HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 CD-spelare sprakar
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

andis
Starting Member

5 Posts

Posted - 2023/03/01 :  14:05:31  Show Profile Send andis a Private Message  Reply
Hej. Min CD-spelare har börjat spraka i en kanal, den vänstra. Jag tog den och lämnade in den för service och några veckor senare meddelade de att de inte kunde hitta något fel. Jag tog hem den och det lät bra igen, inget sprak nu.
Sedan tog det någon vecka så började sprakandet igen, låter som en spräckt högtalare ungefär. Jag har felsökt, bytt kablar, bytt från balanserat till RCA, bytt elkabel m.m. och kan bara konstatera att det kommer från CD-spelaren.

Jag har bokstavligen ingen aning vad jag ska göra eller vad det beror på. Jag kan heller inte el eller elektronik så ingen idé att jag börjar skruva upp locket. Tankar?

Det är en Advantage S1 (Bladelius).

Hjälp!

Å uppå råsunda, där spelar vi...

Perfector
Member

478 Posts

Posted - 2023/03/02 :  01:51:15  Show Profile Send Perfector a Private Message  Reply
Har du kollar stärkaren?
EV. byta ingång och se om det följer med.
Jag har bytt från CD till AUX för att cd-ingången sprakar och tappar ena kanalen till och från.

"Clarity by Choise"
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2023/03/05 :  09:50:23  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Sprak i en CD-spelare, det har jag nog inte hört talas om tidigare. Jag undrar vad det kan vara? Jag hade nog gjort som perfector föreslår, titta på förstärkaren först, det finns många fler orsaker till varför den skulle spraka.

P.S: DU kör väl direkt från CD-spelaren och inte genom nån variabel utgång som den har?

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

andis
Starting Member

5 Posts

Posted - 2023/03/07 :  14:42:35  Show Profile Send andis a Private Message  Reply
Hej, tack för tankarna.
Först så är det så att jag har försökt utesluta alla former av andra fel, när jag spelar från LP-spelaren så låter det fint, jag har bytt kablar från balanserat till signalkablar (samma sprak), jag har bytt håll på kablarna så att vänster ut går till höger in och då sprakar det i höger högtalare istället. Allt tyder på att det är CD-spelaren som bråkar, jag har bytt ingångar till förstärkaren, bytt kablar, bytt elkabel, allt...

Det sprakar tyvärr på den nivå att det är omöjligt att lyssna...
Hjälp!

Å uppå råsunda, där spelar vi...
Go to Top of Page

Perfector
Member

478 Posts

Posted - 2023/03/07 :  16:00:26  Show Profile Send Perfector a Private Message  Reply
Bladelius har tyvär en skugga över sig att inte vara seriösa när det gäller service.
På annat forum fanns en medlem med fel i samma stil och det fanns ingen ordentlig hjälp att få.
Du kanske ska söka hjälp på helt annat håll
www.Rehifi.se är riktigt duktiga på all elektronik och kanske kan hjälpa dig.
Ett samtal dit kan det vara värt tror jag.
Lycka till

"Clarity by Choise"
Go to Top of Page

iMac
Member

473 Posts

Posted - 2023/03/07 :  18:11:45  Show Profile Send iMac a Private Message  Reply
Har oxå en S1a med en kanal som inte är helt frisk, det är en av fyra PCM1704 som distar. Den är repad förut ser man så det kanske sitter en fake i.
Har inte hittat någon till vettigt pris o trovärdig källa än.

"David mot Goliat" HK DPR 2005 vs AVR7000

Edited by - iMac on 2023/03/07 18:13:24
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.22 sekunder. Snitz Forums 2000