| 
                  
                   
  | 
              
                | 
                   
					
					
					Steg 3  
					
					
					
					243 - 239 - 323 
                   | 
              
                | 
                   
					En 
					torsdagsnatt baxade jag fram 323 för inkoppling, nu var det 
					tid för JJ rakt igenom. Jag såg verkligen fram emot det här 
					ögonblicket och slet som en galning. Klockan var närmare 
					02:00 så planen var att justera in nivåerna och att ta en 
					snabb lyssning utan sub och sedan i säng. Dra den om 
					rödluvan som man brukar säga ;-)  När Eva, min fru, 
                    steg upp vid 06:00 
					satt jag fortfarande uppe och var helt uppslukad av musik. 
					Jag vet inte riktigt var jag ska börja för det här var 
					riktigt omtumlande, bas, jo det var massor av bas. Aura 
					faller snabbt under 50 hz men jag saknade inte sub:en alls. 
					323 hade förvandlat de små stativarna till mindre golvare,  
					men det var absolut ingen ”rörbas” av den svampiga sorten 
					för musiken kom ut handfast helt utan eftersläpningar. Hade 
					jag inte vetat att det var ett rörsteg på 20 W som spelade 
					så hade jag aldrig trott att det var möjligt. Under den 
					tiden jag spelade utan sub blev det mycket skräning och 
					dåligt inspelad musik 
                  
					  
                   | 
              
                | 
					Jag 
					började få upp öronen för nya saker i musiken som gav 
					skivorna en ny dimension. I första hand handlade det inte om 
					bättre detaljåtergivning utan om helheten. Jag hade stora 
					problem att hänga på de kritiska öronen för jag fastnade 
					oftast i musiken och bara följde med. Jag började sakta få 
					ett grepp om vad JJ hittade på, men hur och varför kan jag 
					inte svara på. Allt jag petade in i cd spelaren, hur 
					skränigt det än var, lät bättre än vad jag var van vid medan 
					musikens grundklang fanns kvar. Det spelades inte på 
					detaljer och det var sällan som något enskilt stack ut, fast 
					att plocka ut enskilda saker var ingen svårighet utan frågan 
					var mest om man ville. Det kändes helt enkelt onödigt och 
					överflödigt. Det var ett sådant sväng i musiken att jag inte 
					hade tid för detaljer och annat skrafs. Då har jag inte ens 
					nämnt kvalitetsinspelningar än!  | 
              
                | 
                   
					  
                  
					
					  
                  
            (klickbar bild!) 
                     | 
              
                | 
                   
					Utan sub är 
					inte livet kul  
                     | 
              
                | 
					Dagen 
					efter var det hög tid att koppla in Duo 18 igen och att 
					hårdtesta JJ. Första skiva ut blev Cassandra Wilsons -   
                    Blue 
					light 'til dawn.  Det är en skiva jag har spelat sönder men 
					där finns flera stycken som är riktigt bra testobjekt. 
					Återigen var jag fast i musiken, som jag i det här fallet 
					inte ens gillar längre. Cassandras röst är inte av denna 
					värld och hennes register är imponerande. När hon låg och 
					sjöng i de lägre registren blev hon dock lite väl svullen 
					och mullrig. Samma sak gällde även trummor och ståbas, det 
					blev helt enkelt lite väl mycket ”boom” i musiken. Det var 
					nu jag gjorde den enda justeringen under testet vilket var 
					att sänka sub:en några dB. 323 fick Auras 8” att prestera så 
					mycket tryck i basen att det helt enkelt blev för mycket med 
					min gamla inställning.  | 
              
                | 
					 
					 Efter 
					sänkningen hittade jag den perfekta avvägningen som förförde 
					mig helt. Hela vägen upp igenom mellanregistret påverkades 
					och röster blev verkligen fysiska men inte basiga. På låten 
					Sankofa där Cassandra sjunger alla stämmor blommade 
					verkligen allt ut i en orgie av stämmor. Var stämma fick sin 
					bestämda plats och sedan stannade de där utan att röra på 
					sig. Snacka om stabil ljudbild! Den lägsta stämman lät 
					förvillande lik en manlig sådan och den översta var pipig 
					och ljus, men aldrig hård eller skarp. 
					
					På I 
					can't stand the rain fick jag ståpäls direkt av 
					steelgitarren, skramlig, metallisk och ihålig som den var. 
					Vartenda litet biljud fångades upp med en rondör som gav 
					precis en lagom dos värme. Det hördes lika tydligt som 
					vanligt hur noisegaten släppte precis innan Cassandra börjar 
					sjunga 
					men den stora skillnaden var att jag inte hängde upp mig på 
					sådana detaljer nu. Normalt sett är det något som retar 
					gallfeber på mig. Jag trillade in i den speciella känslan 
					man har när man är på konsert. Den känslan blev ett stående 
					inslag hemma hos Björklund i en månads tid. 
                   | 
              
                | 
                   | 
                
                   | 
                
                   | 
              
                | 
                   
					En 
					kavalkad av skivor följde och "att vara där"-känslan släppte 
					aldrig. Stone Sour med sin mangelmusik lockade fram en 
					aggressivitet och ett vilt diggande hos mig, medan djupet i 
					Dream Theaters musik fick mig att lyssna på samma skiva 
					flera gånger i sträck. De senares musik ställer ganska stora 
					krav på lyssnaren och jag tror inte att jag missade en enda 
					takt eller ton, fast det tänkte jag inte på just då. Att 
					produktionerna är halvtaskiga bekom mig inte alls, så fångad 
					var jag..En 
					sen fredagskväll lades Infected Mushroom i CD:n och jag tror 
					att ni kan gissa hur det slutade. Att köra sådan musik under 
					1 timmes tid strax under klippning är inget jag 
					överhuvudtaget trodde var möjligt. Hela huset måste ha 
					gungat med i basgångarna, så högt var det. Jag började i 
					själva verket på ganska normal volym men ville bara ha mer, 
					av allt! Alla fasfel som ligger i deras musik svischade runt 
					i hela vardagsrummet och helt plötsligt var det nästan som 
					5.1 
					 | 
                
                   
					 
					
					  
            (klickbar bild!)   
					 | 
                
                      | 
              
                | 
					 
					Ett 
					litet tag spelade jag så högt att jag fick problem att 
					fokusera blicken och det lät inte det minsta illa eller 
					ansträngt. Det jag spelade på var ett par sketna rörhäckar 
					med ett minimalt antal Watt!? Den kontrollen JJ hade trodde 
					jag inte var möjlig med rör överhuvudtaget. Dynamiken och 
					explosiviteten gjorde sig påmind på var och varannan skiva 
					även om den bara fanns med i mindre doser. Det andades kraft 
					från systemet och den kraften ville bli frisläppt. 
					 
					
					Efter 
					att ha spelat på ovanstående kombination i lite mer än 3 
					veckor kom jag på att jag inte hade lyssnat efter 
					HiFi-parametrar överhuvudtaget. Höjd, bredd, djup, 
					detaljupplösning, finplock och musik mot en svart bakgrund, 
					allt man kan önska sig bara fanns där. Om jag nu ska bedöma 
					hur väl dessa parametrar kom fram så får det bli – utan 
					anmärkning!   Det är svårt att förklara det med text för jag 
					kände inget behov alls att lyssna med lupp. Att 
					leta efter svagheter kändes direkt onödigt och jag hittade 
					inte heller några. 
					 | 
                
                   
                  
					  
                  
            (klickbar bild!)  | 
                
              
                | 
                      | 
              
                | 
                   
					Sida 1
                  Sida 2 Sida 3
                  Sida 4  | 
              
                | 
                      © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of 
                  their owners. All Rights 
              Reserved  |