HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Ingen hifi i moderna lägenheter?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7939 Posts

Posted - 2023/09/01 :  18:58:40  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message  Reply
Av någon anledning började det ramla in förslag på lägenheter till mig på Facebook. Nyfiken, så gick jag in och tittade på layouterna på de föreslagna lägenheterna, alla är nyproducerade. Jag har länge tyckt illa om trenden med den öppna layouten, där köket är en del av vardagsrummet.
Vill du ha en modern tvåa idag, så får du egentligen ett sovrum och ett jävligt stort kök, där du möjligtvis kan klämma in en soffgrupp i ett hörn. Det är inte vad jag kallar två rum och kök.
Varför tar jag upp detta här?
Jo, för att det slår mig att det oftast inte finns en möjlighet att i dessa lägenheter möblera för en stereoanläggning. Inget bra för stereoanläggningarnas framtid.


Här är lite exempel.

LHG1:

Här har vi en typisk modern lägenhet med kombinerat vardagsrum och kök. En vanlig layout för en tvåa idag.
Något jag tycker direkt illa om. Alla kanske inte håller med mig, men vi kan konstatera att det är svårt att möblera för en stereoanläggning här.


LHG2:

En bättre layout om man smäller upp en vägg mellan vardagsrum och kök. Ändå svårt att få till med alla dörröppningar.


LHG3:

Vad kan man göra här? Ser svårt ut.

LHG4:

Dörrar gör det omöjligt att placera en stereoanläggning här. Vägghängd TV med vägghängd soundbar är nog det som gäller.

LHG5:

Ännu en lägenhet med stort jävla kök. Mycket yta försvinner med hallen utanför sovrummet, men kan motiveras med att man får ett bra förråd längs väggen. Någon stereoanläggning blir det inte.

LHG6:

Helt otroligt dålig layout. Vardagsrummet är egentligen en stor hall med dörrar och öppningar överallt i alla riktningar. Har de tänkt att mn ska ställa möblerna mitt på golvet?



Jag förstår naturligtvis att kombinera kök med vardagsrum handlar om att effektivisera yta, men de tvåor jag har bott i hade samma yta som tvåorna som finns som exempel här, men de hade separat kök med plats för matbord och ett bra lättmöblerat vardagsrum. Dagens badrum är dock betydligt större p.g.a. regler för handicap anpassning. Det tar mer yta men ger plats för tvättmaskin och torktumlare, vilket jag tror alla välkomnar. Men det handlar om några extra kvadratmeter och kan inte förklara varför man måste ha in köket i vardagsrummet.

När man ser det här så inser man att boendet i många fall dödar möjligheten för ett hifi intresse för många ungdomar som flyttar hemifrån.
För många är kanske hörlurslyssning med mobiltelefon enda alternativet. Kanske också att ställa en liten aktiv högtalare någonstans.

Hur skulle ni göra eller hur gör ni om ni bor i liknande lägenheter?

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"

Imperial
Medlem i AÖ

2571 Posts

Posted - 2023/09/01 :  19:42:55  Show Profile Send Imperial a Private Message  Reply
Ja skulle aldrig trivas i en sån lya.

Rör å tillbehör när jag är med i matchen.
jbl2480@hotmail.com
Deltidare på Hifikit
Go to Top of Page

Strmbrg
bevärlig & besynnerlig hififilosof

1580 Posts

Posted - 2023/09/02 :  07:38:36  Show Profile Send Strmbrg a Private Message  Reply
Det kanske inte spelar så stor roll. Hifi-intresset är i praktiken obefintligt. Och det beror knappast på att moderna lägenheter inte medger en vettig uppställning.

/Strmbrg,
Det bästa kanske inte alls är gott nog.
Det skall ju helst vara bra dessutom.

Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7939 Posts

Posted - 2023/09/02 :  14:04:34  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message  Reply
Det hjälper ju inte till att det för många är en omöjlighet att installera en stereoanläggning. Branschen måste nog ta fram fler produkter som kan ge hyfsat ljud om än inte i stereo, och som kan placeras lite varstans i ett rum.

B&O verkar ha just sådana produkter. De har smart rumskompensering och kan nog ge lyssningsglädje. Har dock ingen erfarenhet själv av deras produkter. Deras problem är väl att få intresserade att öppna plånboken. Elektronikbranschen har ju vant folk med att elektronik inte ska kosta något.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"

Edited by - Björn-Ola on 2023/09/02 14:10:44
Go to Top of Page

nisseW
Member

531 Posts

Posted - 2023/09/03 :  07:48:53  Show Profile Send nisseW a Private Message  Reply
Dagens arkitekter är inga hifi-entusiaster.
Har retat mig på att det numer inte finns dedikerade vardagsrum.
Det tog många år innan vi hittade nuvarande boende, med plats för stereo.

Blufföretag är ingen bluff, de finns i verkligheten!
Go to Top of Page

Perfector
Member

478 Posts

Posted - 2023/09/03 :  09:37:37  Show Profile Send Perfector a Private Message  Reply
En väninna till min fru flyttade in i nybyggt, och si- inte en antenn för radio och bara en internetplugg i väggen.
Öppen planlösning och uselt med plats att ställa nå't överhuvud taget.
Det fick bli en antenn på balkongen som är anskrämligt ful.
Inte har hon nån StorbildsTV heller.
Jag kallar det för stereoanalfabetism.
Hata öppen planlösning där allt sitter ihop utan en chans att stänga en dörr för lite husfrid.

"Clarity by Choise"
Go to Top of Page

lampuradio
Member

886 Posts

Posted - 2023/09/03 :  17:24:08  Show Profile Send lampuradio a Private Message  Reply
Jo, det är ju lite underligt, att i ett samhälle som säger sig dyrka valfriheten, blir det färre varianter att välja på efterhand...

De visade planlösningarna ser för mitt öga sämre ut än den 23-kvadrats etta jag en gång bebodde. Visserligen var "allt i samma rum", men det fanns åtminstone en vägg att ställa högtalarna mot, och en plats att sitta bra...

Edited by - lampuradio on 2023/09/03 17:24:40
Go to Top of Page

Perfector
Member

478 Posts

Posted - 2023/09/03 :  18:01:21  Show Profile Send Perfector a Private Message  Reply
Vad kommer härnäst?
Öppen planlösning där även sovrummet ingår, eller varför inte med öppen toalett.

"Clarity by Choise"
Go to Top of Page

abbot
Member

662 Posts

Posted - 2023/09/04 :  00:01:33  Show Profile Send abbot a Private Message  Reply
En gång på besök i Norge hamnade jag i en lägenhet med ett två meter brett fönster mellan toaletten/duschrummet och köket. Ingen gardin heller. I övrigt verkade människorna som bodde där fullkomligt normala.
Go to Top of Page

Perfector
Member

478 Posts

Posted - 2023/09/04 :  00:16:06  Show Profile Send Perfector a Private Message  Reply
Kan det ha varit ett elektriskt fönster som man kan dimma av med en svag elektrisk spänning, det har jag sett på andra håll.
Bla. George Clarkes amazing spaces

"Clarity by Choise"
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7939 Posts

Posted - 2023/09/04 :  00:40:03  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message  Reply
Jag såg en sådan toalettdörr på en utställning. Såg inte klokt ut med ett stort fönster i dörren. Men när man låste toalettdörren, så blev glaset ogenomskinligt. Lite kul, kanske, men mest en gimmick.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7702 Posts

Posted - 2023/09/04 :  20:23:58  Show Profile Send Micke Y a Private Message  Reply
Dom är all perfekta för hörlurslyssning

Långt ifrån samma sak men det funkar i alla fall är det min erfarenhet.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7939 Posts

Posted - 2023/09/05 :  14:17:45  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message  Reply
Hörlurslyssning har ju uppenbart blivit något som många har som det bästa alternativet. Vi ser det på alla dyra hörlurar och görlursförstärkare som finns på marknaden idag. En marknad som inte fanns för tjugo år sedan. Boendet kan vara en orsak till det.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

nisseW
Member

531 Posts

Posted - 2023/09/05 :  16:57:40  Show Profile Send nisseW a Private Message  Reply
Jag var på visning i västra hamnen i Malmö när det var nytt, där var en lägenhet med toalett helt utan dörr, men med en fantastisk utsikt över Öresund. Visserligen var toaletten placerad lite avsides, men jag tyckte det var lite knäppt.

Blufföretag är ingen bluff, de finns i verkligheten!
Go to Top of Page

abbot
Member

662 Posts

Posted - 2023/09/05 :  20:24:26  Show Profile Send abbot a Private Message  Reply
Skithäftig utsikt över Öresund kan vara värd en del uppoffringar.
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7939 Posts

Posted - 2023/09/05 :  21:48:37  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message  Reply
Att blicka ut över Öresund höjer upplevelsen av att sitta och skita.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Imperial
Medlem i AÖ

2571 Posts

Posted - 2023/09/06 :  10:29:41  Show Profile Send Imperial a Private Message  Reply
De e väl bara bra å inte ha en dörr där.
Då kommer ju robot damsugaren in där

Rör å tillbehör när jag är med i matchen.
jbl2480@hotmail.com
Deltidare på Hifikit
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7357 Posts

Posted - 2023/10/07 :  04:43:16  Show Profile Send FBK a Private Message  Reply
quote:
Att blicka ut över Öresund höjer upplevelsen av att sitta och skita.


Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

nisseW
Member

531 Posts

Posted - 2023/10/07 :  21:56:09  Show Profile Send nisseW a Private Message  Reply
Vi borde kanske sända en länk på den här tråden till sveriges arkitekters förbund av något slag vad vet jag, och visa vad vi audiofiler tycker om dagens nybyggnation. Det är ju inte bara att det är omöjligt att få till en vettigt ställe att lyssna på musik, var ska du hänga dina älskade konst om det inte finns några innerväggar?

Blufföretag är ingen bluff, de finns i verkligheten!
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7939 Posts

Posted - 2023/10/08 :  13:05:54  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message  Reply
Jag har mycket böcker och bokhyllor i mitt hem. Något som jag gillar att ha, helt enkelt.
Jag har länge konstaterat att utbudet på bokhyllor har minskat kraftigt i möbelaffärerna.
När jag ser layouten på lägenheterna, så förstår jag varför. Jag förstår också trenden minimalism, att ha så lite prylar som möjligt i lägenheten. Den trenden är framtvingad.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7357 Posts

Posted - 2023/10/09 :  19:36:57  Show Profile Send FBK a Private Message  Reply
Ska man följa "modet" så blir det så. Och många gör ju allt för att följ modet hela tiden. Andra följer sina egna känslor som tur är.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2023/10/17 :  13:59:30  Show Profile Send CC a Private Message  Reply
Stört mig länge på dessa designboenden som jag (och uppenbarligen fler med mig, tack) ser som total meningslösa utöver att man sover, äter å skiter (medans man kollar på utsikten?) där.
Nä, tur det finns kvar lite gamla lyor med "vanliga v-rum (som kan vara en utmaning i sig ändå).

Men eget hus är ändock det optimala (för de som kan realisera detta). Men det är ju inte förbjudet fantisera...

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7939 Posts

Posted - 2023/10/25 :  22:37:18  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message  Reply
Så den intressanta frågan är, vad skulle ni köpa för något för att kunna lyssna på musik i sådana lägenheter?

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

nisseW
Member

531 Posts

Posted - 2023/10/26 :  09:03:11  Show Profile Send nisseW a Private Message  Reply
Ett par bra hörlurar!

Blufföretag är ingen bluff, de finns i verkligheten!
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7939 Posts

Posted - 2023/10/26 :  09:24:29  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message  Reply
Nu är det så att jag gärna vill dela med mig av min musikgkädje och låta andra höra källan till min glädje. Något som dock konstigt nog inte alltid uppskattas.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Imperial
Medlem i AÖ

2571 Posts

Posted - 2023/10/26 :  11:24:17  Show Profile Send Imperial a Private Message  Reply
Stig Carlsson hade sängen mitt i lyssningsrummet i sin gamla lya.
Han filosofi var att ha mesta av dämpningen i rummet ska va under lyssnings höjd.
Sonab å Carlsson är väl en av få högtalare som funkar i öppen planlösning.

Rör å tillbehör när jag är med i matchen.
jbl2480@hotmail.com
Deltidare på Hifikit
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.39 sekunder. Snitz Forums 2000