HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Personlig HiFi
 AKG K551 kabelbyte
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

mr. Triatic
Member

1476 Posts

Posted - 2014/03/07 :  23:23:21  Show Profile Send mr. Triatic a Private Message  Reply
Jag har på senare tid blivit tokig i lurar, så tokig att jag köpte mig ett par K551 men nu har jag blivit tokig på den korta och hopplösa lurkabeln

Jag beställde lite prylar och tyckte det blev så bra att jag lika gärna kunde tipsa fler som tröttnat på kabeln om rätt delar.

Jag är förtjust i kabellängden 2,5 meter, varken mer eller mindre, det är den perfekta längden, jag önskar att 1 meter istället var 2,5 meter lång när det gäller K551 iallafall

Allt man behöver finns på ELFA
Kabel 55-612-69
Kontakt Neutrik 42-780-34
Krympslang 55-168-08

Kabeln jag valde är försedd med 3 ledare, LIFYY 3x 0,25kvmm,
kabeln är väldigt mjuk och böjlig så den passar utmärkt som hörlurskabel.


Eftersom jag ogillar 3,5mm teleplugg för allmänt kontaktbruk så gick jag direkt på 6,35mm då mina förstärkarbyggen är försedda med just den kontakttypen.


Krympslangen klippte jag till två 4 cm bitar och krympte på överlappande vid hålet som blev då den gamla kabeln med gummistoset avlägsnades.
Skala av manteln där krympslangen tar vid så du har tre 5cm trådar, löd fast vit på lödstället till vänster, grön till höger och brun i mitten (common).


I telepluggen så löder du brun till inre ringen, mittstiftet får den gröna kabeln och den vita landar på det lilla stiftet överst i telepluggen.


Äntligen slipper jag glappet från 3,5mm kontakten, den korta kabeln och visst blev väl lurarnas basfundament lite stadigare?


Livet är för kort för mono

Edited by - mr. Triatic on 2014/03/07 23:24:41

jonasz
Member

2542 Posts

Posted - 2014/03/08 :  00:48:34  Show Profile Send jonasz a Private Message  Reply
Sen finns ju K550 också...

Snyggt jobbat!

Hur gillar du lurarna?

You'll Never Walk Alone...
Go to Top of Page

mr. Triatic
Member

1476 Posts

Posted - 2014/03/08 :  15:57:19  Show Profile Send mr. Triatic a Private Message  Reply
quote:
Sen finns ju K550 också...

Snyggt jobbat!

Hur gillar du lurarna?


Jo, K550 hade jag nog köpt men dessa K551 dök upp framför nosen på mig för ynka 1500.- så jag slog till,
ljudkaraktären är jag mycket nöjd med, mycket balanserade och med en fast bas.

Livet är för kort för mono
Go to Top of Page

oliver
Member

714 Posts

Posted - 2014/04/16 :  08:47:21  Show Profile Send oliver a Private Message  Reply
Tack för tipset. Reference Audio säljer ut dom här lurarna nu för 990kr
Köpte två stycken ett par åt mig själv och ett par åt grabben. har beställt kabel och kontakter och gör lika som dig. Dom här lurarna låter fantastiskt för att vara slutna, jag jämför med mina Sennheiser HD600 och det är inte stora skillnader, och framför allt inga negativa skillnader.

Skeptiker

Edited by - oliver on 2014/04/16 08:48:44
Go to Top of Page

oliver
Member

714 Posts

Posted - 2014/04/28 :  09:24:36  Show Profile Send oliver a Private Message  Reply
Absolut blev basen mycket stadigare, även de andra registren tycker jag nog. har inte hunnit byta kabel åt grabben ännu så jag har att jämföra med, ett jäkla lyft blir det.

Skeptiker
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.09 sekunder. Snitz Forums 2000