HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Bastode IRFP7430 med en kraftig smak av triod
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2017/02/07 :  13:26:58  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply


Detta borde avskräcka en sund förstärkarkonstruktör. Massor med dist och en mycket utpräglad assymetrisk expansion av signalen dvs en kraftig andratons-komponent.

Jag själv blir salig av lycka och fäller en liten tår av beundran över min egen förträfflighet inom förstärkarkonstruktion..

Gör man som alla andra får man oxå samma resultat som alla andra.
Trist tycker jag.

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=94667

I denna tråden länkad till ovan så skriver jag först en massa positivt om just IRFP7430, för att sedan fega ur rejält och gå på några synnerligen roliga IXYS fetar istället. Det är inget jag vill ändra på, men jag har varit nyfiken på vad en IRFP7430 kan göra när man turboladdar trioditeten hos den med hjälp av en Bastode-koppling.



Edited by - Circlomanen on 2017/02/07 20:45:01

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2017/02/07 :  13:37:32  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply


Här är då den självklara krets-kopplingen.

Den har spelat Eva Cassidy, Hol Baumann, Simple Minds, Leonard Cohen och Darkwood på ett synnerligen förtjänstfullt sätt.

Det konstiga är att man hör inte av disten som en "luddighet", minskad upplösning eller en "varm fyllighet" så som man kanske skulle förvänta sig.

Den låter en aningen varm och fyllig, men inte på ett onaturligt sätt och framförallt inte på bekostnad av upplösning, transparans och kontroll.

Den lyckas med konststycket att ge instrument en egen rymd och en egen existens. Den mejslar fram alla instrument på ett mycket trevligt sätt. Det är lätt att njuta av helheten av musiken men det är oxå lätt att följa ett unikt instrument mitt i ljudmattan av det som är modern musik med all kompression och annat skit de sysslar med i inspelningstudios nuförtiden.

Mvh Johannes
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7509 Posts

Posted - 2017/02/07 :  13:40:14  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Du har aldrig funderat på att prova en sån där, öh, triod...?

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2017/02/07 :  13:48:07  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
Om du hörde detta skulle du tro att IRFP7430 innehöll en drös trioder....

Jag hatar höga spänningar och kostnaden för bra utgångsjärn (och nickel).

När de gör en 300B för 50 volt och 2 ampere, med en transkonduktans på över 100 S så vill jag gärna leka med trioder, men idag så nöjer jag mig med äkta triodljud utan att behöva betala dyrt för gammal teknik.

Egenskapen "trioditet" ligger i överföringskurvorna och en medföljande hastighet. SITar har båda egenskaperna i överflöd. IRFP7430 är en ganska unik transistor i det att den har en massa trioditet fast det är en vanlig mosfet till ett helt vanligt trevligt pris.

Mvh Johannes
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2017/02/07 :  14:24:44  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
Skivor som tex Art Blakeys Drums Around the Corner är synnerligen roliga att lyssna på via denna triodiga skapelse.

Trummorna blir stora, levande och mäktiga. Allt dynamisk och transient återges med en djea_la "schwung", liv och glöd...

Skivan verkligen öppnar upp sig på vid gavel, både när det gäller dynamik och när det gäller känslan av närvara och rymd....



Mvh Johannes
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7509 Posts

Posted - 2017/02/07 :  16:32:56  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Ljud och ljud... Det handlar väl ändå om känslan av glödande glasbubblor, exotiska trafokärnor, tusentals varv koppartråd och lukten från gamla sovjetiska oljekondingar som står och läcker PCB ner på finrumsmattan

Nädå, bra jobbat.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"

Edited by - Fuling on 2017/02/07 16:34:48
Go to Top of Page

FForsman
100.000-klubben

2592 Posts

Posted - 2017/02/07 :  18:08:40  Show Profile  Visit FForsman's Homepage Send FForsman a Private Message  Reply
quote:
Ljud och ljud... Det handlar väl ändå om känslan av glödande glasbubblor, exotiska trafokärnor, tusentals varv koppartråd och lukten från gamla sovjetiska oljekondingar som står och läcker PCB ner på finrumsmattan
Hahaha,
-Precis, ingen kan tala om för mig vad min Hifi handlar om. Må var och en bli salig i sin egen tro!

Världsklass Fuling och underbart projekt Circlo!

/mvhff

Ett forum blir till det som medlemmarna bidrar med. Skriv!


Edited by - FForsman on 2017/02/07 18:09:35
Go to Top of Page

tordnilsson
Member

383 Posts

Posted - 2017/02/07 :  20:51:45  Show Profile Send tordnilsson a Private Message  Reply
Hmm, den där kopplingen ser väldigt spännande ut, jag gissar att den ger ifrån sig strax under 10 Watt ?
Hursomhelst så lockar den verkligen till att gå ner i verkstan...
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7509 Posts

Posted - 2017/02/08 :  08:54:32  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Vad är det vi tittar på egentligen? I mina ögon ser det ut som nån slags modulerad ultralinjär-mackapärkaskod. Vad är bottentrissan för slags djur? P-kanal?

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2017/02/08 :  17:52:26  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
quote:
jag gissar att den ger ifrån sig strax under 10 Watt ?


Snarare ca 3 watt i 8 ohm.. Det är inget effektmonster direkt.

quote:
Hursomhelst så lockar den verkligen till att gå ner i verkstan


Det kanske inte är denna konstruktionen jag skulle rekomendera i första hand. Detta är endast ett roligt test med transistorer som normalt inte används för hifi eller ens analoga linjära applikationer.

Den har sina för och nackdelar. Det är inte det sista i livfullhet och dynamisk spänst, även om den inte låter slätt och trist för det.

Efter två dagars blandad lyssning och utvärdering så måste jag säga att jag föredrar IXYS IXTK 100N25P polarfetar framför IRFP7430 i denna konstruktion.

Jag skall skriva mer om det i morgon. Ikväll är jag trött som en hel låda räkor marinerade i dieselolja....


quote:
Vad är det vi tittar på egentligen?


Det finns en del matnyttigt om denna såkallade "Bastode"-koppling på TubeCad.

Det är en hybrid mellan en diff-förstärkare och en kaskod. Bottenfeten är en P-kanal som används som en sourceföljare och den driver en common gate som i detta fall är en IRFP7430.

Det är en koppling som användes en del som mixersteg och sånt inom RF förr i tiden. Snabb, naturligt linjär och väldans trevlig och mångsidig koppling. Allt jag gjort är att lägga till en såklallad Schade-återkoppling för att triodifiera överföringskurvorna.

Mvh Johannes

Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2017/02/10 :  10:25:41  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply


Som den sanna hatbrottsliga dödsknarkarnazistiska återkopplingsofob som jag innerst inne är så var jag såklart tvungen att hitta på en slutgiltig lösning på denna lilla mängd med Schade Feedback som smugit sig in i min konstruktion. All global negativ återkoppling måste rensas ut med flit och noggranhet om man någonsin skall kunna njuta av musik elektroniskt reproducerad i hemmet.

Ursäkta min lite grova anti-pk humor, men jag ägnar mig dagligen åt hatbott och grovt förtal mot negativ återkoppling. Det är svårt att självcencurera när man hör vad denna ack så förhatliga återkoppling gör mot spelglädje och auditiv njutning av elektroniskt reproducerad musik.

Nåväl. Jag tog bort den lilla mängd Schade feedback som så förhatligt dränerade bort glädjen från utgången, fasvände den till en negativ glädje och injicerade det till gaten på IRFP7430. Detta ersattes med 0,333 ohm mellan sourcarna, vilket såklart linjäriserar både p och n kanal-fetarna samt minskade gainet till använbara mängder.

Konstigt nog minskade disten i simuleringen, samtidigt som totalt tillgänglig uteffekt ökade påtagligt.

Anting säger det ett och annat om global negativ återkoppling eller så säger det mer om hur föträffligt linjär Bastode-kopplingen är... Kanske lite av båda delarna..

Vad hände då med ljudet kanske ni undrar?

Nått som trots en lätt avmätt slätstrukenhet för att komma från dynamik och spelglädje-monstret IRFP7430, blommade plötsligt ut i en synnerligen trevlig oansträngd öppenhet. Allt föll på plats. Om jag inte lekt så mycket med både Schade, triodiga transistorer och frihet från global negativ återkoppling förut så hade jag inte trott på vad jag hörde.

Detta stödjer min tes att trots att Schade feedback triodiserar överföringskurvorna så gör den det via en återkoppplingsmekanism, som oxå gör förstärkaren allt för neurotiskt fixerad på att aldrig göra ett enda fel för att någonsin tordas släppa greppet lite grann och bjuda på en musikalisk resa istället för en oscilloskåp-blidkande korrekthet.

Jag väljer musiken, då inget oscilloskåp någonsin gett mig en sann njutning.

Mvh Johannes
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2017/02/10 :  10:42:11  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply


Vid samma uteffekt som i första postade THD-simmen så har visst THD ökat utan återkopplingen. Jag ville bara korrigera det felet i förra posten. Det var visst vid högre utteffekter då den återkopplade versionen uppenbarligen börjar närma sig klipp snabbare som denna icke återkopplade version står sig bättre.

En trevlig egenskap med denna Bastode-förstärkare, triodiga kurvor och enkel entaktskopplade klass A konstruktion är att de klipper väldigt mjukt och fint med en stor värdighet.



Mvh Johannes
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2017/02/10 :  12:19:23  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
För att ge en mer nyanserad bild av denna förstärkarens karaktär, för och nackdelar, så är den såklart inte det ultimata analysredskapet eller partyförstärkaren. Den gillar inte heller komplex musik då allt grötar ihop sig ganska fort då man vevar upp volymen lite. Den har ca 8 ohms utgångsimpedans vilket gör den ganska olämplig ihop med många vanliga basreflexlådor och köpe-högtalare, då både delningsfilter och basreflexavstämning faller ner i ett kaos med en så låg dämpfaktor.

Inom sina ganska snäva begränsningar så tenderar den att låta riktigt riktigt bra. Med en rimlig och måttlig ljudnivå och lättdrivna högtalare så ger den en mycket lättlyssnad återgivning med en förvånansvärt kraftfull och slagkraftig bas. Den har en bra upplösning och renhet. Spelar man tex piano och flygel på för hög volym (över ca 1 watt) så hör man dist. Sänker man volymen så låter det bara stort, levande och mycket engagernade. Man blir inte lyssningstrött alls efter ca 4 timmar konstant lyssnande på allt från VNV-nation, Simple Minds, Die Krupps, Tommy Flanagen, Melody Gardot mfl.... Den sporrar snarare till fortsatt utforskande av skivsamlingen (Spotify Premium). Det är svårt att sluta spela musik via den helt enkelt.

Detta är endast ett test av mina ideer. Man måste ägna tiden åt något när man är sjuk i åratal. Tur att lödkolv och en näbbtång inte kräver så mycket fysisk ork och styrka...

Jag skulle absolut inte rekomendera någon att bygga den med endast 27 volt från strömförsörjningen då det inte lämnar någon marginal för fetarna att jobba med. De gillar inte att närma sig cutoff då disten ökar lavinartat i både mängd och komplexitet.

35 volt från strömförsörjningen känns väl som en bra nedre gräns. Det ger väl ca 4 -5 watt uteffekt i 8 ohm. Perfekt ihop med ett par Lowther PM4a eller Beyma 12P80Nd-v2 i stora BIBar.

J.
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2017/03/02 :  08:30:01  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
quote:
35 volt från strömförsörjningen känns väl som en bra nedre gräns


skrev jag i min förra post.

Med hjälp av ett litet sött Meanwell HRP-300-36 switchat nätagg så fick jag 34,8 volt efter lite spole och extra kondingar.

Det switchade nätagget ger ca 250 mV ilsket switch-tjut/skrän/olidligt-oljud om man inte filtrerar det lite extra.
Med hjälp av en 1,6 mH luftlindad spole och 20000 uF följande glättning så blev det tyst som i graven. Jag hör inget switch-brus eller brum trots att jag håller örat intill högtalaren.
Denna förstärkaren har en rent tragisk PPSR, vilket är ganska vanligt med återkopplingsfria trioder (eller mosfetar med ohmisk region inom arbetsområdet) utan aktiv strömkälla.

Med hjälp av dessa 34,8 volt från nätdelen så får jag lite drygt 14 volt mellan drain och source på IRFP7430. Allt bidde ljusår bättre, från en redan väldans bra nivå.

Jag sitter och lyssnar på Melody Gardot och hennes röst..... Gåshud och välbehag... Nästan så Malin har anledning att bli svartsjuk när jag njuter så här av en annan kvinnas närvaro i lyssningsrummet.

Det får väl bli lite svettig Till Lindemann istället så hon slipper känna sig svartsjuk.

https://www.youtube.com/watch?v=Ph-CA_tu5KA
Go to Top of Page

tordnilsson
Member

383 Posts

Posted - 2017/03/02 :  08:38:54  Show Profile Send tordnilsson a Private Message  Reply
Kul !
Hur mycket ström drar du genom trissorna?
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2017/03/02 :  08:49:40  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
2,15 ampere.

IRFP7430 blir varm. Jag kan hålla mitt finger mot den ca 2 sekunder sedan bränns det allt för mycket.

Jag har en bunt av dem, så törs köra dem lite varmt. De låter bättre då.
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2017/03/02 :  09:01:13  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply


Allt är inte snygga lådor och blå lysdioder som låter guld.
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7509 Posts

Posted - 2017/03/02 :  16:45:58  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Härligt!

Om du möjligtvis är intresserad av att köpa stooora effektmotstånd till framtida härjningar så skicka ett pm, jag har mängder och behöver röja fram lite plats hemma...

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2017/03/03 :  15:03:29  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
Tack Fuling för erbjudande men jag köpte just en bunt 22 ohm 140 watt TO247 motstånd på rea. Jag har så jag klarar mig ett tag.




Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2017/03/03 :  15:10:34  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply


Med den nya nätdelen som ger lite mer volt än innan så var jag tvungen att undersöka hur mycket effekt jag kan förvänta mig ur förstärkaren.

Det hörs att den är mycket mer kraftfull än innan, och jag får det till ca 4,5 watt i 8 ohm med ca 6,6% THD.

Det är inte ofta man jagar distortion, men det är skönt och mycket befriande att inte fokusera neurotiskt på låga THD-värden. De säger inte mycket om ljudkvaliten ändå, så varför inte släppa det problemet och fokusera på att få välljud ur burken istället.

Återigen så är detta inte en jakt på typisk andraton med massor av värme och "glöd" som man kanske kan tro. Med en simulerad -3 dB punkt på 1.0 MHz så är det ingen slö förstärkare som låter snällt och avrullat. Den är snarare väldigt snabb och skarpskuren.

Mvh Johannes
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2017/03/03 :  15:21:14  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply


Simulerad -3dB punkt enligt LTSpice.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.36 sekunder. Snitz Forums 2000