HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Tillvägagångssätt testa ny avstämning Basreflex?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

NJR
Member

75 Posts

Posted - 2021/02/12 :  14:37:23  Show Profile Send NJR a Private Message  Reply

Hej

Har efter flytt till ny boning kört mina golvare utan subar inkopplade och anar utan utfyllnad med dem att de är ganska tokigt avstämda. Jag saknar lite ompa ompa och tryck och efter att ha tänkt till så tror jag att jag både har för stor volym (fel tänk) och för långa portar, så väldigt litet bidrag. Blir som en stor sluten låda. Portlängden började jag ifrågasätta efter att ha läst på Troels Gravessens hemsida.
Lätt att såga av en port men jag skulle vilja få svar på lite funderingar innan jag ställer till det för mig.

Tänkte börja med att fylla ut lådorna för att få ner volymen, det är relativt lätt gjort.
Sedan kommer basreflexrörens faktiska avstämning. Har läst mig till att man kan kontrollera det enkelt genom att se vid vilken frekvens konen rör sig som minst. Väl så, men givet att jag får mina teorier bekräftade så vill jag ju inte bara såga upp fyra + fyra portar på måfå.
Om jag ger mig på en port, kommer den då bli samma som om jag hade tagit alla portar i en låda samtidigt, eller samverkar de fyra portarna på något vis så att bara ändra på en port inte ger samma resultat?
Att ta bort en port och gå från 4 till 3 ger bara mer av samma symptom enligt mina simuleringar så inte lönt att prova att plugga. Vad borde effekten vara av att minska arean på porten- hade det givit resultat motsvarande att korta portarna? För det är ju enkelt att testa provisoriskt.
Om det fungerar, kan jag härleda en minskad portarea med nuvarande längd till hur mycket jag skall korta portarna med befintlig portarea?



NJR

Amatören
100.000-klubben

1755 Posts

Posted - 2021/02/12 :  18:32:10  Show Profile Send Amatören a Private Message  Reply
Vilka element har du som basar?
En eller två baselement i gemensam volym?
Hur stor är lådvolymen till basarna?

"Amatör, med JBL, TAD, Beyma, 18-Sound, AE, BSS, Xilica, NCore, Marantz och Yamaha!"
Go to Top of Page

NJR
Member

75 Posts

Posted - 2021/02/12 :  22:58:15  Show Profile Send NJR a Private Message  Reply
Hej

1st Fane sovereign pro 12-500 per låda.
Skulle vart 71 liter nu får jag det till 10 liter för mycket.
Varje port är trekant, 100mm x100mm. 237 mm långa. Vilket skall ge 48 Hz avstämning

NJR
Go to Top of Page

Amatören
100.000-klubben

1755 Posts

Posted - 2021/02/13 :  14:36:13  Show Profile Send Amatören a Private Message  Reply
Fanes egen rekommendation är 75 liter, avstämd till 55Hz. Med två kvadratiska portar på 100x100mm (motsvarar 4x trekanter) så blir längden vid ovanstående 271mm.
Med låda på 71 liter, 48Hz, så blir portlängden 283mm.
71 liter, 48Hz, RUND port 4x 46,4mm (avloppsrör med yd 50mm) så blir längden 90mm.
Alla dessa alternativ borde ge en bra output ner till 40Hz...
MEN som du är inne på, sänk lådvolymen med 10-20 liter (plastpåsar med sand?) och testa. Detta borde ge en "snabbare" bas men tappar lite på djupet. Max 50% dämpning, gärna mindre, och se till att fyllningen inte täcker elementet och portarna.
Prova även sluten (plugga portarna), kan tillsammans med subbarna delade vid 100-110Hz ge en bra botten.

Men, vad driver du dem med? Här behövs power!

Lycka till!



"Amatör, med JBL, TAD, Beyma, 18-Sound, AE, BSS, Xilica, NCore, Marantz och Yamaha!"
Go to Top of Page

A8
Member

360 Posts

Posted - 2021/02/18 :  16:57:03  Show Profile Send A8 a Private Message  Reply
Jag har använt denna sida flera gånger och inte behövt justera efteråt.
http://sbp.softica.dk/2.0/en/?id=
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.16 sekunder. Snitz Forums 2000