HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Känsligt om högtalare
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7939 Posts

Posted - 2021/09/01 :  18:32:43  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message  Reply
https://youtu.be/PEcFkSQMc8g

Eller snarare om högtararkänslighet.

Lite som
-Ni tror att ni begriper men vänta tills jag förklarat.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"

FForsman
100.000-klubben

2592 Posts

Posted - 2021/09/01 :  20:22:05  Show Profile  Visit FForsman's Homepage Send FForsman a Private Message  Reply
Intressant!

Ett forum blir till det som medlemmarna bidrar med. Skriv!

Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2021/09/01 :  20:42:16  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message  Reply
Inget nytt under solen och 1 augusti 2006 skrev jag:
quote:
Jag ser många tillfällen då billigare produkter (inte bara i hifi-världen) inte får
alls samma förutsättning som dyrare. De dyra produkterna får förutsättningar
och engagemang inte ens utställningskatter kan drömma om! Allvarligt #8211; borde
det inte vara tvärtom? Dom dyra exklusiva produkterna borde ju vara mer
lättanvända, enklare att få rätt, mindre kräsna?

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7701 Posts

Posted - 2021/09/01 :  20:49:29  Show Profile Send Micke Y a Private Message  Reply
Känt men nyttigt att titta på

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

lampuradio
Member

885 Posts

Posted - 2021/09/01 :  20:50:29  Show Profile Send lampuradio a Private Message  Reply
Intressant, som sagt! Och ett tydligt stöd för tanken som många luftat här, att kombon stärkare-högtalare är det som avgör hur det låter om en viss pryl.

Men om ett seriöst magasin testar en högtalare, gör man inte en koll av om impedansen varierar med frekvensen? Det är ju en avgörande intressant sak att veta...
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7939 Posts

Posted - 2021/09/01 :  23:40:43  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message  Reply
Jo, Hifi & Musik publicerar impedans- och faskurvor på de högtalare de testar, exempelvis. Kommer att intressera mig lite mer för det hädanefter.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2021/09/02 :  06:49:01  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message  Reply
En specad drivspänning nämnd i anslutning till en känslighetsangivelse är lite knapert om man inte samtidigt visar antingen en impedansplot eller i brist på detta anger en eller kanske tre st Zmin värden.

Likaså bör även de akustiska betingelserna för känsligheten ages tycker jag, dvs. om den visas i grafisk form där man även kan läsa ut för vilken bandbredd känsligheten är giltig, annars bör detta anges tillsammans med den tolerans man valt att använda sig av.

Det kan vara stor skillnad mellan olika positioner i ett rum när det kommer till lägre frekvenser om det är en väggnära eller hörnplacering av högtalaren, mättekniskt kan man dock komma runt detta genom att mäta inom ett tillräckligt kort tidsfönster.

De flesta högtalare är specade med ord som "rated" eller "nominal" impedans vilket kan vara en ibland alltför grov förenkling med hänvisning till drivspänningen för känslighetsmätningen, känslighet är lite knepigt i sina beroenden och det är en intressant siffra som även, tror jag, det gått viss inflation i hos en del tillverkare.

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/

Edited by - martinsson on 2021/09/02 06:50:58
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2021/09/02 :  07:24:13  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message  Reply
Eller så kan man ju lyssna, trivs man med vad man hör så är ju alla kriterier uppfyllda, det är dock relevant att högtalaren inte utgör en alltför svår last för förstärkaren och således ställer krav den vägen på ens ens kringutrustning, få förstärkare gör ju ett sämmre jobb vid åtta ohm än vid två.

En typ av mätning som jag personligen gillar är en distortionsnormaliserad max spl mätning, man mäter sig genom frekvensregistret vilken spl man kan nå för 1, 3 och 10% maximal harmonisk distortion, med angivelser för vilken ordning av distortion (udda eller jämn) som dominerar vid spl begränsningen vid varje frekvens.

Denna typ av mätning berättar inte bara hur mkt högtalaren distar utan även vart och vid vilken nivå samt vilken typa av distortion som är dominant, svårt och tidskrävande men också väldigt talande, jag har dock aldrig sett någon sådan mätning publicerad i hifi sammanhang.

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page

deerhunt
Member

363 Posts

Posted - 2021/09/02 :  09:40:18  Show Profile Send deerhunt a Private Message  Reply
Denna sidan är väldigt seriös i test av element.
Faktiskt mätningar som är användbara

https://www.erinsaudiocorner.com/driveunits/" target="_blank"> https://www.erinsaudiocorner.com/driveunits/

Man skall akta sig för den som funnit sanningen, och hålla sig till de som fortfarande söker

Edited by - deerhunt on 2021/09/02 09:41:52
Go to Top of Page

lampuradio
Member

885 Posts

Posted - 2021/09/02 :  11:35:36  Show Profile Send lampuradio a Private Message  Reply
Jovisst, lyssnarkriteriet är ju liksom slutordet i debatten. Däremot är det intressant att analysera och försöka förstå på vilket sätt lasten (högtalare) funkar bra eller dåligt med en viss förstärkare. Varför en dyr 300B -stärkare inte lirar med de dyra högtalarna, eller varför den gör det...

En förstärkare som i praktiken har extremt låg inre impedans kommer att mata ut enorm effekt i de fall högtalaren exempelvis dippar i sin impedans och då låter det ju, såklart. En normal rörförstärkare kommer inte att klara av detta och inte alla transistoriserade slutsteg heller; sådana stärkare vill ha högtalare med en "jämn" impedanskurva över hela det aktuella registret. Såna högtalare finns kanske inte på riktigt, men en del element är bättre på detta än andra. Så man bör nog vara införstådd med att vissa kombinationer är bättre än andra.

Problemet är inte olikt det radioaktiva personer (radioamatörer) har med antenner. Den bästa antennen är den som är i resonans med frekvensen man använder, men då funkar den dåligt på alla andra frekvenser... Bredbandsantenner finns förstås, men priset är även där att man får sämre effektivitet.
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8771 Posts

Posted - 2021/09/02 :  12:10:49  Show Profile Send ztenlund a Private Message  Reply
"Oh, my goodness guys, what are you thinking???!!!"
https://youtu.be/WtWb7-XoeuA?t=545

För kontexten får man förstås se hela videon, men just detta avsnitt är högst relaterat till tråden.

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

AndersP
Member

1563 Posts

Posted - 2021/09/02 :  20:53:07  Show Profile Send AndersP a Private Message  Reply
quote:
Problemet är inte olikt det radioaktiva personer (radioamatörer) har med antenner. Den bästa antennen är den som är i resonans med frekvensen man använder, men då funkar den dåligt på alla andra frekvenser... Bredbandsantenner finns förstås, men priset är även där att man får sämre effektivitet.

Andra har problemet att bo lite för nära en sändarmast för tex P2. Man kan bli tvungen att i förekommande fall snedställa frekvensen på mottagaren en aning för att inte drabbas av att mottagaren klipper signalen. En mindre känslig, rundtagande antenn köpt på exempelvis classe kan då göra underverk eller som man ofta ser: en kabelsnutt bakom sterobänken bara!
Men det är kanske inte detta tråden handlar om.

Jag vågar påstå att man kan dra alla trissestärkare (utom dom som har utgångsjärn, typ Macintosh) eller förstärkare av undermålig kvalitet över en och samma kam. Dom kan driva rimligt svåra laster. Annars hör man ju när dom klipper.
En bra grej för tillverkarna att visa är ju minsta impedans 20 - 20k tex. Har man ordentlig förstärkare kan man ju spela på ordentligt i alla fall. En klenare förstärkare får man kanske ta det mer försiktigt med. Mina xls 10'-basar går tex ned under 3 Ohm och sånt får man tänka på innan man börjar paralellkoppla.

Det är värre med rörisarna. Folk hugger och drar i gamla Lansing och Klangfilmgrejer för att hitta nånting som gör deras förstärkare rättvisa. Ibland utan att förstå varför. Sånna element har typiskt lite högre impedans generellt och stigande i diskanten och inte så vilda impedanskurvor ens i basreflexapplikationer. Populärt kombineras dom med delningsfilter med få komponenter eller aktivt.
En populär grej är att sätta zobel-koppling på högtalarsladden för att jämna till impedanskurvan istället för att belasta förstärkaren med en massa lågohmigt.

Linkwitz Orion
Center: Ino Audio piM
Surround: 6 x Ino Audio a2
Go to Top of Page

kebarb
Member

213 Posts

Posted - 2021/09/05 :  12:44:39  Show Profile Send kebarb a Private Message  Reply
Jag tror jag just haft en resa där jag sniffar lite på detta problem, har postat om detta i en annan tråd om mina Canton RCL.

Jag har återuppväckt HiFi hobbyn, och köpte ett par RCL.
Köpte även en xindak V30 rörförstärkare med KT88, och en primare anläggning med PRE32 / A32 / A33.2 / A60 och DAC30 för att pröva lite. Matade med en primare streamer.

Primareanläggningen lät SKIT och det var ett tunnt och tråkigt ljud, gick inte lyssna på utan att EQa massor upp i basen.

Köpte en UMIK och mätte rummet, såg flera doppar i rummet (som visas på bild i tråden).

Märkligt nog så lät det väldigt fint med Xindak V30 förstärkaren, som borde vara mycket svagare för att driva dessa gamla högtalare med all korrigering.

Köpte nu ett par WLM DIVA Tower som var en gammal favorit. Dessa hade en helt annan ljudbild än mina canton i samma rum, och med boxen kunde man hissa basområdet ganska rejält. (mer än med canton boxen).

Helt plötsligt låter Primare anläggningen mycket bra, och faktiskt bättre än rörförstärkaren, i samma rum.

Jag trodde att WLM skulle spela bäst med rörförstärkaren, men så blev det inte. Justeringarna på boxen gjorde dessutom väldigt liten skillnad när jag matade med Xindak V30, jämfört med primare anläggningen där wlms bas-box gör stor skillnad när man vrider på ratten.

Förmodligen ändras väl lasten så att Xindak förstärkaren inte orkar spela mer i basområdet, men Primare bara öser på med effekt.

Jag noterade även att ljudet blev märkbart rikare när man kopplade en CD digitalt till DAC än när man körde streamer boxen in i samma DAC. Oavsett om man matade med okomprimerad musik eller inte.

Vad var poängen då?

Jo, förstärkarna verkar låta HELA annorlunda med olika typer av högtalare, som matchar lasten olika.

WLM har basporten under, canton har den fram.

Nu återstår bara att pröva RCL med WLM bas boxen och primare anläggningen.

Rummets problem är inte åtgärdade eller förändrade.

//K

Edited by - kebarb on 2021/09/05 12:47:56
Go to Top of Page

peterh
Semesterfirare

1056 Posts

Posted - 2021/09/05 :  16:03:20  Show Profile Send peterh a Private Message  Reply
Det är väl ett känt (?) faktum att förstärkare och högtalare interagerar , vissa kombinationer funkar mindre bra andra blir ljuvliga. Det är bara att testa sig fram.
Varför ? Jo högtalare är en besvärlig last, speciellt som tillverkar insisterar på att göra dem
för "spänningsdrivning" dvs att förstärkaren skall ge konstant spänning vid alla frekvenser.
Go to Top of Page

Perfector
Member

477 Posts

Posted - 2021/09/05 :  16:10:01  Show Profile Send Perfector a Private Message  Reply
Kan Konjugatlänkar rätta till det sistnämnda problemet tro? :-)

"Clarity by Choise"
Go to Top of Page

kebarb
Member

213 Posts

Posted - 2021/09/05 :  16:20:59  Show Profile Send kebarb a Private Message  Reply
Man kan ju tycka att aktiva högtalare (som verkar vara en stor trend nu) borde rätta till detta. Men jag tycker att de jag hört på (HiFiklubben / Dali osv) låter platt och tråkigt.. Vilket givetvis kan vara rummet de spelar i osv. Men ändå.
Go to Top of Page

lampuradio
Member

885 Posts

Posted - 2021/09/05 :  18:27:13  Show Profile Send lampuradio a Private Message  Reply
"Aktiva högtalare" är väl bara högtalare med slutsteget monterat i samma låda som elementen? Eller är det nåt annat trick med detta?
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7346 Posts

Posted - 2021/09/05 :  19:00:32  Show Profile Send FBK a Private Message  Reply
quote:

Man kan ju tycka att aktiva högtalare (som verkar vara en stor trend nu) borde rätta till detta. Men jag tycker att de jag hört på (HiFiklubben / Dali osv) låter platt och tråkigt.. Vilket givetvis kan vara rummet de spelar i osv. Men ändå.

Du får lyssna på lite mer märken än klubbens modeller innan du dömer ut aktiva högtalare...

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7346 Posts

Posted - 2021/09/05 :  19:02:29  Show Profile Send FBK a Private Message  Reply
quote:

"Aktiva högtalare" är väl bara högtalare med slutsteget monterat i samma låda som elementen? Eller är det nåt annat trick med detta?

Har du sett några aktiva högtalare med elektroniken utanför burken ? Jag har inte gjort det. Utan elektroniken utanför så är det passiva.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

lampuradio
Member

885 Posts

Posted - 2021/09/05 :  20:46:48  Show Profile Send lampuradio a Private Message  Reply
Jamen, med aktiva högtalare blir det ju då meningslöst att diskutera vilka förstärkar-högtalarkombos som funkar, iom att det är ett helt annat slutsteg i högtalaren än vad man har i sin ordinarie maskin. Fast jag kanske helt enkelt inte fattar det här alls... har hänt förr
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7939 Posts

Posted - 2021/09/05 :  20:55:38  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message  Reply
För att det ska vara någon vits med aktiva högtalare så gäller det väl att placera delningsfiltren före slutstegen? Kan tänka mig att det inte alltid görs så av kostnadsskäl eftersom det kräver ett slutsteg för varje element.
Linn har väl haft exempel på där det görs utanför högtalarlådorna men kallar man dem "aktiva högtalare"? Kanske högtalare med aktiv drivning eller något sådant?

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

peterh
Semesterfirare

1056 Posts

Posted - 2021/09/05 :  21:27:43  Show Profile Send peterh a Private Message  Reply
Ja, skall detvara någon vits med aktiva högtalare så placeras delningsfiltret före slutstegen. Eftersom slutstegen kan optimeras för det valda elementet kan man få fördelar. Nu var det länge sedan jag pysslade med sådant, senast var det braun LV1020, ett trevägssystem med tre slutsteg monterade i högtalarlådans baksida.

Andra finesser jag vet att philips sysslade med var bassystem med accerelationssensorer som skulle motverka dist i högtalarens membran ( tror jag, någon som minns bättre ?)

Go to Top of Page

AndersP
Member

1563 Posts

Posted - 2021/09/05 :  21:47:55  Show Profile Send AndersP a Private Message  Reply
Jag har Linkwitz Orion. Dom har delningsfilter före slutstegen vilka alla befinner sig utanför "burken". Dom är definitivt aktiva.

Linkwitz Orion
Center: Ino Audio piM
Surround: 6 x Ino Audio a2
Go to Top of Page

AndersP
Member

1563 Posts

Posted - 2021/09/05 :  21:53:44  Show Profile Send AndersP a Private Message  Reply
Jag tycker det är märkligt, nu i rörförstärkarnas tid av revival, att det inte tillverkas lämpliga högtalare för dessa.

Linkwitz Orion
Center: Ino Audio piM
Surround: 6 x Ino Audio a2
Go to Top of Page

peterh
Semesterfirare

1056 Posts

Posted - 2021/09/05 :  22:23:27  Show Profile Send peterh a Private Message  Reply
Det fanns en persomn i karlskoga som tillverkade högtalare som lät bäst med rörstärkare.

Go to Top of Page

lampuradio
Member

885 Posts

Posted - 2021/09/06 :  07:31:47  Show Profile Send lampuradio a Private Message  Reply
Finn en uppenbar risk att man "går OT" här men jag tar risken:

Om varje högtalare har ett eget slutsteg, så kommer ju kvaliteten i just dessa separata förstärkare (som det ju självklart måste vara) att räknas in i hela anläggningens förstärkarkvalitet. Det blir ju ytterligare en komponent att hålla ordning på. Med tanke på vad ett bra slutsteg kostar, känns det ju som "aktiva högtalare" kunde bli onödigt dyrt. Men, som sagt, jag kanske missuppfattar detta.

De stora problemen med högtalare och rörstärkare är: a) impdansvariationer (främst dippar) och b) fasvridning. De båda hänger säkert ihop, och de i sin tur hänger troligen ihop med den "akustiska" lasten på membranet, dvs hur belastat membranet är. Ett tillräckligt stort exponentialhorn ger bästa kopplingen mellan membran och luft, och då får man troligen ett bra belastningsfall. Högtalarens effektivitet blir också som störst i den konfigurationen; för hornhögtalare kan man nå flera tiotals procent effektivitet, med vanliga högtalare ett fåtal procent. Nu är ju "bashorn" nästan lite utopiskt stora, men det borde vara skillnad på slutna lådor och basreflexsystem, kan man tänka.
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.27 sekunder. Snitz Forums 2000