HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 Looks flat to me ...
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2021/11/19 :  20:25:52  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Nu är det foliehatt på ...



... för det är inte bara jorden som är platt.



Illumenato, Freemasonites, de gröna rymdödlorna har lurat i oss dumt, sprutat i NDA-modifierande vacksin (det där var felstavat tror jag) i Comviq-sprutorna. De har ljugit om hur vår jord ser ut, gett oss platt-TVn och nu ...

PLATTA HÖGTALARE!!!!!

HighFive, som säkert är betald av NASA, tänker sig en träff igen i vår där platta högtalare är ett tema, och jag som också ramnlat ner i kaminhålet ... kanonhålet .... vad heter det??+ .. KANELHÅLET. Jag har ramlat ner i kamelhålet, och satsar på platta högtalare.

Så jag har lådorna ... plattorna redo och klara.



Och elementen beställde jag innan midsommar men ...

FForsman
100.000-klubben

2592 Posts

Posted - 2021/11/19 :  21:27:37  Show Profile  Visit FForsman's Homepage Send FForsman a Private Message  Reply
Heja heja, haja!

Ett forum blir till det som medlemmarna bidrar med. Skriv!


Edited by - FForsman on 2021/11/19 21:27:59
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2021/11/19 :  22:14:55  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Det här är väl en liten teaser men när jag inte har elementen, vad ska jag göra och jag har dessvärre ett otal trådar där jag aldrig kommit i mål för att "gör inte idag, det du kan skjuta upp till morgondagen".
I detta fall har omständigheterna satt snubbeltråd i hjulen, på samma sätt som tryckerierna inte får tag i 300 grams papper eller Volvo Flygmotor mikrodatorer till sina last ... skrev jag Volvo Flygmotor???

På samma sätt som betonghögtalarna kom till för att jag ville testa det där med att gjuta högtalare i betong, skulle dessa plattisar komma till för att de var enkla att bygga (inga gerade hörn), billiga (Byggmax säljer billigt isolermaterial) och snabba att bygga (kapa en skiva i lagom stora stycken, smäll på elementet).

Den här videon var min första (och främsta) inspirationskälla till projektet:
https://www.youtube.com/watch?v=CKIye4RZ-5k

Och för att det inte ska bli knasigt kan jag berätta att det finns speciella transducers (exciters) som kan ses som ett högtalarelement utan kon som fästs på en yta, som får agera membran. Ni har kanske sett "klumpar" man kopplar till sin telefon och som ställs på en bordsyta så sjunger hela bordet med.

I det här fallet är transducern nog lite (mycket) bättre och kör med videons element - Dayton Audio DAEX32EP:
https://www.daytonaudio.com/product/1180/daex32ep-4-thruster-32mm-exciter-40w-4-ohm
De här, som är slut i alla lager tar BRL (Hi5 sa att de hette BilRadioLagret) in på begäran men de kanske lägger upp ett litet lager. Vi får se.

Här beskriver DaytonAudio konceptet lite mer och hintar lite do's och don't's:
https://www.daytonaudio.com/topic/excitersbuyerguide




Jag gav lite mer info i HighFives inbjudan till våren:

quote:
TYvärr är det långa leveranstider på de element jag ska använda - DaytonAudio DAEX32, men jag ser att det finns fler tillverkare av detta typ av högtalarelement. Men jag har sett fler sådana element av andra fabrikat:
https://www.eluxson.se/500-exciters
Ids man söka på AliExpress kan man kanske hitta något:
LÅNG LÄNKADRESS
Conrad har också: https://www.conrad.se/sok?search=exciter&searchType=regular



Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2021/11/19 :  22:18:39  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Jag kan ha ett par HiVi M3N över. Vad gör man med sådana? De finns på en bild i någon av Hi5s Mölnlycketrådar och sitter i en bambuskål från IKEA. Jag funderar på hur kul det vore med en bambuskål till och göra sfäriska högtalare (Illuminati lovar att jag ska få en TRISS-lott om jag gör reklam för sfäriska saker som vår platta jord).

Men detta är bara en parentes.



... eller köpa ett par papprör .

Edited by - soundbrigade on 2021/11/19 22:21:46
Go to Top of Page

highfive
Member

656 Posts

Posted - 2021/11/20 :  00:06:48  Show Profile Send highfive a Private Message  Reply
Vill ha mera av detta!
Med vänlig hälsning, highfive /Björn
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2021/11/21 :  11:27:13  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Väntar fortfarande ...



HighFive har lovat mig att göra hål i taket på Wendelsberg för att kunna hänga upp plattisarna, för det är väl .... så .............. de ska monteras ......... väl????? Eller??????!!!!

https://www.youtube.com/watch?v=XCi-xn0FRik

https://www.youtube.com/watch?v=x5R-sB5vRuo

https://www.instructables.com/Worlds-Best-Speakers-for-30

I en av DaytonAudio-länkarna i första inlägget finns en lista på rekommenderade material och i många videor använder man just ofta en isolationsskiva som kan liknas vid en mycket tät och stadig frigolit (men utan de hoptryckta bubblorna).
Jänkarna (för det är oftast jänkare som bygger och visar på YT) använder en platta som är 25mm tjock, men jag hade problem att ens hitta en skiva av detta material alls. Men på Byggmax fanns sådana skivor men de var 50mm tjocka så antingen testar vi eller kommer på ett snillrikt sätt att klyva dem.
När man jobbar i skivorna är det lätt att det "klibbar sig" och det blir som att skära i dödbakat bröd.
Just det, materialet heter XPS 250.
Efter man skurit ut sina skivor ska det putsas, kanterna ska rundas lite och till slut ska de ytbehandlas. Vanligast är att blanda hälften vatten och PVA-lim och lite bläck (eller annat färgämne) och rolla. Det har föreslagits att sprutlacka dem men man får hålla sprutan eller färgburken på längre avstånd eftersom skivan löses upp av lösningsmedlet.



Lite testkluddning (penselmålat)

Go to Top of Page

highfive
Member

656 Posts

Posted - 2021/11/21 :  14:10:47  Show Profile Send highfive a Private Message  Reply
För att skära cellplast/foamskivor, så kanske man plocka E-strängen, från gitarren, kopplar den till ett par seriekopplade transformatorer, så man erhåller låg spänning och hög ström. Då blir tråden varm. Eller så köper man en gammal brödrost på en loppis, lindar av värmeslingan och sträcker upp den mellan två köksstolar via spiralfjädrar, på lagom höjd över köksbordet. Kopplar in tråden till 230 nätet med en skiljetransformator och en vridtrafo, så att den blir lagom varm. Korsdrag i köket och spisfläkten på högsta ös är nog bra oxå

Med vänlig hälsning, highfive
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2021/11/21 :  14:27:13  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Och det ger en intressant extra smak till franskan man rostar på morgonen ... "Mmmmmm, bränd plast ...YUMMI!!!"
Jag får leta reda på en kanthaltråd helt enkelt.


Jag måste kommentera om trådtiteln. Jag har en bestämd åsikt om kvasi-vetenskap och anti-vetenskap, och vilket inbegriper otäckt mycket i vårt samhälle.
Plattjordingarna är en grupp, inte sällan aggressiva, anti-vetenskapare som som ett första argument för att jorden skulle vara platt, kort hävdar "Looks flat to me".
Go to Top of Page

highfive
Member

656 Posts

Posted - 2021/11/21 :  14:38:07  Show Profile Send highfive a Private Message  Reply
quote:
Och det ger en intressant extra smak till franskan man rostar på morgonen ... "Mmmmmm, bränd plast ...YUMMI!!!"
Jag får leta reda på en kanthaltråd helt enkelt.


Här treYoutubeklipp med olika ambition i detta att skära foamplast med värmetråd

https://youtu.be/le5RtQSe1nY -newbie

https://youtu.be/WdFkp5-aSOY -expert

https://youtu.be/xUCpWgHosKs - mittimellan

By the way, sist jag hade brödrost hemma, så hängde avstängningsmekanismen upp sig, det blev snabbt rökfyllt i lägenheten Den fick gå till elskrot.

Med vänlig hälsning, highfive

Edited by - highfive on 2021/11/21 14:52:25
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2021/11/21 :  14:50:30  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
SNYGGT!
Go to Top of Page

highfive
Member

656 Posts

Posted - 2021/11/21 :  15:03:48  Show Profile Send highfive a Private Message  Reply
När detta med FlatEarthSpeakers nu blivit ett samtalsämne tack vare Soundbrigade, så ringer det små klockor långt därinne bakom mitt pannben.

Är det någon som minns Bertagni?
http://www.audioimprov.com/AudioImprov/Speakers/Entries/2012/6/15_Bertagni_SM-275_restoration.html



Det roligaste på detta reklamblad är att begreppet Geostatic speaker dyker upp i texten. Var Flatearthers involverade i detta projekt?

Solen har varvat några gånger sedan Bertagni konstruerade, byggde och saluförde sina alster.
I Uddevalla hos Tonstudio, Västsveriges trevligaste HiFibutik på 7o och 80-talet, så hörde jag dem, de lät inte som marskatter i bråk

Med vänlig hälsning, highfive

PS Om du tycker jag skriver sönder din tråd Soundbrigade, så säg till! Vill fortsätta att vara din vän! DS

Edited by - highfive on 2021/11/21 15:13:52
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2021/11/21 :  15:11:58  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Om tråden börjar med en foliehatt kan den liksom inte bli mer urspårad ...
Go to Top of Page

nikwin
100.000-klubben

587 Posts

Posted - 2021/11/22 :  17:03:36  Show Profile Send nikwin a Private Message  Reply
Jag såg ett par sådana platta högtalare i en musik affär i veckan men dem var i väldigt dåligt skick skumfronten var inte mycket att ha.
Så dem fick bli kvar där.
Tror det var dem minsta som var på bilden.

//Niklas
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2021/11/23 :  18:16:26  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Kantahltråd beställd från Electrokit (tillsammans med en del komponenter till en 128-stegs sekvenser)

Jag får bygga den där expertmodellen ändå vilket ger mig orsak att plåga mina ex-kolleger på ex-jobbet. Jag får plocka ett par spillbitar av plywood och annat träspill, plocka en fjäder och lite skruvar och muttrar. Det kan nog bli bra ...
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2021/11/28 :  18:46:15  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Morgonen gick i platta jordens tecken (gode gud i himmelshöjd - dessa idioter är en fröjd) och jag kände att jag fick platta till det än mer (jag ska hyra en grävskopa och jämna kullen på gården - ungarna kan ju få för sig att jorden är lite rumlig och bullig när de åker pulka därute).

Hi5s tips ovan följde jag. Med skruvar, distanser och en fjäder (fjädern var en superdunderbra idé!!!) klöv jag mina skivor och de är nu 25mm +/-.



Fast hur många skivor har jag nu?? En - två - tre ... vad kommer efter tre???? Tror man plattan är jordad är mattemystik något som kolliderar med vettenskåpet.



(Bytte påse i dammsugaren, den gamla ska jag ha när jag jagar älg. Man kastar den på älgen så dör den av sina krosskador).

Jag vet att FForsman kollar min tråd men hur är det med Pix??

Min sönderraperade Concertmate MG-1 har sketafula gavlar och jag tänkte att ett par i fint ädelträ (gran, furu) kunde ju vara fint. Jag kan ju anmäla mig till hobbyseniorerna till våren och fnula till sådana själv men jag känner mig själv väldigt bra, och anmäler jag mig till ett hobbysnickeri lär jag bygga fler högtalare istället ....

Vad tror ni annars, att göra ny gavlar kan väl inte vara så svårt. En platt (here we go again ... ) skiva (med ett spår för från/bakpanelen) och en liten klots som täcker över en liten spalt vid sidan av tangenterna.


Edited by - soundbrigade on 2021/11/28 18:47:08
Go to Top of Page

highfive
Member

656 Posts

Posted - 2021/11/28 :  19:08:16  Show Profile Send highfive a Private Message  Reply
Dina idéer lär inte falla platt till marken, de hör hemma i en högre sfär!

Med vänlig hälsning, highfive

Edited by - highfive on 2021/11/28 19:58:38
Go to Top of Page

FForsman
100.000-klubben

2592 Posts

Posted - 2021/11/28 :  20:25:14  Show Profile  Visit FForsman's Homepage Send FForsman a Private Message  Reply
quote:
Jag vet att FForsman kollar min tråd men hur är det med Pix??

Självklart, DIY på hög nivå, humor och skaparglädje. Klart man är med!

Ett forum blir till det som medlemmarna bidrar med. Skriv!

Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2021/11/28 :  20:28:18  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Bra, då kan du väl såga till mina gavlar ... och jag ska ta mått på gavlarna till sovjetsynten också ...

Jag hade en fundering till dig om något jag nästan tror jag snappade upp om dina blåskanoner, men nu är det äntligen paus i filmen så jag kan titta på mina älsklingsreklamfilmer.
Go to Top of Page

FForsman
100.000-klubben

2592 Posts

Posted - 2021/11/29 :  18:05:13  Show Profile  Visit FForsman's Homepage Send FForsman a Private Message  Reply
Lite oklar på vad det är för några blåskanoner jag kan tänkas ha men det gör inget för jag svarar gärna på frågor utan att förstå dem. . .


Ett forum blir till det som medlemmarna bidrar med. Skriv!

Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2021/11/29 :  18:53:02  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Dina pipor tänkt jag på. Var det inte gott blås i de kanonerna. Och jag svamlade kanske lite för mycket och obegripligt, men ett annat projekt skulle kunna bli fint (om än inte fungerande) med fina trägavlar av ... trä.
Go to Top of Page

Schack
Member

269 Posts

Posted - 2021/12/01 :  10:03:34  Show Profile Send Schack a Private Message  Reply
Hej!
Bara som en parantes så när jag skulle skära frigolit tog jag tråden från ett slaktat värme element. fungerade perfekt. skär med ca 10 V.
Per

Varför köpa något.när man kan bygga det själv.
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2021/12/01 :  10:36:17  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Man kan använda mycket att skära med. Har man ingen gammal brödrost (det hade ju jag ) kan man köpa kanthaltråd på Electrokit. Jag beställde 0.5mm då jag förutsatte att den skulle klara lite belastning.


Fortfarande ingen exciter i sikte. Jag misstänker att jag kommer ha en ny synt färdig innan jag får ihop plattisarna. (Gerberfilerna ligger i Kina och det är bara att trycka på KÖR så har jag mönsterkort till en T2000 hemma om några veckor).
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2021/12/02 :  10:38:25  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Jag måste försöka få till Illustrator så jag kan fixa en panel till spelmaskinen.
Jag skickar väl in en beställning på mönsterkortet (i LILA) när jag är hemma från affären. Jag måste ha tag i 6mm alu-rör (4mm innerdia) till en annan spelmaskin.




Jag måste ju ha tillbaka en DVD jag lånat ut. Vi ska ju titta på rysk film på vår ryska pensionärscirkel på tisdag. Ska säga att det gör mig lätt orolig.
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2021/12/29 :  15:57:15  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
4mm alurör - CHECK!
Mönsterkort till monstersynten - CHECK! (MONSTERSYNTEN)

Dayton Audio Flat Earth Shakers - fortfarande på väg.
-Vill jag avbeställa???
-Skiter påven i skogen???


(Lite tröstlöst är det. Jag beställer gagballs ... menar balla grejer från Kina och nu verkar kineserna och PostNord ha hittat en fin symbios.)
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2022/03/08 :  12:25:25  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Måste få utdela Krångliga Vätterhetsakademins Silvermedalj av åttonde graden till Highfive vars rådiga ingripande inte bara rädda Göteborg från översvämning, avlusa koden till de svensk fantombombsmissilerna och avväpna den norska infanteridivisionen Lusekofterna som omringat Bengtsfors och hotat äta upp allt godis i Bengtsfors godisfabrik utan också lockat fram en skokartong ..... SKOR .... näää men DaytonAudio-elementen till mina isolationsplattor!




Highfive ska dock ha en reprimand för att han nästan gav mig hjärtsnörp när han berättade att jag anmält mig till träffen NU PÅ LÖRDAG!!!!!! REDAN!!!!!!!!
Han kunde ju sagt: "Lugnt Magnus, det är inte förrän i maj ...".

Reprimand:


OK OK! Vad gör jag nu???? Löder klart förstärkaren, putsar plattorna och bestryker dem med hemlig ormolja och antennvax. Och det är bråttom.
Dessutom, hur mycket bensin får man för en hundralapp????

Vi gör en ansats att slita oss från alternativa intelligensen, kokar kaffe och försöker hålla oss så långt borta från paniken det bara går .....










Edited by - soundbrigade on 2022/03/08 12:26:45
Go to Top of Page

Imperial
Medlem i AÖ

2563 Posts

Posted - 2022/03/08 :  12:51:36  Show Profile Send Imperial a Private Message  Reply
De va ena fin foliehatt du har på dej.
Ska du ha den på mässan som motgift mot all orm olja som kansk finns där?

Rör å tillbehör när jag är med i matchen.
jbl2480@hotmail.com
Deltidare på Hifikit
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.44 sekunder. Snitz Forums 2000