HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 WiFi och flerkanalsHiFi
 Vortexbox - smidig allt-i-ett-lösning för squeeze
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author  Topic Next Topic  

theseal
SW-hantering

674 Posts

Posted - 2010/09/26 :  16:45:32  Show Profile  Visit theseal's Homepage Send theseal a Private Message  Reply
Jag vill passa på att rekommendera VortexBox som är en linuxdist baserat på fedora.
Den installerar förutom ett bassystem följande:
*squeezeboxserver
*autoCDrip - Rippar helt automagiskt till FLAC och/eller till komprimerade format, mycket kraftfullt och customiserbart.
*DLNA - server för playback i DLNA compliant hårdvara (samsung TV's tex)
*samba - för fildelning till Windows
*AFP - för fildelning och TimeMachine under OSX
*phpsysinfo - för monitorering av maskinen.
*DAAP - för delning av biblioteket till Itunes. Funkar i Itunes 10 också.
*vortexboxplayer - en mjukvaru-squeezebox, dvs datorns ljudkort blir en squeezebox. Man kan använda datorn som spelare i squeezeboxsystemet. (funkar i dagsläget tyvärr inte med musik från spotify)
Allt detta sköts enkelt och snyggt från ett webbGUI.

förutom detta finns det möjlighet till att installera och köra:
*Bliss - avancerad tjänst för albumart.
*SubSonic - remotserver och transkodare för din musik, finns klienter för win, OSX, linux, Iphone, Android mm... du kan också köra din musik remote via en webbbrowser när du är någonstans och vill spela din musik.

Just nu kör jag subsonic och har installerat en klient i Iphonen, MYCKET kraftfullt och snyggt.

rekomenderas!!! snabbt, install tar under 10 minuter. konfigurationen är enkel i GUI't och mycket kraftfullt genom textfiler i systemet.

theseal
SW-hantering

674 Posts

Posted - 2010/09/26 :  16:45:55  Show Profile  Visit theseal's Homepage Send theseal a Private Message  Reply
länken:
http://vortexbox.org
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8245 Posts

Posted - 2010/09/27 :  03:53:36  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
Tack för länken,måste undersökas..

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

Wader
Member

460 Posts

Posted - 2010/10/14 :  09:37:54  Show Profile Send Wader a Private Message  Reply
Jag kör vortexbox också. Spotify premium funkar kanon. Kör också subsonic. Squeezecommander i min SE x10 mini pro och det fungerar hur smidigt som helst. Har all musik i flac och mp3(320) format. Backup via en extern Hårddisk. Har också en subsonic klient i min telefon och har delat ut lite till ett par vänner som testar detta. Det fungerar hur smidigt som helst.

Vortexboxen står nu undangömd och myser för sig själv. Allt sköts via telefonen eller min pc.

Kan inte annat än rekomendera detta.

Dancing in the shadows of my memories.
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2015/02/11 :  10:35:34  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Väcker ämnet till liv efter ngt år!

Skulle vilja testa VortexBox 2.3 på min gamla laptop men jag får inte installationen att slutföras tyvärr.

Någon som har lyckats få in denna version som "fresh install"?

Min stannar efter första ombooten och sedan händer inte ett skvatt...
Jag har kollat DNS-problematiken och även manuellt installerat en del av de kvarstående paketen med:
yum install vb-GUI


Allt går OK, den identifierar dependencies, hittar repositories och sköter det hela galant.
Men, fortfarande det "¤&(#" svaret från http://myvortexbox.org;
"Vortexbox is still installing, try again after second reboot"

Men, det händer lixom inget!


Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2015/02/11 :  11:35:28  Show Profile Send Lovan a Private Message  Reply
Det är inget i stil med att du ska ta bort boot-mediet(cd-skivan, usb-stickan)?
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2015/02/11 :  13:08:29  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Tack för input Lovan, men nej. Skivan matas automatiskt ut efter första ombooten, ca 347installerade paket.
Det kvarstår nånstans runt 120 paket att installera, men fortsättningen verkar aldrig komma igång.
Den bootar och jag kan logga in och så, men den verkar inte vilja fortsätta installationen. Hittar ingen logg eller liknande heller sommkan beskriva vad probelemet är?

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

Wader
Member

460 Posts

Posted - 2015/02/12 :  00:19:16  Show Profile Send Wader a Private Message  Reply
logga in.

yum clean all;yum update

Dancing in the shadows of my memories.
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2015/02/13 :  23:07:54  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Tack för tips Wader, men det var inte orsaken!
Orsaken var att installationen i fas två kräver svar på Ping från mirrors.fedoraprojects.org...
De flesta seriösa brandväggar blockerar ICMP anrop och svar eftersom de är risker.
Så jag fick tillfälligtvis lägga på en Allow-regel i min brandvägg för ICMP-trafik = yippi!
Jag har nu en komplett Vortexbox installation och konstaterar att den är väldigt Squeeze-centrisk och jag har svårt att se att den tillför något i mitt eko-system...
Finurligt, ja, och toppen för ngn som är ny på streaming och vill prova sig fram lite.
Vh Micke

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

Wader
Member

460 Posts

Posted - 2015/02/13 :  23:32:20  Show Profile Send Wader a Private Message  Reply
Framför allt är den ju väldigt prisvärd. Grottar man ner sig lite så finns det bra användningsområden. Jag kör spotify, radio, film och lagrad musik på min. Det fungerar mycket bra med en extern dac. Dessutom finns en bra ripp funktion för cd skivor.

Dancing in the shadows of my memories.
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2015/02/14 :  09:42:25  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Så sant Wader, mycket användbar. Och jag inser att min sista mening i förra inlägget kan misstolkas kraftigt
Givetvis är det inte bara för nybörjare, trots massor av års erfarenhet av pc, servers o nätverk tog det en del kraft i anspråk att fatta konceptet.
Och snarare är det ett toppen insteg för den som vill testa Linux som bas i sin musik-pc (eller Autoripper)

Jag saknar information om helhetstänket kring distributionen, vad den har för funktioner som standard, och vilka som kan läggas till/plockas bort, men framför allt; Vad gör dessa?

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2023/08/05 :  11:03:27  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Jag återkommer regelbundet till Vortexbox/Squeeze för det är ett väldigt flexibelt system för musikuppspelning (ja, det kan video också, men det tillämpar inte jag).

För ett år sedan eller så köpte jag en gammal musikserver på Audioconcept, en SOtM sMS-1000U.


Det är en skräddarsydd lösning för att köra just Vortexbox, med lite OEM-kosmetika uppepå. Eftersom apparaten är typ 10 år gammal så har jag inte fått den att fungera tillfredsställande förrän igår, en regnig dag på semestern! Jag har haft den att fungera hjälpligt med Vortexbox 2.2, en gammal version av av systemet som jag tror bygger på Fedora 14. Det har gjort att man inte kunna köra senaste versioner av både hjälpbibliotek och själva Vortexbox.

Igår tog jag tag i saken för att försöka få in Vortexbox 2.3, även det en gammal version men fortfarande hyfsat supporterad. Det är nämligen en 32-bitars hårdvara i SOtM'en och då är 2.3 den nyaste som funkar (vad jag fattat). Visst kan jag troligen operera in ett nyare barebone moderkort i chassit, men jag måste då krångla för att behålla det alldeles utmärkta USB-kortet, SOtM txUSB PCI som sitter i denna, tillsammans med en fin linjär strömförsörjning.

Problemet är att de gamla ISO-avbildningar som finns att hitta pekar på felaktiga källor till de repositories som utgör grunderna för Linux-distributioner.

Så, installationen går förmodligen bra, men den kan inte slutföra konfiguration av Vortexbox och de moduler som gör den till en komplett lösning.

Fix 1, fel repo's:
I followed this process:
Install Vortexbox 2.3 using Rufus and the image found here:
http://iso.vortexbox.org/vortexbox-2.3.iso

After the install is complete, log into the console
(the SOtM WILL reboot automatically after a minute or two on the first startup, give it a few minutes):
In a Windows or Mac environment on your network, start a console window:
ssh root@vortexbox.local
or by logging into the local host...
Prepare the repoURL references by performing the following steps:
nano /etc/yum.repos.d/fedora.repo

Comment out the "#metalink=..." and uncomment the "BaseURL=..."

Edit the BASEURL, from:
download.fedoraproject.org/pub/fedora

to:
archives.fedoraproject.org/pub/archive/fedora


Do the same to fedora-updates.repo
nano /etc/yum.repos.d/fedora-updates.repo

Getting close, run the following:
setup-vortexbox


This will finish the setup and expand storage correctly, as far as i can see.
It takes a few minutes but seem to be working fine, with expanded storage etc.


Sen tillkommer en korrigering för att "autoripper'n" skall kunna hitta
metadata, som pekar fel i konfigurationsfilerna.
nano /etc/ripit/config

Långt ned i filen ändrar du följande under CDDB-sektionen:
mb=0
CDDBHOST=gnudb.org
mirror=gnudb


Sedan bör du ha en välljudande Vortexbox-lösning som fungerar på äldre hårdvara! Jo, du bör skaffa en vettig app för kontroll också!
Jag kör iPeng på paddan, mycket funktionell men lite rörig.


Jag har lagt till och utnyttjar följande extratjänster i servern:
Bandcamp - Spelar mitt Bandcamp-bibliotek och allt som släpps på ett trevligt sätt.
Qobuz - Fungerar fint i den här versionen! av VB/LMS
Radio Paradise - FLAC-radio när den är som bäst


Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd

Edited by - AlfaGTV on 2023/08/05 11:08:04
Go to Top of Page
   Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.16 sekunder. Snitz Forums 2000