HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 CNC plasmaskärare
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Double A
Member

1875 Posts

Posted - 2019/08/08 :  07:52:46  Show Profile  Visit Double A's Homepage Send Double A a Private Message  Reply
Helt sanslöst häftigt !!!
:)

Det är bara döda fiskar som flyter med strömmen.
Double A ordspråk.
Äger och driver Double A Design. www.dadesign.se
Go to Top of Page

Pac
Administrator

21418 Posts

Posted - 2019/08/08 :  10:00:43  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Super coolt!

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS

6553 Posts

Posted - 2019/08/08 :  11:14:57  Show Profile  Visit Bubbel's Homepage Send Bubbel a Private Message  Reply
Det börjar likna överkurs var tog allt slit med bågfil, borrmaskiner och diverse filar vägen! Hur skall vi andra känna oss nu när du har en sådan leksak som vi andra inte har, har du tänkt på det?

Skämt åsido en sådan vill alla ha och snyggt genomfört också.

Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

PG Jeppsson
Administrator

7756 Posts

Posted - 2019/08/08 :  19:12:05  Show Profile Send PG Jeppsson a Private Message  Reply
impad i överskott.............

BEFRIA MUSIKEN- LYSSNA PÅ SPOTIFY
Bättre jeud med eojeud....
Säljer gräsklippare, motorsågar. Riktiga skogshuggare har Stihl......
Och vill ha ännu mer av Jill Johnsson på TV:n

Go to Top of Page

solhaga
Member

1984 Posts

Posted - 2019/08/08 :  20:44:13  Show Profile  Visit solhaga's Homepage Send solhaga a Private Message  Reply
quote:
Det börjar likna överkurs var tog allt slit med bågfil, borrmaskiner och diverse filar vägen! Hur skall vi andra känna oss nu när du har en sådan leksak som vi andra inte har, har du tänkt på det?

Nja, det kan fortfarande bli dross som man måste ta bort.
Om man inte får till ett vill säga.

Solhagas extremt enkla anläggning.
Senast skrobblat från JRMC.
Go to Top of Page

solhaga
Member

1984 Posts

Posted - 2019/10/10 :  19:42:26  Show Profile  Visit solhaga's Homepage Send solhaga a Private Message  Reply
Semestern tog slut utan att jag hann bli klar och andra projekt har slunkit i mellan.

Klart är att programvaran för styrningen i Z-led har visat sig mer komplicerad än vad jag tänkte mig.
Här måste plasmabågens spänning hållas konstant över ytan för att få en jämn vertikal skäryta.
Och det görs genom att justera höjden på skäraren i "farten".
Detta kallas för Torch Height Control, THC.

Spänningen mäts in var 2 ms samtidigt som hastigheten X/Y-led kan vara 140 mm/s, så eventella Z-justeringar måste kunna göras var 0,3 mm.
Hur mycket skäraren kan hinna justeras har jag just nu inte koll på, men sammantaget ger det hur pass skev eller oregelbunden plåten kan vara.

Plåten kan skeva pga värmeutveckling under pågående skärning eller pga av gamla skärningar som kan ha fått plåten att slå sig.

Problemet med programvaran är att Z-styrningen är en del av CNC-programmets exekvering och jag måste då "hi-jacka" dess stegmotorstyrning.
Gå före i kön så att säga med THC-styrningen.

Edited by - solhaga on 2019/10/10 19:44:58
Go to Top of Page

solhaga
Member

1984 Posts

Posted - 2020/01/19 :  15:57:25  Show Profile  Visit solhaga's Homepage Send solhaga a Private Message  Reply
Jag bestämde mig för att hoppa över THC:en så länge och istället dela upp skärningen i ett antal sektioner och göra en Z-home i början av varje sektion.

Och efter att ha kämpat med Fusion360s CAM-verktyg och genereringen av g-koden (styrkoden) samt själva styrprogrammet har jag äntligen lyckats:

https://youtu.be/251wvP7ITTc

Jag kom snabbt på varför programmet stannar. Efter ett antar skärningar blir ändlägesgivaren, som är induktiv, varm och missar nolläget.

Så jag får manuellt trigga nolläget för fortsättningen.

https://youtu.be/X1STKi2v_Gs

Jag skall byta ut den givaren mot en mekanisk, måste först bara cadda och skriva ut en hållare för den.

Färdigt resultat efter bortslipning av slagg:

Bockad SLAPS-låda:

Det blir senare en överdel.

Edited by - solhaga on 2020/01/19 17:41:27
Go to Top of Page

Pac
Administrator

21418 Posts

Posted - 2020/01/19 :  18:18:17  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Givaren sitter onekligen varmt till, du kanske skulle prova att sätta en Alu-plåt som skärmar av den lite? Som prov kan du ju fästa dit lite tjockare alu-folie och se om det sänker tempen tillräckligt.

Go to Top of Page

solhaga
Member

1984 Posts

Posted - 2020/01/19 :  19:45:58  Show Profile  Visit solhaga's Homepage Send solhaga a Private Message  Reply
Det går att temperaturkompensera proben:

Men det är för att kunna kompensera för omgivningens temperatur.
Problemet är hur man skall mäta temperaturen just där.

Enklast är nog en variant av ditt förslag; ett yttre rör.

Ett annat problem med proben är att den är ganska liten och som sådan kan stanna över en redan utskuren bit och då inte kunna detektera plåten.

I väntan på THC, så kan jag ju också bara göra Z-homingen i början.

Eller helt enkelt göra som jag gjorde nu; manuell trigga "nollningen".
Jag är ju ändå där, så det är ingen stor uppoffring.

Go to Top of Page

Pac
Administrator

21418 Posts

Posted - 2020/01/19 :  19:55:02  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Ja, man kanske inte skall offra för mycket tid om det finns en enkel lösning.

Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.19 sekunder. Snitz Forums 2000