| 
                  
                   
  | 
              
                | 
                   
					På djupet 
                   
					För 
					att pressa stegen åkte Devin Townsends Terria, som är en 
					skiva med mycket komplex musik och omfattande 
					diskantinformation, in i CD'n. Det ligger ett skimmer på i 
					stort sett alla ljud och som grädde på moset så var reverbet 
					i maxläge när skivan mixades. Tillsammans med en sisådär 20 
					gitarrer som alla spelar på olika sätt gör det den till en 
					svårlyssnad skiva. Har man bara en antydan till hårdhet i 
					sitt system hörs det direkt och den blir jobbig att lyssna 
					på. Nu satt jag verkligen och bara gapade för 239 redde ut 
					alla skiftningar och nyanser utan några som helst problem. 
					Klarheten påverkade återgivningen ända ner till basregionen 
					vilket fick basspelet och trummorna att komma fram ruggigt 
					tydligt. Det var nu högerfoten verkligen började röra på 
					sig. Alla pålägg som finns på den här skivan grötade aldrig 
					ihop utan de benades ut klart och tydligt, samtidigt som det 
					inte slog över till att bli hårt eller komprimerat någon 
					gång. Aldrig tidigare har jag kunnat lyssna på den här 
					skivan så avslappnat som vid det här tillfället och att 
					vandra runt i den megastora ljudbilden var en barnlek. Jag 
					var även förvånad över att 239 kunde ge så mycket detaljer 
					utan att peka på dem. Ofta hänger jag upp mig just på ett 
					överflöd av detaljer och tappar därför känslan för musiken. 
					I det läget dissekerar jag bara det jag hör och stänger 
					sedan ned stereon efter femton minuter.  
					 | 
              
                | 
                   
					  
                  
					Efter 
                    att ha varit uppe på molnen sansade jag mig lite för här 
                    fanns ett problem, den här skivan är väldigt diskantrik och 
                    hur skulle det då låta på en mer normal skiva? För att göra 
                    det ännu lite svårare lade jag i Richard Thompsons - You 
                    - Me - Us? som verkligen har ett torrt ljud. Det är en 
                    akustisk skiva med gitarrer och ståbas samt små inhopp av 
                    fioler och trummor. Till min stora förvåning lät det inte 
                    alls murrigt eller dovt. Det torra ljudet från studion fanns 
                    med men den dova klangen var inte så övergripande som jag 
                    var van vid. Istället  öppnades inspelnings-rummet upp 
                    vilket gav en närhet som var lite otäck ibland. Jag började 
                    nästan undra om slutstegen ändrade nivå efter vad jag 
                    spelade ;-) 
                  
					
                    Återigen påverkades basen av övertonerna och ståbasen 
                    framträdde därför tydligare än någonsin. Små vibrationer 
                    från strängarna och skrapljud, allt fanns med vilket jag 
                    inte ens lade märke till från början. 239:ans sätt att fånga 
                    musiken lyfte den här skivan flera snäpp i mina öron för 
                    helt plötsligt fanns det inget att klaga på?! Jag kom till 
                    och med till en punkt då min underläpp började skaka. I ett 
                    riktigt melankoliskt stycke som börjar med en ensam gitarr 
                    och ståbas kommer en violin in och jag blev här riktigt rörd 
                    av vad jag hörde. Låtens inneboende känslor sköljde över 
                    mig, det var så mycket ”ta på”-känsla man nu kan få. Det lät 
                    banne mig inte HiFi för två öre, här spelades musik 
					 | 
                
                   
					
					  
                  
            (klickbar bild!) 
                    
                  
					
					  
                  
            (klickbar bild!)  | 
                
              
                | 
					 
					  
					
					
					
					Imponerande! 
					 | 
                
              
                | 
					 
					Hur JJ 
					har lyckats åstadkomma detta vet jag inte men lyckats har de 
					verkligen gjort. 10W kan tyckas vara i nederkant och det 
					räcker tyvärr inte för alla. Jag upplevde aldrig att stegen 
					kippade efter andan eller att de blev pressade ens på 
					riktigt höga nivåer. Musiken bara flödar på och ljudbilden 
					förändras inte även om man pressar dem med ett kontinuerligt 
					effektuttag på 8-9 W. Drar man upp nivån till klippning så 
					kommer disten smygande utan några överraskningar. 
					 | 
                
              
                | 
					 
					  
					
					
					Steg 2 
					
					
					243 - 
					239 
					 | 
                
                    | 
                
              
                | 
					 
					Nästa 
					steg blev att koppla in försteget JJ243 och nu var 
					förväntningarna högt ställda! Skulle jag få ett lyft i alla 
					registren när en JJ-produkt styrde slutstegen? Efter den 
					första sessionen visste jag inte riktigt vad jag skulle 
					tycka, det lät inte illa fast å andra sidan lät det inte 
					superbra heller. Försteget hade stått på någon timme innan 
					jag började lyssna men jag bestämde mig för att vänta ett 
					par timmar till. Den extra uppvärmingen ”tog” ganska mycket 
					vilket även kändes på chassiet, till och med volymratten 
					blev ljummen. Mina högt ställda förväntningar dämpades dock 
					för det här var ingen lätt nöt att knäcka. Jag fick inte 
					försteget att sjunga på det känslomässiga sätt som 239 
					gjorde. Istället tog 243 kontrollen och dämpade ner allt 
					till normala (?) nivåer, en del av livfullheten och 
					öppenheten försvann. Å andra sidan så lät det inte alls 
					dåligt, tvärtom, men jag hade väntat mig lite mer helt 
					enkelt. För att verkligen grundtesta försteget kopplade jag 
					bort 239:orna och satte tillbaka mitt A-50 och nu hände det 
					saker!  Både lekfullheten och luftigheten var tillbaka och 
					så även mitt leende. Detaljnivån låg i närheten av mitt eget 
					försteg fast lite skärpa saknades i de minsta detaljerna.
					 
					 | 
                
                   
                  
					  
                  
            (klickbar bild!)  | 
                
              
                | 
                   
					På 
					lågmäld musik märktes det lättare men med mer komplex sådan 
					märkte jag inte av det alls. Redan på lägre lyssningsnivåer 
					rycktes jag med av musiken vilket gjorde att jag hade svårt 
					att slita mig från stereon. Röster komprimerades ibland 
					storleksmässigt vilket gjorde att på vissa skivor lät 
					sångaren lite avlägsen, på gott och ont. Klangen och värmen 
					fanns dock med och jag upplevde aldrig försteget som kyligt 
					eller nasalt. Samma fenomen hördes inte på några instrument 
					för alla spelande var fast placerade i ljudbilden och de 
					kändes aldrig avlägsna. Skivan ”Terria” åkte givetvis i igen 
					och visst hördes det att det var en JJ som spelade för jag 
					kände igen många av sakerna som 239 hade gett mig. Det var 
					banne mig samma sak med Thompson också så släktskapet var 
					tydligt, även om 243 lät lite dämpad och försiktig i 
					jämförelse. 
					
					En sak 
                    som förvånade mig var att jag inte kunde höra någon skillnad 
                    mellan 243 och mitt eget försteg när det kom till basen. Duo 
                    18 pumpade ut rytmer med samma fina nyansering och kontroll 
                    med båda förstegen. Ska jag klaga på något så får det väl 
                    bli att det saknas fjärrkontroll. 
					 | 
                
                   
                  
					  
                  
            (klickbar bild!)  | 
                
              
                | 
                      | 
              
                | 
                   
					Sida 1 Sida 2
                  Sida 3
                  Sida 
                  4  | 
              
                | 
                      © 
                  HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of 
                  their owners. All Rights 
              Reserved  |