HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Vinylforum
 Bästa 6922-rör i RIAA?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2014/09/08 :  20:35:57  Show Profile Send Vox a Private Message  Reply
Jag har ett rörbaserat RIAA-steg från Vacuum Tube Audio och vill ha förslag/råd på riktigt bra 6922-rör som är välljudande och "tysta".
Önskar även information var de kan inhandlas.

"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2014/09/09 :  19:10:54  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Du har ju en hel skock 6922 med ekvivalenter att välja mellan: ECC88, E88CC, 6N23P, 6DJ8 ... . Bara att skicka efter ett gäng och börja "rulla rör".

Lite lustigt att du ska ha ett rör som "låter bra" men "är välljudande" - hur ska du ha det; ska det färga eller vara helt transparent??

Edited by - soundbrigade on 2014/09/09 19:12:08
Go to Top of Page

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2014/09/09 :  20:28:58  Show Profile Send Vox a Private Message  Reply
quote:
Lite lustigt att du ska ha ett rör som "låter bra" men "är välljudande"

Tror det är dags för dig att skaffa glasögon eller putsa dem.

Orsaken till att jag vill ha förslag på rör är att slippa "rulla rör".

"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page

peterh
Semesterfirare

1056 Posts

Posted - 2014/09/09 :  21:27:40  Show Profile Send peterh a Private Message  Reply
Bland nytillverkade har jag bara hört gott om :
http://www.tubular-well.se/index.php/webshop/def/6922-6dj8-detail

Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4149 Posts

Posted - 2014/09/10 :  10:06:29  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
Ryska Electra Harmonics har kanske inte den esoteriska aura som många söker, men är helt okey.
Jag vet inte om "EH gold" är bättre med sina guld förgyllda ben, men prisskillnaden är marginell mot bas-utbudet

NOS är ju lite mer osäkert då det finns lysande ex, men också skit
Brus, är ju något som sällan redovisas i datablad eller kan mätas i en rör-provare så garanterat bra ex är ofta mycket dyra

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.
Go to Top of Page

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2014/09/12 :  13:48:37  Show Profile Send Vox a Private Message  Reply
Moderna JJ-rör är jag inte intresserad av. Har testat dessa tidigare och det var ingen höjdare.

Idag använder jag ryska Elektro Harmonix. Kanske ska testa "guldvarianten".

Vilka säljare rekommenderas när det gäller rör?

"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2014/09/12 :  22:43:02  Show Profile Send Adagio a Private Message  Reply
Jag har mycket, mycket goda erfarenheter av Tangotubes.. Roland har bra grejer, bra råd och är väldigt hjälpsam. Snabbt går det och allt är top notch.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

oliver
Member

714 Posts

Posted - 2014/09/18 :  11:57:02  Show Profile Send oliver a Private Message  Reply
quote:
Jag har ett rörbaserat RIAA-steg från Vacuum Tube Audio och vill ha förslag/råd på riktigt bra 6922-rör som är välljudande och "tysta".
Önskar även information var de kan inhandlas.

Tror nog att det är omöjligt att få rör "tysta" men det finns dom som är bättre och sämre på det området. Min erfarenhet är att Ryska rör, speciellt dom militär specade brukar vara så tyst ett rör kan bli i alla fall.Jag brukar hitta mina på Ebay finns (beroende på modell förstås) från ett par dollar st till fantasisummor som vanligt när det gäller HiFi.

Skeptiker
Go to Top of Page

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2014/09/18 :  13:24:32  Show Profile Send Vox a Private Message  Reply
Väntar hem, vilken dag som helst, s.k. tysta (eller var det tyska ) rör från TAD.

"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page

CAB
Semesterfirare

527 Posts

Posted - 2014/09/18 :  19:55:45  Show Profile Send CAB a Private Message  Reply
Om du har råd föreslår jag Siemens CCa, tysta neutrala håller en evighet.
Philipsrören är genomgående prisvärda.
Roland på Tango Tubes är ett både trevlig och kunnig.
Han vet vilka som låter bra i många kopplingar/olika förstärkare.

Edited by - CAB on 2014/09/18 20:16:12
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.22 sekunder. Snitz Forums 2000