HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Tips på högtalare och placering/möblering
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

perob
Member

190 Posts

Posted - 2023/10/12 :  18:12:09  Show Profile Send perob a Private Message  Reply
Long time no see... det var ett tag sedan jag hängde här, kul att se att forumet lever!

Såg en tråd om planlösningar i nya lägenheter och jag har visserligen en snart 20år gammal lägenhet men redan då hade man kommit på den öppna planlösning.

Jag önskar att få tips på hur jag ska möblera och vilken "högtalarprincip" jag ska införskaffa, jag är för tillfället ganska flexibel i tanken runt detta. Har haft elektrostater (ML), "vanliga stativare", bi-directional (Mirage) och Larsen-8. En kommande variant kan vara Bremen 3D8 ("ägget").

Hur skulle ni möblera (tänk det vanliga, soffa, soffbord, fåtölj, tvbänk) nedanstående och vilken högtalarprincip skulle ni välja? Ja, jag vet... "hur långt är ett snöre" men testar ändå att kasta upp bollen och se hur den kan tänkas landa..

Hit me!

https://photos.app.goo.gl/o9yMPxt3PfmtEh7h6

Musik i två kanaler!

Min anläggning


Edited by - perob on 2023/10/12 18:16:14

perob
Member

190 Posts

Posted - 2023/10/12 :  18:15:12  Show Profile Send perob a Private Message  Reply
Hmm... så var det det där med att dela bilden också... återkommer i frågan!
OBS! "Min anläggning" i signaturen är inte uppdaterad på måååånga år...

Musik i två kanaler!

Min anläggning


Edited by - perob on 2023/10/12 18:17:27
Go to Top of Page

HerrD
200.000-klubben

1749 Posts

Posted - 2023/10/13 :  07:34:01  Show Profile Send HerrD a Private Message  Reply
Intressant problem. Det som gör det svårt är frånvaron av symmetri. Jag har nog provat alla olika tänkbara positioner i vardagsrummet för mina olika riggar och det lät klart bäst med största möjliga symmetri för sidoreflexerna. Om du inte redan har en dsp i någon form skulle jag rekommendera det då den i alla fall kan justera bas och tonal balans. Man kan även tänka sig två helt olika principer för högtalare. Hårt riktade horn/linjekällor om du vill behålla stereobilden eller mera bredspridande typ Carlsson om du vill ha ljud lite överallt. Jag hade nog satsat på smalspridande högtalare på långväggen samt en dsp.

The first principle is that you must not fool yourself and you are the easiest person to fool.

Richard P. Feynman
Go to Top of Page

nisseW
Member

531 Posts

Posted - 2023/10/13 :  08:13:33  Show Profile Send nisseW a Private Message  Reply
Lite knepigt att svara på när vi inte vet var du har den tänkta lyssningspositionen, lite mer information vore bra.

Blufföretag är ingen bluff, de finns i verkligheten!
Go to Top of Page

Perfector
Member

481 Posts

Posted - 2023/10/13 :  10:09:05  Show Profile Send Perfector a Private Message  Reply
Soffa med ryggen mot köket.
Stereon lite på sniskan mot den sneda väggen och lämna lite utrymme bakom höger kanal när man sitter, kanske en krukväxt för prydnad bakom.
Lurvig matta för reflexdämpning och ett soffbord.
Eventuellt sätta en tv på väggen mellan högtalarna och köra allt ljud via stereon.
"funkar funkar inte"

"Clarity by Choise"
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8772 Posts

Posted - 2023/10/13 :  21:52:27  Show Profile Send ztenlund a Private Message  Reply
Ja, det är svårt att inte tänka på den andra tråden...

Modern byggnadskonst är frustrerande för olika typer av entusiaster, vare sig det är HiFi (planlösingar osv), bilar (inga eller igensatta garage) osv.

Med den där planritningen går det väl, som en ren observation och om man vill, givet att det är en bostadsrätt eller ägarlägenhet, och man ser det långsiktigt och är beredd att ta kostnaden, att sätta igen mot köket*. Det kan man ju inte räkna med, för ofta slutar en sådan vägg mitt i ett fönster eller något annat kul...

*Sorry för den meningen...

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

Strmbrg
bevärlig & besynnerlig hififilosof

1580 Posts

Posted - 2023/11/06 :  16:34:44  Show Profile Send Strmbrg a Private Message  Reply
Nu är det ju en hel del annat än det man kan se på en ritning, som spelar in.
Hur kalt/välfyllt är rummet?
Hur mycket på väggarna?
Gardiner?
Mattor?
Material i väggarna?

/Strmbrg,
Det bästa kanske inte alls är gott nog.
Det skall ju helst vara bra dessutom.

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.28 sekunder. Snitz Forums 2000