HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Distorsion, när kan vi höra den?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7939 Posts

Posted - 2021/08/22 :  13:25:08  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message  Reply
Intressant om distorsion men ljudexempel.

https://youtu.be/DlwIGPEhfGU

Jag visste inte att maskningseffekten, som MP3 bygger på, har stor betydelse för vår förmåga att höra distorsion.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"

MartinN
Member

1333 Posts

Posted - 2021/08/22 :  14:19:41  Show Profile Send MartinN a Private Message  Reply
Ja, är det kanske också därför det är svårare att hitta ett system som topppresterar på låga ljudnivåer. Jag vill inte störa grannarna och det har varit problematiskt att hitta rätt anläggning för låga nivåer.
Go to Top of Page

MartinN
Member

1333 Posts

Posted - 2021/08/22 :  14:20:56  Show Profile Send MartinN a Private Message  Reply
Sedan med lurar kan man välja nivå efter vad man tycker är sunt.
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7939 Posts

Posted - 2021/08/22 :  15:31:44  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message  Reply
Problemet med låga ljudnivåer kan bero på att förstärkaren saknar en loudness knapp som kompenserar för att ljudnivån på mellanregistret subjektivt inte faller lika mycket som bas och diskant när man sänker ljudnivån. Men det visste ni väl redan?

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6793 Posts

Posted - 2021/08/22 :  16:02:00  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
Det var någon som hade gjort en helt ovetenskaplig test på när vårt öra uppfattar distorsion hans slutledning var att upp till 16% uppfattar inte hjärnan. Jag har för mig att det var här på forumet eller ett av mina utländska forum som jag besöker detta gjordes, jag lever numera efter att lite distorsion skadar aldrig men för lite kan ju inte vara bra.

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7701 Posts

Posted - 2021/08/22 :  21:06:06  Show Profile Send Micke Y a Private Message  Reply
Vidare har SBAF visat att förstärkare mäter annorlunda med ett par riktiga hörlurar kontra en kostlast. Dist värdet blir mycket högre.

Idag blir sinad ett sätt att dölja en mer komplex fråga och gör ett forums hårda framlyftande av sinad till någt som visar på okunnighet.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

AndersP
Member

1563 Posts

Posted - 2021/08/27 :  17:46:48  Show Profile Send AndersP a Private Message  Reply
Precis så är det. Det jag kan säga är att konstlaster kan designas helt likt en högtalare eller ett par hörlurar om bara viljan finns.

Linkwitz Orion
Center: Ino Audio piM
Surround: 6 x Ino Audio a2
Go to Top of Page

lampuradio
Member

885 Posts

Posted - 2021/08/27 :  22:13:15  Show Profile Send lampuradio a Private Message  Reply
Mätning av en förstärkares förmåga att förstöra insignalen måste ju nästan med nödvändighet bli en kompromiss beroende på vad man vill veta. Man kan mäta utspänningen vid nominell (resistiv) last eller man kan mäta utspänning vid nån viss last i form av en särskild högtalare, man kan mäta strömmen, och man kan säkert trassla till det hela genom att mäta med speciella reaktanser i ett testbänksförfarande. Och man kommer få värden som är olika varandra och har totalt obegriplig koppling till verkligheten....

I forntiden antog man att en högtalare var en ungefärligt resistiv last, eftersom det är det enklaste att räkna/projektera med. Den last högtalaren erbjuder, översätts i utgångstrafon (alltså, forntiden...) till en belastningslinje med en impedans (resistiv för beräkningens skull) som ska passa slutröret/-n. Distorsionen kunde då bedömas/beräknas utefter hur röret betedde sig med den aktuella belastningen. Kontroll av resultatet kunde göras med distorsionsmätare, som fångade upp de övertoner som utgör distorsion av en sinusvåg. Hur resultatet förhåller sig till lyssnarupplevelsen, kan säkert diskuteras. Rätt säkert är, att bäst resultat får man med diverse prov, och med motkoppling, som reducerar distorsion och ökar dämpfaktorn (negativ återkoppling som inkluderar utgångstrafon). Mätvärden vill jag påstå att de inte säger särskilt mycket om örats upplevelse.

Den faktiska kvaliteten av ett system kan egentligen inte avgöras på annat sätt än att ha en mik som fångar upp originalljudet och en annan som fångar upp det ljud som kommer från systemets högtalare och att man sen jämför utsignalen från de två mikarna. Troligen inte en vanlig mätmetdod...
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.27 sekunder. Snitz Forums 2000