HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Vinylforum
 50st Blue Note-reissues @ 45rpm!

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

T O P I C    R E V I E W
freann Posted - 2007/09/13 : 19:57:25
"Incredible Jazz Records + the original analog master tapes + cut at 45 RPM + mastered by Kevin Gray and Steve Hoffman at AcousTech + pressed on two 180-gram virgin vinyl LPs by RTI = THE ULTIMATE LP REISSUE"

http://store.acousticsounds.com/whatsnew.cfm

http://www.stevehoffman.tv/forums/showthread.php?t=125990

...must have... must have... must have...
25   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
BoB Posted - 2008/10/27 : 16:55:47
Blue Raincoat skivan hör till en av mina favoriter.

bo
Dxe_1956 Posted - 2008/10/27 : 11:27:02
Måste tyvärr sälja ett gäng av mina nu dom är :

Art Blakey - The Big Beat (Sealed)
Art Blakey - A Night In Tunisia (Öppnad men ospelad)
Jackie McLean - Bluesnik (Sealed)
Horace Parlan/George Tucker/Al Harewood - Us 3 (Sealed)
Horace Parlan Quintet - Speakin (Öppnad men ospelad)
Hank Mobley - Soul Station (Öppnad men ospelad)
Tina Brooks - True Blue (Sealed)
The Horace Silver Quintet - The Cape Verdean Blues (Sealed)

Skicka PM om ni vill köpa.

Lite info om dom. Alla utom Art Blakey - The Big Beat och Horace Parlan Quintet - Speakin är numrerade (601) och är med i den imiterade serien av totalt 620 ex. Sen finns det upp till 1000 ex totalt men restan är onumrerade.
Hank Mobley - soul Station, Blakey - The Big Beat, Horace Parlan Quintet - Speakin och Horace Parlan - Us 3 är "Out Of Print" nu.

Mer info om serien finns här : http://www.musicmattersjazz.com/index2.html

snaggvovve Posted - 2008/06/16 : 11:17:38
Dexter är mycket riktigt från det andra bolaget. Inget utvikbart omslag, mycket tunnare papp i omslaget.
Musiken lät däremot fint.
eliot Posted - 2008/06/16 : 08:43:37
quote:
Jag fick "Dexter Calling" på 2x45rpm i veckan. Fantastiskt ljud.

Dexter Calling är från Analogue Productions....
eliot Posted - 2008/06/16 : 01:35:07
Gruppen bakom Music Matters utgåvorna är RON RAMBACH (Music Matters), JOE HARLEY (VP Audioquest), STEVE HOFFMAN och KEVIN GRAY där Hoffman & Gray är välkända mastering ingenjörer på AcousTech Mastering. Dessutom ingår MICHAEL CUSCUNA känd för återutgivningsfirman Mosaic Records och PATRICK ROQUES som har hållit på och designat skivomslag och som väl är ansvarig för den fina förpackningen som ju positivt skiljer sig från utgåvorna från Analogue Productions.

Analogue Productions har använt sig av Hoffman & Gray på AcousTech när de producerat Fantasy 45rpm (4x25st) liksom nu när de producerar 25st Blue Note titlar och jag har svårt att tänka mig annat än att de är producerade på samma sätt som Music Matters titlarna.*

Analogue Productions titlar ur Fantasy-serien låter fantastiskt

*) Detta hindrar inte att båda serierna kanske nu mastras med kablar från AudioQuest...AP's serie startade efter första batchen av Music Matters titlar
snaggvovve Posted - 2008/06/16 : 00:54:05
Jag läste någonstans att de har bytt kablar till Audioquest vid remastringen efter den första batchen av Music Matters titlar så de följande titlarna skulle låta ännu bättre.
De ville gärna göra om de första titlarna men det fanns det i dagsläget inte möjlighet till...
En av killarna som remastrar har tydligen jobbat för Audioquest tidigare.

Jag fick "Dexter Calling" på 2x45rpm i veckan. Fantastiskt ljud.
eliot Posted - 2008/06/16 : 00:12:19
Jag har nu också fått mina skivor från Elusive Disc och när jag hade besök idag så jämförde vi original stereoutgåvan av Art Blakey - The Big Beat (33rpm) med återutgåvan från Music Matters (45rpm)
- Jag hade väl som de flesta (antar jag ) väntat mig att återutgåvan på 45rpm skulle vara bättre än originalet men så var inte fallet:
1-0 till originalet

Originalet som är i mycket gott skick hade mer dynamik och mer "live"-känsla. Nu får man ta med i beräkningen att återutgåvan har kostat ungefär hälften mot originalet som jag köpte i Stockholm för någon månad sedan för 650 riksdaler....
Dxe_1956 Posted - 2008/06/09 : 20:16:08
Fick mina Music Matters idag från Elusive Disc :)
Dxe_1956 Posted - 2008/06/05 : 01:29:19
skall bli kul å höra om det sen ;)
eliot Posted - 2008/06/05 : 01:01:00
En sändning med de två första (utan serienummer) och de två sista är även på väg till mig tillsammans med lite andra godsaker - så nu borde man vara i fas med utgivningen av Music Matters utgåvorna.

- Jag har original stereoutgåvan av Art Blakey - The Big Beat med 63rd NYC adress, deep groove, ear och rvg så det skall bli kul att jämföra
Dxe_1956 Posted - 2008/06/05 : 00:38:50
Nu skall följande vara på väg ifrån Elusive Disc :
Hank Mobley - Soul Station, Horace Parlan - Us Three, Art Blakey - A Night In Tunisia, Jackie McLean - Bluesnik. Dessa fyra har alla serienr 601.
Sen fick jag tag på dom 2 första i serien med men utan serienr Art Blakey - The Big Beat och Horace Parlan - Speakin My Piece
eliot Posted - 2008/06/05 : 00:36:09
Analogue Productions släpper en box enkom för de som samlar alla 25 Blue Note 45rpm utgåvorna.

Se länk.
quote:
We've also created an ultra-deluxe box for those of you who are collecting all 25 of the 45-RPM Blue Note LPs. This box sells for $75 and will look absolutely killer on your record shelf or wherever you decide to display this valuable collection.

Limited Time Offer: Purchase the Blue Note LP Box before June 1, 2008 and receive a book of Blue Note photography by photographer Francis Wolff for free! That's a $30 value and a very cool 176-page book of beautiful photos of the musicians that make up your Blue Note collection.

- Jag och en kompis beställde var sin förra veckan så att vi även får boken med fotografier av Francis Wolff.
snaggvovve Posted - 2008/06/04 : 17:32:56
OK, då vet jag.
Har beställt Hank Mobley "Soul Station" och Dexter Gordons "Dexter calling" idag. Svårt att motstå Blue Note med detta underbara ljud.
eliot Posted - 2008/06/04 : 16:28:16
Båda utgåvorna pressas i 2500 exemplar varav de första 1000 är numrerade. De fyra första Music Matters titlarna var slutsålda när jag började prenumerera (21/3) och det betydde att de numrerade utgåvorna (1000st) inte fanns längre och de resterande 1500 inte hade börjat pressas. Jag valde att ställa mig i kö så att jag skulle få onumrerade exemplar av de fyra första titlarna och de två första har redan anlänt och jag väntar nu på Release 1: Art Blakey and the Jazz Messengers - Big Beat och Release 2: Horace Parlan - Speakin' My Piece.
quote:
Var står numreringen på de som har ett nummer ?

På Music Matters utgåvorna befinner sig klisterlappen upptill till höger på baksidan (jag har nummer 561). Analogue Productions har sin klisterlapp nere till höger på baksidan (jag har nummer 535).
Dxe_1956 Posted - 2008/06/04 : 14:42:11
Har inte fått mina än men jag vet att dom 4 första sålde slut nästan omedelbart. Sen fanns det väl 1500 onumrerade med, kan ju va en av dom du har. Jag skall få dom 4 första men dom skall vara onumrerade vad jag vet men resten skall ha nr 601.
snaggvovve Posted - 2008/06/04 : 12:08:21
Tydligen är de bara de 1000 första av Music Matters som är numrerade. Min Blakey-LP var inte numrerad.
Var står numreringen på de som har ett nummer ?
Dxe_1956 Posted - 2008/06/04 : 09:45:20
Jag köper också båda serierna så det blir en hel del pengar tillsammans det håller jag med om. Lägg sen till alla andra plattor man köper varje månad så blir det en stor del av lönen som går åt.
eliot Posted - 2008/06/04 : 00:57:55
quote:
$50 per titel är inte så farligt tycker jag och då speciellt när man ser vad orginalen går för.

Det blir ändå en hel del i månaden om man som jag prenumererar på båda serierna. Det kommer då en försändelse med 4 utgåvor varje månad (två från Music Matters och två från Analogue Productions) och när jag fick den första försändelsen för 2 månader sedan såg utgifterna ut så här:

Kostnaden var $199.96 + Frakt $51.41 = $251.37 vilket motsvarar 1524 kr

Paketet var stort och tullen krävde 51kr i tull och 380kr mervärdesskatt och dessutom ville posten ha en speditionsavgift på 80kr + moms 20kr så att jag fick kvittera ut försändelsen med 531kr.

- Eftersom jag väntar ett sådant paket varje månad så kan det bli så mycket som 6000kr i tull och moms per år.

Det blir alltså ganska exakt 500kr per utgåva....
snaggvovve Posted - 2008/06/03 : 19:59:12
Jag fick Art Blaket's "Big Beat" från Music Matters Ltd. idag.
Ljudet är väldigt bra. Nästan som att ha musikerna i rummet.
Gatefold omslag i rejält tjock papp och underbart fina bilder. Mycket hög finish.
Jag kommer att köpa fler album i serien, tyvärr har jag inte råd med alla...
Har även beställt Lee Morgan's "Lee-way" från Analogue Productions. Deras omslag ska väl tyvärr inte hålla samma höga standard som Music Matters men skivorna lär väl vara lika bra.
lennartj Posted - 2008/06/03 : 19:14:10
Behåll kablarna men köp skivorna så du "bumpar" värdet på din mjukvara och inte framstår som prylfreak :)
Zombie Posted - 2008/06/03 : 17:04:07
Sälj era svindyra kablar?
Dxe_1956 Posted - 2008/06/03 : 12:16:13
Lagt in en beställning på båda Blue Note serierna i veckan. Skall bli kul att få höra dessa plattor den skaen är klar. Har ett par av dom i europeiska RVG Remasters på CD som låter bra men jag har en känsla av att dessa vinylpressar kommer spela skiten ur dom.

$50 per titel är inte så farligt tycker jag och då speciellt när man ser vad orginalen går för.

http://store.acousticsounds.com/sale.cfm?start=1%20&id=1&sale=bluenote_reissue_AP_2008
och sen music matters serien med.
pick-me-up Posted - 2007/11/21 : 11:06:11
Sorry, eliot!

Jag blandade ihop Analogue Productions 45RPM med Blue Note. De förstnämnda kostar 150 dollar per album, alla fall just nu.

För 50 dollar är Blue Note ju klart fynd! Det skulle även jag gladeligen betala om jag var jazzdiggare!

Det finns en bra tråd om de här sakerna här:
http://www.musicmattersjazz.com/index2.html

och här
http://www.stevehoffman.tv/forums/showthread.php?t=132280
eliot Posted - 2007/11/20 : 23:35:17
quote:
Oj, oj, det fanns några riktigt bra plattor där. Something Else är en av mina favvisar. Betydligt bättre Miles platta än Kind of Blue...

En av mina älsklingsskivor

Den har jag redan som 45 rpm (Classic Records) samt även som en special limited edition japansk 45 rpm utgåva
eliot Posted - 2007/11/20 : 23:25:30
quote:
150 dollar per stycke album + tull, moms, frakt osv. Bör landa nånstans mellan 1300 till 1500 kronor per titel importerad till Sverige.

Varför multiplicerar du det riktiga priset med 3 ?
- Normalpris för 45RPM utgåvor är - och var - 50$ och det är riktigt billigt då normala 33 RPM utgåvor kostar 30$

//Eliot

PS: Här är länken (Newsletter 12/9-07): http://store.acousticsounds.com/whatsnew.cfm?dir=091207

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.11 sekunder. Snitz Forums 2000