HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - HiFi
 "Helsvensk Superhifi"-Demo på Mårten Centre...
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Pac
200.000-klubben

21991 Posts

Posted - 2005/05/28 :  11:57:34  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply

Precis när vi börjat vänja oss vid vårsolen bjuder Mårten Centre in till Demo av Svensk "SuperHiFi".





Jag tog en snabbsväng förbi igår för att få mig en liten titt på vad som visades.



// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Cyber
Medlem i AÖ

2294 Posts

Posted - 2005/05/28 :  12:02:40  Show Profile Send Cyber a Private Message  Reply
Oj, det här blir spännande att följa

/Cyber
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21991 Posts

Posted - 2005/05/28 :  12:07:42  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply


När jag klev in innanför dörren satt alla och läste...



Björn Wiman och...





Anders i läsartagen...


Äh, vi hänger oss över axeln på Sten och kollar in vad det är de läser.





HiFi+ har precis gett ut testen av Mårten Designs "Duke" och "Ellington" så det är Roy Gregorys ord som drar.








// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21991 Posts

Posted - 2005/05/28 :  12:19:59  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply

Jag knatade in i det mindre rummet där det kördes multikanal med en stor flatskärm.




Här satt Bernt och Jörgen och njöt av gitarrhjältar när de spelade på Crossroadsfestivalen 2004 på Antigua.




Festivalen drog till sig gräddan av de gamla Gitarrhjältarna. Crossroads är ett behandlingshem för drogmissbruk som Eric Clapton står bakom och tanken var att samla ihop pengar till behandlingshemmet med festivalen. DVDn från denna festival är riktigt trevlig så jag fastnade en stund framför denna anläggningen jag också...

Mer om Crossroads här: http://crossroadsguitarfestival.org/



// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Cyber
Medlem i AÖ

2294 Posts

Posted - 2005/05/28 :  12:37:47  Show Profile Send Cyber a Private Message  Reply
För den oinvigde så skulle det vara kul att få veta vad det är för baslåda som står under Duke och hur är delningen

/Cyber
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21991 Posts

Posted - 2005/05/28 :  12:39:32  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply


När jag kom ut från Crossroadsfestivalen, , så var det tydligen kaffedags...




Det var "samling vid pumpen"

Sten, jag ser allt att du står och rotar i Anders skivbackar!

Anders hade ungefär 200 nya plattor som han tagit med ner till skivbackarna på Mårten Centre. Nu är det nog inte mer än kanske 50 av dem kvar, det är strykande åtgång när gamla vinylrävar som Sten, Arcam, Bernt, jag, ... är i närheten.



// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2005/05/28 :  12:48:02  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Den där Crossroads-DVDn är verkligen en höjdare. På bilden är det Larry Carlton som spelar. Och innan det var det John Mc Laughlin med en helt sanslöst bra trummis

Cyber: Baslådan heter Ellington, en aktiv basmodul framtagen till Duke.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21991 Posts

Posted - 2005/05/28 :  12:57:10  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Larry Carlton var Cool
Bästa låten jag hörde var när Eric Clapton kommer in i shorts och sandaler och drar en blues så publiken på DVDn går i spinn

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2005/05/28 :  13:27:45  Show Profile Send Blue a Private Message  Reply
Cyber: "För den oinvigde så skulle det vara kul att få veta vad det är för baslåda som står under Duke och hur är delningen".

Jag skulle tippa på att det är nya Ellington för 35 papp/paret. Testas i senaste H&M, självklart med gott resultat.

: )

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2005/05/28 :  17:00:52  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
Ser ut som ny möblering i Stora rummet. Hur kändes det ?! Ser ut som mindre DaaDar oxå. Är det TQ45orna som har tagit över jobbet ?!

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21991 Posts

Posted - 2005/05/28 :  17:41:57  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Det står likadant som det gjort sedan de fick in Vinylspelaren. Men du har helt rätt i att det är TQ45'or och en dämppanel i taket för takreflexen(syns inte på bild).

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2005/05/28 :  18:20:54  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
Då är det nog dags för ett återbesök i sommar och fräsha upp minnet

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Shullman
Member

162 Posts

Posted - 2005/05/28 :  18:40:58  Show Profile Send Shullman a Private Message  Reply
Bernt: Trummisen som John Mc Laughlin spelade med var säkerligen Billy Cobham.
Snabbaste trummis Jag hört!, spelade med Mahavishnu Orchestra och gjorde soloalbum som "Spectrum" hett tips!
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2005/05/28 :  18:59:37  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Nej, det var en annan trummis. Jag känner till Cobham också.
Ska se om jag hittar den här killen på www.drummerworld.com
Jörgen visste vem det var tror jag. Jörgen?

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2005/05/28 :  19:14:49  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Hittade trummisen: Dennis Chambers heter han.
http://www.drummerworld.com/drummers/Dennis_Chambers.html

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21991 Posts

Posted - 2005/05/29 :  08:00:08  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply

I det större rummet var det Bladelius Gondul och Beowulf ihop med Mårten Designs Coltrane som gällde.





Mårten Designs Coltrane behöver nog knappast några presentationer här där det finns så mycket information om den högtalaren bland annat artikeln om Coltraneskonstruktion som man hittar här. Men det kan ju vara intressant att veta att Coltrane kommer att få en storebror.
Coltrane Supreme är arbetsnamnet på den högtalaren.





// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21991 Posts

Posted - 2005/05/29 :  08:24:32  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply


Beowulf är resultatet av Bladelius utveckling av "superförstärkare" som varit igång rätt länge nu.

Första gången som Beowulf visades i sin rätta skepnad var på Arkenmässan 2002 (se mer i denna tråden). Sedan dess har de förfinats ytterligare och introduceras nu på allvar.




// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Dr Moureau
nu mera Dr...

316 Posts

Posted - 2005/05/29 :  15:24:55  Show Profile Send Dr Moureau a Private Message  Reply
Aaaaaaahhh!!!!!
Och jag som är fast i Stockholm över hela helgen.

"A friend will help you move. A really good friend will help you move a body."
-Anonymous
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2005/05/29 :  17:39:34  Show Profile Send whiskyman a Private Message  Reply
Jag slänger också upp lite bilder men dock först lite senare.MvhKristofer
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21991 Posts

Posted - 2005/05/29 :  19:17:10  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Kristofer, det ser jag fram emot!

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21991 Posts

Posted - 2005/05/29 :  19:22:17  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Ja du doktorn, idag spelade det en hel del bättre än i Fredags då jag tog bilderna... Björn Wiman hade flyttat lite på högtalarna och satt upp lite tubetraps igår, det gjorde skillnad

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21991 Posts

Posted - 2005/05/29 :  20:09:24  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply


Beowulf är något så udda som fyra förstärkare i två lådor. Ett monoblock är ämnat att driva en högtalare men den har två förstärkare, en för basen och en för diskant och mellanregister...

Om du tycker att detta låter skumt så hav tålamod, jag jobbar på en artikel där allt skall förklaras på ett förhoppningsvis förståerligt sätt...

Under tiden gottar vi oss med några närbilder.




Kylflänsarna på Beowulf är väl genomtänkta. De består av ett antal "skorstenar" som gör att man får ett flöde av luft genom fötstärkaren utan fläktar. Och det bästa i kråksången är att ju varmare förstärkaren blir i förhållande till omgivningen desto bättre funkar konceptet.



// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

mangew
Semesterfirare

2297 Posts

Posted - 2005/05/29 :  22:37:54  Show Profile  Visit mangew's Homepage Send mangew a Private Message  Reply
quote:
Kylflänsarna på Beowulf är väl genomtänkta. De består av ett antal "skorstenar" som gör att man får ett flöde av luft genom fötstärkaren utan fläktar.


Jäkla kopior


*** Luleå Hockey ***
*** Manisk flugfiskare ***
*** Driver MW sportfiske ***
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2005/05/29 :  22:46:01  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
Kopior

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

mangew
Semesterfirare

2297 Posts

Posted - 2005/05/29 :  22:50:01  Show Profile  Visit mangew's Homepage Send mangew a Private Message  Reply
Tänkte enbart på kylflänsarna, liknande de som finns i denna konstruktion från -00 tillverkad i kina Nog om det.

http://w1.926.telia.com/~u92602091/Zfardiga/PA260006.jpg



*** Luleå Hockey ***
*** Manisk flugfiskare ***
*** Driver MW sportfiske ***
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2005/05/29 :  22:52:38  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message  Reply
Jag försökte ragga med hela eoJeud men ingen ville upp till Norrland verkade det som. Det var lite synd. Det ser ut att ha varit hur trevligt och ljudligt som helst! :(

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.2 sekunder. Snitz Forums 2000