HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 ROON
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7939 Posts

Posted - 2023/07/31 :  13:21:18  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message  Reply
Jag tappade mitt ROON abonnemang för ett tag sedan eftersom den var knuten till en epostadress jag inte längre har.
Jag funderar på ett nytt abonnemang men jag tycker att priset har dragit iväg.
Det ligger nu på runt 150kr i månaden eller ett livstidsabonnemang på drygt 8000kr.
Anledningen för mig är att jag tycker ljudet blir bättre när jag spelar via ROON.
Det övriga kan jag klara mig utan.
Jag är tveksam om det är värt pengarna.

Någon här som använder ROON? Varför i så fall?

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2023/07/31 :  18:51:28  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Jamän!
Varför är en irrelevant fråga egentligen, eftersom Roon är unikt i att knyta ihop dina lokala filer med de favoriter du plockat ut från din streamingtjänst. Kopplingarna mellan medverkande och artister samt musiktipsen är unika... Säg mig en annan musikmjukvara som tillåter dig att spela musiken du väljer till din IKEA Symfonisk i köket, din Bluesound Pulse Soundbar vid TV'n, via din högupplösta streaming DAC i lyssningsrummet eller till din mobil/padda när du är ute på resa/i sommarstugan?
Vilken annan musikspelare erbjuder dynamiska bokmärken som appliceras på dina favoriter hos Tidal/Qobuz likväl som de lokala filer du samlat på dig?
Vilken annan musikspelare erbjuder DSP-funktionalitet som övertoning, uppsampling, parametriska equalizers och convolution-filterbaserade anpassningar för ditt lyssningsrum?

Är Roon perfekt? Inte alls, men ingen annan mjukvara är ens i korpligan om Roon är i Champions League! (själv, för närvarande)

Är det dyrt? Jovisst, produkten erbjuder i stort sett bara användarbaserad support, du har inga garantier på att få hjälp om det strular osv. Och det är bara att tugga i sig nackdelarna, som t.ex. krav på internetuppkoppling för att spela lokala filer, utveckling av funktionalitet som inte betyder nåt för dig, krav på separat hårdvara etc.
Jag köpte min livstidslicens 2016, för i runda slängar strax under 4.000:- sek (betydligt billigare dollar och priset var då $499) så för mig är det inget konstigt val. Att betala lika mycket som för sin streamingtjänst, utan nåt innehåll, skulle dock kännas konstigt...

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7939 Posts

Posted - 2023/07/31 :  21:42:34  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message  Reply
För mig skulle skälet vara att ljudet blir lite bättre.
Jag använde inte EQ.
För mig var ROON problematisk när det gällde klassisk musik. Varje skiva kan generera en massa artister som du aldrig kan hålla reda på och det blir för många artister att hantera. Man får glömma att bläddra genom alla artister som jag är van vid och i stället använda sökfunktionen. Jag blev aldrig bekväm med det. Det kunde hända att jag aldrig hittade en specifik skiva i mitt bibliotek. Då är ju allt förfelat.
Värt pengarna för att få ljudförbättringen? Jag vet inte.
Bluesound kommer med en uppdaterad programvara i höst. Jag är ju låst till den förutom ROON. Får se vad den kan erbjuda. Tvivlar på att ljudet förbättras men man vet aldrig.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2023/08/01 :  15:37:48  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Jag tror (kan såklart inte vara säker) att du kan "lära dig" spela enligt Roons spelregler och hitta både framförare och kompositörer genom att använda dessa browsers, utan att söka. Sen vet jag inte om du har lokala filer eller i huvudsak strömmar? Det är begränsande att använda t.ex. Qobuz-browsern i Roon, utan det jag beskriver ovan kommer med att du gjort de släpp du gillar till favoriter (=lagt till ditt Roon-bibliotek, oavsett lokal fil eller Tidal/Qobuz).
Och, har du lokala filer gäller det att dessa är så pass strukturerade att Roon kan identifier dem, först då får du fullständiga kopplingar mellan medverkande, artister, kompositörer etc.

Men ljudmässigt vet jag inte om jag upplever någon större skillnad, i mitt fall mellan Roon och t.ex. Lightning DS som blir mitt alternativ. Vad jämför du med?
Om något, så skulle jag påstå att Roon i mitt fall kan låta något snällare, och möjligen mjukare?

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7939 Posts

Posted - 2023/08/02 :  19:57:22  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message  Reply
Jag är inte riktigt med på det du skriver och har ju inte längre möjlighet att testa andra varianter än hur jag använde ROON.
Att bara bläddra bland artister var frustrerande när ROON lade till så många artister.
ROON ställer till det med klassisk musik och jag hittade ingen väg runt problemet annat än att direkt söka efter musiken.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2023/08/03 :  22:47:23  Show Profile Send Zombie a Private Message  Reply
Roon är inte unikt med att blanda lokala filer och streamingtjänster. Det gör LMS också sedan länge. Och är dessutom gratis.

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket
Go to Top of Page

jonasz
Member

2542 Posts

Posted - 2023/08/03 :  23:11:02  Show Profile Send jonasz a Private Message  Reply
AlfaGTV, jag har ett gäng gamla lossless WMA-filer som jag gärna skulle vilja spela upp via Roon. Vet du nåt bra program som fixar att omvandla dem till Flac? Helst flera foldrar samtidigt så man inte behöver sitta och passa.

När det gäller trådens huvudämne gillar jag framför allt Roons eq och konvolutionfilter utöver det trevliga handhavandet med lokala och strömmade filer sömlöst integrerat. Roon ARC är också en höjdare. När det gäller Squeezebox så funkar Roon mycket bättre med dem än vad jag någonsin lyckats få LMS att göra.

Angående priset så skulle nog inte många tveka att lägga de pengarna på en apparat om de tyckte den lät bättre och/eller hade åtråvärda funktioner.

You'll Never Walk Alone...

Edited by - jonasz on 2023/08/03 23:12:38
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2023/08/04 :  11:25:09  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
quote:
Vet du nåt bra program som fixar att omvandla dem till Flac?

Det finns flera såklart, både kostnadsfria och betalda.
Det jag använt genom alla år är EZ CD Audio Converter som förvisso kostar nån krona, men är helt suveränt på just bulk-konvertering.
Jag har skiftat mitt eget bibliotek ett flertal gånger under årens gång, alltså mellan FLAC-AIFF-WAV, med och utan metadata etc. Har även verifierat flera ggr att formatkonvertering mellan förlustfria format är bitperfekt (en ursprunglig WAV har samma checksumma som en som gått via FLAC+AIFF+ALAC och åter till WAV)

LMS bygger inte något bibliotek så vitt jag vet, men jo, visst kan du skifta mellan lokala filer och Qobuz/Tidal när du bläddrar i den app du valt för styrning, men det är inte samma sak som att integrera Qobuz i biblioteket.

Även Sonos och Bluesound har Qobuz/Tidal i samma app, men inte heller där är det samma sak. Auralics Lightning DS kan också bygga spellistor med blandat innehåll, men det är inte integrerat fullt som Roon erbjuder. Det kan möjligen vara tillräckligt för ens egna behov, men det får man ju avgöra själv.

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2023/08/04 :  13:42:05  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
quote:
ROON ställer till det med klassisk musik och jag hittade ingen väg runt problemet annat än att direkt söka efter musiken.


Jag kan inte annat än hålla med att klassiskt är lite styvmoderligt behandlat, samtidigt som många Roon-ister på deras egen community också tycks ha väldigt strikta och obändiga uppfattningar om hur man bör organisera och "märka" sin musik.
Det är en direkt kollisionskurs med Roons tänk, där idén är att man inte ska behöva tagga och trixa utan acceptera den automatiska identifieringen och taggningen. De som behåller Roon är förhållandevis få, och övriga pillar vidare med sin egen taggning och kör Audirvana eller JRiver och hittar egna lösningar på hitta-problemen.

Men, vad jag blev lite nyfiken på är vad du avser med att "söka efter musiken"?
Beskriv lite? Söker du efter kompositör eller komposition, efter era eller genre eller dirigent eller solist?
Du beskriver ju själv att problemet med klassisk musik har så många inblandade, och även "Gudrun med Triangeln" skall ju erkännas som medverkande såklart.
Vill man höra Beatles så är det ju ganska mycket enklare, även om det finns oerhört mycketmaterial att hitta...

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7939 Posts

Posted - 2023/08/04 :  17:14:05  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message  Reply
Att söka på kompositören verkar fungera bäst för klassisk musik. Men jonstigt nog hände det att inte alla akivor dök upp. Har inte forskat i det.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7939 Posts

Posted - 2023/09/01 :  13:51:56  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message  Reply
Här är en bra intervju med en person som ligger bakom ROON.
Den är lång men 1.06 in går man igenom interfejset och visar även hur man ska hantera klassisk musik.

https://www.youtube.com/live/m1mKur9jaVo?si=jvqcDR89ZmOPs-t_

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Gemeni
Member

1162 Posts

Posted - 2023/10/08 :  09:57:50  Show Profile  Visit Gemeni's Homepage Send Gemeni a Private Message  Reply
Jag har användt ROON i många år, med Tidal och Qobuz som streamingtjänster integrerat med en Qnap NAS med ca 5500 rippade cd. Tycker det är en super programvara som öppnar mina "öron" för mycket ny musik. En fördel är att jag kan spela på mycket olika (nätverks)spelare som jag har. Meridian, Apple, Cromecast osv.

Musik låter bäst på vinyl och i stereo


Edited by - Gemeni on 2023/10/08 09:58:35
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.39 sekunder. Snitz Forums 2000