HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Medlemmarnas System
 Hemma hos AlfaGTV
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 46

Pac
200.000-klubben

21680 Posts

Posted - 2020/11/28 :  09:22:51  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Grattis! Som du säger, man får alltid glädje av en skivspelare till.

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

AlfaGTV
500.000-klubben

4563 Posts

Posted - 2020/11/28 :  15:27:42  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Tack Pac o GyroSE!
Visst är de fina spelare dessa. Har nyligen fått hjälp av en vänlig själ att se över min gamla LP12, den har även fått nytt subchassi och tonarmsplatta då den gamla var lite ful. Det viktigaste var nog servicen med injustering och riktning av topplatta och de skruvar som är ramverk för fjädring.

Jag antar att du syftade på min äldre -83:a GyroSE? Jo, den köptes i Sthlm för några år sedan tillsammans med en ännu äldre LP12:a (se tidigare i denna tråd)
Annonsen utlovade ett mycket bra pris och jag hade tur att få tag i säljaren tidigt, och eftersom jag var beredd att köpa båda LP12 så utlovades affär om jag hämtade med kort varsel. Jag satte mig i bilen mer eller mindre med luren fortfarande i handen och tänkte att "om det här går vägen blir det en riktigt god affär, men jag kan få ett samtal när jag är på väg in vid Norrtull som säger att det inte blir nån affär för de är sålda"...
Jag fick aldrig något samtal om avbruten affär utan fick tillfälle att besöka en mycket trevlig man som bodde på Söder, i en stor lägenhet med fantastisk utsikt. Namnet i annonsen var något udda, men jag kopplade inte vid tillfället. Mannen som sålde dem berättade att de båda tillhört hans mor, som gått bort något år tidigare. Nu hade han blivit av med det förrådsutrymme som nyttjats för en del kvarlåtenskap.
Moderns namn var vid tillfället inte uttalat men jag har senare förstått att det var Roberta Settels, en av konstnärssjäl som bodde och verkade i Stockholm och Paris. Dels drev hon en affär där hon sålde och tillverkade sandaler men hon skapade öven musik, i samverkan med EMS, Elektronmusikstudion.

Roberta släppte en skiva, Meinhof in Memoriam! 1985.

Den skulle ursprungligen släppas på ett av de större bolagen men de krävde ett annat namn. Roberta var en kvinna med tydliga mål och lät inte någon stå ivägen för dessa. Hon startade helt sonika ett eget bolag med namnet "Music in Crisis" och gav ut albumet precis som hon tänkt sig det. Jag köpte nyligen skivan för jag tyckte det var ett viktigt attribut till skivspelaren. Det är en ambient och sparsmakad musik för de som tycker om Tangerine Dream, Brian Eno och liknande elektronika.

Ta en titt på Fylkingens sida om erkännandet som tyvärr kom efter Robertas bortgång.

Något år efter detta möte såg jag en intervju på TV med olika musiker om Dag Vag och
de medlemmar som medverkat under åren. En av dessa var mycket bekant och när namnet dök upp kände jag igen det. Det var ju mannen jag besökte i Stockholm, som dessa spelare köptes av och det var Brynn Settels, även kallad Bumpa-Berra.
Det visade sig att han både varit medlem i Dag Vag och Perssons Pack och medverkat i massor med produktioner under åren. Hittade även en bild på honom på konvolutet till Eldorado - Stjärnornas musik där han är med och kompar Monica Thörnell om jag inte missminner mig.

Hursom åkte jag hemöver med två skivspelare i bagaget och de fick sig en rejäl rengöring och jag beslutade mig slutligen att behålla den nyare av de båda.
Och som ni såg på förra sidan så inspirerade den här snurran till vidare äventyr i vinylvärlden! Inget dåligt betyg alls med andra ord!

Edited by - AlfaGTV on 2020/11/28 15:38:44
Go to Top of Page

MatsT
Member

2391 Posts

Posted - 2020/11/29 :  08:56:21  Show Profile Send MatsT a Private Message  Reply
Härlig historia!

Man ska kanske inte tveka att åka iväg på impuls när chansen ges, man kan ju missa sådana här upplevelser då?
Go to Top of Page
Page: of 46 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.27 sekunder. Snitz Forums 2000