HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Köp, Sälj & Byt på Sveriges största 2-kanalforum!
 Butikshyllan
 Line Magnetic billigt på blocket.se
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Transient Design
Member

287 Posts

Posted - 2016/10/06 :  10:51:32  Show Profile  Visit Transient Design's Homepage Send Transient Design a Private Message
Det är just nu en aktör som annonserar flera olika modeller av Line Magnetic till låga priser på Blocket.se

Detta är givetvis något som jag som importör av varumärket inte alls uppskattar som alla förstår. Är detta lagligt att göra på så vis för en privatperson eller för ett företag / förening? Tja, kanske. Med några förbehåll:

- Ska detta vara lagligt så måste givetvis rätt moms och tull betalas då de importeras. Kinesiska leverantörer erbjuder sig ofta att sända med en helt felaktig faktura vid leveransen med varuvärde på 50% eller 10% av det egentliga värdet. Det innebär att importören i detta fall bara betalar 2,5% moms istället för 25% moms. Detta är givetvis olagligt för alla att göra och som företagare är jag alltid noga med att det blir rätt siffror vid införtullning och rätt statistiskt värde (rätt tullsats) på alla olika varor. Tullen har rätt att göra en tull-revision på tidigare förtullade varor flera år tillbaka och stora böter delas ut om man inte gör rätt.

- Enligt EU så måste en importör av varor i varje land ansvara för att produkten de säljer är RoHS certifierad (inga giftiga ämnen) samt CE-godkänd. Annars får inte produkten säljas inom EU. MEn i USA och i Kina går det bra att sälja andra produkter också. Om en slutkund skadar sig själv eller egendon på en vara och den visar sig inte uppfylla dessa regler är det importören som åtalas.

- EE-registret : Importören av en elektronisk vara i Sverige måste vara med i ett "kretsloppssystem" (http://eeregistret.naturvardsverket.se/) för att betala framtida återvinning av varan. Att som företag eller förening importera en produkt till Sverige utan att vara med i detta register är olagligt. Det är inte så stora summor det kostar att vara med men det är rätt mycket papper som måste fyllas i och flera olika instanser som man ska sända vikt och antal per månad som säljs av en vara osv. Jag vet att inte alla är med i detta register som borde vara det, ibland pga okunnighet och ibland för att man anser sig inte "behöva" det.

Om man som privatperson köper en Line Magnetic i Kina och sedan importerar den enligt konstens alla regler så har jag inget emot detta. Det är valfritt för alla att göra enligt lag så länge det är för privat bruk. Men ur min synvinkel så är det med all sannolikhet jag som gjort att kunden alls känner till dessa produkter från början genom att jag har annonserat dem, åkt runt på olika mässor med dem och lyckats att sälja in dem till butiker i Sverige där kunden eller kundens vän hört dem. Är det då fel av mig att tycka att man ska köpa dem hos sin lokala handlare där man kan prova, låna hem och få råd samt hjälp om något skulle gå sönder? Om vi inte vill att alla bara ska privatimportera allt som finns direkt från alla fabriker så behöver vi butiker som måste få tjäna pengar för att finnas kvar.

Vad jag absolut inte tycker om är då en aktör importerar pallvis av mina agenturer och sedan hävdar att man ger garanti på produkter som säljes till låga priser. Garanti gäller endast varor som sålts av företag och kan aldrig hävdas mellan två privata parter. Som företag kan man givetvis erbjuda garanti på en vara man säljer oavsett var de köpt in den. Om företaget i fråga finns kvar om 2 år...?

Och om man nu tror att denna aktör som säljer Line Magnetic billigt på Blocket.se (han är portad på Euphonia, Hififorum och Hifimagasinet...) är Robin Hood och en ädel man som gör detta för att "alla" ska kunna köpa hifi billigt och leva lyckliga tillsammans vill jag bara kort ge min syn av denna individ: Han var tidigare kund till mig och Akkelis Audio och vi känner honom väl då han köpte ett flertal produkter av oss. Han var även med ett år tillsammans med oss till stora mässan i Munchen i flera dagar där han förklarade att han ville öppna en egen butik och egen import av hifi och vi gav honom råd kring detta och försökte att stödja honom i hans strävan. Vad man måste förstå är att han sitter på stora tillgångar (jag vet inte vilka siffror som stämmer av vad han själv säger men många hundra miljoner hävdade han tidigare) i fastigheter. Så vad är det då som driver honom i hans korståg att sälja just mina varumärken till låga priser? Hämnd. Varför? För att jag och Stefan på Akkelis inte ansåg att han skulle få köpa produkter till så kraftigt rabatterade priser som han ville. Han anser att vi har "brutit vårt avtal" på detta sätt och därför ägnar han sin hela tillvaro med att göra allt han kan för att skada våra affärer. Det är inte för att vara "snäll" mot någon som han gör detta.

Jag har hela tiden uppmuntrat honom att istället för detta destruktiva beteende öppna ett eget företag och importera egna varumärken och ha en egen butik med tidsbokning som så många andra före honom. Gör det! Fri konkurrens är bra för alla, på lika villkor. Det finns jättemånga fina produkter där ute i världen som låter utmärkt som han kan importera.

Tidigare spenderade han massor av tid hos Akkelis Audio och talade med andra kunder och hade trevligt. Nu är han istället portad i butiken och törs in ens längre gå på mässor. Troligen av rädsla för att träffa på någon av oss. Och Stefan på Akkelis har flera gånger erbjudit honom att stryka ett streck över allt detta och bli vänner igen men han svarar endast att "Jag glömmer aldrig en oförrätt". Kanske han borde se mer på Dr. Phil som säger, vill du ha rätt eller vill du vara lycklig?

Jag tycker uppriktigt synd om denna mannen och hoppas att någon kan ge killen en kram. Även om jag inte längre vill göra det personligen eftersom han nu har dumpat mina olika varumärken i snart 3 års tid. :-)

www.transientdesign.se Distributör för AMR, iFi-Audio, Acoustic Revive, Leben, Line Magnetic, LAB12, Okki Nokki, Bryston, Kora, HANA och HiFimans hörlurar.

Edited by - Transient Design on 2016/10/06 11:11:22

Transient Design
Member

287 Posts

Posted - 2016/10/06 :  11:27:16  Show Profile  Visit Transient Design's Homepage Send Transient Design a Private Message
Vad säger lagen och var finns moralen i detta? Diskutera gärna detta och kom med kommentarer. Ska jag lägga ner Line Magnetic helt som agentur och istället odla ankor och kalkoner? Det finns säkert nån juridikutbildad person på forumet som kan ge tydligare upplysning om vad som gäller än jag.

www.transientdesign.se Distributör för AMR, iFi-Audio, Acoustic Revive, Leben, Line Magnetic, LAB12, Okki Nokki, Bryston, Kora, HANA och HiFimans hörlurar.
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2016/10/06 :  20:03:59  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Lasse "Transient Design",
jag förstår att det måste kännas riktigt illa att bli utsatt för något man tycker raserar det man byggt upp och som man funderar på om det ens är lagligt. Om du anser att det förekommer oegentligheter så råder jag dig att polisanmäla det.

Att skriva som du gör kan uppfattas som smutkastning och det är som bekant inte alls OK på HiFiForum. Av den anledningen låser jag tråden. Om du känner ett behov av att fortsätta på den vägen du slagit in på så ber jag dig att utnyttja en annan kanal än HiFiForum.

Vänligen,
Per "Pac" Adelsson

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.25 sekunder. Snitz Forums 2000