HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 WiFi och flerkanalsHiFi
 Aktivdelning, hur gör man?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2015/07/23 :  16:53:21  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Vilket är "rätt" sätt att gå tillväga när det kommer till uppmätning och justering via aktiva filter och minidsp?

Jag har 3st 2:vägare som delas aktivt, allt startar med en Pc sen till nanoAVR (8 kanalig minidsp med hdmi) sen till hembiostärkaren och slutligen till aktiva filter.

Så ska jag ta var kanal för sig eller justera L/R identiskt?

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2015/07/23 :  16:59:56  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message  Reply
Du må ha hög känslighet på de nya högtalarna, men borde du inte koppla in de aktiva filtren innan förstärkaren?

Högtalarna är identiska, så dina tre kanaler bör delas likadant.
DSPn står för rumsfixet och om du kan styra varje kanal separat i den kanske du kan dela även i den utan behovet av filtren?

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"

Edited by - vemsom on 2015/07/23 17:05:28
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2015/07/23 :  17:30:13  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
hehehe, jag glömde berätta att hembiostärkaren bara agerar volym och tar hand om högpass/lågpass mellan dom olika utångarna. My Bad ;)

Det är en 7.1 dsp så jag har inte tillräckligt med lediga kanaler för att routa om signalen. Men funktionen finns där annars.

så frågan handlar egentligen om dsp:n för frontarna delas idag vid 880hz.

Ska jag tar vart register för sig, eller var kanal för sig?
Säg att jag skulle sikta på en viss kurva då blir givetvis inte samma justering på L/R och det "känns" inte helt rätt att det blir för stora skillnader. Har varit med om förr att det L/R kan mäta lika men låter Helt olika.

Tack för hjälpen Fredrik!


>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2015/07/23 :  17:42:31  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message  Reply
Personligen hade jag gjort en högtalare och använt samma på resterande. Rumskorren hade jag inte haft aktiv under utprovningen av delningsfrekvenser för att veta vad jag gör så att säga.
Jag hajar inte riktigt hur du menar med "vart register för sig eller var kanal för sig" men jag antar att det är "vart register för sig" som jag menar :)

Testa att dela brant / flackt och se vad som passar bäst. Det finns för- och nackdelar med båda, men priset och komplexiteten i ett brant filter är detsamma (inte som när man delar passivt och vill hålla nere komponentkostnaderna). Angående delningen hade jag spontant velat dela lite lägre än 880 Hz om möjligt.

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2015/07/23 :  18:38:24  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Vart register/var kanal var helt feltänkt av mig så det ignorerar vi men jag förstår vad du menar :)
Brottas med LFE management för tillfället, finns en uppsjö med möjligheter.

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2015/07/23 :  19:37:26  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message  Reply
Kan du få den med i ordinarie utgångar så kan du spela stereo i basen också. Om du nu har behov av det?
Jag antar att DSPn kan hantera 8 kanaler och inte nödvändigtvis 7.1?
Eller används LFE-kanalen (en?) endast om sådan finns och då delar till valda kanaler? Du vill rimligtvis använda basarna även vid tvåkanalslyssning.

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2015/07/23 :  20:24:10  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Som jag har förstått så kan jag routa om signalen på alla konstiga sätt. Men man blir lite låst till vad recivern kan och inte kan.
Jag tror att det tex skulle stoppa att jag tog dom två kvarvarande kanalerna och nyttjade dom till L/R (kör all delning i minidsp)

Bas management är lite snurrigt innan man kommer in i det. Lite kul med en sak där som jag inte trodde skulle för recivern klarar inte av att hantera det!!
Om jag ställer om frontarna till Large i recivern så dör LFE, men med minidsp:n vaknar den till liv och jag har full kontroll på det i alla kanaler som ska till suben :)

Att det fungerar får mig att tro att ev kan jag routa om dom två sista kanalerna iaf!!

Men först o främst ska jag fixa till med kompenseringen till hornen o dela delningen lite som du sa :)

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2015/07/24 :  08:44:45  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message  Reply
Vad händer om det finns ett LFE-spår då?
Blir det samma sak om du kör en film på DVD/Blueray eller musik på CD/DAC/Vinyl (nääää inte du)
Jag tänker att om det finns LFE-spår så kommer denna till subben förutsatt att du har den (den två) inkopplad och routad mot LFE-kanalen från källan/DSPn.
Material som däremot saknar LFE-spår (och om du delar topparna/basarna högre än LFE-spåret (120Hz) vill du också skicka till basarna.

Så jag tänker att du behöver koppla en bar per sida L/R och sedan inte ha något högpassfilter på centern och låta den, i den mån den kan, spela fullregister.
Sedan skicka ev. LFE-signal till Basarna, om det går, eller koppla LFE till L/R (där basarna är en del av en 3-vägskonstruktion).

Eller så bygger du en stor jä-la sub till LFE-kanalen och kör L/R som fullregister med dina nuvarnade subbar ;)


// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2015/07/24 :  09:34:27  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
På sony recivern dör LFE om man väljer Large på högtalarna, inget konstigt där. (idiot grej) Det är hur den routar signalen internt och det gäller både HD matrial eller PCM.

Jag använder som sagt Pc som huvudsaklig källa o testade givetvis igen när jag köpte den första minidsp:n (2-4) och var allmänt sur över att jag var tvungen att låta recivern bestämma delningen mellan front/sub.

Men den nya nanoAVR så hände det en massa konstiga saker. Jag började med att stänga av dess LFE management då jag "visste" att det ändå inte skulle fungera. På reciverna satte jag delning på 80hz då vart subarna tysta.....
Aktiverade jag då LFE management då vaknade subarna till liv men mer konstigt var att routade jag LFE även den vanliga vägen då kickade den in med?!

Då fick jag idén att testa alla högtalare som Large o fixa delningen i Nanon, använda bass management för att ställa allt man nu kan göra där och Violá allt fungerar :) Det roliga är att man kan dela hur tusan man själv vill o har hur många val som helst.



>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Stormen
Member

1542 Posts

Posted - 2015/07/24 :  12:31:44  Show Profile Send Stormen a Private Message  Reply
Kul att du fick det att fungera. Jag hittade en bugg på philipsspelare och blev sedan testperson. Sk superuser. Det var krångligt som skrutt att upptäcka på vanlig film för filmer beter sig lite olika om hur de är mixade. ( du vet man slänger i en krigsfilm o sen hör man om det mullrar i lfe) En del har samma info till sub som till large front. Men en del gör som man ska o mixar egna effekter till lfe spåret. Det är ju ändå ett helt eget ljudspår. Som tex starwars II o inflygningen i början med prinsessan. Man tror något i balkarna hemma ska knaka loss när LFE kanalen rätt routrad.( är lfe borta så mullrar det på bra ur frontarna men inte alls som om lfe routras till front) Bäst är att köra med testsignaler. Har du bra filer för detta annars så är det bara att PM eller maila så kan jag skicka över till dig. Finns en del testfiler på nätet när man söker med varierande kvalite o tänkande när de skapades. Vad jag ville säga var bara att det var en himla skillnad mot att det kommer ljud och att det verkligen är källans separata LFE som kommer igenom. Precis som vemsom är inne på.
Men du har säkert redan upptäckt detta :-)

Fotnot. Buggen på philipsn var att satte man lfe "no" så routrades inte den signalen till Large front. Sånt hör man snabbt bara man kör testskiva.

Edited by - Stormen on 2015/07/24 12:35:55
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2015/07/24 :  12:47:08  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message  Reply
Snyggt, det var nog så jag tänkte också. Kör två kanaler som fullrange. Har du kollat vad som händer med centern? kör den tvåvägs eller trevägs?

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2015/07/24 :  15:15:50  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
quote:
Kul att du fick det att fungera. Jag hittade en bugg på philipsspelare och blev sedan testperson. Sk superuser. Det var krångligt som skrutt att upptäcka på vanlig film för filmer beter sig lite olika om hur de är mixade. ( du vet man slänger i en krigsfilm o sen hör man om det mullrar i lfe) En del har samma info till sub som till large front. Men en del gör som man ska o mixar egna effekter till lfe spåret. Det är ju ändå ett helt eget ljudspår. Som tex starwars II o inflygningen i början med prinsessan. Man tror något i balkarna hemma ska knaka loss när LFE kanalen rätt routrad.( är lfe borta så mullrar det på bra ur frontarna men inte alls som om lfe routras till front) Bäst är att köra med testsignaler. Har du bra filer för detta annars så är det bara att PM eller maila så kan jag skicka över till dig. Finns en del testfiler på nätet när man söker med varierande kvalite o tänkande när de skapades. Vad jag ville säga var bara att det var en himla skillnad mot att det kommer ljud och att det verkligen är källans separata LFE som kommer igenom. Precis som vemsom är inne på.
Men du har säkert redan upptäckt detta :-)

Fotnot. Buggen på philipsn var att satte man lfe "no" så routrades inte den signalen till Large front. Sånt hör man snabbt bara man kör testskiva.


Pm skickas :)

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2015/07/24 :  15:17:12  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
quote:
Snyggt, det var nog så jag tänkte också. Kör två kanaler som fullrange. Har du kollat vad som händer med centern? kör den tvåvägs eller trevägs?


Den kör som frontarna, är jue identiska förutom ett annat horn med bättre spridning.

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Stormen
Member

1542 Posts

Posted - 2015/07/25 :  17:10:31  Show Profile Send Stormen a Private Message  Reply
Ursäkta förseningen , har varit på BB i 2 dagar och välkomnad den nya familjemedlemen.

Här kommer lite bra länkar, själv använder jag AC3 testet flitigt o vet att det blir helt rätt vid källan. Sen som sagt får man se upp med allt vad som hittas på av div processesorer ( som kan tillverka en LFE kanal åt dig) och riktiga routringar.

[Speaker Test Files]
5.1 AC3 (DolbyDigital): http://download.tfm.ro/w32/Test%20AC3%20v2.0.avi
5.1 FLAC: http://www.linnrecords.com/linn-downloads-testfiles.aspx


Sen har du MKV test för video mm


[GENERAL]
To analyse any audio or video file, just use the tool "MediaInfo". It is open source and available for many systems:

http://mediainfo.sourceforge.net

[Test Files]
Official MKV Test Suite: http://www.matroska.org/downloads/test_w1.html


EDIT: Uppdaterade felaktig länk

Edited by - Stormen on 2015/07/26 18:00:02
Go to Top of Page

CH
Member

1474 Posts

Posted - 2015/07/25 :  17:23:51  Show Profile  Visit CH's Homepage Send CH a Private Message  Reply
Grattis Stormen..
Go to Top of Page

Stormen
Member

1542 Posts

Posted - 2015/07/25 :  20:44:04  Show Profile Send Stormen a Private Message  Reply
Tackar...
Det som jag saknar är en bra 7.1 test. Det är ju så man vill testa både 5.1 material som processas till 7.1 och 7.1 som processas till 5.1 eller 4.0 för den delen :-)..
Även filer med DTS, DTSHD, DD mm om man tex håller på med mjukvarulösningar i datorn så man snabbt vet om det verkligen avkodas på rätt sätt.
Kanske en egen tråd? Tom klistrad med testfiler. Man kan även tänka sig tonsvep osv. Har själv gjort en fil med 20-21-22-23-24-25hz sinuston med 10sek per frekvens. Lätt att se på sekunderna vilken frekvens man är på. Det var för att uppskatta nedre gränsfrekvens både systemet o örat dvs kopplingen i rummet. Mikrofonmätning i all ära men ibland vill jag fysiskt avlyssna återgivningen.

Edited by - Stormen on 2015/07/25 20:45:59
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2015/07/26 :  12:48:24  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Grattis Fredrik, hoppas allt gick smidigt på BB!

Jag är så tråkig att jag kör med PCM för det är det Nanon stödjer men till sin fördel har man outtömliga resurser.(använder Pc som källa mestadels av tiden)
Dock kan bas management vara lite klyddigt att sätta sig in i och det är lätt att springa vilse.
Jag har inte riktigt bestämt väg (delningar etc) men det blir iaf 2 profiler, musik och film.

Recivern i sig har flera riktiga bra tester för fas och nivåer, testade att downmixa 7.1 till 5.1 vilket fungerar bättre än väntat.
Jag har högtalare för 7.1 men inte platsen, om jag inte börjar montera högtalare i taket.


.Flac filen kan jag inte ladda ner, den andra fungerar som den ska.

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD

Edited by - johan.björklund on 2015/07/26 13:00:22
Go to Top of Page

Stormen
Member

1542 Posts

Posted - 2015/07/26 :  18:09:52  Show Profile Send Stormen a Private Message  Reply
Länken fixad :-)
Klart du ska ha högtalare i taket, hur hade du annars tänkt dig att klara Atmos? Det lär ha stöd upp till 24.1.10 enligt wiki men om jag fattat rätt så verkar det vara 9.1.2 i stora hemmasystem (9.2.4). Men ser benämningen 7.1.4 där man menar att man har 7.1 system o bygger vidare med 4:a i taket.

Så det är lika bra att bunkra upp o installera med 128 separata kanaler/ljudspår som Atmos från början har stöd för, så behöver du inte sitta orolig inför framtiden :-)
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2015/07/26 :  19:15:37  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
ASG :o)

Det är väl bara att börja täcka taket men det kommer bli dåligt med takhöjden ;)

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.25 sekunder. Snitz Forums 2000