebarb
Member

213 Posts

Posted - 2021/08/17 :  01:37:50  Show Profile Send kebarb a Private Message  Reply
ny graph med 1/3 smoothing

https://imgur.com/ixaVtwt

jag har svårt att tänka mig att boxen bara ändrar nivåerna, gör den något annat också?

Det låter verkligen jättetråkigt utan boxen, men kurvorna ser ju ut att ligga ganska nära varandra?
Go to Top of Page

svanbo
Member

1240 Posts

Posted - 2021/08/17 :  01:59:02  Show Profile Send svanbo a Private Message  Reply
Anders: det är AC.

Hur får jag reda på om det är adaptern som skapar missljudet?
Go to Top of Page

AndersP
Member

1563 Posts

Posted - 2021/08/17 :  11:27:26  Show Profile Send AndersP a Private Message  Reply
Tyvärr är det väl nätdelen inne i boxen som felar. Eliminatorn har som uppgift att transformera ned 230V till 15V och stabiliseringen sker inne i boxen. Jag har svårt att se hur trafen i eliminatorn skulle vara den felande punkten.

Linkwitz Orion
Center: Ino Audio piM
Surround: 6 x Ino Audio a2
Go to Top of Page

svanbo
Member

1240 Posts

Posted - 2021/08/17 :  22:14:42  Show Profile Send svanbo a Private Message  Reply
OK.

Någon som har tips på någon i Göteborg som kan hjälpa mig med detta? Vågar inte ge mig på det själv.
Go to Top of Page

kebarb
Member

213 Posts

Posted - 2021/09/11 :  18:48:09  Show Profile Send kebarb a Private Message  Reply
Löste du detta problem?
Go to Top of Page

svanbo
Member

1240 Posts

Posted - 2021/09/11 :  19:47:53  Show Profile Send svanbo a Private Message  Reply
Boxen är inlämnad hos Servicepartner i Göteborg, väntar på att de ska återkomma när de tittat på den...
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.19 sekunder. Snitz Forums 2000