HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Rörförstärkare under 30 000 kr?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Kreator
Member

238 Posts

Posted - 2021/08/19 :  14:20:29  Show Profile Send Kreator a Private Message  Reply
Går det att få en bra rörförstärkare för under 30' som det är lite snärt i? Lyssnar på allt möjligt men mest rock/hårdrock, så jag vill inte ha en slö förstärkare som inte driver på. Föreställer mig att det egentligen krävs mer pengar för att få det, men jag är jättedålig på rör.

Pengar gör ingen lycklig, men jag gråter hellre i en Porsche än i en Fiat!

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7939 Posts

Posted - 2021/08/19 :  14:53:46  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message  Reply
Det handlar om kombinationen förstärkare och högtalare, antar jag, eftersom rörförstärkare är klena.
Har du lämpliga högtalare?

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

lampuradio
Member

886 Posts

Posted - 2021/08/19 :  15:15:21  Show Profile Send lampuradio a Private Message  Reply
Precis som Björn-Ola säger: det är kombon med högtalarna som avgör om det låter bra!

Jag kanske vill lägga in en liten kommentar om "klena" rörförstärkare... En 100 W rörstärkare är ju lika kraftfull som en 100 W sak med trissor, det som skiljer (enligt min mening) är att en transistorförstärkare oftast kan lämna högre utströmmar när högtalarna börjar ge upp i lågbasområdet, dvs de tappar en del av sin impedans, och transistorkretsar klarar oftast mismatch bättre än rörkretsar.
Go to Top of Page

Kreator
Member

238 Posts

Posted - 2021/08/19 :  15:46:06  Show Profile Send Kreator a Private Message  Reply
Ja, självklart är det så. Och rörförstärkares oförmåga att leverera ström vid låga impedanser är jag också bekant med. Har inte bestämt högtalare än, men säg att det är 8 Ohms nominell impedans och 90 dB känslighet, förenklat sett en måttligt lättdriven golvare.

Pengar gör ingen lycklig, men jag gråter hellre i en Porsche än i en Fiat!
Go to Top of Page

peterh
Semesterfirare

1056 Posts

Posted - 2021/08/19 :  18:19:14  Show Profile Send peterh a Private Message  Reply
Javisst.
Nya 2*35 w vta-70
2* 60w vta120

eller 120w monoblocks

Se tubes4hifi.com, jag har bara gott att säga om dessa.

Alternativen är begagnat, passerar ibland.

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.2 sekunder. Snitz Forums 2000