HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Medlemmarnas System
 Björn-Olas resa
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 5

Perfector
Member

477 Posts

Posted - 2022/07/22 :  15:05:48  Show Profile Send Perfector a Private Message  Reply
Jag sålde Inertias förstärkare under många år, och en direkt jämförelse med just NAD 3020 resulterade i att Nad'en åkte in på service för den lät så illa i jämförelse.
Det var inget fel på den så jag byggde om lite.
Nya större kondingar från 6800 uF till 8200 uF och nya trissor.
De som sitter i är 2N3055 positiv och en MJ nå'nting negativ.
Dessa var inte en kompatibla.
Jag stoppade i BDW51C och BDW52C och fick en så stor skillnad att NADverkstan vill låna den för mätning.
Jag vet inte hur det gick med det, men vill man modda NAD 3020 utan att gå till överdrift är det jag gjorde en billig investering för att få ordentligt ljud ur den.

"Clarity by Choise"

Edited by - Perfector on 2022/07/22 15:07:14
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7939 Posts

Posted - 2022/07/26 :  14:00:09  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message  Reply


Vad är detta som gömmer sig i havet av plastväxter?

Kallas för tubetrap, om det nu händelsevis är någon här som inte känner till sådana. Ni behöver inte kliva fram och erkänna.
Det är basdämpare som består av ett rör av genomsläppligt dämpmaterial. Tanken är att lågfrekvent ljud skapar tryckvariationer som gör att luft kommer att rusa fram och tillbaka genom dämpmaterialet som då tar upp rörelseenergi som omvandlads till värme. Att använda en tunn ljudbaffel för att dämpa bas är ingen bra idé, för att ljudet ska dämpas effektivt, så bör ljudvågen få plats i dämpmaterialet.

Jag stötte på en person som hade kommit över ett parti s.k. rörskålar av mineralull som används för isolering av rör och ventilationskanaler. Han hade också känningar inom textilindustrin och kunde få fram strumpor som man kunde trä över rörskålen. Ett snickeri gjorde locken och det var bara att kapa rörskålarna i lämpliga längder, trä över strumpan och limma dit locken.
Jag köpte några stycken eftersom jag hade några hörnen i rummet lediga.
Gjorde de någon nytta? Jag kom på att jag kunde använda min Utracurve för att mäta. Vi lät Utracurven göra en kompensationskurva i ett tomt rum. Därefter fick den göra samma sak i rummet med en massa tubetraps i rumshörnen. Och? Jag fick i första fallet en kurva med toppar och dalar och i det andra fallet en kurva med toppar och dalar, fast inte helt på samma ställen.
Jaha?
Alltså, ännu ett exempel på någon som kan mäta men som inte förstår hur och hur man ska tolka resultatet.
Jag lade i alla fall inte upp det på Youtube.
Jag har besökt ett lyssningsrum som bestod av betongväggar, där man lyckats bra med hemmagjorda tubetraps. Då hade man fyllt alla fyra hörnen från golv till tak. Innan hade basen varit olidlig, bara en massa muller, men nu tyckte jag att det lät bra.
Jag kan tänka mig att materialet måste optimeras för bästa effekt, därför får man troligtvis ut mer från en professionellt konstruerad tubetrap.
Men de två jag har fyller en funktion. Jag kan ställa blomkrukor på dem, vilket är viktigt, eftersom hifimössen hindrar mig från att placera dem på högtalarna, något som hälften av sveriges befolkning vet är den optimala placeringen av blomkrukor.

Om krukväxternas betydelse för att optimera ljudet kan ni se här:
https://youtu.be/OyobCL8JMKg
Att naturliga krukväxter ska ge mer naturligt ljud än plastväxter finner jag dock vara en ren myt. Ljudet blir inte mer plastigt bara för att växterna är av plast. Det handlar om ren placebo.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"

Edited by - Björn-Ola on 2022/07/26 14:21:30
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7939 Posts

Posted - 2022/08/05 :  13:42:38  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message  Reply
Jag tänkte passa på och skriva lite om elallergi, något jag drabbades av -94.

Jag hittade en text om detta som jag skrev för längesedan i ett annat forum, så jag tänkte att jag helt enkelt klistrar in det här.
Inget som egentligen har med hihi att göra, men det kanske intresserar någon här.
Den korta versionen för er som inte orkar läsa:
Jag är övertygad om att man inte kan bli överkänslig mot elektromagnetiska växelfält utan att det handlar om ett betingningsfenomen.
Tre starka skäl till detta:
Man har inte hittat någon som är elallergisk i blindtest.
Symptomen varierar kraftigt från person till person, vilket tyder på att andra orsaker ligger bakom besvären.
Folk har blivit friska från elallergin.


Inklistrad text:

Jag har själv varit elallergiker en gång i tiden så jag kan berätta mycket om det här.

I själva verket handlar det om betingning, man kopplar ett symptom till en orsak som inte har med symptomet att göra men som genom betingningen sedan kommer att utlösa symptomet.
Det var när jag kom till insikt om detta som jag lyckades bota mig själv.
Någon hjälp från vården fick jag inte, men jag var i den lyckliga situationen att jag hade tillgång till mätinstrument och kunde mäta elektriska och magnetiska växelfält.
Då insåg jag att jag bara reagerade på sådant jag var medveten om.
Men jag lovar er att elallergi är väldigt realistiskt när man är drabbad av det.
Därför måste vi ta dessa människor som lider av det på allvar.
Det är alltså inte inbillning utan verkliga symptom.

En sak som verkligen inte kommer att hjälpa dem är flum som att det inte går att provokationstesta elallergiker och att elallergi visst beror på el, det är bara fel på läkarvetenskapen.
Den inställningen innebär att elallergikerna skulle vara bortom all hjälp. Så är det lyckligtvis inte.

Vi kan naturligtvis inte bevisa att elallergi inte i något fall beror på el, men vi kan i alla fall säga att det är väldigt osannolikt. Inte en enda person har hitintills i provokationstester visat sig reagera på elektromagnetiska växelfält.
Men det är klart, har vi testat 1000 personer, så kan den 1001:e som vi inte testade visa sig vara verklig elallergiker. Det spelar ingen roll. Testerna visar att chansen att elallergiker verkligen reagerar på el är otroligt liten, så liten så att man kan bortse från den.
Dessutom så är det uppenbart med tanke på alla mängder olika symptom som elallergiker uppvisar, att det handlar om betingning. Många symptom är också uppenbara stressymptom, vilket inte är så konstigt. Och så har vi exempel som mig som blivit friska och kan vittna om det.
Okej, då kan man säga att just jag inte var en riktig elallergiker, men att alla andra mycket väl kan vara det. Men ingen hade kunnat skilja ut mig från andra elallergiker då jag var drabbad av det.


Ursprungligen postat av Bromskloss
Riktigt intressant. Jag får gratulera till att du kom ur det - på egen hand, dessutom. Jag skulle vilja veta hur jag bäst ska hjälpa någon som lider av det, om det blir aktuellt. Jag vill absolut inte förolämpa patienten utan visa respekt för det den upplever. Det är ju en människa som troligen mår dåligt på riktigt, även om man inte är överens om orsaken. Har du förslag på hur man bör närma sig frågan?

Vad hände med dig själv när du blev varse att du fick symptom endast då du visste (eller trodde) att du var utsatt för fält? Försvann problemen direkt, eller fortsatte du känna obehag på samma sätt som tidigare, trots att du nu var medveten om deras psykologiska orsak?

Jag tackar.
Jag blev naturligtvis inte frisk med en gång när jag väl bestämde mig för att jag inte reagerade på el.
Jag fick kämpa med mig själv och ett tag funderade jag på att söka hjälp.
Det gick faktiskt bäst på jobbet, där hade jag fullt upp med annat, det var svårare hemma, där kunde jag inte riktigt koppla av och glömma elöverkänsligheten.
Det tog en månad ungefär innan det släppte helt. Jag hade ett litet bakslag efter ytterligare några månader då besvären kom tillbaka och jag vacklade litet. Men jag tog mig ur det.
En orsak att jag lyckades var att jag bara hade varit elallergiker under c.a tre månader då jag kom till den punkten där jag insåg att jag inte var elöverkänslig. Jag hade kanske inte hunnit präglas så mycket. Dessutom hade jag en alternativ förklaring till mina besvär.

Mina första besvär bestod i att det stack som nålar i armarna när jag arbetade framför skärmen.
Förklaringen enligt min läkare var spänningar i axlarna, vilket det naturligtvis var.
Men då, det här var -94, så var elallergi riktigt på modet, och ett av de beskrivna symptomen var stickningar, fast främst i ansiktet. Problemet var att jag upptäckte att det räckte med att komma in i rummet med datorn för att jag skulle känna av detta. Jag blev misstänksam och gick omkring och kände efter när jag var i närheten av belysningsarmaturer. Jajamen, jag kände av stickningarna.
Då kom jag på, det är ju ingen skillnad på datorskärm och TV.
Jag knäppte på TVn och.. visst, jag kände av problemen där också. Efter detta adderades nya symptom som exempelvis yrsel, allt detta kopplade jag till elallergin, nu förstår vi att det var stressymptom.
När jag då läste om elallergi och att man i provokationstester aldrig hittat någon som reagerade på el blev jag förbannad. -Testa mig, jag kan bevisa på nolltid att detta existerar!
Självklart litar man på sina upplevelser.

Vändpunkten blev en skrift som jag fick av min arbetsgivare, författad av en läkare, som beskrev och förklarade elallergi utifrån betingningsfenomenet. Det blev en aha-upplevelse.
Sedan gick jag och köpte en el-fix, en liten sak som indikerar elektriska växelfält.
Jag upptäckte då att jag hade växelfält överallt hemma, trots att allt var släckt.
Kunde det då vara magnetiska växelfält som jag reagerade på? De uppstår ju bara när ström rusar.
Men när man elsanerar, så är det bara de elektriska fälten man kommer åt, det förstod jag.

På jobbet mätte vi sedan upp de elektriska och magnetiska växelfälten.
Först med all belysning släckt och datorer avstängda.
Vi fick då bakgrundsnivån uppmätt.
Därefter tände vi belysningen, drog igång datorerna och mätte.
Nivån ökade, men inte mycket. Man fick mäta nära datorerna eller belysningsarmaturerna för att nivån skulle öka markant. Strålningen klingar av väldigt snabbt och drunknar i bakgrundsnivån.
Men för mig var det stor skillnad, inga besvär vid släckt belysning, besvär vid tänd belysning, men alltså, bara små skillnader när vi mätte.

En annan rolig grej var min sänglampa av golvstående modell. Jag hade stora problem med den tänd.
Släckt, inga problem.
Strömbrytaren satt på lampsladden och kabeln gick upp till lampan genom det rörformiga stativet.
Det är bara det att strömbrytare är enpoliga, man förutsätter att det är fasen som bryts, men om kontakten är vänd fel i eluttaget så bryts nollan och hela lampan fortsätter att vara spänningssatt. Så var det i mitt fall. Med min elfix kunde jag se att det inte var någon som helst skillnad på det elektriska växelfältet när lampan var tänd eller släckt.
Det var övertygande för mig.

Jag hade alltså påtagliga bevis för att jag bara reagerade på vad jag såg och kände till.
Jag hade en alternativ förklaring, betingningsfenomenet.
Jag hade en alternativ orsak till mina besvär, spänningar i axlarna och stressfenomen.

Utifrån vetskapen om detta så hade jag en möjlighet att ta mig ur mitt problem.


Jag har senare varit i kontakt med två personer som är elallergiker.
Tyvärr kunde jag inte göra någon nytta.
Man litar ju först och främst på sina egna upplevelser och tro mig, elallergi känns mycket verkligt.
Det är väldigt svårt att övertyga någon som hela tiden får sin sjukdom bekräftad genom ständiga upplevelser.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7939 Posts

Posted - 2022/08/07 :  10:48:14  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message  Reply
Det finns en sak som får mig all le lite när jag tänker tillbaka på den mardröm jag befann mig i.
Jag experimenterade med avskärmning och slog in hela min musikanläggning i aluminiumfolie som jag sedan jordade. Önskade att jag hade ett foto på det. Man hade kunnat ställa ut det i en konsthall för det är ju precis lika tokigt som vad en konsnär skulle kunna hitta på. Det blev inte långvarigt så jag tyckte väl att det inte fungerade, minns inte riktigt.
Fotboll VM -94 såg jag på TV bakom en skärm av aluminiumfolie med ett litet titthål i. Ja, jösses.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7939 Posts

Posted - 2022/08/07 :  11:03:13  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message  Reply
Vid den här tiden kom en våg av micro-anläggningar. Det var något nytt och industrin hade tagit vara på sitt kunnanfåde från bilstereo anläggningar och omsatt det till att bygga små och billiga kompletta stereoanläggningar. Jag ninns att jag blev faschinerad av dem, allt i ett och en fjärrkontroll som kunde styra allt. Jag köpte till slut en. Lite beroende på att jag tyckte att det var jobbigt med att lyssna på min riktiga anläggning, vilket ju var ett ordentligt misslyckande.
Med den lilla microanläggningen i sovrummet lyssnade jag oå musik avslappnat utan att bekymra mig om ljud. Jag bytte i alla fall ut högtalarna mot några andra jag hade hemma, vilket förbättrade ljudet avsevärt, men det här var ju en rejäl svacka i min hifiresa.

Även denna anläggning utsattes för avskärmningsexperiment. Det var lättare att bygga in den lilla anläggningen i en bur av nät av aluminium, vilket då fanns att köpa för elektrisk avskärmning. Det hade på den tiden kommit på modet att elsanera bostäder, och då användes det här. Självklart påverkade det endast det elektriska fältet, men det talade man inte om.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Amatören
100.000-klubben

1755 Posts

Posted - 2022/08/10 :  21:46:58  Show Profile Send Amatören a Private Message  Reply
Intressant story detta!
Liknar i mångt och mycket min egen resa då man som snorvalp dreglade över Ferguson, Revox, Lenco, Skantic (!) m.fl.
På denna tid hade min hemstad Sölvesborg tre, om inte fyra, Radio/TV affärer! Idag ingen...
Ser fram emot kommande läsning av din historia, Björn-Ola

"Amatör, med JBL, TAD, Beyma, 18-Sound, AE, BSS, Xilica, NCore, Marantz och Yamaha!"
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7939 Posts

Posted - 2022/08/11 :  21:18:53  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message  Reply
Tack Amatören. Jag kommer nog att avrunda det hela nu. Har inte så mycket mer att tillägga än att visa hur min anläggning ser ut idag.
De senaste 10 åren så har jag mer intresserat mig för hörlurslyssning, både stationärt och bärbart. Det har ju hänt mycket på den fronten det senaste decenniet och för mig har fokus flyttats dit då man får mycket välljud för pengarna och kan lyssna när man själv vill utan att störa andra.

Jag funderade på att berätta lite om personer jag mött genom åren men har kommit fram till att det inte är lämpligt, även om de hade varit anonyma.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"

Edited by - Björn-Ola on 2022/08/12 11:45:53
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7939 Posts

Posted - 2022/08/17 :  15:39:47  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message  Reply
Nu hoppar jag lite i tiden igen, för jag har inte berört hemmabio och en väldigt underskattad hifi-komponent. Videobandspelaren!
Faktum är att VHS bandspelaren med åren fick ett utmärkt ljud och hifitidningar skrev mycket om detta.

När jag köpte min första i mitten av. 80-talet, så hade videobandspelaren ett dåligt rykte. Detta tack vare en massiv kampanj i vår stadsägda telivision som påtalade att alla som köpte en dylik apparat gjorde det för att kunna titta på porr och ocensurerade splatterfilmer.

Jag minns att jag knappt vågade berätta att jag hade köpt en videobandspelare.
På jobbet blev jag utskrattad. Mina argument spelade ingen roll, alla visste varför jag egentligen hade köpt en.
Okej då, men porrfilmer hyrda från den närmaste bensinmacken tröttnade man snabbt på.

Min far blev också upprörd, men när jag fick honom att förstå att man använde bandspelaren för att flytta tv program i tiden, så trillade polletten ned och så gick han och köpte en egen. Det blev en succé, det första han spelade in var Gudfadern, och jag vet inte hur många gånger han såg om den. Han fick t.o.m. mamma att titta på filmen och kunde samtidigt i detalj förklara för henne vad som hände i filmen.

I slutet av 80-talet introducerades stereoljudet i hifikvalitet i TV programmen. Det var väl en revolution i tysthet. Vi kom i alla fall att uppgradera videobandspelaren till en som kunde hantera hifiljud i stereo, och det var vår första hemmabioanläggning.
Jag använde bandspelaren ett litet tag även i min hifianläggning, men det var under en kort period då Tv var kopplad till min hifi anläggning. Idén med att använda videobandspelaren för musik föll på att den inte var inkopplad till hifianläggningen.

I vilket fall som helst upptäckte jag att ljudet var så bra att jag kunde kopiera ljudet från konserter på TV till cd-brännaren och göra egna unika cd-skivor med bra ljudkvalitet.
Jag är väl den enda i Sverige som har Ivar Hallströms opera Liten Karin på cd.
För er som saknar adekvat kunskap i svensk musikhistoria, så var Ivar vår främste operakompositör på 1800-talet. Operan var hans bidrag i en tävling där första pris var att operan fick inviga Stockholms nya operahus. Han vann men fick bara tredje pris för att de skulle slippa befatta sig med operan.. Alla bidrag i tävlingen blev alltså egentligen underkända och operan fick sin premiär först på 1990 talet där den sändes på TV. Jag kunde alltså spela in den och göra cd-skivor med finfin ljudkvalitet.

Man minns med nostalgi videobutikerna där man kunde rädda fredagskvällen med att hyra en film och köpa chipspåsar. Kanske t.o.m. hyra en moviebox om man inte hade en egen videobandspelare. DVD skivan var väl första spiken i kistan, de var inte lämpade för uthyrning. Mer än en gång hyrde jag en misshandlad skiva som inte gick att spela.

Naturligtvis köpte jag en dvd-spelare, men jag fick för mig att den funkade väldigt bra som transport för min dac i stereoanläggningen. Enligt ryktet skulle de ha påkostade digitala utgångar.

Min första försök med flerkanal var med en påhängsförstärkare till den billiga förstärkare jag hade i TV-rummet. Var inte detta innan DVD?
Förstärkaren skapade 5 kanaler från två stereokanaler vill jag minnas.

Jag kan fortsätta med att berätta om mina uppgraderingar på hemmabiofronten och bla bla bla. Rätt ointressant.
Jag fick aldrig till bakkanalerna som TV rummet var möblerat och nu har jag min två kanals NAD M2 där ihop med mina QLN Signatur. När jag tittat på musikfilmer och konserter, så har jag ändå alltid kört stereoljud eftersom det har låtit bättre.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"

Edited by - Björn-Ola on 2022/08/17 15:49:09
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7939 Posts

Posted - 2022/08/17 :  15:42:22  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message  Reply
Nu minns jag bättre. Dolby Prologic hette systemet som skapade ytterligare kanaler, en centerkanal och två bakkanaler i mono från två stereokanaler.
Flerkanalsljudet började alltså med 2-kanals ljud från TV och VHS-bandspelare där hemmabioförstärkaren med lite trix skapade flerkanalsljud.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"

Edited by - Björn-Ola on 2022/08/17 15:52:25
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7939 Posts

Posted - 2022/09/06 :  13:20:57  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message  Reply


Så här ser min anläggning ut idag.
NAD M2 har ersatt min hemmabioförstärkare och jag kör bara tvåkanal med mina QLN Signatur. QLN S fungerar bra när jag tittar på konsertfilmer på Youtube. De tämjer lite vassa inspelningar, men är inte helt idealiska för taltydligheten. De verkar ha en svacka där jag egentligen behöver en förstärkning.

I musikrummet har jag nu en Accuphase E-600. Så nu har jag svindlande 30W att leka med.
Klass A. Dubblar effekten ned till 2 ohm. Eftersom mina QRS Saturnus är på nominellt 4ohm, så kanske jag kan säga att jag har 60W. Det låter bättre.
Mats Andersens högtalarkonstruktioner brukar inte tillåta biamping, eftersom han använder sig av seriefilter. Denna högtalare har dock separat matning till bashögtalaren. (Det sitter en aktiv och en passiv bashögtalare på var sin sida på högtalaren, och jag tror att det är en 2.5 vägs konstruktion.)
Jag kan alltså driva bashögtalaren med ett separat slutsteg och avlasta E-600 lite.
Det dök upp ett Accuphase slutsteg på blocket som motsvarar det slutsteg som sitter i förstärkaren. Jag var frestad.
Hade delningen varit som brukligt mellan diskant och mellanregister/bas, så hade det varit nödvändigt med identiska slutsteg. Men som det är nu, så kan jag fuska lite.
Jag bestämde mig för att testa med ett billigare slutsteg. Sparar pengar samt att det kan bli rätt varmt med två klass A slutsteg.
Jag köpte ett slutsteg från Primare som sitter på hyllan ovanför Accuphase och gömmer sig på fotot.
Förstärkningen är på 26 dB mot Accuphase 28dB, men ingångsimpedansen ligger på 10kOhm mot Accuphase 20kOhm. Borde jämna ut sig. Sedan så tror jag inte att det är hättekänsligt för basnivån varierar en hel del beroende på var du sitter och lyssnar.

Jag har placerat ut lite absorbenter. Anledningen var att jag plockade fram opera skivor igen efter många år. Då blir ljudbilden viktig. Jag märkte en tendens att sångarna hoppade fram och tillbaka på scenen. Dessutom kom s och t ljud från andra playser än där resten av rösten var placerad. Det gjorde att jag skaffade absorbenter och pkacerade dem mot väggen samt även inne i bokhyllor där jag får reflexer. På bilden med fönstret kan ni se en absorbent vid bokhyllans sida vid fönsterbrädan. Jag fick ingen ordning på s och t ljud tills jag placerade den där.
Jag har beställt gardiner till fönstren som jag precis bytt. Kan även dra ned en screen på insidan. Men jag upplever inte fönstret som ett problem, men vi får se när jag får gardinerna.
Jag experimenterade även med högtalarvinklarna. När jag hade högtalatna vinklade parallellt med väggarna, så fick jag en väldigt bred ljudbild, men jag upptäckte att sångarna stod och trängdes på båda sidorna av scenen utanför högtalarna, ingen befanns sig mellan högtalarna. Jag hade alktså ett stort hål i ljudbilden. Jag vinklade in högtalarna och flyttade dem en aning närmare varandra, tills att jag fick en homogen ljudbild, där sångarna inte gör hättehopp på scenen och där de kan befinna sig precis mitt mellan högtalarna.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"

Edited by - Björn-Ola on 2022/09/06 14:00:47
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7939 Posts

Posted - 2022/09/06 :  14:23:47  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message  Reply
Acoufoam: https://www.gear4music.se/sv/Inspelning-and-datorer/AcouFoam-100x50cm-Akustisk-Panel-av-Gear4music/2QYC
https://www.gear4music.se/sv/Inspelning-and-datorer/AcouFoam-30cm-akustiska-paneler-av-Gear4music-paket-med-4/2855?_gl=1*f3i44q*_ga*MjQxMzgyODUyLjE2NjI0NjYwNTk.*_up*MQ..
Dämpningen sker mest i diskanten, så man kan förvänta sig en viss nedtoning av diskanten. Jag upplever det inte jättepåtagligt, kanske för att jag redan hör diskanten dåligt.
Ni har säkert lagt märke till högtalaren under fönstret som är till mina elgitarrer.
Jag har en elgitarr för varje veckodag plus en för skottårsdagen..
Hur många elgitarrer behöver en gitarrist? Svar: En till!
Hur påverkar denna högtalare ljudet från musikanläggningen?
Jag är inte säker på att jag vill veta svaret på denna fråga. Jag har gitarrförstärkaren vid lyssningsplatsen så att jag lätt kan nå den och jag spelar till färdiga bakgrunder från min musikanläggning. Då vill jag att ljudet från elgitarren kommer från ungefär samma plats som musiken. Därav placeringen av elgitarrhögtalaren. Elgitarrförstärkaren bygger på rör. Allt annat är fel. När det var dags att byta rör talade gitarrförstärkaren om detta genom att fyra av ett härligt fyrverkeri.

Så som ni ser, detta är den ultimata mansgrottan. Vad mer behöver man? Eftersom summan av alla laster är konstant så varken röker jag eller dricker för att maximera musikintresset. Därav ingen bar. Däremot så har jag några askkoppar, men de är bara för prydnad och att lägga skruvar i, när jag lyfter på lock för att byta rör på förstärkaren och annat.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7939 Posts

Posted - 2022/09/06 :  14:31:58  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message  Reply
Högtalarna börjar väl nästan vara vintage?
De är lika gamla som milleniet. Jag är nöjd med dem och det är mycket jobb och pengar om man ska byta högtalare. Men. Är det någon som har förslag på en uppgradering till en inte alltför tungdriven högtalare?

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

HerrD
200.000-klubben

1749 Posts

Posted - 2022/09/06 :  21:38:50  Show Profile Send HerrD a Private Message  Reply
Högtalarna är nog rätt bra. Jag har haft QRS Neptunus och kan på sätt och vis sakna dom. Det är en trevlig konstruktion och Saturnus borde vara ganska lik, fast jag har aldrig hört just dom. När man funderar på högtalarbyte är väl motfrågan om det finns något du vill ändra i ljudet? Nyare behöver inte alltid vara bättre, jag lyssnar numera på Ino i olika former och dom högtalarna får nog också betraktas som vintage, eller kanske världens längsta utvecklings och finslipningstid. Bra blev det i alla fall.

The first principle is that you must not fool yourself and you are the easiest person to fool.

Richard P. Feynman
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2022/09/07 :  07:52:49  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
quote:
Så som ni ser, detta är den ultimata mansgrottan. Vad mer behöver man?

Tja, inte mycket va? Tack för presentationen!
Jag tycker iaf att rummer ser trivsamt ut och berättar att en levande familj bor i hemmet, inte bara ett utställningshem från en möbeltillverkare. Sen tror jag nog det låter riktigt trevligt också, även om jag hört få QRS.
Om det är så att du tycker de fungerar fint och du trivs med vad smal baffel och sidomonterade basar ger så kanske ett par Audio Physic skulle kunna passa? De har ett magiskt släpp och försvinner totalt ur ljudbilden men de sidomonterade basarna ställer ofta krav på miljön för att inte bli lätt släpig.

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

Passerati
Member

3448 Posts

Posted - 2022/09/07 :  08:29:13  Show Profile Send Passerati a Private Message  Reply
quote:
Björn-Ola
Men. Är det någon som har förslag på en uppgradering till en inte alltför tungdriven högtalare?

pi60 på blocket men de kanske är sålda nu (antagligen) pi60s är märkbart trevligare dock.
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7939 Posts

Posted - 2022/09/13 :  11:20:30  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message  Reply
Tack för svaren. Det är ju riktigt att man inte kan rekommendera högtalare utan att veta mina preferenser. Vet jag ens det själv? Jag är ju van vid hur mina högtalare låter och de få gånger jag lånade hem högtalare så gillade jag inte ljudet eftersom det lät lite annorlunda mot vad jag var van vid. Men om jag gett det lite tid, hade jag vant mig och uppskattat dessa högtalare mer?
Jag har en kompis som, jag har insett det nu, helt enkelt byter högtalare med jämna mellanrum. Jag vet faktiskt inte vad han är ute efter. Eftersom hörselminnet är dåligt så minns jag inte hur anläggningen lät innan bytet, mer än att jag tyckte att det lät bra. Vad har han vunnit? Det låter bra nu men det gjorde det innan också. Förmodligen kunde han höra skillnader i karaktär, men man vänjer sig fort. Någon gång tyckte jag att han hamnat snett då han fick ett kyligt ljud som jag inte gillsde, men det var ett undantag, i alla andra fall fann jag ljudet mycket njutbart.
Han köper begagnat och har ingen möjlighet att prova innan, men förlorar inte så mycket pengar på bytena. Är det något han jagar eller är det glädjen av att testa som driver honom? Jag har aldrig frågat.
Så vad skulle jag vara ute efter om jag började jaga högtalare? En högtalare som har ungefär samma karaktär som mina QRS, med lite mjukare ljud med lite värme, men med högre upplösning och ännu bättre förmåga att skapa en ljudbild med mer precision och djup? Högre känslighet eftersom jag bara har 30W så att jag får mer ut av min förstärkare? Är det ett problem egentligen?
Vad finns det för möjligheter att testa? Högtalare i den prisklassen vi pratar om kan man väl knappast låna hem? Det blir ju också långa och svåra transporter. Dessutom en massa jobb för att optimera placeringen, vilket gör det svårt med jämförelser.
Det verkar för mig vara för mycket jobb när jag egentligen är rätt nöjd med högtalarna.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

HerrD
200.000-klubben

1749 Posts

Posted - 2022/09/13 :  20:47:29  Show Profile Send HerrD a Private Message  Reply
Om du gillar det du har och vill nyttja 30 klass A watt bättre så varför inte dela systemet som toppar och några basar? Det brukar göra att upplösningen ökar i mellanregistret, kanske inte lika mycket i ditt fall som redan har dedikerade basar. Men förstärkaren kommer få det lättare att bara driva säg över 80 Hz och med flera basar får man både jämnare nivå i rummet och mer kapacitet. Kanske en väg att begrunda?

The first principle is that you must not fool yourself and you are the easiest person to fool.

Richard P. Feynman
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7939 Posts

Posted - 2022/09/15 :  19:23:49  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message  Reply
Det är absolut värt att begrunda. Men jag vet inte var dessa "toppar" som är gjorda för att fungera med separata aktiva subbar går att finna. De flesta stativhögtalare är ju gjorda för att fungera ensamma med följden att känsligheten är låg.
Vad finns det för stativhögtalare som skulle låta bättre än det jag har och som har hög känslighet och därmed förmodligen inte går djupt i basen?
På sätt och vis är ju mina QRS Saturnus som jag nu driver dem en tvåvägs högtalare med en subwoofer driven med separat slutsteg, fast allt i samma högtalarlåda.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7939 Posts

Posted - 2022/09/15 :  19:42:26  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message  Reply
Det jag kan komplettera med är om mina musikspelare och DA-omvandlare.
Jag har ju kvar min gamla Audio Aero Prima som DA-omvandlare. Jag tycker fortfarande att den låter mycket bra. Lite mer analog karaktär med fin ljudbild. Den har mer djup i ljudbilden än exempelvis Chord Hugo TT. Må vara att Hugo TT hade sämre kablar vid jämförelsen. Tyvärr har ju Prima fastlödda rör vilket gör att jag inte kan ha den ständigt på, vilket enligt min erfarenhet förbättrar ljudet på cd-spelare och dacar. Därför har jag en Chord 2Qute inkopplad också som används till vardags. De båda Dacarna matas från streamern NAD M50, som använder BluOS. Jag kör också med ROON, för att jag tycker att det låter lite bättre. Jag kunde tidigare använda mig av ROONs EQ, för att göra hårt dynamiskt komprimerad musik lite mer lyssningsbar. Numera har jag ju tonkontroller på förstärkaren, så det är inte längre ett skäl för att använda ROON. M50 matar även en RME ADI-2 DAC i sovrummet på andra sidan väggen, för hörlurslyssning.
Hörlurslyssnandet och vad jag gått igenom där är en annan historia.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7939 Posts

Posted - 2022/09/15 :  19:50:30  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message  Reply

Hörlursförstärkaren i sovrummet. Ibland är man ju hänvisad till hörlurslyssning.
I sovrummet har vi också en liten microanläggning i form av NAD M10 samt mina små Monitor Audio Studio 2 högtalare. Det för att, eh, tja, eventuellt kunna lyssna på vaggvisor för att kunna somna.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"

Edited by - Björn-Ola on 2022/09/15 20:34:44
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7939 Posts

Posted - 2022/09/15 :  20:24:18  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message  Reply
Jag spelar mest mina rippade cd-skivor eller nedladdad köpemusik i highres format (gäller mest klassisk musik).
Musiken har jag lagrad på lösa hårddiskar. I vår klädkammare står en liten dator med en lös hårddisk ansluten till min router. Separata nätverkskablar till olika delar av huset. En går till en hifiswitch som matar bl.a. NAD M50 streamern och NAD M10.
Rippar gör jag på min bärbara dator med dbPoweramp. I den datorn har jag Audacity som man kan editera musikfiler med, som att klippa isär långa musikfiler, tona ut låtar som aldrig tar slut och annat.
Jag kan även ladda hem musik från Youtubefilmer via en app. Exempelvis s.k. backing tracks som man kan spela elgitarr till.
Ni ser på bilden från musikrummet en gitarrhögtalare.
Helgerån! Förstör säkert ljudet fullständigt från mina högtalare. Har inte vågat testa. Jag vill kunna spela elgitarr och höra ljudet blandas med musiken från högtalarna.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"

Edited by - Björn-Ola on 2022/09/15 20:35:22
Go to Top of Page

abbot
Member

662 Posts

Posted - 2022/09/15 :  21:55:47  Show Profile Send abbot a Private Message  Reply
Din Cayin får goda vitsord från de som har provat. Såvitt jag vet är 300B-rör väldigt långlivade så du kan tuta på för fulla muggar. Hörlurslyssning innebär stor brist på störande rumsakustik. Det får man leva med...
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7939 Posts

Posted - 2022/09/21 :  13:00:42  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message  Reply
Att ha hörlursanläggningen i sovrummet har ju sina fördelar. Man är ur vägen när man lyssnar på musik och stör inte. Det är bekvämt att ligga på sängen och finlyssna.

Så när jag bestämt mig för finlyssning med min hörlursanläggning så börjar jag med att i god tid dra igång förstärkaren så att den hinner värmas upp.
Den har lite hyss för sig innan den blir uppvärmd, morrande trafo och man hör små kyrkklocke ljud.
Sedan funderar jag på vad jag ska lyssna på. Klassisk musik passar bäst när man ligger och lyssnar, så det blir det oftast.
Sedan går jag till min lilla samling av hörlurar. Vilken lur beror på musiken jag valt. Fast jag kanske ska pröva denna idag? Eller? Nej, den här får det bli.
Sedan försöker jag hitta musiken i ROON på min padda. Av någon anledning gömmer alltid ROON just den plattan jag söker. Efter att ha hittat de rätta svordomarna och sökorden så dyker den kanske till slut upp. Jag vet inte varför just min klassiska musik funkar så dåligt i ROONs sökfunktion. Kanske p.g.a. att jag pillat i metadatan. Jag väljer ändå ROON vid finlyssning för att jag tycker det låter bättre än Bluos. Därefter gör jsg en liten passande justering av frekvenskurvan på min RME DAC. Har jag en EQ så ska den fanimej användas.
Så placerar jag hörluren försiktigt på huvudet, lägger mig ned i sängen, justerar kudden och justerar läget och vinklarna på kuporna. Så tar jag min iPad och trycker igång musiken. Hm, för lågt ljud. Masar mig upp ur sängen och justerar ljudnivån på förstärkaren och så försiktigt tillbaka till rätt lyssningsposition i sängen.
Så sluter jag mina ögon med ett belåtet leende och somnar direkt.




Om ni nu tror att jag löst mina sömnproblem med det här så tror ni fel. Efter att ha vaknat upp från en mardröm om boaormar med hörlurskabeln virad tre varv runt halsen och ena hörlurskupan halvvägs in i munnen, så kan jag omöjligt somna om och ligger vaken hela natten, skitförbannad över att jag bara kan somna när jag ska lyssna på musik.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"

Edited by - Björn-Ola on 2022/09/21 13:14:37
Go to Top of Page

Perfector
Member

477 Posts

Posted - 2022/09/21 :  14:14:59  Show Profile Send Perfector a Private Message  Reply
Du får sova ZEN :-)

"Clarity by Choise"
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7939 Posts

Posted - 2022/09/25 :  16:28:57  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message  Reply
Apropå Perfectors roliga inlägg ovan.
Vi på kontoret där jag jobbade fick chansen att gå en kurs i Yoga som en del i programmet att komma tillrätta med stress. Tanken var att det är viktigt att kunna koppla av efter jobbet och släppa alla problem.
Jag kände personligen inte att jag hade behov av kursen, för jag tycker att musik får mig att koppla av, men jag uppskattade kursen. Framför allt var mitt gitarrspelande väldigt avkopplande, för då blev jag tvungen att släppa tankarna på annat och koncentrera mig på spelandet.
Det är inte säkert att musiklyssning alltid fungerar som avkoppling. Är man ordentligt stressad så drabbas koncentrationsförmågan och då blir det svårt att lyssna på musik. Även depressioner kan ge samma problem. Då kanske Yoga kan hjälpa till?
Visst har det funnits perioder i mitt liv då det inte har fungerat att sitta ned och lyssna på musik.
Hur inverkan av hur man mår påverkar musiklyssnandet kanske kan vara ett ämne för en tråd?
Nu har jag pensionerat mig, så stressar jag nu, så får jag skylla mig själv.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page
Page: of 5 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.53 sekunder. Snitz Forums 2000