HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Nytt RIA
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Trassleriet
Starting Member

21 Posts

Posted - 2021/08/22 :  23:14:48  Show Profile Send Trassleriet a Private Message  Reply
Hej.
Är det nån som personlig erfarenhet av RIA steg? Mitt är uppenbarligen trasigt, ska kolla mer i veckan.
Efter vad jag hört och förstått för rimliga pengar hör man ingen större skillnad. Får upp i bra mycket för det ska märkas.
Spelar det nån roll om det står bara Rega eller DeLuxe på?
Även om det #8221;behövs#8221; en stor trafo eller duger med en vanlig eller rent av med en USB laddare?

En fet häst och en vacker hustru är inte bra för en fattig bonde.
Norskt ordspråk.

pix
200.000-klubben

4149 Posts

Posted - 2021/08/23 :  07:31:24  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
Om man hör skillnad på olika grammofonsteg/RIAA är nog högst subjektivt. Men rent tekniskt så ställs grammofonsteget inför den mest krävande uppgiften av samtliga enheter i anläggningen. Signalnivåerna är försvinnande små och behovet av förstärkning extremt stora. Allt detta gör att brus lätt letar sig in om inte allt är optimalt konstruerat.
Visst kan man bygga ett grammofonsteg/RIAA kring en OP-amp som har i det närmaste oändlig förstärkning. Motkopplingen är då tyvärr så hög att det ger ett livlöst ljud.

Strömförsörjningen har betydelse. Men kanske inte på samma sätt som i ett slutsteg. I slutsteget finns risk att en för klen strömreserv momentant dräneras på ström vid kraftiga signal-transienter.
I ett grammofonsteg, där signalnivåerna är betydligt beskedligare så är en "tyst" nätdel viktigare.
Jag skulle därför vara försiktig med switchade nätdelar som ju kan ha högfrekvventa spurioser och spikar. Saker som ligger över det hörbara, men som kan påverka steget negativt även innom audio-området.
En överdrivet kraftig analog nätdel (trafo) har även en viss filtrerade verkan som isolerar från spikar från bägge håll.

Vad många glömmer är att oavsett vilket grammofonsteg man använder, så blir det inte bättre än hur väl den anpassas mot pickup. En MM-pickup lastas normalt med resistiv 47 KOhnm- och en kapacitiv last. En MC med 30-100 Ohm. Denna matchning finns ofta beskriven i pickupens datablad.
Blir det fel här så kan man erhålla väldigt stor avrullning/peakar i främst övre delen av frekvensbandet (googla så hittar du mer info)

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.

Edited by - pix on 2021/08/23 07:32:06
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2021/08/23 :  07:43:48  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
quote:
för rimliga pengar hör man ingen större skillnad.

Jag vill påstå att RIAA-steg, oavsett prisklass, är en av de viktigaste komponenterna i en skivspelarbaserad anläggning. Men visst, det är som allt annat inom audio i de lägre prisklasserna man behöver göra störst kompromisser, och då blir ju effekten att det gäller att välja rätt "gift" så att säga.

Vad är rimliga pengar? Det billigaste jag haft som ändå fått bli kvar är ett Lehmann Audio Black Cube. Men just idag spelar på ett inlånat Goldnote PH-1000 vilket ger. dig en heeeelt annan skivsamling, men visst är det också ett heeeelt annat pris på guldklimpen!

För övrigt står RIAA för Recording Industry Association of America och representerar endast en av ett 20-tal olika ekvalisationskurvor som använts för att pressa vinyl. Goldnote's phonosteg kan nog korrigera de allra flesta av dessa även i deras enkalre modeller.

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

lampuradio
Member

885 Posts

Posted - 2021/08/23 :  08:18:10  Show Profile Send lampuradio a Private Message  Reply
Jag är övertygad om att man kan driva ett RIAA-steg med USB-ström. Försteg generellt behöver inte mycket effekt. De flesta "USB-laddare" är emellertid lite svajiga när det gäller isolation från nätet så störningar kan verkligen bli ett aber. Switchade nätaggregat kan vara bra nog, men som vanligt får man vad man betalar för. Är man minsta intresserad av radio, lär man sig snabbt hur mycket dåliga nätaggregat skitar ner med störningar. Så "billigt" kan bli en besvikelse ljudmässigt, men "astronomiskt dyrt" kan ju bli en besvikelse av annan sort. Hitta nåt begagnat av god kvalitet?

Edited by - lampuradio on 2021/08/23 08:18:40
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2021/08/23 :  09:31:08  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
quote:
Spelar det nån roll om det står bara Rega eller DeLuxe på?
För tekniskprestanda spelar det ingen som helst roll vilken färg eller märke som är på lådan. Men det spelar jättestor roll vem som varit med och konstruerat. Att bara implementera det som står i appliction guidelines från en OP-amp-tillverkare blir inte samma som det som en Audio-konstruktör svettas månader/år över....

quote:
Även om det #8221;behövs#8221; en stor trafo eller duger med en vanlig eller rent av med en USB laddare?
Med tanke på att signalen skall förstärkas många gånger(ca1000) är kraftaggregatet en av de viktiga delarna i ett RIAA. Det finns säkert nån duktig audiokonstruktör som gjort dugliga kraftaggregat för RIAA från USB men personligen hade jag satsat på ett kraftfullt linjärt aggregat om jag skulle göra ett RIAA-kraft aggregat.
Ja just det! Det har jag ju gjort! Det vägde nästan 12 kilo med alla drosslar som jag tryckte i det. Det går åt många drosslar när man Pi-reglerar i två steg med separat jord i alla stegen...

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2021/08/23 :  14:32:50  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Som antytts finns det många sätt att hantera de små signalerna från en pick-up.
Vanligast är att sätta en eller flera förstärkare med frekvensberoende förstärkning, i vägen.
Också vanligt är att förstärka ordentligt och med passiva filternät dämpa ner signalerna så man får en rak frekvenskurva.
En mycket ovanlig men käck variant jag nästan byggt var att styra förstärkningen via ett positivt återkopplingsnät.

Hursomhelt, man kan göra jobbet bra och man kan göra det dåligt. Och om man köper färdigt kan man få mycket prestanda för lite pengar och inte så mycket prestanda för massa pengar, precis som det är i denna hobby. Sätt ett fräsigt namn på prylen, hävda extraterrestiska egenskaper eller ha med ett känt namn som utvecklare.

Notera att på diverse säljsajter (eBay, AliX m fl) kan man köpa byggsatser eller bara blanka kort till allehanda kända och mindre kända förstärkare och jag menar nog på att om man kan hantera en lödkolv kan man få mycket tjosan för pengarna.

Vill man i dagsläget vara extracool kan man ju göra med litiumbatterier. Jag har ett enkelt och upphaussat steg med små-FETar och som jag skulle driva med NiMH-batterier (20 stycken). Bygget blev klar, spelare fanns, men inga skivor att spela ...
Go to Top of Page

lampuradio
Member

885 Posts

Posted - 2021/08/23 :  15:38:57  Show Profile Send lampuradio a Private Message  Reply
Som nämnts finns ju olika korrektionskurvor, varav RIAA är en. Med mina öron känns det lite svårt att höra om skivan man spelar inte är synkad med tonkurvan den är inspelad med - enda sättet att detektera det, vore ju att veta vilken kurva det gällde och ha en apparat där man kan välja avspelningskurva och sedan växla några gånger och försöka höra skillnaden. Har man en EQ eller vanliga tonkontroller tror jag man kan glömma "problemet". För övrigt har man ju i princip aldrig tillgång till "originalljudet", så hur ska man veta/höra att det är "fel"?

Jag har provat att bygga med OP-ampar och med rör. Filtrering i återkopplingsloop och passivt. Min slutsats är att rör och passivt filter blev bäst. Med den höga förstärkningen det handlar om och med den bas-boost som råder, är ett av de stora problemen glödströmsbrum, så likriktat är bäst. Rörtyper och rörindivider påverkar också pga brus och mikrofoni. Så det är lite kinkigt och OP-ampar är kanske lättare att bygga med, men i mina öron ett opersonligt resultat (har inget matematisk bevis tillhands för det, dock).
Go to Top of Page

Trassleriet
Starting Member

21 Posts

Posted - 2021/08/24 :  11:44:13  Show Profile Send Trassleriet a Private Message  Reply
Tack än en gång för länken hit.
Är en gammal mal gubbe nu, men i gymnasiet valde jag den linjen att repa och begripa sånt här. Tyvärr har det mesta fallit bort nu.
Har en gammal Thorens TD 165 som blev genomgången förra året. ingen Hi-End svarvare om man säger det på ett snällt sätt. Nu fick jag ett oanvänt RIA av en gubbe. En enklare variant för 700. Det var USB drivet, därför frågade jag. Hur jag än valde i menyn i stärkaren och mellan C och M fick jag inget ljud. For till en kompis o testade prylarna där, spelaren hel, kablar hela. En kompis kikade över det o bytte en koning, som inte hjälpte.
Så på fredag ska jag kika på ett beggat Mikromega Mygroov. Säljs fortfarande för 2#8217;, så helt odugligt kan det inte vara. Ett Cambridge ex. med Turntable för rundgången hade kanske varit exemplariskt för högtalaren står alldeles bredvid. Men för det är dyrt för för mig.
Så att välja nåt för flera tusen med den svarven är ju liksom skjuta norrländska mygg med haubits.

En fet häst och en vacker hustru är inte bra för en fattig bonde.
Norskt ordspråk.
Go to Top of Page

Trassleriet
Starting Member

21 Posts

Posted - 2021/08/24 :  12:19:00  Show Profile Send Trassleriet a Private Message  Reply
Tack för förklaringarna. Förstår absolut mer om det hela.
Trodde först det inte fanns USB drivna, därför var jag nyfiken. Men nu spelar det ingen roll för det kommer hamna på återvinningen.
Vet att strömmen och spänning är jätteviktig del i det hela. Skulle gärna ett filter till alltihop, tyvärr vill de ha massa pengar ;. Dessutom ett skatbo bakom bänken brukar direkt inte hjälpa till
Så för min del, speciellt Thorens TD 165 svarven jag köpte beggad för 20 år sen har att komma med så kan jag inte ställa för stora krav. Men trevligt att ha ett ok steg om jag gillar det här och byter i framtiden.
En annan sak jag även inte fattar. Kan sätta ingångsspänningen i stärkaren på 1, 2 eller 4 volt när jag väljer analog. Så egentligen kanske jag inte behöver ett steg. Men inbyggda RIA i moderna maskiner har väl aldrig varit nån höjdare. Var betydligt bättre förr.
Man gör inte bort sig med en bra nätdel, DAC eller RIA om man får tillfället att köpa för bra peng.

En fet häst och en vacker hustru är inte bra för en fattig bonde.
Norskt ordspråk.

Edited by - Trassleriet on 2021/08/24 15:07:46
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.31 sekunder. Snitz Forums 2000