HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Dahlquist DQ-10
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Strmbrg
bevärlig & besynnerlig hififilosof

1580 Posts

Posted - 2023/02/23 :  19:51:44  Show Profile Send Strmbrg a Private Message  Reply
En gammal och udda klassiker som jag hade förträngt.
Fick för mig att söka lite på tester av den och slogs av att den jämförs med Quad.
Varför det? tänkte jag.

Visst, den påminner ju ganska mycket om Quad 57 till utseendet, men några tekniska likheter är det väl inte direkt?
Visst, den kan ju råka låta lite som Quad fast den är helt annorlunda konstruerad. En ren tillfällighet alltså, som råkar sammanfalla med de utseendemässiga likheterna.
Eller får recensenter för sig att de låter lika bara för att de ser lika ut? Mysko.
Någon som hört både DQ-10 och Quad 57?
Själv har jag bara hört Quad för typ 40 år sedan.
[url=https://flic.kr/p/2oitoKF][/url][url=https://flic.kr/p/2oitoKF]s-l400[/url] by [url=https://www.flickr.com/photos/184481238@N07/]Lars Strömberg[/url], on Flickr

/Strmbrg,
Det bästa kanske inte alls är gott nog.
Det skall ju helst vara bra dessutom.


Edited by - Strmbrg on 2023/02/23 20:06:05

Perfector
Member

478 Posts

Posted - 2023/02/23 :  20:58:09  Show Profile Send Perfector a Private Message  Reply
Var inte DQ-10 bestyckad med en Isphon PSL 245/65 från början, eller minns jag fel?

"Clarity by Choise"
Go to Top of Page

dwain
Member

1240 Posts

Posted - 2023/02/24 :  00:21:01  Show Profile Send dwain a Private Message  Reply
Det där är en ruskigt bra högtalare! Har bara hört Quad57an lite kort på hifistället men kan säga att visst låter de rätt likt.

Dq10an är en otroligt upplöst och trevlig högtalare som är extremt bra på att ge dig all information som fanns med vid inspelningstillfället och dessutom otroligt bra på att förmedla känslor i musiken!

Anna-lotta larsson på dessa fick mig nästan att börja gråta

Jag har själv just nu ett par Dq20i som extra högtalare i extrarummet hemma.

Har nyligen sålt ett par Dq8i (kanske den mest prisvärda högtalaren man kan köpa för runt 2500 som de brukar kosta).

Och farsan har ett par Dq10 med tillhörande original basmodul x2 och original delningsfilter.

Basarna i Dq10 är original 10tums med i 12tums chassie. Egen konstruktion av Dahlquist själv :)
Go to Top of Page

Strmbrg
bevärlig & besynnerlig hififilosof

1580 Posts

Posted - 2023/02/24 :  06:47:47  Show Profile Send Strmbrg a Private Message  Reply
Elementen är sinsemellan arrangerade så att örat skall nås av en faskorrekt signal.
För att det skall bli så även i praktiken, måste väl då högtalaren vinklas korrekt i såväl sid- som höjdled mot lyssnaren? Annars faller ju faskorrektheten likafullt. De sitter ju tämligen utspridda.
Eller hur?

/Strmbrg,
Det bästa kanske inte alls är gott nog.
Det skall ju helst vara bra dessutom.


Edited by - Strmbrg on 2023/02/24 06:48:23
Go to Top of Page

Figge
200.000-klubben

2174 Posts

Posted - 2023/02/25 :  12:24:02  Show Profile Send Figge a Private Message  Reply
Var drömmen i början på min hifikarriär. Behöver en hel del effekt för att blomma ut. Var på hemlån.

Meridian G08, Thorens 160 Super med SME III och Soundsmith Aida, Trilogy 907, Kimber KCTG, Music First Baby Reference, Pure Audio Reference 2, Vertere Pulse R XLR, Vertere Pulse B Rca,Chord Sarum T och Chord Sarum T jumpers.Verity Audio Rienzi med Cerabase. Nordost Vishnu, Kemp power strip 8 med Hi power cable.
Cerabase, Cerapuc och Ceraball. X-can V8, Hifiman HE-400i. Luxman T-12.
Lyssna på bra musik med god mat
Cykling och randoné på skidor.

Go to Top of Page

nisseW
Member

531 Posts

Posted - 2023/02/25 :  13:36:03  Show Profile Send nisseW a Private Message  Reply
Jag vill minnas att mellanregisterhögtalaren spelar öppet, utan låda.

Blufföretag är ingen bluff, de finns i verkligheten!
Go to Top of Page

Strmbrg
bevärlig & besynnerlig hififilosof

1580 Posts

Posted - 2023/02/27 :  07:24:48  Show Profile Send Strmbrg a Private Message  Reply
Det sitter en filtbit på dess baksida. Så, det är en mix av "lite dipol" och konventionell konstruktion.
Min fundering kring den löptidskorrekta konstruktionen med elementen sinsemellan förskjutna förklaras tydligen inte alls i manualen. Ingenting står om hur man skall vinkla högtalaren i sidled eller vilken höjd man skall ha öronen på relativt högtalaren.
Det är sånthär som jag kan hänga upp mig på (fundera över). Det blir ju bara löptidskorrekt i en viss lyssningsvinkel såväl vertikalt som horisontellt. Och då måste man väl ha med en kommentar om det i instruktionen, annars faller ju alltsammans.
Mina Magneplanar 3.7i föreskrivs placeras så att diskanten hamnar cirka 7-8 centimeter (eller vad det nu var...) längre från höronen än centrum på det stora membranet. Då blir det rätt med just den högtalaren. Något motsvarande tycks inte anges för DQ-10.

/Strmbrg,
Det bästa kanske inte alls är gott nog.
Det skall ju helst vara bra dessutom.


Edited by - Strmbrg on 2023/02/27 07:28:24
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7939 Posts

Posted - 2023/02/27 :  18:18:38  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message  Reply
Ser ut som:

-Jag har en massa högtalarelement av olika sorter, låt oss bygga en högtalare.
-Ja,det gör vi. Hurra! Jag har lite spånskivor, vi monterar elementen i dem och sätter ihop allt, huller om buller, det är inte så noga.
-Jättebra, ju fler element, desto bättre högtalare! Vad kan gå fel? Det här blir bra!

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

LJN
Member

296 Posts

Posted - 2023/02/27 :  18:42:41  Show Profile Send LJN a Private Message  Reply
Minns mina DQ-10 väl i början på 80-talet. Lät utmärkt ihop med mina audio research sp4 + D100 mm. Lee Ritenour och Steely Dan var ofta på skivtallriken då:)

/Lennart
Go to Top of Page

lampuradio
Member

886 Posts

Posted - 2023/02/27 :  18:48:32  Show Profile Send lampuradio a Private Message  Reply
Det är ju skönt med en tillverkare som inte sätter yta före innehåll i alla fall...

Just att hålla ljudet faskorrekt måste väl vara extremt knepigt, eftersom alla element inte avger alla frekvenser och delningsfilter torde bidra med lite fasförskjutning mellan olika element i övergångsområdena. Tanken är kanske att alla element har sin placering, så att deras resp membrans "angreppspunkt" på luften ska ligga i samma plan? Den idén förefaller rätt vettig kan jag tycka, det blir som ett ljudsändande plan, lite som en elektrostat med stort membran.
Go to Top of Page

Strmbrg
bevärlig & besynnerlig hififilosof

1580 Posts

Posted - 2023/02/27 :  19:50:09  Show Profile Send Strmbrg a Private Message  Reply
Visst, men fortfarande faller ju alltsammans om man inte anger i vilka vinklar man skall lyssna på högtalaren.
Det kan ju vara så att det blir rätt när man lyssnar "on-axis", men det påpekas ingenting om detta överhuvudtaget.

/Strmbrg,
Det bästa kanske inte alls är gott nog.
Det skall ju helst vara bra dessutom.

Go to Top of Page

Perfector
Member

478 Posts

Posted - 2023/02/27 :  20:38:11  Show Profile Send Perfector a Private Message  Reply
Det är tur att det inns så många filosofier om ljud, annars skulle allting låta lika illa eller bra och vi skulle inte ha detta forum :-)

"Clarity by Choise"
Go to Top of Page

abbot
Member

662 Posts

Posted - 2023/02/28 :  01:41:52  Show Profile Send abbot a Private Message  Reply
De kunde låta riktigt bra på den tiden det begav sig.Ingen läser väl instruktionsböcker? Man provar sig fram tills man blir nöjd eller slänger skiten med en massa svordomar efter. Eller...?
Perka vet att de kan låta bra, under vissa omständigheter. Det kommer jag ihåg.
Go to Top of Page

Strmbrg
bevärlig & besynnerlig hififilosof

1580 Posts

Posted - 2023/02/28 :  07:50:35  Show Profile Send Strmbrg a Private Message  Reply
Ja, jag har aldrig hört dem. Det beskrivs i recensioner relaterat till hur ESL-57 låter.
Det kan ju vara så att de två har många snarlika ljudliga kvaliteter - vilka uppnåtts med skilda metoder.
De utseendemässiga likheterna - ur somliga vinklar - är påtagliga.

På grund av det senare, så har jag svårt att släppa tanken på att lyssnare/recensenter fått för sig att de också låter lika. Alltså utan att slås av tanken på att det bara är något de fått för sig.

/Strmbrg,
Det bästa kanske inte alls är gott nog.
Det skall ju helst vara bra dessutom.

Go to Top of Page

abbot
Member

662 Posts

Posted - 2023/03/01 :  00:37:33  Show Profile Send abbot a Private Message  Reply
Jag tror att det finns inte så få lyssnare som gillat DQ-10 utan att ha hört ESL-57. Det är ju möjligt att de trott att ESL lät likadant. Man kan spekulera om mycket. Det är en trevlig sysselsättning som inte behöver ha med rätt och fel att göra. Det är heller inte fel att göra det.
Go to Top of Page

Strmbrg
bevärlig & besynnerlig hififilosof

1580 Posts

Posted - 2023/03/01 :  07:02:43  Show Profile Send Strmbrg a Private Message  Reply
Spekulera är givande. Ska man ta reda på någonting på riktigt måste man kliva ut i verkligheten.
Jag tänker spekulera / resonera / diskutera kring varför högtalare ser ut som de gör i en annan tråd. :-)

/Strmbrg,
Det bästa kanske inte alls är gott nog.
Det skall ju helst vara bra dessutom.

Go to Top of Page

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2023/03/26 :  20:53:39  Show Profile Send Zombie a Private Message  Reply
Riktigt bra högtalare, faktiskt

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket
Go to Top of Page

NSBVZY
Member

89 Posts

Posted - 2023/04/02 :  01:35:51  Show Profile Send NSBVZY a Private Message  Reply
Har någon schema på filtret?

Mellanregistret ser ut som Philips.

Diskanten snett uppåt bredvid Mellanregistret ser ut att vara en sån hemsk piezo-diskant som satt i billiga PA högtalare på 80-talet

De andra två diskanterna känner jag inte igen.

Edited by - NSBVZY on 2023/04/02 01:36:44
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7939 Posts

Posted - 2023/04/03 :  11:39:42  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message  Reply
https://www.ljudochbild.se/guide/fore-sin-tid/

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.45 sekunder. Snitz Forums 2000