HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Definition på en audiofil.
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

abbot
Member

662 Posts

Posted - 2023/03/30 :  02:21:40  Show Profile Send abbot a Private Message  Reply
"En audiofil är en som använder musik för att lyssna på sina högtalare".
Har vi några audiofiler här?

Perfector
Member

475 Posts

Posted - 2023/03/30 :  09:52:43  Show Profile Send Perfector a Private Message  Reply
Då är jag både audiofil och musikfanatiker.
Hos mig står anläggningen på från morgon till kväll.
1200 vinyler, 600 CD och 386 Kassetter med egeninspelad musik går omlott hela tiden när inte jag inte lyssnar på radion.
För mig är en audiofil en som älskar att höra musik och gärna behåller det som låter bra
25 års byggande av högtalare gör att jag idag efter avslutad verksamhet sitter med de bästa ljudet jag kan tänka mig

"Clarity by Choise"
Go to Top of Page

Tomas J
fd _T_

1540 Posts

Posted - 2023/03/30 :  10:08:18  Show Profile Send Tomas J a Private Message  Reply
Jag brukar ofta använda mina högtalare för att lyssna på musik.

Definitionen känns osäker.

Ett forum dör utan tillströmning av medlemmar, Agera!
Go to Top of Page

HerrD
200.000-klubben

1749 Posts

Posted - 2023/03/30 :  11:19:50  Show Profile Send HerrD a Private Message  Reply
Frågan är bra eftersom den ställer saker på sin spets.

Jag gjorde ett liknande experiment med en kompis och frågade: Vad väljer du?
1: Du får välja en hifi-rigg fritt i världen och får inte ändra den men spela all musik du vill.
2: Välj endast 10 skivor och botanisera fritt bland olika riggar hur mycket du vill.
Han valde 2. Jag väljer 1. Kan vara bra att känna till sina prioriteringar och jag lägger ingen värdering i detta, alla blir lyckliga av sin egen väg. Däremot tror jag också att den som väljer musikvägen kommer att kunna få mer tillfredställelse över tid och längd. Jag gav mig in i den här hobbyn för att få ut så mycket som möjligt av musiken och den upplevelsen tycker jag växer med bättre riggar.

The first principle is that you must not fool yourself and you are the easiest person to fool.

Richard P. Feynman

Edited by - HerrD on 2023/03/30 11:20:44
Go to Top of Page

Leif B
Member

1491 Posts

Posted - 2023/03/30 :  12:36:01  Show Profile Send Leif B a Private Message  Reply
Ja jag tror jag är audiofil.
Ibland lyssnar jag mer på detaljer än musiken. Jag tycker om bra inspelningar och så låg distorsion som är möjligt.
Har många cd skivor även lp skivor.
Kan sitta och lyssna i timmar. Speciellt om jag har ändrat något i anläggningen.
Tycker om att byta, bygga högtalare.
Köpte en ny förstärkare (SMSL A300) som gjorde att jag fick en nytändning.
Har mina favoritskivor som ger en skön ljudbild. Viktigast att det låter bra.
Har svårt att lyssna på något som låter dåligt eller som inte är min smak.

Edited by - Leif B on 2023/03/30 12:39:14
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7939 Posts

Posted - 2023/03/30 :  12:47:27  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message  Reply
För er som inte har förstått distinktionen:
Icke audiofil: Använder högtalare för att lyssna på musik.
Audiofil: Använder musik för att lyssna på högtalare.

Själv var jag ett tag en audiofel. Satt bara och lyssnade efter fel.
Min fru tyckte att jag var en audioful som vanprydde rummen med fula högtalare. Jag sa att jag är en audiofal eftersom jag tycker högtalare är vackra.
En nybörjare inom hifi är väl en audioföl?
Audiofool: Sitter bara och lyssnar på placeboeffekter.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"

Edited by - Björn-Ola on 2023/03/30 12:49:00
Go to Top of Page

Leif B
Member

1491 Posts

Posted - 2023/03/30 :  13:16:25  Show Profile Send Leif B a Private Message  Reply
Björn-Ola

Kul... Visste bara om ordet audiofil.
Du har kommit på nya och med andra liknelser. Ja det finns många audiofiler med olika läggningar.
Audioföl var rolig.. Nybörjare. Haha. Funderar om jag någonsin varit sån. 1970-talet.
Audiofool Placebo är lätt att bli lurad av. Särskilt om man köpt en dyr kabel. Svårt att erkänna för sig själv att man har blivit lurad.

Edited by - Leif B on 2023/03/30 13:19:40
Go to Top of Page

lampuradio
Member

885 Posts

Posted - 2023/03/30 :  21:55:36  Show Profile Send lampuradio a Private Message  Reply
Väldigt intressant frågeställning. Troligen är jag snarast en "icke-audiofil", dvs jag använder högtalare för att lyssna på musik, även om jag kan njuta av god återgivning av halvintressant musik, lika mycket som jag kan njuta av kul musik i risig återgivning. Senast byggde jag en förstärkare efter ett "gammalt recept", en med enbart trioder typ 6N7GT. Schemat, från 1940-talet föreskriver ett 6N7 som drivrör till ett 6N7 med halvorna i push-pull klass B, med transformatorkoppling mellan stegen. Extremt få komponenter och mycket enkelt schema. Stärkaren har "karaktär", vilket jag inte gillar normalt sett, men jag noterar att min favoritmusik är lyssningsbar även genom den stärkaren. Man kanske är en "audiofail" när man har sådana böjelser...
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7939 Posts

Posted - 2023/03/30 :  22:44:53  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message  Reply
Nej, en "audiofail" är någon som är ständigt missnöjd och tycker sig ha misslyckats med det senaste köpet. De är viktiga för det är de som bär upp hela hifibranschen och som förser oss snåljåpar med varor på begagnatmarknaden.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Imperial
Medlem i AÖ

2563 Posts

Posted - 2023/03/31 :  09:52:02  Show Profile Send Imperial a Private Message  Reply
https://www.youtube.com/watch?v=OnZdU-CuIio&t=801s

Rör å tillbehör när jag är med i matchen.
jbl2480@hotmail.com
Deltidare på Hifikit
Go to Top of Page

Leif B
Member

1491 Posts

Posted - 2023/04/03 :  10:49:42  Show Profile Send Leif B a Private Message  Reply
Ja det är bra att det finns audiofiler.
Vi som är fattiga och inte har råd att köpa ny topphifi. Vi får vara glada att det finns dom som vill ha nytt ständigt.
Jag hittade SMSL A300 som nosar på topphifi på en bråkdel vad det kostar att nå ända upp.
Det är inte klokt.. Våga ta steget..
Låg dist exakt utplacering av ljud i ljudbilden.

Edited by - Leif B on 2023/04/03 22:04:34
Go to Top of Page

abbot
Member

662 Posts

Posted - 2023/04/03 :  23:56:24  Show Profile Send abbot a Private Message  Reply
Spelar man inte upp audiofiler via datorn? Inte för att jag gör det men jag trodde att det var vanligt. Har jag missat något?
Go to Top of Page

Perfector
Member

475 Posts

Posted - 2023/04/04 :  08:19:07  Show Profile Send Perfector a Private Message  Reply
Appropå fil så såg jag en kul text.
Windows kan inte hitta filen.
Vill du ha en yoghurt istället?

"Clarity by Choise"
Go to Top of Page

Improved Audio
Member

316 Posts

Posted - 2023/04/06 :  22:03:47  Show Profile  Visit Improved Audio's Homepage Send Improved Audio a Private Message  Reply
En gourmand ställer höga krav på mat
En connoisseur uppskattar kvalitetsvin
och en en audiofil är en kvalitetsmedveten musikkonsument

IMPROVED XPO
Oberoende arrangör av hifi och musikevents
http://www.sweetspotevents.se
Go to Top of Page

Imperial
Medlem i AÖ

2563 Posts

Posted - 2023/04/07 :  14:10:56  Show Profile Send Imperial a Private Message  Reply
Yogurt va ju kul å få som förslag.

Fuling gjorde några google översättningar för några år sedan som blev rätt kul

Rör å tillbehör när jag är med i matchen.
jbl2480@hotmail.com
Deltidare på Hifikit
Go to Top of Page

Neon Park
Member

1013 Posts

Posted - 2023/04/08 :  18:36:46  Show Profile Send Neon Park a Private Message  Reply
Är en nybörjare i hifisvängen ett audioföl?
Go to Top of Page

Imperial
Medlem i AÖ

2563 Posts

Posted - 2023/04/09 :  22:30:23  Show Profile Send Imperial a Private Message  Reply
De blir väl audio around iställett för hang around.

Rör å tillbehör när jag är med i matchen.
jbl2480@hotmail.com
Deltidare på Hifikit
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.31 sekunder. Snitz Forums 2000