HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Downsize?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Passerati
Member

3448 Posts

Posted - 2024/03/21 :  08:57:09  Show Profile Send Passerati a Private Message  Reply
Finns det hjälp att få av er musik vänner. Input, förslag och tankar kring musik lyssnings hobbyn.


Lite själv utlämnande bakgrund.
Något som återkommit i mina tankar ett par år nu är tankar på och kring downsizing av musik utrustning. Jag har ganska nyligen plockat fram ett gäng flyttlådor med skivor som stått magasinerade ett par år, och håller som bäst på att sortera och rensa ut musikalbum. Slås av mängden favorit album jag nästan glömt att jag köpt. Tänker att jag kommer att dra en gräns någonstans runt 3-4000 album och avyttra resten. Insett att det tar så lång tid att lyssna igenom ändå. Jag älskar att lyssna på musik men gillar ju att göra annat också. Resa, gå på konserter mm till exempel.

När sedan lyssningsrummet då och då under årens lopp mera påminnt om en välsorterad Hi-Fi butik än ett mysigt vardagsrum så har osökt tankar ploppat upp på vad jag håller på med och vad som är värt någonting i längden. Det har varit galet roligt att testa apparater, högtalare mm, men för mig har mitt fokus varit och är själva musiken mer än apparaterna.




Hur tänker ni som läser

Vad tycker ni man bör tänka på ang topic

Är minimalist hifi något att satsa på gällande apparater


Jag tar tacksamt emot inlägg från er allesammans, i stort sett oavsett vad ni tycker och vad som skrivs.

Tack på förhand.

solhaga
100.000-klubben

2666 Posts

Posted - 2024/03/21 :  10:34:11  Show Profile  Visit solhaga's Homepage Send solhaga a Private Message  Reply
Jag har funderat på om inte mina in-ear lurar, DAC-dongle till telefonen samt Qobuz egentligen räcker.

Medlemspresentation.
Senast lyssnat.
Instagram.

Edited by - solhaga on 2024/03/21 10:56:23
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7702 Posts

Posted - 2024/03/21 :  13:15:09  Show Profile Send Micke Y a Private Message  Reply
Jag har sedan flera år varit hänvisad till hörlurar som funkar bra men det är verkligen inte samma upplevelse som ett bra system. Ingen bas skakar väggarna och inga 15 tummare energisätter luften

Allt är ju inte elände för musiken flödar utan att man stör sent på kvällen och ljudkvaliteten är svår att matcha.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

Passerati
Member

3448 Posts

Posted - 2024/03/21 :  17:26:49  Show Profile Send Passerati a Private Message  Reply
Intressant solhaga och Micke Y.

Tidigare tyckte jag det var roligt med flera uppsättningar nu funderar på ett par högtalare, med en liten sub (ej infra)
Samt ett diskret surround system för filmmys kvällar.
Go to Top of Page

MatsE
Member

623 Posts

Posted - 2024/03/21 :  20:01:12  Show Profile Send MatsE a Private Message  Reply
Om jag skulle flytta och inte ha plats för mina Cornwall så skulle
ett par stativare av god kvalité och en liten sub duga bra.

Min gamla rörförstärkare gav upp med blixt och dunder för en månad
sedan. Det är inte alltid lätt att skaffa nya rör snabbt heller.
Nu var det inte rören som var problemet. Jag annonserade ut den
som trasig och fick lite handpenning till en ny.

Valde en klass AB från Marantz. Efter att ha spelat på den nya ett tag
så inser jag att det inte är en downsize utan är mkt nöjd. Jag har
aldrig sparat på gamla apparater utan sålt varefter jag köpt nytt.
Nu blir det bara nytt om något går sönder.

Musiken är det viktigaste även för mig. Kan njuta bara den är bra. Jag
har inte någon stor samling trots att jag började köpa i slutet av
60-talet. Då var inkomsten en veckopeng Jag har väl samlat ihop c:a 1200 lp och upp emot 300 cd genom åren. Har försökt hålla mig till max 2 skivor i månaden i genomsnitt. Då hinner man lyssna ordentligt innan man köper nytt. Nu har jag inte plats för mer skivor. Får rensa
ut innan jag köper nytt. Skivor man aldrig kan tänka sig spela får gå.

År 2012 blev jag återfalls knutte och motorcyklar, kringutrustning och resor med den har fått den största delen av budgeten. Konserter och restaurangbesök får även sin del.

"-Yes, to dance beneath the diamond sky with one hand waving free..." Robert Zimmerman

Edited by - MatsE on 2024/03/21 20:04:17
Go to Top of Page

Perfector
Member

478 Posts

Posted - 2024/03/21 :  20:34:03  Show Profile Send Perfector a Private Message  Reply
Passerati, jag kan föreslå en 12 liter låda, basreflex med en 6 och en halvtums bas/mellan och en fin diskant.
Den spelar väl så rent och detaljerat som många betydligt större högtalare.
Jag kan sprenda en länk med bild till dig om det skulle passa att kika på
https://sprend.com/download?C=b251678eee2c427eae4f444ae36eca35
Du har 7 dar på dig sedan tas den bort

"Clarity by Choise"

Edited by - Perfector on 2024/03/21 20:36:23
Go to Top of Page

henrickpettersson
Member

359 Posts

Posted - 2024/03/21 :  20:35:59  Show Profile Send henrickpettersson a Private Message  Reply
När det gäller apparater så har jag haft vad du sa att man var tvungen att betala för elementen i dina hemmabyggda högtalare som riktmärke. Dom lät bra utan att vara hiskeligt dyra, så då när man är i processen att bygga/köpa högtalare så letar jag efter det. Det är förstås lite mer komplicerat än så, men om du spelar med samma förstärkare som jag, likvärdig uppspelningskälla (CD) men andra högtalare - förmodligen dyrare också i det avseendet - och det låter bättre. Då måste det nog vara så att det är högtalarna som måste bytas ut och inget annat.

Skivsamlingen ryms ju för övrigt på en hdd.
Go to Top of Page

lampuradio
Member

886 Posts

Posted - 2024/03/22 :  16:09:08  Show Profile Send lampuradio a Private Message  Reply
Intressant ämne!
För egen del har jag inte kommit till "downsizepunkten" än, mycket beroende på att det aldrig har blivit så stort just när det gäller utrustning. Om jag däremot gör en enkel "efterskottsanalys", så verkar det vara så, att förstärkeriet har krympt till ett par enheter som har hängt med väldigt länge. En gammal Pioneer och ett rörbaserat hembygge. De har alltid levererat och kommer inte att få gå. Jag har lite reparationsverksamhet så jag har haft möjlighet att testa en del mer exotiska enheter, men inget har varit såpass mycket bättre än det som redan finns i hemmet att det varit läge att "uppgradera". Det som kommit (och gått) en del är högtalare, men nu har jag ett par uppsättningar som även de är inkörda och invanda, medan resten fått hitta nya hem. Sedan kör jag fortfarande band, grammofonskivor och CD-skivor, så den utrustningen lär bli kvar, så länge jag har fonogram på resp medium. Förr brukade det finnas minst två av varje pryl, men nu är utrymmet högre värderat än antalet mojänger, så det är bara favoriterna kvar.

Vad gäller musiken så är gränsen inte nådd än. Hittar jag nåt intressant på loppis eller liknande kan det bli köp (CD/LP, typ), och på "nätet" hittar man ju nästan vad som helst man kan vilja lyssna på...
Go to Top of Page

HerrD
200.000-klubben

1749 Posts

Posted - 2024/03/24 :  07:57:04  Show Profile Send HerrD a Private Message  Reply
Jag har skalat ner min rigg. Har provat en hel del större och komplicerade saker genom åren för att ta reda på vad som krävs. Nu har jag landat i något som är lagom och känner mig nöjd. Jag har heller inga exotiska inslag (enligt min måttstock) i min rigg och tycker det är skönt. Qobuz och Tidal ersätter fysiska album men oj vad man blir irriterad när favoritmusik försvinner från plattformarna, som tur är sker det sällan. Det går fortfarande att spela CD via Bluray.

Även jag har blivit återfallsknutte och odlar andra intressen. Att lära mig spela gitarr är det senaste. En stor vinst med att skala ner och förenkla är just att man friar upp tankekraft och kapital till annat i livet! Man blir mindre besatt av småskillnader i just denna hobby och det är en befrielse. Kunde inte bry mig mindre om kablar, apparatfötter och specialstreamers för löjliga summor och tveksam effekt.

The first principle is that you must not fool yourself and you are the easiest person to fool.

Richard P. Feynman
Go to Top of Page

NSBVZY
Member

89 Posts

Posted - 2024/03/27 :  17:06:38  Show Profile Send NSBVZY a Private Message  Reply
Intressant läsning :)

Jag är väl kanske inte någon super-hifi-nörd, utan mer åt vintage - DIY hållet

för mig är det tekniska halva hobbyn, jag gillar att bygga, testa, lyssna, renovera och greja... Utan den tekniska biten skulle nog livet bli ganska fattigt.

Om vi bara fokuserar på musiklyssningen så skulle jag nog inte alls nöja mig med stativare eller en Sonos, Jag gillar liv och rörelse, rythm och dynamik. mycket musik ska upplevas, då krävs det lite annat... och jag tror att jag ganska fort skulle tappa glädjen med mitt mysiklyssnande om jag skalade ner allt för mycket..

Livet är i övrigt ganska fattigt, Jobb, vardag, barn och måsten tar upp mycket av tiden, och då är det så oerhört befriande att grotta ner sig i nån gammal rörförstärkare eller lyssna på den där Vinylen samtidigt som man läser omslaget över en kopp Te när tiden fins

Så nej, Jag kommer inte DownSiza, snarare tvärtom, THAM12 har byggts i en enda upplaga i höstas och lyssnats in i MONO under vintern, Och jag har fått mersmak! det ska byggas en till, och sen två THAM15 här under sommaren








Edited by - NSBVZY on 2024/03/27 17:12:45
Go to Top of Page

HerrD
200.000-klubben

1749 Posts

Posted - 2024/03/28 :  07:40:38  Show Profile Send HerrD a Private Message  Reply
Här är en som nog borde ha downsize'at istället:

https://www.stereophile.com/content/what-price-perfection

Tankvärt!

The first principle is that you must not fool yourself and you are the easiest person to fool.

Richard P. Feynman
Go to Top of Page

Imperial
Medlem i AÖ

2570 Posts

Posted - 2024/03/28 :  09:37:58  Show Profile Send Imperial a Private Message  Reply
Ja viken anläggning.
Ja såg den för nåt år sedan å kolla hur han byggt den.

Själv har ja hittat hem med Carlsson OA-52p å Ino basstöd OS-52 så
hemma blir de inget downsizande.

Men på båten har ja gått från en tung pa rigg m JBL2441 mid som stomme
ner t stativare.

De e lite vemodigt men mina Tangent RS-2 m diy rörslutsteg
gör ett väldigt bra jobb där.

Rör å tillbehör när jag är med i matchen.
jbl2480@hotmail.com
Deltidare på Hifikit
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8245 Posts

Posted - 2024/03/28 :  12:14:07  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
Va e de för båt du har?
Har du nån bild på den och anläggningen?

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

Imperial
Medlem i AÖ

2570 Posts

Posted - 2024/03/28 :  18:17:39  Show Profile Send Imperial a Private Message  Reply
De e en gammal tank båt m tändkule motor som e i stål å 29m lång.

Ja har inga bilder tyvvär.
Men hytten ja har anläggningen i e på ca 7m2.
Under arbetsbänken har ja 4st 15" 18Sound 15W1300 drivet av två Lab SS1000 utan fläktar.
Basarna e seriekoplade t 2x16 Ohm så stegena ger ca 500W var då.
Stegena står framför basportarna så ju mer man drar på dest bättre kylning.

Nedre mid e 18Sound 12NDA520 drivet av 15W rörmonoblock m pp koplade 6L6.
Övre mid e JBL 2441 m Emilar EH-500 horn å topdiskanten e T.O.A 1" Alnico driver m Altec membran å The Tube.
Övre mid å diskant drivs av ett stereo rörslutsteg m pp VT-25 å ger 2x2,5W.

Dator m Lynx L22 matar en Dynacord DSP600 3vägs fir filter.

Sen ja fick egen lya så har har tagit hem rörstegena mfl grejjer så anläggningen ligger mer lr mindre i malpåse nu.
Ja har provat många olika slutsteg i den anläggningen så de e lite trist å downsiza.
Men tiden räcker liksom inte till.

Rör å tillbehör när jag är med i matchen.
jbl2480@hotmail.com
Deltidare på Hifikit
Go to Top of Page

Goldfinger
Member

1795 Posts

Posted - 2024/03/28 :  19:53:10  Show Profile Send Goldfinger a Private Message  Reply
quote:
De e en gammal tank båt m tändkule motor som e i stål å 29m lång.


Var det den som låg under Skurubron förr?

Mäter det bra så är det iaf inte dåligt..
Go to Top of Page

Imperial
Medlem i AÖ

2570 Posts

Posted - 2024/03/28 :  20:56:12  Show Profile Send Imperial a Private Message  Reply
Nope!
Hon låg i Norra Hammarbyhamnen förr.

Hon gick för Marinens räkning från 1943 (byggåret) t 1984.
Då var hyvvudtraden Sthlm's hamn - Oscar Frdriks borg
m vatten å brännolja.

Rör å tillbehör när jag är med i matchen.
jbl2480@hotmail.com
Deltidare på Hifikit
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7356 Posts

Posted - 2024/04/23 :  20:55:48  Show Profile Send FBK a Private Message  Reply
Jag kommer gå emot strömmen och "leva ut" ljudet och inte anpassa det efter dagens mode eller vad någon kvinna tycker, utan det kommer vara Hemmabio och Musik i centrum hos mig tills jag dör.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

lampuradio
Member

886 Posts

Posted - 2024/04/24 :  21:01:08  Show Profile Send lampuradio a Private Message  Reply
Topic kan ju tolkas olika. Jag tänkte inte på att man skulle "downsizea" sin passion, utan mer på hur man ser på sin "ljudande materiel". För min del kan det tekniska intresset leda till en orimlig anhopning av grejer, men sett över tid blir det mer harmoniskt (tycker jag) om man renodlar sin uppsättning lite, och håller fast vid det man tycker låter fint, kanske finputsar lite med olika högtalarelement, justerar någon krets i förstärkaren etc. Att ständigt jaga perfektionen kan bli en smula utmattande, fysiskt, mentalt och ekonomiskt ("det bästa blir det godas fiende").
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7356 Posts

Posted - 2024/04/24 :  22:51:53  Show Profile Send FBK a Private Message  Reply
Ja, budgeten kommer vara liten, men grejerna får synas och ta lite plats något som inte brukar vara poppis numera.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.21 sekunder. Snitz Forums 2000