T O P I C R E V I E W |
Pac |
Posted - 2005/05/28 : 11:57:34 Precis när vi börjat vänja oss vid vårsolen bjuder Mårten Centre in till Demo av Svensk "SuperHiFi".

Jag tog en snabbsväng förbi igår för att få mig en liten titt på vad som visades.
|
25 L A T E S T R E P L I E S (Newest First) |
jari |
Posted - 2005/06/02 : 21:32:02 Efter att kört några hundra meter i morse kom jag på att jag glömt ta med mig cd-skivor,det var bara att vända tillbaka och rafsa ihop ngt.17.00 ringde vi på och släpptes in av Leif.Efter lite rundsnack så kom vi till att plocka fram de medhavda,3 cd. fick jag med mig varav en naturligtvis låg kvar i cdspelaren hemma.Så Leif bistod oss med en del av sina "smultron",bla den "berömda" Elvis-cd.n. När musik låter som i denna uppställning, så vill man bara höra mer. Tackar Leif för denna "referens" att ha med sig,och en mkt trevlig lyssningsstund.Ni som inte hade möjlighet att vara där,"ni var inte där" som jag brukar säga.
 |
Jorma |
Posted - 2005/06/01 : 00:54:11 Jag var där i helgen och lyssnade och nu även i måndags med min Japanska distributör som är i Sverige på besök. I måndags lät det ännu bättre och ni som har tillfälle att ta en lyssning med riktigt bra "släpp" i ljudet bör passa på dom dagar som Beowulf finns kvar hos Mårten. Det har aldrig låtit så bra och det är inte enbart Beowulfs förtjänst. Mårten har gjort en hel del med rumsakustiken och till sist har Björn Wiman trimmat in dom sista milimetrarna av högtalarplaceringen så att nu står dom förmodligen maximalt finintrimmade för bästa möjliga ljudkvalitet.
(Jag får nog ta och bjuda hem Björn och släppa loss honom en timma i mitt rum )
|
Zalve |
Posted - 2005/05/31 : 17:50:26 Borde vara upperligt tillfälle att lyssna på grejerna när de har spelat in sig lite. Ta chansen. |
Mårten Design |
Posted - 2005/05/31 : 17:37:17 För er som missade demon i helgen så har vi kvar Bladelius Beowulf uppställd tillsammans med Coltrane under Onsdagen och Torsdagen denna veckan. Öppettider: 15-18.30
Mårten Design Götabergsgatan 18 Göteborg 031-207200 |
Pac |
Posted - 2005/05/31 : 06:47:53 Tackar Johan!
När jag på Fredagen klev ut ur det stora rummet så var kafferepet som sagt redan igång
Drbob, Bernt Jansson, Leif Mårten Olofsson, Arcam, Sten och Anders fikar på...
Ute i "fikarummet" hittade jag också Solidtechs nya fötter.

|
johan.björklund |
Posted - 2005/05/30 : 23:21:34 euJUED i Göteborg ?? Det hade inte gått Fredrik , dom hade fått tuppjuck på oss 
Det här nya med Duke Ellington är faktiskt riktigt intressant. Ett koncept som fler tillverkare borde titta på. En fråga: Hur klara subarna sig på lite högre volym med låga basgångar (läs Bernt spelar Infected Mushroom ) ?
Snygga bilder som alltid Pac  |
whiskyman |
Posted - 2005/05/30 : 18:17:35 Får la se till att gå både på fredag och på söndag nästa gång vilket jag hoppas inte dröjer för länge. Mvh Kristofer  |
Pac |
Posted - 2005/05/30 : 17:59:09 Jo, visst lät det bäst inne i det stora rummet och på Söndagen lät det bättre än på Fredagen...
Vi tar väl en närbild till på "kopiorna"? 

|
whiskyman |
Posted - 2005/05/30 : 10:45:58 Jag var på demon på fredag eftermiddag. Då var det inte så många där vilket gjorde att man fick möjlighet till att höra bra och hade bra platser.Tycker att de stora Coltrane var som vanligt det som lät bäst här. Mvh Kristofer |
whiskyman |
Posted - 2005/05/29 : 23:39:03 Här är lite bilder från mig också. Först bild på en av värdarna,nämligen Leif Mårten Olofsson. Här är bild på elektroniken.Det är Gondul på toppen om jag inte misstar mig.
Som förstärkeri stod ett par Beowulf.
 Denna fick vi dessvärre inte höra. Det skall vara Coltrane Alto.
Hela tillställningen var mycket trevlig och ser framemot nästa gång.Dock så märkte jag att jag dämpat min bas lite väl mycket hemma,men det var något som jag funderat på tidigare så det fick korrigeras i dag när jag kom hem.Mvh Kristofer |
Zalve |
Posted - 2005/05/29 : 22:59:36 Mange: Likheter finns, Bladelius kan ju oxå ha kommit på denna design lite tidigare. Men nog om detta. |
vemsom |
Posted - 2005/05/29 : 22:52:38 Jag försökte ragga med hela eoJeud men ingen ville upp till Norrland verkade det som. Det var lite synd. Det ser ut att ha varit hur trevligt och ljudligt som helst! :( |
mangew |
Posted - 2005/05/29 : 22:50:01 Tänkte enbart på kylflänsarna, liknande de som finns i denna konstruktion från -00 tillverkad i kina Nog om det.
http://w1.926.telia.com/~u92602091/Zfardiga/PA260006.jpg
|
Zalve |
Posted - 2005/05/29 : 22:46:01 Kopior   |
mangew |
Posted - 2005/05/29 : 22:37:54 quote: Kylflänsarna på Beowulf är väl genomtänkta. De består av ett antal "skorstenar" som gör att man får ett flöde av luft genom fötstärkaren utan fläktar.
Jäkla kopior  |
Pac |
Posted - 2005/05/29 : 20:09:24
Beowulf är något så udda som fyra förstärkare i två lådor . Ett monoblock är ämnat att driva en högtalare men den har två förstärkare, en för basen och en för diskant och mellanregister...
Om du tycker att detta låter skumt så hav tålamod, jag jobbar på en artikel där allt skall förklaras på ett förhoppningsvis förståerligt sätt... 
Under tiden gottar vi oss med några närbilder.

Kylflänsarna på Beowulf är väl genomtänkta. De består av ett antal "skorstenar" som gör att man får ett flöde av luft genom fötstärkaren utan fläktar. Och det bästa i kråksången är att ju varmare förstärkaren blir i förhållande till omgivningen desto bättre funkar konceptet.
|
Pac |
Posted - 2005/05/29 : 19:22:17 Ja du doktorn, idag spelade det en hel del bättre än i Fredags då jag tog bilderna... Björn Wiman hade flyttat lite på högtalarna och satt upp lite tubetraps igår, det gjorde skillnad |
Pac |
Posted - 2005/05/29 : 19:17:10 Kristofer, det ser jag fram emot! |
whiskyman |
Posted - 2005/05/29 : 17:39:34 Jag slänger också upp lite bilder men dock först lite senare.MvhKristofer |
Dr Moureau |
Posted - 2005/05/29 : 15:24:55 Aaaaaaahhh!!!!! Och jag som är fast i Stockholm över hela helgen. |
Pac |
Posted - 2005/05/29 : 08:24:32
Beowulf är resultatet av Bladelius utveckling av "superförstärkare" som varit igång rätt länge nu.
Första gången som Beowulf visades i sin rätta skepnad var på Arkenmässan 2002 (se mer i denna tråden ). Sedan dess har de förfinats ytterligare och introduceras nu på allvar.

|
Pac |
Posted - 2005/05/29 : 08:00:08 I det större rummet var det Bladelius Gondul och Beowulf ihop med Mårten Designs Coltrane som gällde.

Mårten Designs Coltrane behöver nog knappast några presentationer här där det finns så mycket information om den högtalaren bland annat artikeln om Coltraneskonstruktion som man hittar här. Men det kan ju vara intressant att veta att Coltrane kommer att få en storebror. Coltrane Supreme är arbetsnamnet på den högtalaren.

|
Bernt Jansson |
Posted - 2005/05/28 : 19:14:49 Hittade trummisen: Dennis Chambers heter han. http://www.drummerworld.com/drummers/Dennis_Chambers.html |
Bernt Jansson |
Posted - 2005/05/28 : 18:59:37 Nej, det var en annan trummis. Jag känner till Cobham också. Ska se om jag hittar den här killen på www.drummerworld.com Jörgen visste vem det var tror jag. Jörgen?  |
Shullman |
Posted - 2005/05/28 : 18:40:58 Bernt: Trummisen som John Mc Laughlin spelade med var säkerligen Billy Cobham. Snabbaste trummis Jag hört!, spelade med Mahavishnu Orchestra och gjorde soloalbum som "Spectrum" hett tips! |