HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Godare kaffe om det är kylt vid malning
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Stormen
Member

1542 Posts

Posted - 2016/06/16 :  09:28:45  Show Profile Send Stormen a Private Message  Reply
Det finns en del kaffeälskare här på forumet. Snubblade över en artikel i dagens NyTeknik. Har inte själv provat att ha bönorna i frysen :-)

http://www.nyteknik.se/teknikrevyn/sa-brygger-du-godare-kaffe-6579856


Forskare vid brittiska University of Bath har kommit på en enkel metod för att brygga godare kaffe, skriver universitetet i ett pressmeddelande.

- Det viktiga är att malningen är finkornig och resulterar i så små skillnader i storlek som möjligt mellan de minsta och största kornen. Då extraheras smakämnena som bäst när kaffet bryggs, säger kemisten Christopher Hendson som är medförfattare till forskarnas rapport

Ett sätt att nå det resultatet är att kyla kaffebönorna innan de mals. Ju kallare de är desto jämnare malning är slutsatsen som forskarna drar efter sina studier. I dessa testades olika temperaturer mellan rumstemperatur och -196 grader Celsius.

Enligt rapporten blev största skillnaden när man jämförde kaffe som malts vid 20 grader Celsius och bönor som kylts till -19 grader Celsius innan de placerades i kvarnen.

Vid sidan av att kaffet blir godare kan man även minska kaffemängden och minska bryggtiden då mer smak frigörs när bönorna kyls innan de mals.

Edited by - Stormen on 2016/06/16 15:10:59

sladdbarn
Member

2845 Posts

Posted - 2016/06/16 :  12:02:16  Show Profile Send sladdbarn a Private Message  Reply
Ska provas! Ställer krav på att man har en bra mal också låter det som.

Drömmer om bra ljud...
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2016/06/16 :  14:25:52  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message  Reply
Intressant

Jag har haft bönorna i kylen men mest för att förvara dem svalt.
Det jag har märkt om man maler kalla bönor är att det kan bli kondens på dem o fukt vill man inte ha med när man maler. Men det kanske är så lite så det inte påverkar kvarnen.

Får ta o prova att ha dem i frysen

Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page

Stormen
Member

1542 Posts

Posted - 2016/06/16 :  15:07:07  Show Profile Send Stormen a Private Message  Reply
Ja, jag har också haft i kylen och uppmärksammat detta med kondens och att det vill nästan kladda till det lite i kvarnen om man inte är snabb. Men Macdonalds Karlskoga körde på frysta tidigare. Det var det godaste kaffet jag smakat som tillverkats kommersiellt.
Tyvärr så fick dom sälja den (ca 10 000:-) för att anpassa sig till franchise fullt ut (10 år sedan).
Nu vet jag inte hur det är om det är fryst längre. Men en sak är säker och det är att det inte längre är lika gott som med gamla maskinen. ( vi åkte från arbetsplatsen och tog in beställning för att leverera kaffe till oss, så gott var det innan :-))

Det godaste koppen java är fortfarande från en skola i Gbg en otroligt varm sommardag för 6-7 år sedan. Det var hififorum som annordnade träffen och jag vill minnas att man rostade på plats tom. Det kanske var du Tobbe som stod o rostade?

Edited by - Stormen on 2016/06/16 15:09:18
Go to Top of Page

Passerati
Member

3448 Posts

Posted - 2016/06/16 :  23:18:30  Show Profile Send Passerati a Private Message  Reply
Jag har rostat kaffe själv, och åt andra.
Förvarar alltid kaffebönorna i frysen och tar bara fram exakt så mycket som åtgår per tillfälle. Malning precis innan bryggning (max 1 minut på bryggkaffe, och omgående på espresso) så inte det nymalda kaffet slår av sig onödigt mycket.

En jämn malningsgrad är A och O, samt att kaffekvarnen som används inte bränner kaffet mellan malskivorna.
Metoden* att extrahera kaffesmaken avgör valet av just kornstorlek som i sin tur avgör tiden för extraktionen.
Vattentemperaturen avgör även resultatet samt vattenkvalitén, samt för resultatet slutligen minsta lilla detalj i hela processen.


Kaffe kan smaka nästan vad som helst, och de roligare smak kombinationer jag smakat har varit i samband med Barista Cup samt bl.a. utbildningar inom kaffe.




* T.ex. Bistrokanna eller espressomaskin
Go to Top of Page

Wheels
Semester på egen begäran

821 Posts

Posted - 2016/06/17 :  20:55:48  Show Profile Send Wheels a Private Message  Reply
Ok, just övertygat min fru, vad ska man ha för kaffemalare?
Upplys oss!
Och vi köper!

Helt klart lyxkonsumtion, jag vet...
;)
Go to Top of Page

RuneStone
Member

1961 Posts

Posted - 2016/06/17 :  22:30:03  Show Profile  Visit RuneStone's Homepage Send RuneStone a Private Message  Reply
Hur mäter man enklast upp mängden bönor innan man maler dom?

"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.."
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2016/06/18 :  08:04:04  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Bra kaffekvarn: http://www.ditting.com/kf804_and_kr804.htm
quote:
Hur mäter man enklast upp mängden bönor innan man maler dom?

Med ett mått.
Jag har också mina bönor svalt, precis som tobbe. Men morgonkaffet ligger just nu i frysen.

Tack för tipset.

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

RuneStone
Member

1961 Posts

Posted - 2016/06/18 :  09:22:24  Show Profile  Visit RuneStone's Homepage Send RuneStone a Private Message  Reply
Mäter du vikten då eller stämmer ett volymmått på hela bönor? Behöver man någon omräkningsfaktor?

"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.."
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2016/06/18 :  09:45:31  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Jag gör espresso och har en sådan KR804 som jag länkade till ovan. Det är en grind on demand kvarn och jag har aldrig bönor i hoppern. Jag mäter/portionerar i bönor skott för skott i förhållande till en referens som jag etablerat.

Referensen gör jag med samma kaffemått men jag väger måttet och bönorna medans jag parar ihop vikt/malningsgrad till en punkt som jag känner blir bra. När det är OK, så har jag min referenspunkt som är volym/malningsgrad/vikt. Eftersom jag har volymen som korrelerar till vikten behöver jag inte väga längre.

När jag sedan skjuter nästa skott kan jag anpassa volymen alternativt malningen kontra referensen så att jag över/underdoserar kontra mitt referensskott precis som jag vill.

Det är enkelt och blir bra 9 fall av 10. De gånger jag är off och skottet blir dåligt är det bara att lära sig, korrigera gentemot referensen och köra igen.

Det låter mycket mer komplicerat när jag läser det jag skrivit här än vad det är i verkligheten...

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

jonasz
Member

2542 Posts

Posted - 2016/06/18 :  13:56:09  Show Profile Send jonasz a Private Message  Reply
Finns det nån billigare kvar som är nåt att ha? >30kkr är lite över min kaffebudget...

You'll Never Walk Alone...
Go to Top of Page

M3
Member

227 Posts

Posted - 2016/06/23 :  22:45:05  Show Profile Send M3 a Private Message  Reply
Mahlkönig vario :)
Jag har en sån och är nöjd.

http://www.baristashopen.se/kaffe/kvarnar-espressokvarn-bryggkvarn/mahlkonig/mahlkonig-vario-home-bra-espressokvarn-allroundkvarn-for-hemmabr-1.php
Go to Top of Page

M3
Member

227 Posts

Posted - 2016/06/25 :  15:18:07  Show Profile Send M3 a Private Message  Reply
Lite fler förslag. När jag letade kvarn så valde jag mellan dessa
för under 10000kr Mazzer mini E,Compak k3, Mahlkönig vario, rancillo rocky.
Just idag skulle jag jaga pris i England, då pundet ligger lågt och de har bra priser rent generellt

//Ronnie
Go to Top of Page

Stormen
Member

1542 Posts

Posted - 2016/06/27 :  08:41:41  Show Profile Send Stormen a Private Message  Reply
När jag letade efter kaffekvarnar så läste jag lite olika tester och att man inte skulle ha knivar utan keramiska malditon.
Undrar om inte du Passerati var med på ett hörn i något av testerna jag läste?

Wilfa kaffekvarn wscg-2 är väl den billagste med tillräckligt bra resultat för att kvala in sig som en kaffekvarn med keramiska skivor. (600kr) Sen kan man nog köpa hur fina som helst över den prisnivån. Jag har en sådan och utan att veta bättre är jag supernöjd.

http://www.tretti.se/hushallsapparater/kaffe-espresso/kaffekvarnar/wilfa-wscg-2?&gclid=CPC0vpvMx80CFUqeGwodV60DHg



Ska börja nu med att ha bönorna i frysen hemma istället. :-)

Go to Top of Page

jonasz
Member

2542 Posts

Posted - 2016/06/27 :  11:01:49  Show Profile Send jonasz a Private Message  Reply
En sån Wilfa får det nog bli, tack för tipset!

You'll Never Walk Alone...
Go to Top of Page

jonasz
Member

2542 Posts

Posted - 2016/06/27 :  11:02:00  Show Profile Send jonasz a Private Message  Reply
En sån Wilfa får det nog bli, tack för tipset!

You'll Never Walk Alone...
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2016/06/27 :  20:40:41  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Måste prova kallbryggt kaffe nån gång.
Tycker det är fusk att köpa en slimmad jetsetmaskin för stora pengar - bygg själv!
http://makezine.com/projects/build-a-behemoth-cold-brew-coffee-drip-tower/
http://makezine.com/2015/07/27/3d-print-elegant-cold-brew-coffee-maker/
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2016/07/21 :  19:32:59  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Smakat kallbryggt kaffe på Starbucks ....njaaaaeeeeeeee
Man får kanske laborera själv lch vänja sig.

Smakat iskaffe på Starbucks ... Njaaaeeee, men med gräddmjölk och socker blev det ganska bra.
Go to Top of Page

Andrén
Medlem i AÖ

557 Posts

Posted - 2016/07/22 :  12:52:45  Show Profile Send Andrén a Private Message  Reply
Partikelfördelning vid frusna bönor vs rumstemperatur, Espressomalning:
https://www.instagram.com/p/BDzNRX8yuBu/

Partikelfördelning beroende på bönmängd i kvarn, Espressomalning:
https://www.instagram.com/p/BEWKowNSuPB/

Akustikchef på Sounds of Science

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.17 sekunder. Snitz Forums 2000